Holdet 2023 Fr/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Mette Lise Rogne
Hold 2023 Fr/g (1g Fr, 2g Fr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion: Identité, amitié, normalité
Titel 2 L'école en France
Titel 3 La seconde Guerre mondiale
Titel 4 Zéro Déchet
Titel 5 la famille
Titel 6 LesJeux Olympiques et les Paralympiques Paris 2024
Titel 7 Les contes
Titel 8 La France dans le monde
Titel 9 billedbeskrivelse, fremlæggelser, temauddybning
Titel 10 Anvendte hjælpemidler,  e-bøger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion: Identité, amitié, normalité


DETTE EMNE INDGÅR IKKE I PRØVEGRUNDLAGET

Emnets samlede omfang er ca: 16 lektioner

Beskrivelse af temaet "identité, amitié, normalité"

I dette emne er der arbejdet med  mundtlig sproglig kommunikation og tilhørende "gloseøer" indenfor de nære samtaleemner
"identité"
" amitié",
"normalitet"
"les préjugés" (race,sexualité)
Endvidere er der arbejdet med klicheer om unge samt at kunne udtrykke sin mening i forhold til at være enig-uenig mm.
Der arbejdes endvidere med sexualitet

Kernetekster:
Franskportal emne 19: Ma famille
Franskportal emne 23: Cinq bonnes amies

"Le monde en français" fra French B IB diplôme  side 11-16
-- Qui êtes-vous?" - personbeskrivelser
- les stéreotypes
- non aux étiquettes

2g
Supplerende materiale
La normalité/les préjugés
Entrées side: side 46,49,50,51,57
"Mariage pour tous"" Le changement c'est maintenant, Connie Pedersen , Gyldendal 2014 Side 45-48
film: Franskportal : "Amour artificiel"
Entrées

Supplerende materiale: 1g
Avez-vous de vraies amis?  Artikel fra internet:
https://www.reussirmavie.net/Avez-vous-de-vrais-amis_a1197.html
L'amitié, qu'est-ce que c'est? videoclip fra TV5 Monde http://enseigner.tv5monde.com/fle/lamitie-quest-ce-que-cest-1116

Undervejs er relevante emner fra AP inddraget.
Samarbejde med AP i perioden 8-10  lektioner
- Ordklasser og sætningsled
- pronominer og numeralier
- adjektiver
- verberog verbets tider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 L'école en France

DETTE EMNE INDGÅR I PRØVEGRUNDLAGET

Emnets samlede omfang er ca: 20 lektioner

Beskrivelse af emnet

Fokus i dette emne er indsigt i det franske skolesystems opbygning og forståelse  af forskelle mellem dansk og fransk skolesystem.

Dette belyst gennem forskellige typer af tekster, film og musik

Fgl. mål:
- Kendskab til forskelle mellem dansk og fransk skolesystem (og skolen i Afrika)
- At kunne udtrykke sig på¨fransk om det være ung/skoleelev og gå i skole i forskellige miljøer
- at have det hhv. godt og svært i skolen
- at kunne kommunikere om skolesystem mm på fransk (fag, gloser mm)

Kernetekster:

Franskportal  (culture française)
* L'école maternelle et l'école primaire
* les études secondaires
* l'année scolaire
* tekst 22 - au lycée
* tekst 29- faire un échange
(ca 9 lektioner)

3 +  7 lektioner
Intro til skolesystem
Paroles françaises af Mette Bering m.fl Gyldendal 2013
"Le cancre," Jacques Prérvert
"Chagrin d'école", Daniel Pennac

la laïcité
La charte de la laïcité en France expliqué aux enfants
https://ww2.ac-poitiers.fr/dsden16-pedagogie/IMG/pdf/charte_de_la_laicite_expliquee_aux_enfants.pdf

Le harassement à l'école
"Balance ton porc" (Angèle) https://www.youtube.com/watch?v=HK9O2FSzBMA
Anti-sexisme academy

Endy Eboma "Examen d'admission", Weibrecht "(Dé)connexion et autres histoires, Lilje-Forlaget 2014

Film:
"Jamais contente"  og skriftligt materiale (CFU)
"C'est le dimanche", Samir Quesmi 2013


Supplerende materiale:

https://www.youtube.com/watch?v=9LWAjeG_dKs (lytteøvelse uddannelsessystem) Le français avec Pierre
om det franske skolesystem

Manger a la cantine
Une pause à midi pour prendre un repas
https://supplerendematerialer.systime.dk/?id=c2365


http://www.francaisfacile.com/exercices/exercice-francais-2/exercice-francais-50511.php
https://supplerendematerialer.systime.dk/index.php?id=388 (system la Provence au coeur)


"la clé" mht. analyse af Skønlitteratur, p 15-23 (kopi), Systime 2022


Arbejdsformer:
Indviduelt arbejde/tekstlæsning, lytteforståelse, gruppearbejde, præsentationer





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La seconde Guerre mondiale

La Seconde guerre Mondiale

EMNET INDGÅR I PRØVEGRUNDLAGET

Emnets samlede omfang er ca.30 moduler

Indhold og fokus:

Fokus i dette tema er Frankrigs under  2. verdenskrig  og forholdene for  befolkningen , herunder den jødiske befolkning .
2. Verdenskrig er en krig, som har haft stor betydning for Frankrig og for fransk selvforståelse og efterfølgende forhold til Tyskland.

Emnet belyses gennem personlige beskrivelser i udvalgte nedslag i historien udefra dels litteratur, film og dokumentarfilm.

Fgl. mål:
- Viden om fransk historie under 2. verdenskrig
- Viden om  jødernes forhold og forfølgelse i Franskrig under 2. Verdenskrig
- kendskab til centralt ordforråd indenfor emnet
- læse og lytteforståelse - af litterære tekster og dokumentarfilm


Kernestof:

Sider fra Franskportalen https://www.franskportal.dk/  :
- Début de la guerre
- L'armistice
- Charles de Gaulle
- Les juifs
- Fin de la guerre

"Je m'appelle Arlette," dokumentar om Arlette Andersens liv: https://www.youtube.com/watch?v=WdfyGnSWmlA

Manus til Je m'appelle Arlette:file:///C:/Users/Jacob/Downloads/Arlette-fransk-manus%20(1).pdf   - udvalgte kapitler

"La grande peur sous les étoiles", p. 1-5,  Jo Hoestland, 1993  med tilhørende opgaver.

Systeme" Témoignages", 2024
Arlette- la Rafle side 56-60

Internetside: https://www.herodote.net/16_juillet_1942-evenement-19420716.php (2) - la grande rafle du Vel d'Hiv


Supplerende materiale:
Om 2. verdenskrig, historisk introduktion :
Systime "Témoignages" side 8-15

Evt. film- Sarah's key - "Elle s'appelait Sarah"

Arbejdsformer:
individuelt- og pararbejde, klasseundervisning, lytteøvelser, små opgaver, oplæg mm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Zéro Déchet


"Zéro Déchet"

Dette emne indgår ikke i prøvegrundlaget

Emnets samlede omfang ca. 24 moduler

Forløbets fokus og centrale problemstillinger

Fokus i dette forløb er indsigt i centrale problemer og dilemmaer fra den verden vi lever i i dag, hvor klimaforandringer, energiudfordringer, transport, personligt overforbrug, madspild mm. stiller krav til  viden om, hvorledes forskellige til og fravalg påvirker miljø og klima.
Dette forløb  fokuserer på viden om hvordan disse problemstillinger behandles og diskuteres i Frankrig
Desuden er der et fokus på diskussion af nogle af de ting man som borger selv kan påvirke gennem valg af livsstil, og hvilke områder  man ikke selv har direkte indflydelse på



Fgl. Mål:
- At kunne læse en fagtekst om emnet bæredygtighed og "Zéro déchet"
- Lære nyt ordforråd indenfor emnerne "les vêtements", Tiny living, Le véganisme
- Udtrykke  meninger og holdninger indenfor emnet ”Zéro Déchet” + afslutningsdebat
-       Sammenligne med forholdene i Danmark

Verdensmål
zéro déchet bølgen
Les zérosceptiques

Kernestof:

"Zéro déchet", Maria Hassing, Systime 2023 (e-bog)
- afsnit 1 introduktion
- afsnit 2 - poèmes sur le climat
-afsnit 3 - Bes Johnson  og de 5 principper
- afsnit 4- gruppearbejde om emnerne
- afsnit 5 Zéro-déchet une bonne idée

Arbejdsformer:
Individuelt og par-arbejde, klasseundervisning, elevoplæg, diskussion og debat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 la famille


EMNET INDGÅR I PRØVEGRUNDLAGET

Det samlede omfang svarer til 22 moduler

Indhold og fokus:

Fokus i dette emne er familien som institution og daglig base  og de problematikker, der kan opstå i samspillet mellem voksne og børn/unge og mellem traditioner og ønsket om at leve sit eget liv.

Endvidere er der fokus på hvad sociale, kulturelle og religiøse forhold i en familien kan betyde i dagligdagen og for den enkeltes opvækstbetingelser. Der er fokus på den franske familie som "institution" og det at vokse op i en flerkulturel familie

Fgl. mål
- kendskab til den "raditionnelle" franske familie
- kendskab til begrebet "la laïcité"
- kendskab til kirkens betydning
- centralt ordforråd til at tale om familien(funktioner, problematikker mm.)


Kernestof:

La boîte aux lettres, Régine Duhamel, Fiction francaise, Kaleidoscope 2004, kapitel  1, 2, 3, 4, 5 fælles, 6,7, 8 ,9 i par med fremlæggelse.


"Jamais contente". CFU - historien om Aurore ,"Frk. umulig", af Emilie Deleuze 2016 (set januar 2023)
Arbejde med tilhørende materiale


"Le divorce", Gisèle Pineaud,, Entrées, Bering og Sørensen, Gyldendal 2012 side 52-53  (2ns)

"La famille", intro. Mimi Sørensen Gyldendal 2011 side 6-9 + side 25 om social arv

""Pomme", Agnes Laroche, Scoops au lycée, Rageot 2010 uddrag (4 ns)

Stromae: Papa oú t'es?( musikvideo og tekst)

Film:
Jamais contente". CFU - historien om Aurore ,"Frk. umulig", af Emilie Deleuze 2016 (set januar 2023) + filmmateriale
Bryllupskaos - "ce qu'on a fait au bon dieu",Philippe de Chauvreron, 2014, Filmstriben

Supplerende materiale:
Film fra andre temaer som også vil kunne anvendes ved perspektivering
"Et hus i Marokko " Laila Marrakchi, 2013, Filmstribenkan også anvendes til perspektivering i dette emne
"C'est le dimanche"

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, pararbejde, elevoplæg om små tekste, individuelt arbejde(træne læsestrategier,) opgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 17,63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 LesJeux Olympiques et les Paralympiques Paris 2024

EMNET INDGÅR IKKE I PRØVEGRUNDLAGET

Antal moduler: 20

Dette forløb har haft fokus på sommerens olympiske leje i Paris 2024, OL's historiske betydning for Paris samt anvendelse af byrummet ved dette OL (Historiske steder i Paris)

Desuden er der arbejdet med problemstillingen homoseksualitet i sport, herunder transsexualitet og udelukkelse fra OL gennem case om  sprinteren Halba Dilouff

Der er arbejdet med ordforråd(sport), lytteforståelse, billedbeskrivelse og fremlæggelser af historiske steder samt anvendelsen af symboler i logo mm.

- Qu'est-ce que c'est les Jeux Olympiques (les JO)
- Qui a "inventé" les JO
- Pourquoi JO à Paris + les lieux historiques
- les disciplines
- les Paralympiques
-L'ouverture + Céline Dion, L'hymne à l'amour)

Materiale:

https://www.youtube.com/watch?v=VNCKGigLmyc (qui a inventé les JO)

https://www.youtube.com/watch?v=hpMFhfomipc (Pourquoi la ville de Paris)


https://www.youtube.com/watch?v=G3tuGwbJ-AA
(stop ved 1:57 min) (les disciplines)

https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=l%27hymne+%C3%A0+l%27amour+paroles&ie=UTF-8&oe=UTF-8

https://www.google.com/search?q=c%C3%A9line+chante+l%27hymne+%C3%A1+l%27amour+aux+JO&client=safari&sca_esv=6eac42e19cef7bdf&rls=en&sxsrf=ADLYWIJWn_af-q1TLGOFsr6u-7Lky7_X9A%3A1723547582801&ei=vj-7ZtLJMJuRi-gP7fPjyAM&ved=0ahUKEwjSoLSL6_GHAxWbyAIHHe35GDkQ4dUDCA8&uact=5&oq=c%C3%A9line+chante+l%27hymne+%C3%A1+l%27amour+aux+JO&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiKGPDqWxpbmUgY2hhbnRlIGwnaHltbmUgw6EgbCdhbW91ciBhdXggSk8yBRAhGKABMgUQIRigAUjlhwFQrQZYpYMBcAF4AJABAJgBkAGgAfUKqgEDNS44uAEDyAEA-AEBmAIMoALgCsICCBAAGIAEGKIEwgIFECEYnwWYAwCIBgGSBwQyLjEwoAeoOg&sclient=gws-wiz-serp#fpstate=ive&vld=cid:32d2061f,vid:D7FMMjqKvaM,st:0


Le Logo: (la flamme, la médaille d’or, Marianne)
https://olympics.com/fr/paris-2024/information/paris-2024-un-embleme-unique


Les symboles de la république française. https://www.elysee.fr/la-presidence/les-symboles-de-la-republique-francaise-expliques-pour-les-enfants
(se Marianne)
(se “Liberté, égalité, fraternité)

Les disciplines:
https://actu.fr/sports/jo-de-paris-2024-voici-la-liste-de-tous-les-sports-presents-aux-jeux-olympiques-et-les-grands-absents_60867374.html

https://www.bayard-jeunesse.com/infos/actualites/l-aventure-des-jo-entre-nouvelles-disciplines-et-sports-oublies/ (gamle og nye discipliner)

Les sites historiques: https://www.letelegramme.fr/sports/jeux-olympiques/jo-paris-2024-les-sites-olympiques-sublimes-par-les-monuments-parisiens-diaporama-6636125.php
(LA Tour Eiffel, Beach Volley), Versailles (L'équitation), La Concorde (BMX), Les Champs de Mars, Le Grand Palais (L'escrime), Place de la Concorde, les Invalides (Triathlon), les Champs Elysées (vélo)

Links med billeder, beskrivelser mm

https://www.sortiraparis.com/da/nyheder/paris-2024-olympiske-lege/articles/316878-ol-i-paris-2024-historiske-steder-omdannet-til-olympiske-arenaer-til-sommerlegene

https://www.france.fr/da/artikel/ol-paris-2024-konkurrencesteder/#paris-en-ikonisk-ramme-1

https://olympics.com/en/paris-2024/venues

https://www.letelegramme.fr/sports/jeux-olympiques/jo-paris-2024-les-sites-olympiques-sublimes-par-les-monuments-parisiens-diaporama-6636125.php

2g
Homosexualitet og transseksualité  dans le  sport

https://www.youtube.com/watch?v=O8HKzB_cEc8 (se interview med Halba) 7 min
https://www.youtube.com/watch?v=UP_G9-FweNI (se debat udsendelse om Halba Diouf) (16 min)

”Faut-il interdire les compétitions sportives aux personnes transgenres?” (debatudsendelse)
https://www.youtube.com/watch?v=vem1RbfW_dg (10 min)

Arbejdsformer:
pararbejde, oplæg, klasseundervisning, opgaver, individuelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18,19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Les contes


Dette emne indgår i prøvegrundlaget

Emnets samlede omfang svarer til 20 moduler


Indhold og fokus:
I dette forløb er der arbejdet med  introduktion  til eventyr og eventyrgenren.
Der er fokus på eventyrgloser, genregloser og analyse af eventyr, herunder aktantmodellen.
Der arbejdes med små tekster,  små film og opgaver

Forløbet skal sætte eleverne i stand til at læse, forstå og analysere ældre og nyere eventyr og at kunne redegøre for genretypologiske træk.

Kernestof:

Tekster
La paire de chaussures, Pierre Gripari ra Weibrech La valise 1989
"la petite à la burqua rouge" (Tahar Ben Jelloun" Systime, les contes de fées à nouveau, e-bog)
"Chapeau rond rouge" ,Geoffroy De Lennart (2004), Entrées  side 6 + 10-14
"L'oranger magique", Conte populaire d'Haïti, Marie-Célie Agnat, Entrées  side 15-20
Cendrillon, Entrées side 6-9

Genrepapir om eventyr: "La clé",  système 2019 (23-31)


Supplerende materiale:
Film: La tortue et le renard (fabel)
Le corbeau et le renard (Entrées) s 66-69

https://www.youtube.com/watch?v=xjBfPYxqfdc     (le petit chaperon rouge)
https://www.youtube.com/watch?v=o9OsRljQSbw&t=72s

Le Petit Chaperon Rouge | Dessin Animé en Français | Conte pour Enfants avec L'es P'tits z'Amis

Le Petit Chaperon rouge | Contes Pour Enfants (FR.BedtimeStory.TV)

https://www.youtube.com/watch?v=xjBfPYxqf


Les publicités, Systime," les contes de fées à nouveau"

Film: La tortue et le renard (fabel)

https://www.youtube.com/watch?v=xjBfPYxqfdc     (le petit chaperon rouge)
https://www.youtube.com/watch?v=o9OsRljQSbw&t=72s

Le Petit Chaperon Rouge | Dessin Animé en Français | Conte pour Enfants avec L'es P'tits z'Amis

Le Petit Chaperon rouge | Contes Pour Enfants (FR.BedtimeStory.TV)

https://www.youtube.com/watch?v=xjBfPYxqf

Grammatik: Datider, imparfait, le passé simple/ le passé composé, futur, futur proche

Arbejdsformer:
klasseundervisning, pararbejde, individuelt arbejde, lytteøvelser, præsentationer, mundtlighed og billedbeskrivelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 13,13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La France dans le monde

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang : 40 lektioner

Indhold og fokus
Det faglige fokus i temaet "La France dans le monde" er viden om Frankrig som tidligere kolonimagt og den kulturelle og befolkningsmæssige betydning som Frankrigs tidligere kolonistatus har for det multikulturelle land Frankrig er i dag.

Udgangspunktet  er i La France (métropolitaine) med videre "rejse" til tidligere franske kolonier og fransktalende lande ude i verden i dag.
Fokus i temaet er på forståelsen af hvorfor der i dag tales fransk i forskellige verdensdele, hvad det betyder for det multikulturelle land Frankrig er i dag, og hvad det betyder for et land/befolkning at leve i og med et land som har en kolonihistorisk baggrund .
Endvidere fokus på begrebet la Francophonie

Temaet er belyst gennem litteratur, film, musik og statistik

Flg. lande er "besøgt"
- Le Canada
- Fra Haïti til Le Canada
- Nordafrika/Le Maghreb med fokus på le Maroc

Kernestof:
La France métropolitaine
Bienvenue chéz moi – Bigflo et Oli

https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/bienvenue-chez-moi
(chanson)
https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=bienvenue+chez+moi+bigflo+et+oli+lyrics&ie=UTF-8&oe=UTF-8   (paroles)

La francophonie (Entrées, Gyldendal side 106-110)
Qui sont les francais? (statistiques)

Le Canada- et qui sont les canadiens? (Entrées, Gyldendal side 111-116)
- Portrætter af Stéphane, Dominic, Patrice, Marie-Eve
- små film om Canada (geografi, klima, billeder)

Haiti og Canada:
Fra Haïti til Canada  og til medlem af l'Académie Française
"Chronique de la dérive douce"(fra immigrant til senere uccesrig forfatter),Dany Laferrière, Paroles d'Haïti

Kort illustreret film om Haïti  (Historie)
https://www.youtube.com/watch?v=SsYvdIdNyHc

Dany La Ferrière:
”Comment s’infiltrer dans une nouvelle culture”  (Au Quebec) (Gode råd om hvordan man bliver accepteret i en ny kultur)
https://www.youtube.com/watch?v=8icQEFZHbbc

Le Maroc:
"Et hus i Marokko" af Laila Marrakchi 2013
Le Maghreb
-Le Maroc- fra Koloni til i dag. Fokus på kulturforskelle, sprog, religion,. kønsroller, traditioner, statistik
Entrees,Gyldendal 2009 side 122, 134-139 (eller 138)

Supplerende materiale:
La France multiculturelle et les problèmes - Film, "Les misérables"
Quai de Seines, Kortfilm Franskportal (forskellige kulturer)

Dany Laferrière optages i L’Académie Française
Om L’Académie Française – på dansk!
http://connaissances.dk/2015/09/18/det-franske-akademi/

Dany Laferrière’s optagelse i l’Académie Française  september 2015 – "påklædning, og ceremonien og overværelse af Præsident François Hollande er(Samtale om ceremoni)
https://www.youtube.com/watch?v=j_lFiawIpT0

kort perspektivering til Grønland (2g. studietur)

Arbejdsformer:
Indviduelt arbejde/tekstlæsning, lytteforståelse, pararbejde, præsentationer


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30,94 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Anvendte hjælpemidler, e-bøger

I undervisningen er anvendt:

Franskportal (grammatik og i nogle af emnerne)
Ordbogen.com
Le conjugeur. figaro.fr

Systime Zéro Déchet
Systime les contes de fées à nouveaux

La clé, Analyse og metode til fransk, Systime 2022
Billedbeskrivelse
Analyse af litterære tekster
Eventyr
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer