Titel
5
|
la famille
EMNET INDGÅR I PRØVEGRUNDLAGET
Det samlede omfang svarer til 22 moduler
Indhold og fokus:
Fokus i dette emne er familien som institution og daglig base og de problematikker, der kan opstå i samspillet mellem voksne og børn/unge og mellem traditioner og ønsket om at leve sit eget liv.
Endvidere er der fokus på hvad sociale, kulturelle og religiøse forhold i en familien kan betyde i dagligdagen og for den enkeltes opvækstbetingelser. Der er fokus på den franske familie som "institution" og det at vokse op i en flerkulturel familie
Fgl. mål
- kendskab til den "raditionnelle" franske familie
- kendskab til begrebet "la laïcité"
- kendskab til kirkens betydning
- centralt ordforråd til at tale om familien(funktioner, problematikker mm.)
Kernestof:
La boîte aux lettres, Régine Duhamel, Fiction francaise, Kaleidoscope 2004, kapitel 1, 2, 3, 4, 5 fælles, 6,7, 8 ,9 i par med fremlæggelse.
"Jamais contente". CFU - historien om Aurore ,"Frk. umulig", af Emilie Deleuze 2016 (set januar 2023)
Arbejde med tilhørende materiale
"Le divorce", Gisèle Pineaud,, Entrées, Bering og Sørensen, Gyldendal 2012 side 52-53 (2ns)
"La famille", intro. Mimi Sørensen Gyldendal 2011 side 6-9 + side 25 om social arv
""Pomme", Agnes Laroche, Scoops au lycée, Rageot 2010 uddrag (4 ns)
Stromae: Papa oú t'es?( musikvideo og tekst)
Film:
Jamais contente". CFU - historien om Aurore ,"Frk. umulig", af Emilie Deleuze 2016 (set januar 2023) + filmmateriale
Bryllupskaos - "ce qu'on a fait au bon dieu",Philippe de Chauvreron, 2014, Filmstriben
Supplerende materiale:
Film fra andre temaer som også vil kunne anvendes ved perspektivering
"Et hus i Marokko " Laila Marrakchi, 2013, Filmstribenkan også anvendes til perspektivering i dette emne
"C'est le dimanche"
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, pararbejde, elevoplæg om små tekste, individuelt arbejde(træne læsestrategier,) opgaver
|