Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Maria-Verena Olsen
Hold 2023 En/p (1p En, 2p En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Growing up
Titel 3 The Haves and the Have-Nots
Titel 4 Crime and Violence
Titel 5 The Good Life
Titel 6 Family Ties
Titel 7 British Colonialism

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

Forløbsbeskrivelse: Dette forløb indgår ikke i prøvegrundlaget.

Grundbog : The Lift. Basisbog for hf og gymnasiet, Gyldendal Undervisning

Bel Kaufmann,”Sunday in the Park” (pgs 97-99)

Vi har arbejdet med at skrive et resumé (summary) – hvilke kriterier, der skal opfyldes.
Vi har også arbejdet med tekstanalyse – character sketches, theme, setting, point of view, message, dvs. hvordan teksten fungerer.

Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Introduction 18-08-2023
Summary of "Sunday in the Park" 21-08-2023
Character sketch 25-08-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Growing up

DETTE FORLØB INDGÅR I PRØVEGRUNDLAGET

Emnets samlede omfang svarer til ca. 227,9 ns

Kernestof:

Grundbog : The Lift. Basisbog for hf og gymnasiet, Kai Alsing-Børgesen et al. Gyldendal, 1.udgave, 7. oplag, 2000

- Jill Norris, ”Champagne Flight”, s. 14-18 (6 ns)
- Anne Cassidy, "Shopping for One" s. 21-23 (4 ns)
- Alison Fell, “The Shining Mountain”, s. 18-22 (fairy tale) in Contexts, J. Engberg Pedersen et al. Gyldendal, 2005 (5,9 ns)
- J.D. Salinger, "The Catcher in the Rye", Penguin Books, London, 1951 (212 ns)


Supplerende stof:
- 8 Mile (film) directed by Curtis Hanson, 2002

Vi har arbejdet videre med læsning, analyse og fortolkning af tekster, for at gå i dybden med tekster, for at forstår dem.
Vi har arbejdet med de krav der er til skrivning af en summary.





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary of "The Shining Mountain" 18-09-2023
The Catcher in the Rye 24-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42,63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The Haves and the Have-Nots

DETTE FORLØB INDGÅR I PRØVEGRUNDLAGET

Emnets samlede omfang svarer til ca. 122 sider.


Kernestof:

Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf. Redigeret af Jonna Engberg-Pedersen et al. Gyldendal, 2005

- vocabulary and tasks. The Haves and the Have-nots (pp. 89-90)
- Wendy Vukosa, As 14m Africans face starvation by death (pp. 92-93)
-                            --- food giants are sued "for making people fat" (pp. 96-97) (3,6 ns)
- The Observer, McDonald's The Facts (pp. 98-99)
- Roger McGough, The Commission (poem) (pp. 100-101) (0,9 ns)
- Jo Revill, Kids' TV gets green light to plug junk food (article) (pp. 102-104) (2,8 ns)

George Orwell, "Animal Farm", Penguin Books Limited, Middlesex, England,1983 (115 sider)

Supplerende stof:
"Animal Farm", Film, John Halas og Joy Batchelor, 1954  

Beskrivelse:

Mens folk i den vestlige verden har problemer med overvægt og fedme, dør millioner i den tredje verden på grund af hungersnød.

Vi har arbejdet både med artikler - med afsender, modtager, argumenter. Vi har set på film analyse - musikken, belysning og kamera vinkler. Med novellen har vi fokuseret på protagonist, antagonist, udvikling af protagonist osv. også novellens budskab, forfatterens agenda og hvordan han gennemfører den.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analysis and interpretation 1 06-10-2023
Summary "Kids' TV ..." 31-10-2023
Analysis and interpretation of "Animal Farm" 20-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Crime and Violence

DETTE FORLØB INDGÅR I PRØVEGRUNDLAGET

Emnets samlede omfang svarer til ca. 50,2 sider.:

Kernestof:

King, Stephen "The Man who loved Flowers" i "The Lift. Basisbog for Hf og gymnasiet" 7. oplæg. Kai Alsing-Borgesen et al. Gyldendals Boghandel, 1993 (8,3 ns)

Haymon, Sylvia "Mr Kleinman's Cat" "The Lift"  ibid. (Novelle) (6,8 ns)

Dahl, Roald "Lamb to the Slaughter" (1954) "Whodunnit? En historisk krimianalogi til engelskundervisningen" Ed. Hanne Ohland-Andersen et al. Kaleidoscope, København, 1993 (Novelle)  (15,7 ns)

Dahl, Roald "The Landlady" "Tonight at Noon" Ed. Asger florentsen, Gyldendal, København, 1979 (Novelle 10,4 ns)

Glaister, Lesley "Serrusalmus" i "Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf" Ed. Jonna Engberg-Petersen et al.- Gyldendals Boghandel, 2005 (Novelle) (9,0 ns)

Baggrund stof:
"The football Factory", Nick Love, 2004 (film)

Vi har udvidet arbejdet med analysering af fiktionstekster, idet vi har introduceret de analytiske begreber. setting, structure, narrator/point of view, plot, theme, message, language, tone, udover protagonist/antagonist.
Vi har også fokuseret på "foreshadowing" i både "The Man who loved Flowers", såvel som i "The Landlady".

Vi har også fokuseret på de krav, der er, når man skriver en "summary".
Vi har også arbejdet med hvordan man skriver en god indledning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The Good Life

DETTE FORLØB INDGÅR I PRØVEGRUNDLAGET

Emnets samlede omfang svarer til ca. 21 ns

Kernestof:

"Obsession with physical perfection rises by more than a third among young people", Telegraph Reporters, January 3, 2018. (avisartikel - online)
https://www.telegraph.co.uk/news/2018/01/03/obsession-perfection-rises-third/ (2,0 ns)

"How to Live the Good Life" (on-line artikel)
positivepsychology.com/good-life/#how-to-live-the-good-life (1,0 ns)

More, Thomas "Utopia" 1516 (extract) Munksgaards Engelsk antologi, Eds. Ole Bom et al. København, Munksgaard, 1982  (7,0 ns)

Barnes, Julian "Having What You Want" (1989) "The Faber book of Utopias" Ed. John Carey, London, Faber and Faber, 1999 (extract) (5,0 ns)

Huxley, Aldous "Brave New World" (1932) (Extract) i  "Your Society - Check it out!" Gregers Friisberg, Columbus Forlag, 2006 (5 ns)


Baggrund stof:

"Positive Psychology's Six Virtues", Peterson and Seligman, 2004 (1,0 ns) gruppearbejde
Gruppearbejde - "Creating Heaven on Earth - visions of a perfect society
"Utopias in real life"  gruppearbejde - eleverne skulle finde eksempler af virkelige "ideal samfund" og hvorfor de endte galt.

I dette forløb har vi set på de idealer, som unge mennesker møder i dag - jagten på det perfekte mennesker og det perfekte samfund. Kan det overhovedet opnås? Hvorfor går det galt og hvordan kan det føre til en dystopi?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
TP 28-02-2024
Summary of "Having what you want" 15-03-2024
"Having what you want" 18-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Family Ties

DETTE FORLØB INDGÅR I PRØVEGRUNDLAGET

Emnets samlede omfang svarer til ca 18,8 ns

Kernestof:

Cheever, John "Reunion" Grundbog : The Lift. Basisbog for hf og gymnasiet, Kai Alsing-Børgesen et al. Gyldendal, 1.udgave, 7. oplag, 2000  (novelle) (3,8 ns)

Paton, Alan "The Wasteland" Grundbog : The Lift. Basisbog for hf og gymnasiet, Kai Alsing-Børgesen et al. Gyldendal, 1.udgave, 7. oplag, 2000 (novelle) (3 ns)

Kemp, Christopher "Baby Slaves" www.metroactive.co (4 ns)

Julian Borger and James Meek, "Parents create baby to save sister", The Guardian, October 4, 2000 (avis artikel)  (3 ns)

Westermann, Ashley "I Found My Birth Mother. It Didn't Rock My Life - And That's OK" (2018) i "Compass. Grundbog til 1 og 2g" Ed. Dorthe H. Jensen et al. Systime, 2003-6 (5 ns)

Supplerende stof:

YouTube TED "The ethical dilemma of designer babies" Paul Knoepfler (Biolog) 10. februar 2017 (18.09 min.)

Vi har læst noveller og artikler, som fokuserer på familie forhold, både de problematiske forhold mellem forældre/barn, men også der hvor man "skaber" sin familie og der hvor man som adoptivbarn opsøger den mor, som har født én.
Vi har øvet analytiske virkemidler, både for fiktions-, såvel som ikke-fiktionstekster.
I artiklerne har vi arbejdet med appelformerne, målsætning, titel, argumenterne.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary of "The Stone Boy" 29-04-2024
"The Stone Boy" 03-05-2024
"The Stone Boy" part 3 08-05-2024
"Parents create baby to save sister" 14-08-2024
Summary of the text "I found my birth mother ..." 28-08-2024
The ethical dilemma of designer babies 18-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 British Colonialism

EMNET INDGÅR I PRØVEGRUNDLAGET

Emnets samlede omfang svarer til ca. 32,7 ns

Kernestof:

"Colonialism and Imperialism" , Compton's by Britannica, Encyclopædia Britannica Online, 2010, Web. 4 Sept 2010
https://skoda.emu.dk/skoda-cgi/britannicasoeg/ebi/article-9273735   (3 ns)

"Imperial Expansion, 1870 - 1900."
"The Peoples of the British Isles: A New History. From 1870 to the Present. "Vol. 3. Thomas W. Heyck, Northwestern University. Wadsworth Publishing company, Belmont, California, 1992   (4 ns)

"English as lingua franca", " The English Handbook" Ed. Trine Østergaard, Systime, anden udgave (1,2 ns)

"How English became the global language" https://englishlive.ef.com/blog/english-in-the-real-world/english-became-global-language/  (1,5 ns)

George Orwell, "Shooting an Elephant", (1936) "Passwords", Ed. Eva Rosenvold. Systime, Århus, 2005 Novelle  (9 ns)

Kushant Singh, "Karma" (1950) "Indian Scenes", Eds L. Herdel og F. Salling Pederseni. Munksgaard, København, 1985. Novelle  (6 ns)


”Once Upon a Time”, Nadine Gordimer, http://www.nexuslearning.net/books/Elements_of_Lit_Course6/20th%20Century/collection%2015/Once..(12.11.2012 (Fairy story) (5,5 ns)

Nelson Mandela’s inaugural speech, 5.10.1994 (extract)  http://www.africa.upenn.edu/Articles-Gen/Inaugral-Speech_17984.htm (2,5 ns)


Baggrundstof:

Vi har kigget på Britanniens imperialisme og kolonier, som eleverne har præsenteret igennem gruppearbejde og mundtlige oplæg.
Vi har læst og diskuteret de to novelle, som omhandler India som britiske koloni.

Gruppearbejde og præsentationer af Sydafrikas historie, oprindelig befolkning, indvandring, apartheid, det første frie valg i 1994 og Sydafrika i dag.

Film, "Invictus", Clint Eastwood, 2009

SA stand up comedian Trevor Noah in  “You Tube” videos :
-  "I was born a crime" (Live at the Apollo, London)
- "When Trevor Noah went super black" (Live at the Apollo, London)
- Jon Stewart and Trevor Noah. The Daily - Spot the Africa show

BBC Documentary on Eskom load shedding (Tik Tok) a year ago

YouTube: Zuma
- In the beginning
- fumbles as he clarifies ANC membership numbers


Vi har arbejdet med ”point of view” og de retoriske virkemidler.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary of "Shooting an Elephant" 07-02-2025
"Shooting an Elephant" 21-02-2025
TP English 06-03-2025
Analysis and interpretation 21-03-2025
"Invictus" 04-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47,81 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer