Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Elisabeth Julie Rechnagel
Hold 2023 En/y (1y En, 2y En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Different Worlds
Titel 2 Engelsk sprog og grammatik
Titel 3 Drinking
Titel 4 Bioethics
Titel 5 Social Media and Narcissism
Titel 6 The 2024 U.S. Presidential Election
Titel 7 Canadian Inuit: Between Two Worlds
Titel 8 British Multiculturalism after Empire

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Different Worlds

INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Emnets samlede omfang svarer til ca. 29 sider

Kernestof:

Jones, LeAlan. ”Our America” (1996). Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf. Eds. Jonna Engberg-Pedersen et al. København: Gyldendal, 2004: 133-135 (non-fiction)

Cohen, Michael Lee. ”Adam” (1993). ibid.: 136-140 (interview)

Ahmed, Kamal. “The boy on the left had no future. The one on the right is a talented star pupil…” (2002). ibid.: 141-144 (avisartikel)

Hill, Amelia og Kamal Ahmed. “TV, public school and Ryan’s fall” (2003). ibid.: 145-149 (avisartikel)

Hewett, Rick. ”Schoolboy says he is victim of reality TV show” (2006). The Sunday Times July 23, 2006 (avisartikel)
https://www.thetimes.co.uk/article/schoolboy-says-he-is-victim-of-reality-tv-show-gkn27qspjxl
Artiklen er bag betalingsmur, men kan tilgås her:
https://archive.ph/FZV4I

Hale, Beth. ”Teen tearaway sent to public school for ill-fated television experiment is now a proud dad… with high hopes for his daughter” (2009) The Daily Mail 13 April 2009 (avisartikel)
https://www.dailymail.co.uk/news/article-1169534/Teen-tearaway-sent-public-school-ill-fated-television-experiment-proud-dad--high-hopes-daughter.html

Supplerende stof:

Opgaver til kapitlet i Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf. på: https://supplerendematerialer.systime.dk/?id=368

Sprog og grammatik

Herskind, Aase og Uffe Gravers Pedersen. Engelsk Grammatik med synonymer. 3. udvidede udgave. København: Kaleidoscope, 2002

Axen, Birger et al. Engelsk grammatik med synonymer. Øvelseshæfte 1
Heri øvelser, der knytter sig til de grammatiske områder, der er gennemgået.

Bøgh, Jens og Jørgen Hovgaard. Fejlstøvsugeren. Grammatisk øvebog i engelsk. Vejle: Musagetes, 1987 (udvalgte øvelser til at supplere Øvelseshæfte 1)

Murphy, Raymond. English Grammar in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 1994 (udvalgte øvelser til at supplere Øvelseshæfte 1)

Johansen, Lisbeth og Inge Kirkegaard. Grundbog i engelsk grammatik med øvelser, bind 1 og 2. Herning: systime, 1981 (udvalgte øvelser til at supplere Øvelseshæfte 1)

Videoer fra www.restudy.dk

Forskellige online-øvelser fra især:
http://www.learnenglishfeelgood.com/esl-english-grammar-exercises.html
https://www.ego4u.com/en/cram-up/grammar
http://www.english-4u.de/grammar_exercises.htm
http://www.englishlearner.com/beginner/

Beskrivelse
I grundforløbet har fokus været på tekster, der behandler temaet ”Different Worlds”. Gennem forskellige arbejdsformer har eleverne oparbejdet en viden og et ordforråd, der sætter dem i stand til at diskutere temaet og at analysere tekster. Teksterne er samtidig en første introduktion til væsentlige kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA.

I grammatikundervisningen er følgende områder blevet gennemgået: ordklasser, ordstilling, substantivers tal. Reglerne er blevet trænet ved hjælp af stiløvelser og online øvelser.  Grammatikundervisningen har i høj grad været integreret med AP-undervisningen.

I tilknytning til tekstlæsningen er der arbejdet med skriftlig udtryksfærdighed.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Engelsk sprog og grammatik

INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN

Herskind, Aase og Uffe Gravers Pedersen. Engelsk Grammatik med synonymer. 3. udvidede udgave. København: Kaleidoscope, 2002

Axen, Birger et al. Engelsk grammatik med synonymer. Øvelseshæfte 1
Heri øvelser, der knytter sig til de grammatiske områder, der er gennemgået.

Bøgh, Jens og Jørgen Hovgaard. Fejlstøvsugeren. Grammatisk øvebog i engelsk. Vejle: Musagetes, 1987 (udvalgte øvelser til at supplere Øvelseshæfte 1)

Murphy, Raymond. English Grammar in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 1994 (udvalgte øvelser til at supplere Øvelseshæfte 1)

Tornøe, Poul og Ole Juul Lund. Write Away. Skriv på engelsk. København: Gyldendal, 2008 (udvalgte afsnit)

Tornøe, Poul og Ole Juul Lund. Write on - in English. København: Gyldendal, 2017 (udvalgte kapitler)

Christensen, Bjørn og Poul Tornøe. Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF. København: Gyldendal, 2019 (udvalgte afsnit)

Videoer fra www.restudy.dk

Forskellige online-øvelser fra især:
http://www.learnenglishfeelgood.com/esl-english-grammar-exercises.html
https://www.ego4u.com/en/cram-up/grammar
http://www.english-4u.de/grammar_exercises.htm


Følgende online ordbøger har været anvendt og vil være tilladt ved eksamen:
http://www.ordbogen.com  
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com
http://dictionary.cambridge.org
http://www.ldoceonline.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Drinking

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 30 sider

Kernestof:

Rayner, Jay. “On the Streets of Binge Britain” (2004). From Where You Are. Engelsk grundbog. Eds. Tony Søndergaard Andersen, Morten Petersen. Århus: Systime, 2010 (avisartikel)

Mullens, Anne. ”The Perils of Binge Drinking” (2005) ibid. (artikel)

Clarkson, Jeremy. ”Binge Drinking is Good for You” (2007) ibid. (avisklumme)

Womersley, Chris. ”The Shed” (2006) ibid. (novelle)

Supplerende stof:

Binge Drinking – The Consequences, (2008)
https://www.youtube.com/watch?v=96TS9qxnqaM (nyhedsindslag fra Channel Four, hentet 12/8-2019)

Drink driving - it will haunt you (2009) (Australian Anti-Drink Driving Advert, hentet 4/10-2021)
https://www.youtube.com/watch?v=0s033MjVR7o

Beskrivelse
I dette forløb læses der tekster, der behandler temaet ”Drinking”. Der fokuseres på drukkulturen blandt især yngre mennesker. Hvad er årsagerne? Hvad er konsekvenserne? Gennem forskellige arbejdsformer oparbejder eleverne en viden og et ordforråd, der sætter dem i stand til at diskutere temaet og at analysere forskellige typer tekster og medier.
I tilknytning til tekstlæsningen arbejdes der med skriftlig udtryksfærdighed.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Bioethics

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 25 sider

Kernestof

Tifft, Susan. “It’s All in the (Parental) Genes” (1990). The Lift. Eds. Kai Alsing-Børgesen et al. København: Gyldendal, 2000 (tidsskriftartikel)

Salamone, Gina. “Custom-made babies delivered: Fertility clinic doctor’s design-a-kid offer creates uproar” (2009). The New York Daily News March 4, 2009 (avisartikel) http://www.nydailynews.com/news/custom-made-babies-delivered-fertility-clinic-doctor-design-a-kid-offer-creates-uproar-article-1.365959 (hentet 21/3-2016. Artiklen er nu bag betalingsmur.)
Kan tilgås her: https://archive.ph/LrtEO

Haberman, Clyde. ”Scientists Can Design ‘Better Babies’. Should They?” (2018). The New York Times June 10, 2018 (avisartikel + tilhørende video) https://www.nytimes.com/2018/06/10/us/11retro-baby-genetics.html
(Hentet 4/1-2024. Artiklen er bag betalingsmur.)
Teksten kan tilgås her: https://archive.ph/DHZxT  

Levin, Angela. ”I know I was born to save Charlie instead of being born just for me: Incredible story of the saviour sibling who sparked an ethical furore.” (2011) MailOnline May 23, 2011 (avisartikel)
http://www.dailymail.co.uk/health/article-1389499/I-know-I-born-save-Charlie-instead-born-just-Brotherly-love-saviour-sibling.html

Uddrag fra kapitel 10 og 11 i:
Talbot, Marianne. Bioethics. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 2019 (9th printing) (faglig læsning - engelsk lærebog)

Beskrivelse
Dette forløb fokuserer på de etiske aspekter af fremskridt inden for moderne reproduktionsmedicin, især PGD og ”designerbørn”.

Forløbet skal give eleverne en viden og et ordforråd, der sætter dem i stand til at forstå og diskutere samfundsrelaterede, etiske og videnskabelige spørgsmål. Desuden trænes faglig læsning af engelske tekster i samspil med faget biologi.

Forløbet indgår i et flerfagligt forløb sammen med fagene biologi og dansk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Social Media and Narcissism

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 20 sider

Kernestof

“The Myth of Echo and Narcissus” (uddrag) https://www.tests.cambridgescp.com/files/echoandnarcissus_teachers_notes.pdf (baggrundsstof)

“Narcissus and Echo”
https://www.youtube.com/watch?v=35jVsyWFss4&list=PLwevvPbQQmfLoQJt_LifSGsnTxT4meV7U&index=32&t=3s (Hentet 6/4-2024) (tegnefilm)

Analyse af billedmateriale og videoer, herunder:
Dove reverse selfie commercial (2021) (Hentet 6/4-2024) https://www.youtube.com/watch?v=z2T-Rh838GA
iPhone commercial “Doing Laps” (2022) (Hentet 6/4-2024) https://www.youtube.com/watch?v=Qf3Ey2tR-Oc

Stillman, Jessica. “Is Facebook Turning Generation Y Into a Bunch of Narcissists?” (2010). (Oprindelig fra CBS News December 14, 2010) (artikel)
https://www.cbsnews.com/news/is-facebook-turning-generation-y-into-a-bunch-of-narcissists/ (Hentet 6/4-2024)

Enriquez, Juan. ”Your Online Life, Permanent As A Tattoo” (2013). TED Talk https://www.youtube.com/watch?v=Fu1C-oBdsMM (Hentet 6/4-2024) (video podcast)
Hertil undervisningsmateriale fra https://footprints.systime.dk/?id=174

Beskrivelse

Med udgangspunkt i myten om Narcissus fokuseres der på narcissisme-begrebet og sammenhængen mellem sociale medier, narcissisme og selviscenesættelse. Juan Enriquez’ TED Talk uddyber yderligere de antikke myters relevans for senmoderne menneskers problemer, oplevelser og livsvilkår.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 The 2024 U.S. Presidential Election

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 155 sider

Kernestof

Holm, Mette. Uddrag af kapitlet “Presidential Election”. Being American. Identity, Politics and Contemporary Society. 2. udgave. København: Gyldendal, 2020 (teoretisk tekst)

Kosinski, Jerzy. Being There (1970). London: Black Swan, 1989 (roman - VÆRKLÆSNING)

Uddrag af Kamala Harris’ Concession Speech og Donald Trump’s Victory Address (2024)
https://www.nbcchicago.com/illinois-election-2024/read-kamala-harris-full-concession-speech-donald-trumps-victory-address/3594664/
https://www.youtube.com/watch?v=d9FVB6-7BN0&t=13s  
https://www.youtube.com/watch?v=WI9fbbQ-aTo  

Tornøe, Poul og Ole Juul Lund. Write on - in English. København: Gyldendal, 2017 (p. 154) (teoretisk tekst)

Eget materiale om “Rhetorical Devices”. Desuden har eleverne fundet definitioner på centrale retoriske begreber på følgende sider:
https://www.litcharts.com/literary-devices-and-terms#
http://www.llp.armstrong.edu/thompson/1102/Terms_and_Rhetorical_Devices_Spring_2010.pdf
https://www.merriam-webster.com/words-at-play/rhetorical-devices-list-examples
https://www.americanrhetoric.com/rhetoricaldevicesinsound.htm
https://literaryterms.net (teori)

Eget materiale om appelformer og argumentationsanalyse (Toulmin).

https://theenglishhandbook.systime.dk/index.php?id=168&L=0#c432 (teori om argumentationsanalyse)


Supplerende stof

https://www.youtube.com/watch?v=Z5cLtd0cxfo (Republicans & Democrats: Comparing & Contrasting US Political Parties)

https://www.youtube.com/watch?v=_uA1GBzXzr4 (What Is Populism?)
+ videoclip af politiske taler


Beskrivelse
Forløbet beskæftiger sig med præsidentvalget i USA, herunder amerikanske samfundsforhold og mediernes rolle (romanen Being There). Eleverne arbejder med retorisk-stilistisk analyse og argumentationsanalyse.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,81 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Canadian Inuit: Between Two Worlds

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 49 sider

Kernestof

Kipling, Rudyard. “The White Man’s Burden” (1899). http://www.fordham.edu/halsall/mod/kipling.html (hentet 27/9 - 2024) (lyrik)

Facing History & Ourselves, ”The Inuit” (2020). https://www.facinghistory.org/en-ca/resource-library/inuit (Hentet 23/9-2024) (baggrundsmateriale)

Freeman, Minnie Aodla et al. ”Inuit” (2023). The Canadian Encyclopedia. https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/inuit (Hentet 23/9-2024) (baggrundsmateriale)  

Twice Colonized (2023). Instrueret af Lin Alluna. Streamet via https://www.dr.dk/drtv/program/twice-colonized_440668 (Tilgængelig 8/10-2024) (dokumentarfilm)

Watts, Rachel. ”Sixties Scoop survivor reconnects with birth mom, discovers her culture, decades after separation.” (2023) CBC News. January 6, 2023. https://www.cbc.ca/news/canada/montreal/sixties-scoop-survivor-reconnects-with-birth-mom-discovers-her-culture-decades-after-separation-1.6672484 (Hentet 30/9-2024) (reportage)

“The dark legacy of Canada’s residential schools, where thousands of children died” (2022). 60 Minutes. CBS. February 7, 2022.
https://www.youtube.com/watch?v=J1CfRdEd_PI (Hentet 7/10-2024) (indslag fra tv-nyhedsmagasin)

Campion-Smith, Bruce and Joanna Smith. “Canada confronts dark history of residential schools”. (2015) Toronto Star. June 1, 2015
https://www.thestar.com/news/canada/canada-confronts-dark-history-of-residential-schools/article_8f4a7438-c5fd-597b-97d0-3e7987e0812b.html (Hentet 7/10-2024) (avisartikel)

Fawcett-Atkinson, Marc. ”Colonialism created food insecurity in the Arctic. It will take huge changes to end the crisis.” (2021). The National Observer. July 16, 2021
https://www.nationalobserver.com/2021/07/16/news/colonialism-food-insecurity-arctic-inuit-nunangat-strategy (Hentet 7/10-2024) (avisartikel)

Cheng, Maria. ”Canada’s Indigenous women forcibly sterilized decades after other rich countries stopped” (2023) CTV News. July 12, 2023
https://www.ctvnews.ca/health/canada-s-indigenous-women-forcibly-sterilized-decades-after-other-rich-countries-stopped-1.6476708 (Hentet 7/10-2024) (nyhedsartikel)
Linket er nu dødt, men kan pr. 8/2-2025 tilgås på https://www.ctvnews.ca/health/article/canadas-indigenous-women-forcibly-sterilized-decades-after-other-rich-countries-stopped/

Ross, Selena. ”For young Inuit, getting an education can mean choosing between cultures” (2017). Canada’s National Observer. November 1, 2017
https://www.nationalobserver.com/2017/11/01/news/which-way-knowledge-young-inuit-getting-education-can-mean-choosing-between-cultures (Hentet 7/10-2024) (artikel)

Chatelaine Editorial Team. “When $500 isn’t enough to buy groceries for a week”. Chatelaine June 8, 2015
https://chatelaine.com/living/when-500-isnt-enough-to-buy-groceries-for-a-week/ (Hentet 7/10-2024) (artikel, som skal analyseres og perspektiveres i SRO)

Supplerende stof

“The high price of basic groceries in Canada’s North” (2015). Chatelaine Magazine
https://www.youtube.com/watch?v=R6opLph6Hr8 (Hentet 21/10-24) (video)

”An Iqaluit food diary” (2015). Chatelaine Magazine https://www.youtube.com/watch?v=ctZzuGYyi2I (Hentet 21/10-24) (video)

“W5: Allegations from Indigenous women of forced sterilizations” (2022). CTV. 20 February, 2022
https://www.youtube.com/watch?v=mJOalBz8vaE&t=4s (Hentet 21/10-24) (tv-reportage)

Uddrag af Nanook of the North (1922), instrueret af Robert J. Flaherty.
https://www.youtube.com/watch?v=iLJTu0LuHGM (Hentet 22/10-24) (dokumentarfilm)

Beskrivelse

I tilknytning til elevernes 2.g-studietur til Grønland og deres SRO i samfundsfag og engelsk læses der i engelskfaget tekster om og af inuitter fra Canada med fokus på kolonialisme og splittetheden mellem to kulturer. Med udgangspunkt i dokumentarfilmen Twice Colonized sammenlignes inuitternes vilkår i Grønland og Canada.
Forløbet indgår i et fællesfagligt forløb sammen med fagene samfundsfag, dansk og historie.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,06 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 British Multiculturalism after Empire

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 50 sider

Kernestof

Materiale om imperialisme fra https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z7kvf82/articles/zpjv3j6
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=117&L=1
samt
“Empire”. Britannica Library Encyclopædia Britannica. library-eb-co-uk.bib223.bibbaser.dk/levels/adult/article/empire/273735 (hentet 18/4-2019 – linket virker ikke mere) (teori)
Siden findes pr. 27/12-2024 på https://kids.britannica.com/students/article/empire/273735

”English as lingua franca” The English Handbook. Ed. Trine Østergaard
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=166 (teori)

Singh, Kushwant. “Karma” (1950). Indian Scenes. Eds. Lene Herdel og Frede Salling Pedersen. København: Munksgaard, 1985 (novelle)

Kureishi, Hanif. “My Son the Fanatic” (1997). Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf. Eds. Jonna Engberg-Pedersen et al. København: Gyldendal, 2004 (novelle)

Cook, Robin. ”Chicken Tikka Masala Speech” (2001). London. Migrant City. Sten Pultz Moslund (ed.). Århus: Systime, 2005 (tale/sagprosa)

Agard, John. ”Mr and Mrs Xenophobia” (2006). Worlds of English. Anne Mette Finderup og Agnete Fog (eds.). Århus: Systime, 2010 (lyrik)

Kelly, Jane. ”I feel like a stranger where I live” (2013). The Telegraph 29 January 2013 (artikel)
https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/immigration/9831912/I-feel-like-a-stranger-where-I-live.html Artiklen er bag betalingsmur, men kan tilgås her: https://archive.ph/20wu0

Supplerende stof

”Two weeks of chaos – UK riots mapped” Channel 4 News 14 August 2024 https://www.youtube.com/watch?v=Z695rfaCoW8 (hentet 28/12-2024) (nyhedsdokumentar)

Blinded by the Light (2019). Instrueret af Gurinder Chadha. Streamet via https://kp.mitcfu.dk/CFUFILM1114861 (Tilgængelig 10/3-2025) (spillefilm)

Beskrivelse
Dette forløb tager udgangspunkt i et historisk tilbageblik på Storbritannien som kolonimagt og fokuserer derefter på multikulturalisme i nutidens Storbritannien. Hvordan beskrives kulturmødet/kultursammenstødet i fiktion og sagprosa? Hvad er britisk identitet? Hvorfor eksploderede England i racistiske optøjer i sommeren 2024?
Desuden kommer forløbet ind på det engelske sprog som lingua franca.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28,13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde