Holdet 2023 Ty/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Elisabeth Julie Rechnagel
Hold 2023 Ty/g (1g Ty, 2g Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tysk sprog og grammatik
Titel 2 Familien früher und heute
Titel 3 Liebe
Titel 4 Stunde Null
Titel 5 Märchen
Titel 6 Gewalt und Verbrechen
Titel 7 Identität und Integration
Titel 8 Homosexualität im Profifußball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tysk sprog og grammatik

INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN

Eriksen, C. Collin et al. Grundbog i tysk grammatik. København: Gyldendal, 1989

Andersen, Jørgen et al. Einfach so! Øvelsesstykker til tysk. København: Gyldendal, 1988

Häckert, Lone og Birgit Lohse. Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik. København: Munksgaard, 1998 (heri supplerende øvelser)

Endvidere er øvelser fra følgende websites blevet inddraget:
https://german.net/exercises/
https://www.internationalschooltutors.de/German/indexQ.html

Følgende online ordbøger har været anvendt og vil være tilladt ved eksamen:
https://www.ordbogen.com
https://www.duden.de

Ved eksamen må eleverne desuden tilgå deres noter og materialer i OneNote, hvis de benytter skrivebordsprogrammet.

Undervisningen i grammatik har i høj grad været koblet til tekstlæsningen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 212,19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Familien früher und heute

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 20 sider

Kernetekster

Hohler, Franz. „Eine kurze Geschichte” (1983). Weitblick. Moderne Kurzprosa. Ed. Vita Braagaard. København: Gyldendal, 1991 (novelle)

Bichsel, Peter. „Die Tochter“ (1964). Moderne deutsche Prosa. Ed. Sven Hansen. København: Danmarks Radio, 1977 (novelle)

Plaßmann, Thomas. „Tschulligung...“ (2015). Los geht’s. Tekst og grammatik. Ed. Mette Hermann. København: Gyldendal, 2018 (vittighedstegning)

Franck, Julia. „Streuselschnecke“ (2000). ibid. (novelle)

Walter, Otto F. „Cornflakes“ (1977). ibid. (novelle)


Beskrivelse
I dette forløb læser der tekster, der beskæftiger sig med kønsroller og familiemønstre. Teksterne lægger op til en diskussion af begreber som opdragelse og rollemodeller, og eleverne stifter samtidig bekendtskab med forskellige familietyper. Eleverne skal tilegne sig ordforråd og færdigheder, der gør dem i stand til at formulere sig om emnet på tysk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Liebe

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 25 sider

Kernetekster

Bosse. „Liebe ist leise” (2009) Los geht’s. Tekst og grammatik. Ed. Mette Hermann. København: Gyldendal, 2018 (sang)

Heine, Heinrich. „Ein Jüngling liebt ein Mädchen“ (1822). ibid. (lyrik)

Bourani, Andreas. „Auf anderen Wegen“ (2014). ibid. (sang)

Bichsel, Peter. „San Salvador“ (1964). Gattungen. Ed. Helle Egendal. København: Gyldendal, 2017 (novelle)

Sippl, Annalena und Johann Voigt. „‘Ich habe Angst, dass meine Eltern mich verstoßen‘. Welche Schwierigkeiten interkulturelle Paare haben - und was eine Paartherapeutin rät.“ (03.05.2018) Jetzt https://www.jetzt.de/liebe-und-beziehung/interkulturelle-paare-und-eine-paartherapeutin-erzaehlen (artikel fra et Onlinemagazin: klassen læste om Paar 1: Danh und Amanda og Paar 2: Merve und Hanna)

Supplerende stof

Schnee. Christoph. Matze, Kebab & Sauerkraut (2020) (TV-film) (streamet via: https://kp.mitcfu.dk/TV0000122196)


Beskrivelse
Dette forløb beskæftiger sig med forskellige aspekter af kærlighed, herunder forelskelsen, kærlighed på tværs af kulturelle grænser og kærlighedsforhold, der går i stykker eller stivner i hverdagens trummerum.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Stunde Null

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 20 sider

Kernestof

Borchert, Wolfgang. “Das Brot” (1946). http://www.mondamo.de/alt/borchert.htm#06 (hentet 10/8 - 2019) (Kurzgeschichte)

Borchert, Wolfgang. “Die Küchenuhr” (1947). http://www.mondamo.de/alt/borchert.htm#01 (hentet 10/8 - 2019) (Kurzgeschichte)

Borchert, Wolfgang. “Nachts schlafen die Ratten doch” (1947). http://www.mondamo.de/alt/borchert.htm#02 (hentet 10/8 - 2019) (Kurzgeschichte)

Billedmateriale om Stunde Null

Supplerende stof

Film:
”Das Brot” animationsfilm https://www.youtube.com/watch?v=mDRosvsBO7Y (hentet 10/8 - 2019)
”Die Küchenuhr” filmatisering https://www.youtube.com/watch?v=b2k9l8G4kCw (hentet 10/8 - 2019)
”Nachts schlafen die Ratten doch” filmatisering https://www.youtube.com/watch?v=-yuEv-r_AFQ&frags=pl%2Cwn (hentet 10/8 - 2019)

Linde, Malte. ”Nachkriegszeit” https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/nachkriegszeit/index.html (sagprosa - baggrundsstof)

”1945: In Schutt und Asche. Leben in den Trümmern” https://www.youtube.com/watch?v=uUnvfCjgMmw (video) (hentet 9/10-19)

Beskrivelse

Forløbet beskæftiger sig med perioden Stunde Null i Tyskland, dvs. årene umiddelbart efter slutningen af Anden Verdenskrig i 1945.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Märchen

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 30 sider

Kernetekster

”Kapitel 3: Märchen”. Gattungen. Ed. Helle Egendal. København: Gyldendal, 2017, pp. 61-63 + 68 (teoretisk stof)

Grimm, Brüder. „Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich“ (1812). Deutsche Märchen. Ed. Erik Wikkelsø Pedersen. Herning: systime, 1987 (eventyr)

Grimm, Brüder. „Hänsel und Gretel” (1812). Kinder- und Hausmärchen. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1983 (eventyr)

Pausewang, Gudrun. „Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte” (1988). Beziehungen. Ed. Margit Graves Ponsaing. Århus: systime, 1996 (eventyr)

Supplerende stof

Hänsel und Gretel (2012). Instrueret af Uwe Janson. ARD. Streamet via https://kp.mitcfu.dk/TV0000033886 (tv-film)


Beskrivelse

Dette forløb fokuserer på genren eventyr og den betydning og udbredelse, som den har haft i tysk litteratur fra Romantikken og frem til i dag. Forløbet skal sætte eleverne i stand til at læse, forstå og analysere ubearbejdede ældre og nyere eventyr og at kunne redegøre for genretypologiske træk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26,25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Gewalt und Verbrechen

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 90 sider

Kernetekster

Dörrie, Doris. ”Mit Messer und Gabel” (1989). Literatur um die Jahrhundertwende. Eds. Lone Häckert og Lise Hansen. København: Kaleidoscope, 1999 (novelle)

Mechtel, Angelika. ”Marthas kleine Reise” (1976). Alle Woche wieder. Ed. Vita Braagaard. København: Haase, 1985 (novelle)

”Kapitel 4: Krimi”. Gattungen. Ed. Helle Egendal. København: Gyldendal, 2017 (teoretisk stof)
Heri også:
Schirach, Ferdinand von. ”Einsam” (2010) (novelle) (tekst + opgaver og øvelser)

Dürrenmatt, Friedrich. Es geschah am hellichten Tag (1981, film fra 1958). Eds. Lars Bardram og Bent Lantow. København: Gad, 1985 (drama)

Supplerende stof

Es geschah am hellichten Tag. Instrueret af Ladislao Vajda (1958) (film)

Beskrivelse

Dette forløb fokuserer på vold og forbrydelser som tema. Som en del af forløbet belyses
krimien som genre og det verdensbillede, den tegner.
Eleverne skal læse og forstå tekster om forbrydelser og tilegne sig ordforråd og sproglige færdigheder, der sætter dem i stand til mundtligt og i mindre grad skriftligt at formulere sig om teksterne og emnet på tysk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 60,94 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Identität und Integration

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 35 sider

Kernetekster

„Rücktritt nach Erdogan-Skandal: Özil spielt nicht mehr für Deutschland” (23.07.2018) https://www.bild.de/sport/fussball/sport/mesut-oezil-tritt-nach-erdogan-affaere-aus-nationalmannschaft-zurueck-56394846.bild.html# (artikel fra netavis)

Thiede, Lara. „‘Was Özil getroffen hat, ist purer Rassismus, der vielen von uns begegnet“. SpielerInnen mit Migrationshintergrund erklären, warum sie Özils Rücktritt nachvollziehen können.“ (23.07.2018) Jetzt https://www.jetzt.de/sport/fu%C3%9Fballspielerinnen-mit-migrationshintergrund-zu-%C3%B6zils-r%C3%BCcktritt (artikel fra et Onlinemagazin)

Reimann, Anna. „Das Wunder von Kreuzberg” (2010). Angekommen. Eds. Kirsten Blume og Mette Hermann. København: Gyldendal, 2017 (tidsskriftartikel)

Akbas, Melda. „So wie ich will. Mein Leben zwischen Moschee und Minirock“ (2011) Gattungen. Ed. Helle Egendal. København: Gyldendal, 2017 (uddrag af selvbiografi)

For at forstå teksten yderligere ser eleverne følgende klip med Melda Akbas:
https://www.youtube.com/watch?v=RFFjEJ8Myvo&t=69s&frags=pl%2Cwn (tilgængeligt 10/3-2024)

Materiale om forbundsdagsvalget februar 2025:
“Was bei der Wahl heute wichtig ist” (2025) Tagesschau 23.02.25
https://www.tagesschau.de/inland/bundestagswahl/wahlsystem/bundestagswahl-was-wichtig-ist-100.html (artikel)

“Welche Themen entschieden die Wahl?” (2025) Tagesschau 24.02.25
https://www.tagesschau.de/wahl/archiv/2025-02-23-BT-DE/umfrage-wahlentscheidend.shtml (statistisk materiale)

Supplerende materiale

Videoklip, bl.a. følgende DFB-videoer (tilgængelige 10/3-2024):
https://www.youtube.com/watch?v=ZMZqIMHKc0A
https://www.youtube.com/watch?v=eF7z7YmDAKU

Beskrivelse
Med udgangspunkt i sagen om fodboldspilleren Mesut Özil, som i sommeren 2018 besluttede sig til at forlade det tyske landshold, ser vi på de udfordringer, som indvandrere i Tyskland står over for. Aktuelle samfundsforhold i Tyskland inddrages, herunder Multikulti som et centralt element i den tyske selvforståelse efter Anden Verdenskrig, og hvilken rolle udlændingepolitikken spiller i forbundsdagsvalget i februar 2025.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27,56 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Homosexualität im Profifußball

INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Emnets samlede omfang svarer til ca. 10 sider

Kernetekster

Leihkamm, Moritz. „Ex-Nationalspieler Hitzlsperger: Mein Anwalt riet mir vom Coming-out ab“ (2024). Bild 13. februar 2024 (avisartikel) https://www.bild.de/sport/fussball/fussball/homosexuelle-fussballer-anwalt-warnte-thomas-hitzlsperger-vorm-coming-out-87128954.bild.html

Wiebusch, Marcus. „Der Tag wird kommen“ (2014)
Tekst hentet på: https://www.goethe.de/prj/stg/de/mus/vid/wie.html
Musikvideo/kortfilm: https://www.youtube.com/watch?v=-qOg8E4Tzto

„Das letzte Tabu – Trailer“ (2024) (video)
https://www.youtube.com/watch?v=bbySu1fJ-c0v

Beskrivelse
Som led i seksualundervisning udarbejdede andet fremmedsprog og idræt et lille flerfagligt forløb med fokus på mangfoldighed: køn, kønsidentitet og inklusion i elitesport.
I tysk arbejdede eleverne med homoseksualitet som tabu i professionel fodbold.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer