Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Elisabeth Julie Rechnagel
|
Hold
|
2023 Ty/g (1g Ty, 2g Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tysk sprog og grammatik
INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Eriksen, C. Collin et al. Grundbog i tysk grammatik. København: Gyldendal, 1989
Andersen, Jørgen et al. Einfach so! Øvelsesstykker til tysk. København: Gyldendal, 1988
Häckert, Lone og Birgit Lohse. Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik. København: Munksgaard, 1998 (heri supplerende øvelser)
Endvidere er øvelser fra følgende websites blevet inddraget:
https://german.net/exercises/
https://www.internationalschooltutors.de/German/indexQ.html
Følgende online ordbøger har været anvendt og vil være tilladt ved eksamen:
https://www.ordbogen.com
https://www.duden.de
Ved eksamen må eleverne desuden tilgå deres noter og materialer i OneNote, hvis de benytter skrivebordsprogrammet.
Undervisningen i grammatik har i høj grad været koblet til tekstlæsningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
212,19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Familien früher und heute
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 20 sider
Kernetekster
Hohler, Franz. „Eine kurze Geschichte” (1983). Weitblick. Moderne Kurzprosa. Ed. Vita Braagaard. København: Gyldendal, 1991 (novelle)
Bichsel, Peter. „Die Tochter“ (1964). Moderne deutsche Prosa. Ed. Sven Hansen. København: Danmarks Radio, 1977 (novelle)
Plaßmann, Thomas. „Tschulligung...“ (2015). Los geht’s. Tekst og grammatik. Ed. Mette Hermann. København: Gyldendal, 2018 (vittighedstegning)
Franck, Julia. „Streuselschnecke“ (2000). ibid. (novelle)
Walter, Otto F. „Cornflakes“ (1977). ibid. (novelle)
Beskrivelse
I dette forløb læser der tekster, der beskæftiger sig med kønsroller og familiemønstre. Teksterne lægger op til en diskussion af begreber som opdragelse og rollemodeller, og eleverne stifter samtidig bekendtskab med forskellige familietyper. Eleverne skal tilegne sig ordforråd og færdigheder, der gør dem i stand til at formulere sig om emnet på tysk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Liebe
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 25 sider
Kernetekster
Bosse. „Liebe ist leise” (2009) Los geht’s. Tekst og grammatik. Ed. Mette Hermann. København: Gyldendal, 2018 (sang)
Heine, Heinrich. „Ein Jüngling liebt ein Mädchen“ (1822). ibid. (lyrik)
Bourani, Andreas. „Auf anderen Wegen“ (2014). ibid. (sang)
Bichsel, Peter. „San Salvador“ (1964). Gattungen. Ed. Helle Egendal. København: Gyldendal, 2017 (novelle)
Sippl, Annalena und Johann Voigt. „‘Ich habe Angst, dass meine Eltern mich verstoßen‘. Welche Schwierigkeiten interkulturelle Paare haben - und was eine Paartherapeutin rät.“ (03.05.2018) Jetzt https://www.jetzt.de/liebe-und-beziehung/interkulturelle-paare-und-eine-paartherapeutin-erzaehlen (artikel fra et Onlinemagazin: klassen læste om Paar 1: Danh und Amanda og Paar 2: Merve und Hanna)
Supplerende stof
Schnee. Christoph. Matze, Kebab & Sauerkraut (2020) (TV-film) (streamet via: https://kp.mitcfu.dk/TV0000122196)
Beskrivelse
Dette forløb beskæftiger sig med forskellige aspekter af kærlighed, herunder forelskelsen, kærlighed på tværs af kulturelle grænser og kærlighedsforhold, der går i stykker eller stivner i hverdagens trummerum.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Märchen
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 30 sider
Kernetekster
”Kapitel 3: Märchen”. Gattungen. Ed. Helle Egendal. København: Gyldendal, 2017, pp. 61-63 + 68 (teoretisk stof)
Grimm, Brüder. „Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich“ (1812). Deutsche Märchen. Ed. Erik Wikkelsø Pedersen. Herning: systime, 1987 (eventyr)
Grimm, Brüder. „Hänsel und Gretel” (1812). Kinder- und Hausmärchen. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1983 (eventyr)
Pausewang, Gudrun. „Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte” (1988). Beziehungen. Ed. Margit Graves Ponsaing. Århus: systime, 1996 (eventyr)
Supplerende stof
Hänsel und Gretel (2012). Instrueret af Uwe Janson. ARD. Streamet via https://kp.mitcfu.dk/TV0000033886 (tv-film)
Beskrivelse
Dette forløb fokuserer på genren eventyr og den betydning og udbredelse, som den har haft i tysk litteratur fra Romantikken og frem til i dag. Forløbet skal sætte eleverne i stand til at læse, forstå og analysere ubearbejdede ældre og nyere eventyr og at kunne redegøre for genretypologiske træk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Gewalt und Verbrechen
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 90 sider
Kernetekster
Dörrie, Doris. ”Mit Messer und Gabel” (1989). Literatur um die Jahrhundertwende. Eds. Lone Häckert og Lise Hansen. København: Kaleidoscope, 1999 (novelle)
Mechtel, Angelika. ”Marthas kleine Reise” (1976). Alle Woche wieder. Ed. Vita Braagaard. København: Haase, 1985 (novelle)
”Kapitel 4: Krimi”. Gattungen. Ed. Helle Egendal. København: Gyldendal, 2017 (teoretisk stof)
Heri også:
Schirach, Ferdinand von. ”Einsam” (2010) (novelle) (tekst + opgaver og øvelser)
Dürrenmatt, Friedrich. Es geschah am hellichten Tag (1981, film fra 1958). Eds. Lars Bardram og Bent Lantow. København: Gad, 1985 (drama)
Supplerende stof
Es geschah am hellichten Tag. Instrueret af Ladislao Vajda (1958) (film)
Beskrivelse
Dette forløb fokuserer på vold og forbrydelser som tema. Som en del af forløbet belyses
krimien som genre og det verdensbillede, den tegner.
Eleverne skal læse og forstå tekster om forbrydelser og tilegne sig ordforråd og sproglige færdigheder, der sætter dem i stand til mundtligt og i mindre grad skriftligt at formulere sig om teksterne og emnet på tysk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
60,94 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Identität und Integration
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 35 sider
Kernetekster
„Rücktritt nach Erdogan-Skandal: Özil spielt nicht mehr für Deutschland” (23.07.2018) https://www.bild.de/sport/fussball/sport/mesut-oezil-tritt-nach-erdogan-affaere-aus-nationalmannschaft-zurueck-56394846.bild.html# (artikel fra netavis)
Thiede, Lara. „‘Was Özil getroffen hat, ist purer Rassismus, der vielen von uns begegnet“. SpielerInnen mit Migrationshintergrund erklären, warum sie Özils Rücktritt nachvollziehen können.“ (23.07.2018) Jetzt https://www.jetzt.de/sport/fu%C3%9Fballspielerinnen-mit-migrationshintergrund-zu-%C3%B6zils-r%C3%BCcktritt (artikel fra et Onlinemagazin)
Reimann, Anna. „Das Wunder von Kreuzberg” (2010). Angekommen. Eds. Kirsten Blume og Mette Hermann. København: Gyldendal, 2017 (tidsskriftartikel)
Akbas, Melda. „So wie ich will. Mein Leben zwischen Moschee und Minirock“ (2011) Gattungen. Ed. Helle Egendal. København: Gyldendal, 2017 (uddrag af selvbiografi)
For at forstå teksten yderligere ser eleverne følgende klip med Melda Akbas:
https://www.youtube.com/watch?v=RFFjEJ8Myvo&t=69s&frags=pl%2Cwn (tilgængeligt 10/3-2024)
Materiale om forbundsdagsvalget februar 2025:
“Was bei der Wahl heute wichtig ist” (2025) Tagesschau 23.02.25
https://www.tagesschau.de/inland/bundestagswahl/wahlsystem/bundestagswahl-was-wichtig-ist-100.html (artikel)
“Welche Themen entschieden die Wahl?” (2025) Tagesschau 24.02.25
https://www.tagesschau.de/wahl/archiv/2025-02-23-BT-DE/umfrage-wahlentscheidend.shtml (statistisk materiale)
Supplerende materiale
Videoklip, bl.a. følgende DFB-videoer (tilgængelige 10/3-2024):
https://www.youtube.com/watch?v=ZMZqIMHKc0A
https://www.youtube.com/watch?v=eF7z7YmDAKU
Beskrivelse
Med udgangspunkt i sagen om fodboldspilleren Mesut Özil, som i sommeren 2018 besluttede sig til at forlade det tyske landshold, ser vi på de udfordringer, som indvandrere i Tyskland står over for. Aktuelle samfundsforhold i Tyskland inddrages, herunder Multikulti som et centralt element i den tyske selvforståelse efter Anden Verdenskrig, og hvilken rolle udlændingepolitikken spiller i forbundsdagsvalget i februar 2025.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27,56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58725612040",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58725612040",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58725612040"
}