Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Elisabeth Julie Rechnagel
|
Hold
|
2022 TY/y (1y TY, 2y TY, 3y TY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tysk sprog og grammatik
INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Eriksen, C. Collin et al. Gyldendal tysk grammatik. København: Gyldendal, 1984
Andersen, Jørgen et al. Einfach so! Øvelsesstykker til tysk. København: Gyldendal, 1988
Häckert, Lone og Birgit Lohse. Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik. København: Munksgaard, 1998 (heri enkelte supplerende øvelser)
Houken og Stenbjerre. Kaper tysk sproglære. København: Gyldendal, 1974 (34. oplag) (heri enkelte kapitler, bl.a. om adjektivbøjning)
Endvidere er øvelser fra følgende websites blevet inddraget:
https://german.net/exercises/
https://www.internationalschooltutors.de/German/indexQ.html
Følgende online ordbøger har været anvendt og vil være tilladt ved eksamen:
https://www.ordbogen.com
https://www.duden.de
Ved eksamen må eleverne desuden tilgå deres noter og materialer i OneNote, hvis de benytter skrivebordsprogrammet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
87 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Familien früher und heute
INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Emnets samlede omfang svarer til ca. 20 sider
Kernetekster
Hohler, Franz. „Eine kurze Geschichte” (1983). Weitblick. Moderne Kurzprosa. Ed. Vita Braagaard. København: Gyldendal, 1991 (novelle)
Bichsel, Peter. „Die Tochter“ (1964). Moderne deutsche Prosa. Ed. Sven Hansen. København: Danmarks Radio, 1977 (novelle)
Plaßmann, Thomas. „Tschulligung...“ (2015). Los geht’s. Tekst og grammatik. Ed. Mette Hermann. København: Gyldendal, 2018 (vittighedstegning)
Franck, Julia. „Streuselschnecke“ (2000). ibid. (novelle)
Walter, Otto F. „Cornflakes“ (1977). ibid. (novelle)
Beskrivelse
I dette forløb læser der tekster, der beskæftiger sig med kønsroller og familiemønstre. Teksterne lægger op til en diskussion af begreber som opdragelse og rollemodeller, og eleverne stifter samtidig bekendtskab med forskellige familietyper. Eleverne skal tilegne sig ordforråd og færdigheder, der gør dem i stand til at formulere sig om emnet på tysk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Wirtschaftswunder
Zwischen Wirtschaftswunder und Vergangenheitsbewältigung
INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Emnets samlede omfang svarer til ca. 30 sider
Kernestof
„Neubeginn - Wiederaufbau” (2001). Wunderzeit. Eds. Michael Dahl-Blumenberg og Jette Glargaard. København: Kaleidoscope, 2001, 6-11 (sagprosa - baggrundsstof)
Dahl, Günter. „Meldungen aus dem Jahr 1949“. Vom Gestern zum Heute. 200 Jahre deutsche Geschichte in Texten und Dokumenten. Ed. Rosemarie Wildermuth. München: dtv junior, 1987: 189 (sagprosa)
Hohler, Franz. „Der Verkaüfer und der Elch” (s.a.). Moderne deutsche Prosa. Ed. Sven Hansen. København: Danmarks Radio, Skoleradioen, 1977: 3-4 (novelle)
Enzensberger, Hans Magnus. „Damals” (s.a) ibid.: 6-8 (novelle)
Marti, Kurt. „Neapel sehen” (1960) ibid.: 27-28 (novelle)
Kister, Kurt. „Trotzdem mein Großvater“ (1989). Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute. Eds. Marie Søgaard Thellesen et al. Aarhus: systime, 2016: 72-76 (artikel)
Supplerende stof
„1955: Das Wirtschaftswunder” https://www.youtube.com/watch?v=JTNfAzCmhgg (video) (hentet 9/10-19)
„Das Wirtschaftswunder“. Små videoer fra Zeitzeugen på Zeitzeugenportal https://www.zeitzeugen-portal.de ](video)
Das Wunder von Bern (2004), instrueret af Sönke Wortmann. Streamet via https://mitcfu.dk/ (film)
Hertil enkelte opgaver fra https://www.tyskforlaget.dk/wundervonbern/wunderaufgabenindex.html
Beskrivelse
I dette forløb læses der hovedsagelig små fiktionstekster, der kredser om efterkrigstidens opgør med fortiden og om det økonomiske mirakel i 1950erne. Desuden ser vi filmen Das Wunder von Bern, som foregår i den samme historiske periode.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Moderne Arbeitswelt
INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Emnets samlede omfang svarer til ca. 15 sider
Kernetekster: (de sidste to tekster er ikke nået i 1.g, men tages op i 2.g)
Maar, Paul. „Der Mann, der nie zu spät kam.“ (1986). Weitblick. Moderne Kurzprosa.Ed. Vita Braagaard. København: Gyldendal, 1991 (novelle)
de Bruyn, Günter. „Kurz vor Feierabend“ (s.a.). Moderne deutsche Prosa. Ed. Sven Hansen. København: Danmarks Radio, 1977 (novelle)
Böll, Heinrich. „Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral“ (1963). ibid. (novelle)
„Zufriedene Lottogewinner behalten ihren Job“ (2015). Salzburger Nachrichten 13/11-2015 (avisartikel)
http://www.salzburg.com/nachrichten/welt/wirtschaft/sn/artikel/zufriedene-lottogewinner-behalten-ihren-job-173273/
Hildebrandt, Stefan. „Das Ghetto ist unser Reich“ (2009). Bild-Zeitung 25/3-2009 (avisartikel)
http://www.bild.de/regional/hamburg/das-ghetto-ist-unser-reich-7777586.bild.html
Beskrivelse:
Dette forløb har arbejde og den moderne arbejdsverden som tema. Hvorfor arbejder vi? Hvor vigtigt er arbejde og penge for os? Hvordan påvirker det os, hvis vi mister vores arbejde eller aldrig er kommet ind på arbejdsmarkedet?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Gewalt und Verbrechen
INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Emnets samlede omfang svarer til ca. 90 sider
Kernetekster
Dörrie, Doris. ”Mit Messer und Gabel” (1989). Literatur um die Jahrhundertwende. Eds. Lone Häckert og Lise Hansen. København: Kaleidoscope, 1999 (novelle)
Mechtel, Angelika. ”Marthas kleine Reise” (1976). Alle Woche wieder. Ed. Vita Braagaard. København: Haase, 1985 (novelle)
”Kapitel 4: Krimi”. Gattungen. Ed. Helle Egendal. København: Gyldendal, 2017 (teoretisk stof)
Heri også:
Schirach, Ferdinand von. ”Einsam” (2010) (novelle) (tekst + opgaver og øvelser)
Dürrenmatt, Friedrich. Es geschah am hellichten Tag (1981, film fra 1958). Eds. Lars Bardram og Bent Lantow. København: Gad, 1985 (drama)
Supplerende stof
Es geschah am hellichten Tag. Instrueret af Ladislao Vajda (1958) (film)
Beskrivelse
Dette forløb fokuserer på vold og forbrydelser som tema. Som en del af forløbet belyses
krimien som genre og det verdensbillede, den tegner.
Eleverne skal læse og forstå tekster om forbrydelser og tilegne sig ordforråd og sproglige færdigheder, der sætter dem i stand til mundtligt og i mindre grad skriftligt at formulere sig om teksterne og emnet på tysk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Märchen
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 20 sider
Kernetekster
”Kapitel 3: Märchen”. Gattungen. Ed. Helle Egendal. København: Gyldendal, 2017, pp. 61-63 + 68 (teoretisk stof)
Grimm, Brüder. „Frau Holle” (1812). Kinder- und Hausmärchen. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1983 (eventyr)
Grimm, Brüder. „Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich“ (1812). Deutsche Märchen. Ed. Erik Wikkelsø Pedersen. Herning: systime, 1987 (eventyr)
Pausewang, Gudrun. „Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte” (1988). Beziehungen. Ed. Margit Graves Ponsaing. Århus: systime, 1996 (eventyr)
Beskrivelse
Dette forløb fokuserer på genren eventyr og den betydning og udbredelse, som den har haft i tysk litteratur fra Romantikken og frem til i dag. Forløbet skal sætte eleverne i stand til at læse, forstå og analysere ubearbejdede ældre og nyere eventyr og at kunne redegøre for genretypologiske træk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Identität und Integration
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 40 sider
Kernetekster
„Rücktritt nach Erdogan-Skandal: Özil spielt nicht mehr für Deutschland” (23.07.2018) https://www.bild.de/sport/fussball/sport/mesut-oezil-tritt-nach-erdogan-affaere-aus-nationalmannschaft-zurueck-56394846.bild.html# (artikel fra netavis)
Thiede, Lara. „‘Was Özil getroffen hat, ist purer Rassismus, der vielen von uns begegnet“. SpielerInnen mit Migrationshintergrund erklären, warum sie Özils Rücktritt nachvollziehen können.“ (23.07.2018) Jetzt https://www.jetzt.de/sport/fu%C3%9Fballspielerinnen-mit-migrationshintergrund-zu-%C3%B6zils-r%C3%BCcktritt (artikel fra et Onlinemagazin)
Reimann, Anna. „Das Wunder von Kreuzberg” (2010). Angekommen. Eds. Kirsten Blume og Mette Hermann. København: Gyldendal, 2017 (tidsskriftartikel)
Akbas, Melda. „So wie ich will. Mein Leben zwischen Moschee und Minirock“ (2011) Gattungen. Ed. Helle Egendal. København: Gyldendal, 2017 (uddrag af selvbiografi)
For at forstå teksten yderligere ser eleverne følgende klip med Melda Akbas:
https://www.youtube.com/watch?v=RFFjEJ8Myvo&t=69s&frags=pl%2Cwn (tilgængeligt 10/3-2024)
Materiale om forbundsdagsvalget februar 2025:
“Was bei der Wahl heute wichtig ist” (2025) Tagesschau 23.02.25
https://www.tagesschau.de/inland/bundestagswahl/wahlsystem/bundestagswahl-was-wichtig-ist-100.html (artikel)
“Welche Themen entschieden die Wahl?” (2025) Tagesschau 24.02.25
https://www.tagesschau.de/wahl/archiv/2025-02-23-BT-DE/umfrage-wahlentscheidend.shtml (statistisk materiale)
Supplerende materiale
Almanya. Willkommen in Deutschland (2011). Instrueret af Yasemin Samdereli (film). Filmen er streamet via https://kp.mitcfu.dk/CFUFILM1101982
Videoklip, bl.a. følgende DFB-videoer (tilgængelige 10/3-2024):
https://www.youtube.com/watch?v=ZMZqIMHKc0A
https://www.youtube.com/watch?v=eF7z7YmDAKU
Beskrivelse
Med udgangspunkt i sagen om fodboldspilleren Mesut Özil, som i sommeren 2018 besluttede sig til at forlade det tyske landshold, ser vi på de udfordringer, som indvandrere i Tyskland står over for. Aktuelle samfundsforhold i Tyskland inddrages, herunder Multikulti som et centralt element i den tyske selvforståelse efter Anden Verdenskrig, og hvilken rolle udlændingepolitikken spiller i forbundsdagsvalget i februar 2025 (= opdatering af emnet i 3.g).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23,69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Abgründiges
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 25 sider
Kernetekster
Følgende tekster + tilhørende opgaver fra kapitlet ”Abgründiges” i
Fuchs, Kate og Mathilde Sinding. Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet. København: Gyldendal, 2016:
Teori om Freuds personlighedsmodel (teoretisk stof)
Bernhard, Thomas. ”Frühzug” (1978) (novelle, “Kürzestgeschichte“)
Goethe, Johann Wolfgang von. “Der Fischer” (1779) (lyrik)
Kaschnitz, Marie Luise. “Das dicke Kind” (1952) (novelle)
Goethe, Johann Wolfgang. “Erlkönig” (1782). Deutsche Poesie. Henrik Hertig et al. (eds.). København: Gyldendal, 1970 (lyrik)
Eichendorff, Joseph von. “Die zwei Gesellen” (1818) ibid. (lyrik)
Heine, Heinrich. “Die Lorelei” (1827) ibid. (lyrik)
Supplerende stof:
“Romantik”. Schüler-Duden, Literatur. Heike Krüger und Nicole Stegelmeyer (eds.) Dudenverlag: Mannheim, 2000, pp. 312-314 (teoretisk stof)
Beskrivelse
Holdet bliver introduceret til Freuds personlighedsmodel og den psykoanalytiske analysemetode. Der læses tekster, der alle kredser om det gådefulde og ubevidste. Holdet lærer desuden om de litterære perioder Sturm und Drang og romantik og læser digte, der handler om dæmoniske væsener, der lokker og forfører mennesker.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Die Zauberflöte
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 60 sider
Kernetekster
Mozart, W. A. og E. Schikaneder (1791). Die Zauberflöte. Eds. Jan E. Janssen og Stefan Polke. København: Munksgaard, 1995 (drama – værklæsning)
Supplerende materiale
Audio:
Mozart, Die Zauberflöte. Wiener Philharmoniker – Sir George Solti. Decca, 1991
(denne indspilning kan også tilgås på: https://www.youtube.com/watch?v=wBvcKOAHLrI&list=PLs2vq238vU6mNfre_P39h0OhbPvwWAWW1&index=1)
Klip fra video af opførelsen på Metropolitan Opera 1991:
https://www.youtube.com/watch?v=Om_qtZ-Hm7k
Beskrivelse
Som en udbygning af ”Märchen”-emnet fra 2.g har holdet i 3.g læst librettoen til Mozarts opera Die Zauberflöte. I undervisningen har fokus været eventyrtræk, symbolik samt oplysningstidens idealer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28,13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Der Doppelgänger
Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 15 sider
Kernetekster
Følgende tekster + tilhørende opgaver fra
Sterum, Rikke. Der Doppelgänger. København: Gyldendal, 2016:
Dobbeltgængermotivet – introduktion til lærer og elever (teoretisk stof)
Hohler, Franz. „Die Kleider des Herrn Zog” (1981) (novelle)
Pfister, Susanne. „Roboter“ (1987) (lyrik)
Droste-Hülshoff, Annette von. „Das Spiegelbild“ (1842) (lyrik)
Hoffmann, E.T.A. „Der Doppelgängerkampf“ (1816) (romanuddrag)
Heine, Heinrich. „Der Doppelgänger” (1827-29) (lyrik)
Beskrivelse
I dette forløb fokuseres der på, hvordan dobbeltgængermotivet i litteratur anskueliggør temaer som identitetstab, det fortrængte, fremmedgørelse m.m.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31,88 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654985290",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654985290",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654985290"
}