Holdet 2022 TY/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Elisabeth Julie Rechnagel
Hold 2022 TY/y (1y TY, 2y TY, 3y TY)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tysk sprog og grammatik
Titel 2 Familien früher und heute
Titel 3 Stunde Null
Titel 4 Wirtschaftswunder
Titel 5 Moderne Arbeitswelt
Titel 6 Gewalt und Verbrechen
Titel 7 Märchen
Titel 8 Identität und Integration
Titel 9 Abgründiges
Titel 10 Die Zauberflöte
Titel 11 Der Doppelgänger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tysk sprog og grammatik

INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN

Eriksen, C. Collin et al. Gyldendal tysk grammatik. København: Gyldendal, 1984

Andersen, Jørgen et al. Einfach so! Øvelsesstykker til tysk. København: Gyldendal, 1988

Häckert, Lone og Birgit Lohse. Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik. København: Munksgaard, 1998 (heri enkelte supplerende øvelser)

Houken og Stenbjerre. Kaper tysk sproglære. København: Gyldendal, 1974 (34. oplag) (heri enkelte kapitler, bl.a. om adjektivbøjning)

Endvidere er øvelser fra følgende websites blevet inddraget:
https://german.net/exercises/
https://www.internationalschooltutors.de/German/indexQ.html

Følgende online ordbøger har været anvendt og vil være tilladt ved eksamen:
https://www.ordbogen.com
https://www.duden.de

Ved eksamen må eleverne desuden tilgå deres noter og materialer i OneNote, hvis de benytter skrivebordsprogrammet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 87 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Familien früher und heute

INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Emnets samlede omfang svarer til ca. 20 sider

Kernetekster

Hohler, Franz. „Eine kurze Geschichte” (1983). Weitblick. Moderne Kurzprosa. Ed. Vita Braagaard. København: Gyldendal, 1991 (novelle)

Bichsel, Peter. „Die Tochter“ (1964). Moderne deutsche Prosa. Ed. Sven Hansen. København: Danmarks Radio, 1977 (novelle)

Plaßmann, Thomas. „Tschulligung...“ (2015). Los geht’s. Tekst og grammatik. Ed. Mette Hermann. København: Gyldendal, 2018 (vittighedstegning)

Franck, Julia. „Streuselschnecke“ (2000). ibid. (novelle)

Walter, Otto F. „Cornflakes“ (1977). ibid. (novelle)


Beskrivelse
I dette forløb læser der tekster, der beskæftiger sig med kønsroller og familiemønstre. Teksterne lægger op til en diskussion af begreber som opdragelse og rollemodeller, og eleverne stifter samtidig bekendtskab med forskellige familietyper. Eleverne skal tilegne sig ordforråd og færdigheder, der gør dem i stand til at formulere sig om emnet på tysk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Stunde Null

INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Emnets samlede omfang svarer til ca. 20 sider

Kernestof

Borchert, Wolfgang. “Das Brot” (1946). http://www.mondamo.de/alt/borchert.htm#06 (hentet 10/8 - 2019) (Kurzgeschichte)

Borchert, Wolfgang. “Die Küchenuhr” (1947). http://www.mondamo.de/alt/borchert.htm#01 (hentet 10/8 - 2019) (Kurzgeschichte)

Borchert, Wolfgang. “Nachts schlafen die Ratten doch” (1947). http://www.mondamo.de/alt/borchert.htm#02 (hentet 10/8 - 2019) (Kurzgeschichte)

Billedmateriale om Stunde Null

Supplerende stof

Film:
”Das Brot” animationsfilm https://www.youtube.com/watch?v=mDRosvsBO7Y (hentet 10/8 - 2019)
”Die Küchenuhr” filmatisering https://www.youtube.com/watch?v=b2k9l8G4kCw (hentet 10/8 - 2019)
”Nachts schlafen die Ratten doch” filmatisering https://www.youtube.com/watch?v=-yuEv-r_AFQ&frags=pl%2Cwn (hentet 10/8 - 2019)

Linde, Malte. ”Nachkriegszeit” https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/nachkriegszeit/index.html (sagprosa - baggrundsstof)

”1945: In Schutt und Asche. Leben in den Trümmern” https://www.youtube.com/watch?v=uUnvfCjgMmw (video) (hentet 9/10-19)

Beskrivelse
Forløbet beskæftiger sig med perioden Stunde Null i Tyskland, dvs. årene umiddelbart efter slutningen af Anden Verdenskrig i 1945.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Wirtschaftswunder

Zwischen Wirtschaftswunder und Vergangenheitsbewältigung

INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Emnets samlede omfang svarer til ca. 30 sider

Kernestof

„Neubeginn - Wiederaufbau” (2001). Wunderzeit. Eds. Michael Dahl-Blumenberg og Jette Glargaard. København: Kaleidoscope, 2001, 6-11 (sagprosa - baggrundsstof)

Dahl, Günter. „Meldungen aus dem Jahr 1949“. Vom Gestern zum Heute. 200 Jahre deutsche Geschichte in Texten und Dokumenten. Ed. Rosemarie Wildermuth. München: dtv junior, 1987: 189 (sagprosa)

Hohler, Franz. „Der Verkaüfer und der Elch” (s.a.). Moderne deutsche Prosa. Ed. Sven Hansen. København: Danmarks Radio, Skoleradioen, 1977: 3-4 (novelle)

Enzensberger, Hans Magnus. „Damals” (s.a) ibid.: 6-8 (novelle)

Marti, Kurt. „Neapel sehen” (1960) ibid.: 27-28 (novelle)

Kister, Kurt. „Trotzdem mein Großvater“ (1989). Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute. Eds. Marie Søgaard Thellesen et al. Aarhus: systime, 2016: 72-76 (artikel)


Supplerende stof

„1955: Das Wirtschaftswunder” https://www.youtube.com/watch?v=JTNfAzCmhgg (video) (hentet 9/10-19)

„Das Wirtschaftswunder“. Små videoer fra Zeitzeugen på Zeitzeugenportal https://www.zeitzeugen-portal.de ](video)

Das Wunder von Bern (2004), instrueret af Sönke Wortmann. Streamet via https://mitcfu.dk/ (film)
Hertil enkelte opgaver fra https://www.tyskforlaget.dk/wundervonbern/wunderaufgabenindex.html


Beskrivelse
I dette forløb læses der hovedsagelig små fiktionstekster, der kredser om efterkrigstidens opgør med fortiden og om det økonomiske mirakel i 1950erne. Desuden ser vi filmen Das Wunder von Bern, som foregår i den samme historiske periode.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Moderne Arbeitswelt

INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Emnets samlede omfang svarer til ca. 15 sider

Kernetekster: (de sidste to tekster er ikke nået i 1.g, men tages op i 2.g)

Maar, Paul. „Der Mann, der nie zu spät kam.“ (1986). Weitblick. Moderne Kurzprosa.Ed. Vita Braagaard. København: Gyldendal, 1991 (novelle)

de Bruyn, Günter. „Kurz vor Feierabend“ (s.a.). Moderne deutsche Prosa. Ed. Sven Hansen. København: Danmarks Radio, 1977 (novelle)

Böll, Heinrich. „Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral“ (1963). ibid. (novelle)

„Zufriedene Lottogewinner behalten ihren Job“ (2015). Salzburger Nachrichten 13/11-2015 (avisartikel)
http://www.salzburg.com/nachrichten/welt/wirtschaft/sn/artikel/zufriedene-lottogewinner-behalten-ihren-job-173273/

Hildebrandt, Stefan. „Das Ghetto ist unser Reich“ (2009). Bild-Zeitung 25/3-2009 (avisartikel)
http://www.bild.de/regional/hamburg/das-ghetto-ist-unser-reich-7777586.bild.html


Beskrivelse:
Dette forløb har arbejde og den moderne arbejdsverden som tema. Hvorfor arbejder vi? Hvor vigtigt er arbejde og penge for os? Hvordan påvirker det os, hvis vi mister vores arbejde eller aldrig er kommet ind på arbejdsmarkedet?
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Gewalt und Verbrechen

INDGÅR IKKE SOM EMNE I MUNDTLIG EKSAMEN
Emnets samlede omfang svarer til ca. 90 sider

Kernetekster

Dörrie, Doris. ”Mit Messer und Gabel” (1989). Literatur um die Jahrhundertwende. Eds. Lone Häckert og Lise Hansen. København: Kaleidoscope, 1999 (novelle)

Mechtel, Angelika. ”Marthas kleine Reise” (1976). Alle Woche wieder. Ed. Vita Braagaard. København: Haase, 1985 (novelle)

”Kapitel 4: Krimi”. Gattungen. Ed. Helle Egendal. København: Gyldendal, 2017 (teoretisk stof)
Heri også:
Schirach, Ferdinand von. ”Einsam” (2010) (novelle) (tekst + opgaver og øvelser)

Dürrenmatt, Friedrich. Es geschah am hellichten Tag (1981, film fra 1958). Eds. Lars Bardram og Bent Lantow. København: Gad, 1985 (drama)

Supplerende stof

Es geschah am hellichten Tag. Instrueret af Ladislao Vajda (1958) (film)

Beskrivelse

Dette forløb fokuserer på vold og forbrydelser som tema. Som en del af forløbet belyses
krimien som genre og det verdensbillede, den tegner.
Eleverne skal læse og forstå tekster om forbrydelser og tilegne sig ordforråd og sproglige færdigheder, der sætter dem i stand til mundtligt og i mindre grad skriftligt at formulere sig om teksterne og emnet på tysk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Märchen

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 20 sider

Kernetekster

”Kapitel 3: Märchen”. Gattungen. Ed. Helle Egendal. København: Gyldendal, 2017, pp. 61-63 + 68 (teoretisk stof)

Grimm, Brüder. „Frau Holle” (1812). Kinder- und Hausmärchen. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1983 (eventyr)

Grimm, Brüder. „Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich“ (1812). Deutsche Märchen. Ed. Erik Wikkelsø Pedersen. Herning: systime, 1987 (eventyr)

Pausewang, Gudrun. „Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte” (1988). Beziehungen. Ed. Margit Graves Ponsaing. Århus: systime, 1996 (eventyr)

Beskrivelse

Dette forløb fokuserer på genren eventyr og den betydning og udbredelse, som den har haft i tysk litteratur fra Romantikken og frem til i dag. Forløbet skal sætte eleverne i stand til at læse, forstå og analysere ubearbejdede ældre og nyere eventyr og at kunne redegøre for genretypologiske træk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Identität und Integration

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 40 sider

Kernetekster

„Rücktritt nach Erdogan-Skandal: Özil spielt nicht mehr für Deutschland” (23.07.2018) https://www.bild.de/sport/fussball/sport/mesut-oezil-tritt-nach-erdogan-affaere-aus-nationalmannschaft-zurueck-56394846.bild.html# (artikel fra netavis)

Thiede, Lara. „‘Was Özil getroffen hat, ist purer Rassismus, der vielen von uns begegnet“. SpielerInnen mit Migrationshintergrund erklären, warum sie Özils Rücktritt nachvollziehen können.“ (23.07.2018) Jetzt https://www.jetzt.de/sport/fu%C3%9Fballspielerinnen-mit-migrationshintergrund-zu-%C3%B6zils-r%C3%BCcktritt (artikel fra et Onlinemagazin)

Reimann, Anna. „Das Wunder von Kreuzberg” (2010). Angekommen. Eds. Kirsten Blume og Mette Hermann. København: Gyldendal, 2017 (tidsskriftartikel)

Akbas, Melda. „So wie ich will. Mein Leben zwischen Moschee und Minirock“ (2011) Gattungen. Ed. Helle Egendal. København: Gyldendal, 2017 (uddrag af selvbiografi)

For at forstå teksten yderligere ser eleverne følgende klip med Melda Akbas:
https://www.youtube.com/watch?v=RFFjEJ8Myvo&t=69s&frags=pl%2Cwn (tilgængeligt 10/3-2024)

Materiale om forbundsdagsvalget februar 2025:
“Was bei der Wahl heute wichtig ist” (2025) Tagesschau 23.02.25
https://www.tagesschau.de/inland/bundestagswahl/wahlsystem/bundestagswahl-was-wichtig-ist-100.html (artikel)

“Welche Themen entschieden die Wahl?” (2025) Tagesschau 24.02.25
https://www.tagesschau.de/wahl/archiv/2025-02-23-BT-DE/umfrage-wahlentscheidend.shtml (statistisk materiale)

Supplerende materiale

Almanya. Willkommen in Deutschland (2011). Instrueret af Yasemin Samdereli (film). Filmen er streamet via https://kp.mitcfu.dk/CFUFILM1101982

Videoklip, bl.a. følgende DFB-videoer (tilgængelige 10/3-2024):
https://www.youtube.com/watch?v=ZMZqIMHKc0A
https://www.youtube.com/watch?v=eF7z7YmDAKU

Beskrivelse
Med udgangspunkt i sagen om fodboldspilleren Mesut Özil, som i sommeren 2018 besluttede sig til at forlade det tyske landshold, ser vi på de udfordringer, som indvandrere i Tyskland står over for. Aktuelle samfundsforhold i Tyskland inddrages, herunder Multikulti som et centralt element i den tyske selvforståelse efter Anden Verdenskrig, og hvilken rolle udlændingepolitikken spiller i forbundsdagsvalget i februar 2025 (= opdatering af emnet i 3.g).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23,69 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Abgründiges

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 25 sider


Kernetekster

Følgende tekster + tilhørende opgaver fra kapitlet ”Abgründiges” i
Fuchs, Kate og Mathilde Sinding. Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet. København: Gyldendal, 2016:
Teori om Freuds personlighedsmodel (teoretisk stof)
Bernhard, Thomas. ”Frühzug” (1978) (novelle, “Kürzestgeschichte“)
Goethe, Johann Wolfgang von. “Der Fischer” (1779) (lyrik)
Kaschnitz, Marie Luise. “Das dicke Kind” (1952) (novelle)

Goethe, Johann Wolfgang. “Erlkönig” (1782). Deutsche Poesie. Henrik Hertig et al. (eds.). København: Gyldendal, 1970 (lyrik)

Eichendorff, Joseph von. “Die zwei Gesellen” (1818) ibid. (lyrik)

Heine, Heinrich. “Die Lorelei” (1827) ibid. (lyrik)

Supplerende stof:

“Romantik”. Schüler-Duden, Literatur. Heike Krüger und Nicole Stegelmeyer (eds.) Dudenverlag: Mannheim, 2000, pp. 312-314 (teoretisk stof)


Beskrivelse
Holdet bliver introduceret til Freuds personlighedsmodel og den psykoanalytiske analysemetode. Der læses tekster, der alle kredser om det gådefulde og ubevidste. Holdet lærer desuden om de litterære perioder Sturm und Drang og romantik og læser digte, der handler om dæmoniske væsener, der lokker og forfører mennesker.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Die Zauberflöte

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 60 sider

Kernetekster

Mozart, W. A. og E. Schikaneder (1791). Die Zauberflöte. Eds. Jan E. Janssen og Stefan Polke. København: Munksgaard, 1995 (drama – værklæsning)


Supplerende materiale
Audio:
Mozart, Die Zauberflöte. Wiener Philharmoniker – Sir George Solti. Decca, 1991
(denne indspilning kan også tilgås på: https://www.youtube.com/watch?v=wBvcKOAHLrI&list=PLs2vq238vU6mNfre_P39h0OhbPvwWAWW1&index=1)

Klip fra video af opførelsen på Metropolitan Opera 1991:
https://www.youtube.com/watch?v=Om_qtZ-Hm7k


Beskrivelse
Som en udbygning af ”Märchen”-emnet fra 2.g har holdet i 3.g læst librettoen til Mozarts opera Die Zauberflöte. I undervisningen har fokus været eventyrtræk, symbolik samt oplysningstidens idealer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28,13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Der Doppelgänger

Emnet indgår i prøvegrundlaget
Emnets samlede omfang svarer til ca. 15 sider


Kernetekster

Følgende tekster + tilhørende opgaver fra
Sterum, Rikke. Der Doppelgänger. København: Gyldendal, 2016:

Dobbeltgængermotivet – introduktion til lærer og elever (teoretisk stof)
Hohler, Franz. „Die Kleider des Herrn Zog” (1981) (novelle)
Pfister, Susanne. „Roboter“ (1987) (lyrik)
Droste-Hülshoff, Annette von. „Das Spiegelbild“ (1842) (lyrik)
Hoffmann, E.T.A. „Der Doppelgängerkampf“ (1816) (romanuddrag)
Heine, Heinrich. „Der Doppelgänger” (1827-29) (lyrik)

Beskrivelse
I dette forløb fokuseres der på, hvordan dobbeltgængermotivet i litteratur anskueliggør temaer som identitetstab, det fortrængte, fremmedgørelse m.m.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31,88 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning