Holdet 2022 EN/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Søren Risum
Hold 2022 EN/y (1y EN, 2y EN, 3y EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Theme 1. 1g. Growing Up
Titel 2 Theme 2. 1g. Non-fiction. Watergate
Titel 3 Theme 3. 1g. News project
Titel 4 Theme 4. 1g. Oh Mandela
Titel 5 Theme 1. 2g. Totalitarianism according to Orwell
Titel 6 Theme 2. 2g. Cold War Espionage
Titel 7 Theme 3. 2g. Famous Dead Poets
Titel 8 Theme 4. 2g. Irish Troubles
Titel 9 Theme 5. 2g. The Initial Idealism of America
Titel 10 Exam info
Titel 11 Theme 1. Engelsk sprog og grammatik
Titel 12 Tema 2. Oscar Wilde -a tragic hero.
Titel 13 Theme 3. Shakespeare and tragedy
Titel 14 Theme 4.Rhetorics.The art of leading or misleading
Titel 15 Theme 5. Splendid Maniacs

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Theme 1. 1g. Growing Up

I dette introforløb "Growing up", har vi analyseret og tolket følgende:
Fra "Contexts": "Indian Camp" og "The Shining Mountain"
Derudover:
"Cat in the Rain" (Hemingway), inkl intro til "Iceberg theory".
Fokus på "clash between individual and norms":
Analysis of 3 scenes from the movie "The Graduate"
Analysis of "Weightless and Hysterical" (Amanda Miska).
Sidstnævnte er fra en eksamensstil for Engelsk B, som de derpå afleverede. Inden aflevering brugte vi extra god tid (3 lektioner) på hjælp til dette første "analytical essay", herunder fælles analyse hvor de kunne tage noter til deres egen aflevering. Heri intro til vigtigheden af "brainstorm" før skrivning. Desuden tekstnær gennemgang af typiske analyseemner, relateret til denne novelle: setting, narrator, main themes (spotting the major conflict!), development of character, style of writing, mm.
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Theme 2. 1g. Non-fiction. Watergate

Intro to the genre non-fiction and knowledge about the political system in the US. The Watergate scandal as example of cases where the people, the press, need to step in to secure democracy. Also work on presenting articles.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Theme 3. 1g. News project

Create your own news program. Requirements handed out. Group performance. Competences: Cooperation, responsibility, ability to locate and study and edit news material and then presenting it.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Theme 4. 1g. Oh Mandela

Tema med udgangspunkt i filmen "Mandela", fokuserende på gengivelse af handlingen i denne film, kommentering af centrale citater og konflikter, samt intro til diverse historiske facts om Apartheid.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Theme 1. 2g. Totalitarianism according to Orwell

Forløb baseret primært på "Animal Farm" af G.Orwell, støttet af en pænt stor mængde baggrundsinfo, særligt om de historiske paralleller til denne fabel, inkl viden om både europæisk og russisk historie fra 1. til 2. verdenskrig.


Kernestof:
Animal Farm (G.Orwell)

Supplerende stof
Sekvenser fra tegnefilmsversionen af romanen.
Videos:
1) Animal Farm Theme of Revolution (Schooling online, 12 minutes)
https://www.youtube.com/watch?v=KuVgo1e8I8o
2) The USSR - Summary on a map (Soviet history in 13 minutes)
https://www.youtube.com/watch?v=cUvpE_8A9kU
3) "Animal Farm: social & historical context"
https://www.youtube.com/watch?v=MXOFwQlkAUk&t=1s





Faglige mål:
-læse et helt værk på engelsk.
-”gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster”
-”forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner”
-”udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner”
-”læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis
længde om almene og faglige emner”
-”skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk om
komplekse emner med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
-”analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
-træne "begrebsapparat inden for sprogbeskrivelse og tekstanalyse. "
-”perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk”
-analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Theme 2. 2g. Cold War Espionage

Et langt forløb i 2 dele. 1) Non-fiktionsdel. Historisk anrettet forløb med fokus dels på "The Cold War", baseret især på historiske videoer, som vi har diskuteret og quizzet i, dels på historisk viden om britisk spionage i den kolde krig, med særligt fokus på "The Cambridge Circle", derunder især Kim Philby og dennes rolle i fiktionen, vi læste derpå:
2) Fiktionsdel: Filmen "Tinker, Tailor, Soldier, Spy" (versionen fra 2011, director: T. Alfredson), samt varierede excerpts fra romanen bag filmen, af John Le Carré, suppleret med udvalgte scener fra romanens første filmatisering, en mini-serie fra 70erne.
Førstnævnte gav den nødvendige ramme og begrebsapparat for bedre at følge med i de både sprogligt og analytisk set komplekse romanuddrag.
Vi fokuserede særligt på scener med hovedpersonen, mesterspionen Smiley, desuden på evnen til at kunne genfortælle det overordnede komplekse plot og relatere det til den historiske virkelighed, samt på "interrogation", romanens utroligt skarpe engelske sprog, ikke mindst "the spy jargon"... Slutteligt forbandt vi det hele, begge underforløb, ikke mindst lighederne mellem tilfangetagelsen af romanens "mole" (muldvarp, dobbeltagent) og den historiske virkeligheds engelske spionage under den kolde krig, helt specifikt Kim Philby.

KERNESTOF:
Excerpts from John le Carré´s "Tinker, Tailor, Soldier, Spy" (1974). Se uddragene her: file:///C:/Users/S%C3%B8ren%20Risum%20%20(SRI)/OneDrive/Desktop/2y%20Eng/Kompendium.%20Tinker,%20Tailor..pdf

SUPPLERENDE STOF:
VIDEOS:

1A)
https://www.youtube.com/watch?v=2336v76nEf8
"The Cold War - Seven Minutes to Midnight -documentary (55 minutes):
1B) The Spies of The Cold War: Secrets & Espionage (documentary, 50 minutes)
https://www.youtube.com/watch?v=m_I-d5gELv0
2) The Cambridge Five (documentary on the 5 British moles): https://www.youtube.com/watch?v=uKeANtyi5Ik
3) Excerpts from "The British Agent Who Became A KGB Spy | Comrade Philby | Timeline" (documentary on Kim Philby): https://www.youtube.com/watch?v=htukqTEeNaQ&t=787s
4) Kim Philby in 12 minutes: https://www.youtube.com/watch?v=mB_wg1YoheI&t=36s
5) Interview with John le Carré (about background for Tinker, Tailor)
https://www.youtube.com/watch?v=g_BYdOh0LZ8&t=656s

Additional:
Study of the "spy jargon" both in Carré´s fiction and in real life espionage.





Faglige mål:
-”gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster”
-”forstå mundtlige engelske tekster og
samtaler af en vis længde om almene
og faglige emner”
-”udtrykke sig sammenhængende og
forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner”
-”læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis
længde om almene og faglige emner”
-”skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk om
komplekse emner med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
-”analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
-træne "begrebsapparat inden for sprogbeskrivelse og tekstanalyse. "
-”perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk”
-analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold”.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Theme 3. 2g. Famous Dead Poets

Kort forløb, baseret på filmen "Dead Poets Society" (1989. Director: Peter Weir), herunder som afsæt til introduktion til "major authors" mest i amerikansk, men også engelsk litteratur. Herunder analyser af kendte digte af Whitman og Robert Herrick, samt af brudstykke fra romanen "Walden" af Thoreau. Desuden fokus på hvordan man laver en god karakteristik generelt i både skr og mdt engelsk, "development of character", med særlig fokus på Todd i filmen. Desuden en lille "appetizer" til 3g, når vi skal have om Shakespeare, nemlig om Shakespeares figur Puck, som Neil spiller i filmen. Inkl elevoplæg om dette.

Kernestof:

1) Walt Whitman´s poem “O Me! O Life!” + excerpt from "Song of Myself"
(both from the collection "Leaves of Grass", 1891)
2) "To the Virgins, to Make Much of Time"
Robert Herrick 1591 –1674
3) Excerpt from "Walden", chapter 2 "I went into the woods..."
4) W.B.Yeats: "The Second Coming"

Supplerende stof: Dead Poets Society (Movie, 1989. Director Peter Wier)




Faglige mål:
-”gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster”
-”forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner”
-”udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner”
-”læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis
længde om almene og faglige emner”
-”skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk om
komplekse emner med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
-”analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
-træne "begrebsapparat inden for sprogbeskrivelse og tekstanalyse. "
-”perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk”


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Theme 4. 2g. Irish Troubles

Forløb om Irland, primært med fokus på "The Troubles", dvs den historiske periode (non-fiktion), dels intro til "major Irish authors", Joyce, Yeats og Wilde. Under det historiske, så vi og diskuterede vi en del videoer (se nedenfor), samt quizzede i centrale facts fra disse, herunder mere specifik analyse af konsekvenserne af "the internment law" fra 1971, som set fra udvalgte scener fra filmen "In the Name of the Father".

Kernestof:
1) James Joyce: "Eveline" (short story from the collection "Dubliners", 1914)

2) W.B.Yeats: A) "The Second Coming" (poem), B) "The Priest´s Soul" (short story from his collection "Fairy and folk tales from Ireland", 1888)

3) "Good Girl" (short story about young people during The Troubles. Fra Contexts)

4) Article: "50 Years Later, Troubles Still Cast ‘Huge Shadow’ Over Northern Ireland" (The New York Times. By Alan Cowell Oct. 4, 2018)

Supplerende stof:
Udvalgte scener fra "In the Name of the Father"(1993. Director: Jim Sheridan)
VIDEOS:
1) "The Troubles: Unravelling Northern Ireland's 30-Year Conflict". Link: https://www.youtube.com/watch?v=XAAmf6eTReQ&t=368s

2) "Why the Troubles started in Northern Ireland". Link: https://www.youtube.com/watch?v=IHLYeBtGvOg

3) "How 'The Most Catholic Country in the World' Left the Church but is Rediscovering Faith" Link: https://www.youtube.com/watch?v=NOiFmzQGhB0

4) "Northern Ireland: Catholics outnumber Protestants for the first time". Link: https://www.youtube.com/watch?v=TI57qI0Dc4U


Faglige mål:
-”gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster”
-”forstå mundtlige engelske tekster og
samtaler af en vis længde om almene
og faglige emner”
-”udtrykke sig sammenhængende og
forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner”
-”læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis
længde om almene og faglige emner”
-”skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk om
komplekse emner med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
-”analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
-træne "begrebsapparat inden for sprogbeskrivelse og tekstanalyse. "
-”perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk”
-analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold”.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Theme 5. 2g. The Initial Idealism of America

Primært et non-fiktionstema om de grundlæggende tanker for verdens første demokratiske land, USA. Primært mhp bedre baggrundsforståelse, når vi næste år skal dække det amerikanske valg (2024), ikke mindst når de i taler henviser til "The Founding Fathers", "Declaration of Independence", etc.
Vi har læst uddrag fra "the Declaration..." og om betydningen af dette dokument, og set hvordan det blev en realitet igennem udvalgte scener fra tv-serien om John Adams (en af "the Founding Fathers"). Mere nørdet, har vi læst uddrag fra oplysningsfilosoffen Thoas Paines essay "Common Sense", der om noget påvirkede grundtanken hos "The Founding Fathers".

Kernestof:
1) "Declaration of Independence" (med særlig fokus på dokumentets første linjer, inkl "All men are created equal", etc).
2) Uddrag fra Thomas Paines "Common Sense"

Supplerende stof:
Udvalgte scener fra tv-serien "John Adams"(2008. Director: Tom Hooper)

Faglige mål:
-”forstå mundtlige engelske tekster og
samtaler af en vis længde om almene
og faglige emner”
-”udtrykke sig sammenhængende og
forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner”
-”læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis
længde om almene og faglige emner”
-”analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
-”perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk”
-analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Exam info

Info om hvad eleverne kan bruge til eksamen (sites, vi har brugt til timer).

Følgende online- ordbøger kan bruges til prøveeksamen (altså det eneste,  I må bruge nettet til)

http://www.ordbogen.com  
https://www.merriam-webster.com
http://www.macmillandictionary.com
http://www.ldoceonline.com
https://www.urbandictionary.com
https://www.merriam-webster.com/thesaurus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Theme 1. Engelsk sprog og grammatik

Se al info relateret til dette forløb ved at åbne nedenstående link (til google docs). Her figurerer forløbsbeskrivelse, faglige begreber, metoder og mål, læringsmål, kernestof og supplerende stof.
NB: Dette tema vil naturligvis ikke indgå som grundlag for mundtlig eksamen.

https://docs.google.com/document/d/1feYP9TEDCx62VpwdlsrDbim17j-mQVxv5pdBDbZHkRE/edit?tab=t.0

Indhold
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 137,81 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tema 2. Oscar Wilde -a tragic hero.

Se al info relateret til dette forløb ved at åbne nedenstående link (til google docs). Her figurerer forløbsbeskrivelse, faglige begreber, metoder og mål, læringsmål, kernestof og supplerende stof.

https://docs.google.com/document/d/19jcCbl6BNphpUEmPfu7EeGq5Z9SX-6NhUxDo4NFaRuo/edit?tab=t.0
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21,56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Theme 3. Shakespeare and tragedy

Se al info relateret til dette forløb ved at åbne nedenstående link (til google docs). Her figurerer forløbsbeskrivelse, faglige begreber, metoder og mål, læringsmål, kernestof og supplerende stof.

https://docs.google.com/document/d/1Sdm6-WeuY7CwD30FW8DZgPGrXxAqMtwjePEo9NtuhKk/edit?tab=t.0
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 37,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Theme 4.Rhetorics.The art of leading or misleading

Se al info relateret til dette forløb ved at åbne nedenstående link (til google docs). Her figurerer forløbsbeskrivelse, faglige begreber, metoder og mål, læringsmål, kernestof og supplerende stof.

https://docs.google.com/document/d/1SKu_QLnPja3zqLSydvbt5jpJenA8Ad7HNX6K9kzF1os/edit?tab=t.0
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 49,69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Theme 5. Splendid Maniacs

Se al info relateret til dette forløb ved at åbne nedenstående link (til google docs). Her figurerer forløbsbeskrivelse, faglige begreber, metoder og mål, læringsmål, kernestof og supplerende stof.

https://docs.google.com/document/d/1Ye8rWZP6SWS5mfEjV4uHg_i-exKZbA0bvY1RrLwwSJA/edit?tab=t.0
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 15,94 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer