Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Elisabeth Julie Rechnagel
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Different Worlds
INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Emnets samlede omfang svarer til ca. 29 sider
Kernestof:
Jones, LeAlan. ”Our America” (1996). Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf. Eds. Jonna Engberg-Pedersen et al. København: Gyldendal, 2004: 133-135 (non-fiction)
Cohen, Michael Lee. ”Adam” (1993). ibid.: 136-140 (interview)
Ahmed, Kamal. “The boy on the left had no future. The one on the right is a talented star pupil…” (2002). ibid.: 141-144 (avisartikel)
Hill, Amelia og Kamal Ahmed. “TV, public school and Ryan’s fall” (2003). ibid.: 145-149 (avisartikel)
Hewett, Rick. ”Schoolboy says he is victim of reality TV show” (2006). The Sunday Times July 23, 2006 (avisartikel)
https://www.thetimes.co.uk/article/schoolboy-says-he-is-victim-of-reality-tv-show-gkn27qspjxl
Artiklen er bag betalingsmur, men kan tilgås her:
https://archive.ph/FZV4I
Hale, Beth. ”Teen tearaway sent to public school for ill-fated television experiment is now a proud dad… with high hopes for his daughter” (2009) The Daily Mail 13 April 2009 (avisartikel)
https://www.dailymail.co.uk/news/article-1169534/Teen-tearaway-sent-public-school-ill-fated-television-experiment-proud-dad--high-hopes-daughter.html
Supplerende stof:
Opgaver til kapitlet i Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf. på: https://supplerendematerialer.systime.dk/?id=368
Sprog og grammatik
Herskind, Aase og Uffe Gravers Pedersen. Engelsk Grammatik med synonymer. 3. udvidede udgave. København: Kaleidoscope, 2002
Axen, Birger et al. Engelsk grammatik med synonymer. Øvelseshæfte 1
Heri øvelser, der knytter sig til de grammatiske områder, der er gennemgået.
Bøgh, Jens og Jørgen Hovgaard. Fejlstøvsugeren. Grammatisk øvebog i engelsk. Vejle: Musagetes, 1987 (udvalgte øvelser til at supplere Øvelseshæfte 1)
Murphy, Raymond. English Grammar in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 1994 (udvalgte øvelser til at supplere Øvelseshæfte 1)
Johansen, Lisbeth og Inge Kirkegaard. Grundbog i engelsk grammatik med øvelser, bind 1 og 2. Herning: systime, 1981 (udvalgte øvelser til at supplere Øvelseshæfte 1)
Videoer fra www.restudy.dk
Forskellige online-øvelser fra især:
http://www.learnenglishfeelgood.com/esl-english-grammar-exercises.html
https://www.ego4u.com/en/cram-up/grammar
http://www.english-4u.de/grammar_exercises.htm
http://www.englishlearner.com/beginner/
Beskrivelse
I grundforløbet har fokus været på tekster, der behandler temaet ”Different Worlds”. Gennem forskellige arbejdsformer har eleverne oparbejdet en viden og et ordforråd, der sætter dem i stand til at diskutere temaet og at analysere tekster. Teksterne er samtidig en første introduktion til væsentlige kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA.
I grammatikundervisningen er følgende områder blevet gennemgået: ordklasser, ordstilling, substantivers tal. Reglerne er blevet trænet ved hjælp af stiløvelser og online øvelser. Grammatikundervisningen har i høj grad været integreret med AP-undervisningen.
I tilknytning til tekstlæsningen er der arbejdet med skriftlig udtryksfærdighed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Engelsk sprog og grammatik
INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Herskind, Aase og Uffe Gravers Pedersen. Engelsk Grammatik med synonymer. 3. udvidede udgave. København: Kaleidoscope, 2002
Axen, Birger et al. Engelsk grammatik med synonymer. Øvelseshæfte 1
Heri øvelser, der knytter sig til de grammatiske områder, der er gennemgået.
Bøgh, Jens og Jørgen Hovgaard. Fejlstøvsugeren. Grammatisk øvebog i engelsk. Vejle: Musagetes, 1987 (udvalgte øvelser til at supplere Øvelseshæfte 1)
Murphy, Raymond. English Grammar in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 1994 (udvalgte øvelser til at supplere Øvelseshæfte 1)
Tornøe, Poul og Ole Juul Lund. Write Away. Skriv på engelsk. København: Gyldendal, 2008 (udvalgte afsnit)
Tornøe, Poul og Ole Juul Lund. Write on - in English. København: Gyldendal, 2017 (udvalgte kapitler)
Christensen, Bjørn og Poul Tornøe. Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF. København: Gyldendal, 2019 (udvalgte afsnit)
Videoer fra www.restudy.dk
Forskellige online-øvelser fra især:
http://www.learnenglishfeelgood.com/esl-english-grammar-exercises.html
https://www.ego4u.com/en/cram-up/grammar
http://www.english-4u.de/grammar_exercises.htm
Følgende online ordbøger har været anvendt og vil være tilladt ved eksamen:
http://www.ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com
http://dictionary.cambridge.org
http://www.ldoceonline.com
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
186,19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Crime and Punishment
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 53 sider
Kernestof
Dahl, Roald. “The Landlady” (1959). https://archive.org/details/THELANDLADYByRoaldDahl (hentet 28/10-19) (novelle)
”The Landlady” (2016). Instrueret af Amy Kellie, Max Christelow, Sam Thomas. https://www.youtube.com/watch?v=eTy6FZmOQNc (hentet 25/11-23) (kortfilm)
Dahl, Roald. “Lamb to the Slaughter” (1954). Whodunnit? En historisk krimiantologi til engelskundervisningen. Eds. Hanne Ohland-Andersen og Peter Thorning. København: Kaleidoscope, 1993: 113-121 (novelle)
”Alfred Hitchcock Presents: Lamb to the Slaughter” (1958) https://www.schooltube.com/watch/alfred-hitchcock-presents-lamb-to-the-slaughter-1958_lk8gphmrisaeaj.html/ (hentet 12/11-23) (tv-film)
Highsmith, Patricia. “The Terrapin” (1968). Blood in their Ink. Ed. Harald Mogensen. København: Skoleradioen DR, 1981: 44-55 (novelle)
Nowlan, Alden. “The Execution” (s.a.). Imagining (Connections 1). Eds. Richard Davies og Glen Kirkland. Toronto: Gage, 1981 (digt)
Higson, Charles. ”The Red Line” (1993). Now & Zen. Post-Modern Stories from London. Ed. René Bühlmann. Herning: Systime, 1995: 62-73 (novelle)
Supplerende stof
”The Shovel” (2006). Instrueret af Nick Childs. Streamet via https://vimeo.com/68299737 (kortfilm)
Beskrivelse
I dette forløb arbejdes der med tekster, der behandler temaet ”forbrydelse og straf”: Hvorfor begår folk alvorlige forbrydelser? Hvordan straffer vi, og hvorfor? Gennem forskellige arbejdsformer oparbejder eleverne et ordforråd, der sætter dem i stand til at diskutere temaet.
I analysen af novellerne lægges der vægt på litterære begreber som: setting, characterization, point of view/narrative perspective, foreshadowing, dramatic irony, theme.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bioethics
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 25 sider
Kernestof
Tifft, Susan. “It’s All in the (Parental) Genes” (1990). The Lift. Eds. Kai Alsing-Børgesen et al. København: Gyldendal, 2000 (tidsskriftartikel)
Salamone, Gina. “Custom-made babies delivered: Fertility clinic doctor’s design-a-kid offer creates uproar” (2009). The New York Daily News March 4, 2009 (avisartikel) http://www.nydailynews.com/news/custom-made-babies-delivered-fertility-clinic-doctor-design-a-kid-offer-creates-uproar-article-1.365959 (hentet 21/3-2016. Artiklen er nu bag betalingsmur.)
Kan tilgås her: https://archive.ph/LrtEO
Haberman, Clyde. ”Scientists Can Design ‘Better Babies’. Should They?” (2018). The New York Times June 10, 2018 (avisartikel + tilhørende video) https://www.nytimes.com/2018/06/10/us/11retro-baby-genetics.html
(Hentet 4/1-2024. Artiklen er bag betalingsmur.)
Teksten kan tilgås her: https://archive.ph/DHZxT
Levin, Angela. ”I know I was born to save Charlie instead of being born just for me: Incredible story of the saviour sibling who sparked an ethical furore.” (2011) MailOnline May 23, 2011 (avisartikel)
http://www.dailymail.co.uk/health/article-1389499/I-know-I-born-save-Charlie-instead-born-just-Brotherly-love-saviour-sibling.html
Uddrag fra kapitel 10 og 11 i:
Talbot, Marianne. Bioethics. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 2019 (9th printing) (faglig læsning - engelsk lærebog)
Beskrivelse
Dette forløb fokuserer på de etiske aspekter af fremskridt inden for moderne reproduktionsmedicin, især PGD og ”designerbørn”.
Forløbet skal give eleverne en viden og et ordforråd, der sætter dem i stand til at forstå og diskutere samfundsrelaterede, etiske og videnskabelige spørgsmål. Desuden trænes faglig læsning af engelske tekster i samspil med faget biologi.
Forløbet indgår i et flerfagligt forløb sammen med faget biologi.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Utopias and Dystopias
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 25 sider
Kernestof
More, Thomas. Utopia (1516). Translated with an Introduction and Notes by Paul Turner. London: Penguin Classics, 2003 (pp. 50-51, 51-52, 56, 60-61, 65, 66-69, 83-85) (romanuddrag)
Blake, William. “And Did Those Feet” (ca. 1804-10). Munksgaards Engelsk Antologi. Eds. Ole Bom, Birthe Hartmann og Johan Heje. København: Munksgaard, 1982 (lyrik)
Lennon, John. ”Imagine” (1971). https://www.lyrics.com/lyric/3403160/John+Lennon (sangtekst, hentet 18/8-24)
Barnes, Julian. “Having What You Want” (1989). The Faber Book of Utopias. Ed. John Carey. London: Faber and Faber, 1999 (romanuddrag)
Huxley, Aldous. Brave New World (1932). Chapter Two (i uddrag). http://www.huxley.net/bnw/ (romanuddrag, hentet 15/10-18)
Supplerende stof
Lennon, John. ”Imagine” (1971) https://www.youtube.com/watch?v=ugrAo8wEPiI (musikvideo, hentet 7/9-24)
”And Did Those Feet”(”Jerusalem”): Forskellige YouTube-klip til at illustrere sangens status i England (videomateriale, alle tilgængelige 18/8-2024)
http://www.youtube.com/watch?v=4yIWBO_7nio
https://www.youtube.com/watch?v=D5jw9lmAZNE
https://www.youtube.com/watch?v=9jL0WfJ7C9Q
https://www.youtube.com/watch?v=odjtaWCQAeo (fra 1:50)
Beskrivelse
I dette forløb ser vi nærmere på begrebet utopi og drømmene om det perfekte sted. Hvad er en utopi? Hvordan kan vi nå et sådant ideal? Er det overhovedet meningen, at vi skal nå idealtilstanden? Hvilket formål har de litterære utopier haft? Til at belyse disse spørgsmål læser vi Thomas More og Julian Barnes. Vi ser desuden på utopiens modsætning, dystopien, og læser et kapitel fra Huxleys roman Brave New World.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16,88 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Animal Farm
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 170 sider
Kernestof
Orwell, George. Animal Farm (1945). Aarhus: systime, 2021 (roman: værklæsning)
Orwell, George. Nineteen Eighty-Four (1949), Chapter 1 (excerpt)
http://www.george-orwell.org/1984/0.html (kapitel fra roman)
Supplerende stof
Animal Farm (1954). Instrueret af Joy Batchelor og John Halas (tegnefilm)
”When Democracies Choose Authoritarianism” (2017) NPR July 21, 2017 (podcast, som nogle elever har arbejdet med og præsenteret for den øvrige klasse)
https://www.npr.org/2017/07/21/538575925/when-democracies-choose-authoritarianism
”Huge survey reveals seven social classes in UK” (2013) BBC News 3 April 2013 https://www.bbc.com/news/uk-22007058 (artikel)
Diverse YouTube-videoklip, som har været inddraget i undervisningen (alle tilgængelige d. 7/12-2024), herunder:
“George Orwell’s 1984: Why it still matters” BBC News (2019)
https://www.youtube.com/watch?v=eFvuzu8vtY8
”1984 (1984) Original Trailer”
https://www.youtube.com/watch?v=T8BA7adK6XA
“4K Restoration: 1984 Super Bowl APPLE MACINTOSH Ad by Ridley Scott”
https://www.youtube.com/watch?v=ErwS24cBZPc
”Video SparkNotes: Orwell’s 1984 Summary”
https://www.youtube.com/watch?v=h9JIKngJnCU&t=3s
“Coca-Cola & George the Poet present: Open Like Never Before” (2020)
https://www.youtube.com/watch?v=SukwNeHMMhQ
BBC Bitesize:
”The aims of the Welfare State” https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zwhsfg8/revision/2
“The Beveridge Report” https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zwhsfg8/revision/3
“The post-war Labour government” https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zwhsfg8/revision/4
“The Class Sketch” (1966) https://www.bbc.co.uk/programmes/p00hhrwl
“3 Classes of UK Family Life” https://www.youtube.com/watch?v=GOOKOl3rDWQ
Beskrivelse
I dette forløb læses Orwells roman Animal Farm med fokus på begreberne magt, propaganda, manipulation og diktatur. Romanen perspektiveres til centrale historiske begivenheder i første del af det 20. århundrede og til Orwells dystopi Nineteen Eighty-Four.
For at sætte teksterne yderligere i kontekst ser vi på britiske samfundsforhold, specielt klassesystemet før og nu og opbygningen af velfærdsstaten efter anden verdenskrig.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Canadian Inuit: Between Two Worlds
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til 45 sider
Kernestof
Kipling, Rudyard. “The White Man’s Burden” (1899). http://www.fordham.edu/halsall/mod/kipling.html (hentet 27/9 - 2024) (lyrik)
Materiale om imperialisme fra https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z7kvf82/articles/zpjv3j6
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=117&L=1
samt
“Empire”. Britannica Library Encyclopædia Britannica. library-eb-co-uk.bib223.bibbaser.dk/levels/adult/article/empire/273735 (hentet 18/4-2019 – linket virker ikke mere) (teori)
Siden findes pr. 27/12-2024 på https://kids.britannica.com/students/article/empire/273735
”English as lingua franca” The English Handbook. Ed. Trine Østergaard
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=166 (teori)
Facing History & Ourselves, ”The Inuit” (2020). https://www.facinghistory.org/en-ca/resource-library/inuit (Hentet 23/9-2024) (baggrundsmateriale)
Freeman, Minnie Aodla et al. ”Inuit” (2023). The Canadian Encyclopedia. https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/inuit (Hentet 23/9-2024) (baggrundsmateriale)
Twice Colonized (2023). Instrueret af Lin Alluna. Streamet via https://www.dr.dk/drtv/program/twice-colonized_440668 (Tilgængelig 31/1-2025) (dokumentarfilm)
Watts, Rachel. ”Sixties Scoop survivor reconnects with birth mom, discovers her culture, decades after separation.” (2023) CBC News. January 6, 2023. https://www.cbc.ca/news/canada/montreal/sixties-scoop-survivor-reconnects-with-birth-mom-discovers-her-culture-decades-after-separation-1.6672484 (Hentet 30/9-2024) (reportage)
“The dark legacy of Canada’s residential schools, where thousands of children died” (2022). 60 Minutes. CBS. February 7, 2022.
https://www.youtube.com/watch?v=J1CfRdEd_PI (Hentet 7/10-2024) (indslag fra tv-nyhedsmagasin)
Campion-Smith, Bruce and Joanna Smith. “Canada confronts dark history of residential schools”. (2015) Toronto Star. June 1, 2015
https://www.thestar.com/news/canada/canada-confronts-dark-history-of-residential-schools/article_8f4a7438-c5fd-597b-97d0-3e7987e0812b.html (Hentet 7/10-2024) (avisartikel)
Cheng, Maria. ”Canada’s Indigenous women forcibly sterilized decades after other rich countries stopped” (2023) CTV News. July 12, 2023
https://www.ctvnews.ca/health/article/canadas-indigenous-women-forcibly-sterilized-decades-after-other-rich-countries-stopped/ (Hentet 8/2-2025) (nyhedsartikel)
“W5: Allegations from Indigenous women of forced sterilizations” (2022). CTV. 20 February, 2022
https://www.youtube.com/watch?v=mJOalBz8vaE&t=4s (Hentet 21/10-24) (tv-reportage)
Ross, Selena. ”For young Inuit, getting an education can mean choosing between cultures” (2017). Canada’s National Observer. November 1, 2017
https://www.nationalobserver.com/2017/11/01/news/which-way-knowledge-young-inuit-getting-education-can-mean-choosing-between-cultures (Hentet 7/10-2024) (artikel)
Supplerende stof
“The high price of basic groceries in Canada’s North” (2015). Chatelaine Magazine
https://www.youtube.com/watch?v=R6opLph6Hr8 (Hentet 21/10-24) (video)
”An Iqaluit food diary” (2015). Chatelaine Magazine https://www.youtube.com/watch?v=ctZzuGYyi2I (Hentet 21/10-24) (video)
Uddrag af Nanook of the North (1922), instrueret af Robert J. Flaherty.
https://www.youtube.com/watch?v=iLJTu0LuHGM (Hentet 22/10-24) (dokumentarfilm)
Beskrivelse
I tilknytning til elevernes 2.g-studietur til Grønland læses der i engelskfaget tekster om og af inuitter fra Canada med fokus på kolonialisme og splittetheden mellem to kulturer. Med udgangspunkt i dokumentarfilmen Twice Colonized sammenlignes inuitternes vilkår i Grønland og Canada.
Desuden kommer forløbet ind på det engelske sprog som lingua franca.
Eleverne præsenteres for den postkoloniale analysemetode.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
The Great American Divide
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 70 sider
Kernestof
Yezierska, Anzia. “Hester Street” (1925). E Pluribus Unum. America: Melting Pot or Mosaic? Kaj Frandsen and Bjørn Gyland (eds.). Aalborg: Forlaget Marko, 1988 (romanuddrag)
Kwok, Jean. Girl in Translation (2010). New York: Riverhead Books, 2011, pp. 29-43 (romanuddrag)
Navarro, Mireya. ”In Chelsea, a Great Wealth Divide”. The New York Times 23. oktober 2015
https://www.nytimes.com/2015/10/25/nyregion/in-chelsea-a-great-wealth-divide.html (avisartikel)
Supplerende stof
A Promise of Freedom: An Introduction to U.S. History and Civics for Immigrants). Denne video er nu forsvundet fra hjemmesiden U.S. Citizenship and Immigration Services, men kan findes på https://www.youtube.com/watch?v=so14G_BOPbI (officiel video, hentet 8/2-2025)
Den amerikanske drøm i populærkultur:
“The Godfather Part II – Vito Corleone Ellis Island Scene” (1974) https://www.youtube.com/watch?v=xqQVD8GB5jI
“The Founder – Official Trailer” (2016) https://www.youtube.com/watch?v=oprJX5BomEc&t=125s
“99 Homes – Official Trailer” (2015) https://www.youtube.com/watch?v=Vh0piQN1_LY
(alle videoer tilgængelige 8/2-2025)
“Wealth Inequality in America” (2012) https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM (Hentet 8/2-2025)
“Jason Ford – A self-made success? Let’s kill that myth” (2017) https://www.pbs.org/video/tensions-rising-what-s-u-s-s-next-move-on-north-korea-1493423325/
Også: https://www.youtube.com/watch?v=Rf4LlIhhBAE
(begge tilgængelige 8/2-2025)
”Jean Kwok Talks about Girl in Translation” (2011). https://www.youtube.com/watch?v=NVKz1ecNrXI&t=1s (tilgængelig 28/3-2025)
Beskrivelse
Hensigten med dette forløb er at give eleverne indblik i aspekter af amerikanske samfundsforhold med fokus på polarisering, herunder de sociale, økonomiske, kulturelle, etniske og politiske skillelinjer i befolkningen.
Ifm. indvandring opridses den historiske baggrund, og der arbejdes med centrale integrationsbegreber. Begrebet ”The American Dream” præsenteres, og det undersøges, om den amerikanske drøm er for alle.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36,56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59136228168",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59136228168",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59136228168"
}