Holdet 2022 SP/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Søren Risum
Hold 2022 SP/y (1y SP, 2y SP, 3y SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 1g
Titel 2 Tema 1. Jóvenes.
Titel 3 Tema 2. Tradiciones hispanohablantes
Titel 4 Tema 3. Mujeres según Almodóvar.
Titel 5 Tema 4. El franquismo
Titel 6 Sprogstrategi 1. Særfokus på konjunktiv
Titel 7 Tema 5. Intereses y pasiones
Titel 8 Tema 6. Bolivia
Titel 9 Tema 7. Argentina
Titel 10 Tema 8. Fotobeskrivelser
Titel 11 Tema 9. Barcelona y España
Titel 12 Tema 10. La Comunidad de Nieve
Titel 13 Tema 11. Cuento. Lola Lago.
Titel 14 Tema 12. Guatemala
Titel 15 Tema 13. Los Incas, aztecas y conquistadores

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 1g

Basisspansk, primært baseret på begyndersystemerne "En Vivo" og "Tapas".
Derudover: Virtuelle suppleringsøvelser, træning i fotobeskrivelser, mundtlig dialog om hverdagsemner samt ud fra fantasipersoner, mm.
Desuden følgende sange:
Fra Tapas, s.117-119:: “La Cucaracha” + “Guantanamera” + s.123: “Desaparecido”
Fra andre kilder end Tapas:  “Rudolfo el Reno”: https://www.youtube.com/watch?v=VMjEmfFiyk4
Indhold
Omfang Estimeret: 89,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tema 1. Jóvenes.

Forløb om unge i Spanien sammenligner med i Danmark. Fokus på gengivelse af hovedindholdet af typiske eksamenstekster på spansk, samt på at kunne kommunikere løst og fast om alment emne (unge) på spansk.

Kernestof
Fra Tapas:
Kap 11, s 70-71. Texto I: Los jóvenes españoles. Texto II: Cómo son los jóvenes españoles?
Kap 17, s.106-108: “I A. Milagros” + “I B. Milagros” + “II. El amor” (sobre el amor entre una peruana y un danés).
Fra eksamensstilsæt (24. maj 2023): Teksterne A, B og C om mexikanske Mayor og hans kærlighed til Maribel
Fra eksamensstil: Texto C: “Jóvenes reflexionan sobre el sentido de la vida”
Artikel 1 (Rodrigo Carretero): ”Jóvenes españoles emigrantes en busca de trabajo: “Huyo de la realidad española””, El Huffington Post, 13/10/2012:
file:///Users/sorenrisum/Downloads/Jo_venes%20espan_oles%20emigrantes%20en%20busca%20de%20trabajo.pdf
Artikel 2: "A los españoles jóvenes no les importa mucho la religión": https://pordios.systime.dk/?id=145
Audiotekster fra www.spanishboom.com:
“Tienes hermanos?” (med audio):
https://spanishboom.com/dialogues-in-spanish/dialogue-with-audio-10-tienes-hermanos/
“Álbum familiar” (med audio):
https://spanishboom.com/dialogues-in-spanish/album-familiar/
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 2. Tradiciones hispanohablantes

Forløb, baseret på diverse bearbejdede småtekster om typiske spanske eller latinamerikanske traditioner.
Kernestof
Fra Tapas:
Kap 9, s.58: “Fórmulas de cortesías y costumbres”
Kap 10, s.64-65. “El día de San Jordí”
Kap. 16, s.100-101: “Cristina Sánchez” + “II A. Entrevista con Cristina Sánchez”
Kap 12, s.75:  “La América Latina”
Kap.14, s.88-90: “México” + “II A. El día de los muertos” +”II B. EL día de los muertos”

Fra www.spanishboom.com: Una cena española (paella):
https://spanishboom.com/dialogues-in-spanish/dialogue-with-audio-una-cena-espanola/
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema 3. Mujeres según Almodóvar.

Forløbet omhandler filmen "Volver" af P. Almodóvar, som vi har set, samt nærstuderet nogle centrale scener fra (herunder genset disse scener).
Udover øvelser i at kunne genfortælle det mest generelle plot, har vi specifikt har fokus på den helt særligt "almodóvar´ske" kærlighed mellem kvinder, især forholdene mellem Raimunda og Irene (moderen), og sekundært Paula (datteren) og Sole (Raimundas søster). Desuden fokus på "machismo" i skikkelse af Paco, og hvordan kvinderne begår selvtægt ud fra deres egen emotionelle logik.

Kernestof:
Fra manuskriptet til filmen (2008, H.Petersen):
"Las personas", s.5.
Scene 23-27 (Raimunda-Paula efter Pacos voldtægtsforsøg).
Scene 69, 114 - 121 (afslutningen hvor Irene forklarer hele mysteriet)
Desuden efterskriftet "La familia", s 96-97.

Supplerende stof:
"Volver" (film af Pedro Almodóvar)
Øvrigt specifik fagligt fokus: Træning i at lytte til moderne spansk, via forforståelse og genspil af centrale scener fra spansktalende film. Desuden en række oversættelser af det overordnede handlingsforløb, samt temaopgaver om relationerne mellem filmens kvinder.
-Diverse billeder fra filmen mhp træning af billedbeskrivelse.
-Temaopgave, hvor elever valgte eget fokus på en af de centrale kvinderelationer i filmen.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tema 4. El franquismo


Et historisk kulturelt forløb baseret primært på filmen “Pans Labyrint” og diverse dokumentarer om den Spanske Borgerkrig og “el franquismo”. Både skriftlig og mundtlig fokus på simplificeret gengivelse på spansk af komplekse handlingsforløb og informationer, herunder træning i aspekt (kunne skelne imellem og anvende de to spanske datider). Træning i billedbeskrivelse.

Kernestof:
Spansk tekst om “El laberinto del Fauno”: https://cinele.weebly.com/el-laberinto-del-fauno.html#
Artículo:“El laberinto del fauno, cuando desobedecer es un deber”:
https://lamenteesmaravillosa.com/el-laberinto-del-fauno/

Supplerende stof:
Filmen “El laberinto del Fauno”, 2006. Director: Guillermo del Toro.
Resumen de la Guerra Civil en 10 minutos: https://www.youtube.com/watch?v=fVehiOlgoUA
Doku (2.30 minutter) om bombningen af Guérnica 1937: https://www.youtube.com/watch?v=IoTOOydVsCc
Doku på engelsk på 15 minutter om Picassos “Guérnica”: https://www.youtube.com/watch?v=qJLH7JAsBHA&t=1s
“El franquismo”. Video animado, 13 minutos. https://www.youtube.com/watch?v=BCrCOFBOM1M
Fællesdokument med oversættelser, resuméer og træning i sprogstrategi ift filmen: https://docs.google.com/document/d/1tZTPPoe-3uYVgqPpUepb8KoMVU4--vU_evMiwYQWalo/edit
Diverse fotos fra “El laberinto del Fauno” mhp træning i billedbeskrivelse og skriftlig spansk.



Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sprogstrategi 1. Særfokus på konjunktiv

Forløb hvor vi primært har trænet sprogstrategier til fotobeskrivelse, både mhp delprøve 1 skriftlig, (ikke mindst efter at være blevet koblet på den ny forsøgsordning i spansk), samt mhp mundtlig eksamen.
En masse øvelser i bevidst at tænke fra sprog til indhold, og ikke omvendt, omkring fotobeskrivelse. Udover centralt fokus på modus (konjunktivbrug) herunder især træning i at beskrive fotos ud fra bestemte sværere grammatiske emner, så som dativstyrende verber, perifraser, datider, ubundne pronominer, mm.
Forløbet blev herefter naturlig del af elevernes afleveringer, samt blev repeteret og udbygget i sidste måned inden eksamen (se forløb).


Forløbet indgår ikke i prøvegrundlaget for mundtlig eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tema 5. Intereses y pasiones

Forløb med fokus på at kunne udtrykke sig om ens interesser eller pasioner, samt kunne indgå i dialog om disse. Baseret på tekster på mere krævende nuanceret hverdagsspansk, primært fra spansk undervisnings-website (Spanishboom.com)

Kernestof:

“Me gusta leer” (med audio):
https://spanishboom.com/spanish-texts-with-audio/me-gusta-leer/
“Mi perro y yo” (med audio):
https://spanishboom.com/spanish-texts-with-audio/mi-perro-y-yo/
“Me voy de vacaciones” (sværere tekst om rygsækrejsende, inkl audio):
https://spanishboom.com/spanish-texts-with-audio/me-voy-de-vacaciones/
“Quiero aprender español” (med audio):
https://spanishboom.com/spanish-texts-with-audio/quiero-aprender-espanol/
“Deporte es salud” (sværere tekst om sport, inkl audio):
https://spanishboom.com/spanish-texts-with-audio/el-deporte-es-salud/
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tema 6. Bolivia

Et forløb om Sydamerikas fattigste land, Bolivia. Særligt fokus på den historiske påvirkning fra spanierne og deres udbytning af landet, samt på "indígenas" og landets natur.

Kernestof:
Fra "Bolivia" (spansk undervisningsbog af M. Windeløw, Gyldendal):
1) "Una vuelta por Bolivia" (s.16-18)
2) "La Coca: Hoja del diablo, hoja de maravillas" (s.27-30)


Supplerende stof:
Diverse videos om Bolivias natur og kultur.
Fra samme bog (som ovenfor): Introtekst på dansk, s.10-12, om "vigtige fænomener og begreber i det bolivianske samfund".
Desuden: Læreroplæg særligt om den usædvanligt varierede natur i Bolivia, samt om den indianske befolkning. Herudfra: fotobeskrivelse, feks af kort over Bolivia samt af "indígenas".
-Træning i samtale om Bolivias placering geografisk i Sydamerika.

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tema 7. Argentina

Forløb om Argentina med repetition og udvidet brug af sprogstrategier. Fokus på geografi og kultur, herunder især tango.
Kernestof
Fra “Retratos argentinos” (D.F.Svendsen):
“Datos sobre Argentina”, s.8
Entrevista con Martín Viquiera, 23 años, maestro de tango”, s.28-30.
“Pasional” (canción de tango), s.33-34. Også oplevet i musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=XiisIMVq01k
“Somos europeos” (baggrundstekst om argentinerne), s.44-45
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Tema 9. Barcelona y España

Forløb med fokus på at danne kendskab til kulturelle og historiske aspekter af Barcelona mhp studieturen, samt af typiske spanske fænomener, herunder tyrefægtning og spansk mad (repeterende fortsættelse af tema 2 fra 1g). Desuden (anden del af forløbet i november): Forberedelse af spørgsmål på spansk til gymnasieelever i Barcelona, samt diverse beskrivelsesøvelser af øvrige oplevede kulturelle indslag på studieturen.
Parallelt hermed, fokus på mindre skriftlige stedprøver mhp træning i den nye studieordning, herunder brug af "værktøjskassen" og klare sig uden øvrige hjælpemidler. Også specifikt sprogstrategisk fokus på at kunne forklare ord man ikke kender på anden måde, feks professioner.

Kernestof:
"Barcelona ha llegado al límite?" (Tekstmaterialet fra eksamens-stilsættet i spansk A, 30/05/2018)
Tekst om Barcelona: https://lingua.com/es/espanol/lectura/barcelona/

Baggrundsinfo om tyrefægtning:

Baggrundsinfo om Picassos tid i Barcelona: https://docs.google.com/document/d/1kydiPcCknO8FmYR6js4BElmTcVWnQzndmFx01S-9Od4/edit?tab=t.0

Comida española. Generel info om "tapas": https://docs.google.com/document/d/1MOe3x5Ugfcp8QdbYoTYtwP0kCDzqVFVgsT6aXAsKdLg/edit?tab=t.0#heading=h.yrr0nzu1ai3d


Supplerende stof

Diverse skriftlige øvelser: A) "Turista ficticia de Barcelona" (intro til centrale kulturelle bygninger i Barcelona), B) Eksamensstile i småbidder, primært som stedprøver. 3) Diverse skriftlige øvelser i elevers egne oplevelser af faglige indslag på studieturen, herunder især Casa Battló, Fundació de Miró og Parque Güell.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 41,06 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Tema 11. Cuento. Lola Lago.

Forløb fokuseret på mere klassisk undervisning, dvs fortløbende læsning af en hel fortælling, primært fokuseret på træning i både spontan og forberedt mundtlig spansk. Herunder fortsat træning i brug af sprogstrategier og tilvænning til ny studieordning.

Kernestof:
"Lola Lago. Vacaciones al sol" (Lourdes Miguel, 1994)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29,06 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Tema 13. Los Incas, aztecas y conquistadores

Forløb om Azterne, Incaerne og spaniernes erobring. Fokus på at lytte på spansk talt i diverse videoer, notetagning, opslag, og derpå følgende omskrivning til elevernes eget spansk. Primært refererende øvelser.

Kernestof:

Fra "Cuadernillo sobre México" (D.A.Alegría): "El Imperio Azteca" (s.42), "La llegada de los espanoles a México" (s.43), "La situación de España durante la conquista de México" (s.45), samt "Algunas fechas importantes en el diario de Moztezuma" (s.49-52).

Tekst: "Imperio Inca para niños. Ciencia y tecnología": https://www.esquios.es/imperio-inca-para-ninos-ciencia-y-tecnologia/

Supplerende stof:
VIDEOER:
1) "Quienes fueron los Incas": https://www.youtube.com/watch?v=i4a7ukZxwSs&ab_channel=CuriosaMente

2) "Los incas y su cultura": https://www.youtube.com/watch?v=9zwNl-p6GDQ&ab_channel=EnFoco

3) "Imperio azteca": https://www.youtube.com/watch?v=Z7mscV0Q_Qs&ab_channel=EnFoco

4) Om myten om ørnen og kaktussen: "El aguila y el nopal. Leyenda mexicana": https://www.youtube.com/watch?v=gLwEfpp2H-A&ab_channel=LaOscuridad

5) La conquista de América": https://www.youtube.com/watch?v=Sb2BY0Ih42Y&ab_channel=EnFoco

Dokumentarer om erobringen af Incariget:
1)  https://www.youtube.com/watch?v=xPm8E-zWwsQ&ab_channel=KingsandGenerals
2) https://www.youtube.com/watch?v=PVPUd9-bGfk&ab_channel=Pike%26ShotChannel
Dokumentar om erobringen af Aztekeriget: https://www.youtube.com/watch?v=suRAVIndO4Y&ab_channel=KingsandGenerals




Om Macchu Picchu: https://www.youtube.com/watch?v=cnMa-Sm9H4k&ab_channel=NationalGeographic


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14,06 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer