Holdet 2022 FR/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Mette Lise Rogne
Hold 2022 FR/y (3y FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 La durabilité et le zéro déchet
Titel 2 Grammatik og anvendte e-bøger og portaler
Titel 3 Les grands classiques - peintres et littérature
Titel 4 La France dans le monde et l'immigration
Titel 5 Les contes
Titel 6 La littérature autour du millénaire
Titel 7 Les misérables - avant et aujourd'hui

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 La durabilité et le zéro déchet

Forløbet indgår ikke i prøvegrundlaget for mundtlig eksamen

Forløbets fokus og centrale problemstillinger

Fokus i dette forløb er indsigt i centrale problemer og dilemmaer fra den verden vi lever i i dag, hvor klimaforandringer, energiudfordringer, transport, personligt overforbrug, madspild mm. stiller krav til  viden om, hvorledes forskellige til og fravalg påvirker miljø og klima.
Desuden et fokus på diskussion af nogle af de ting man som borger selv kan påvirke gennem valg af livsstil, og hvilke områder  man ikke selv har direkte indflydelse på


Fgl. Mål:
- At kunne læse og lytte til "fagtekster" ,personlige beretninger, lyrik mm. om emnerne
- bæredygtighed, verdensmål, Parisaftale, Cop21  og "Zéro déchet"mm.
- Lære nyt ordforråd indenfor emnerne bæredygtighed,"les vêtements", Tiny living, Le véganisme mm.
- At kunne indgå i en diskussion om emnet gennem at udtrykke  meninger og holdninger til emnet ”Zéro Déchet”
- at kunne sammenligne problemstillinger og aktuelle diskussioner om emnet  i Danmark og Frankrig

Dette gennem arbejde med
Parisaftale 2018
Cop21
Les objectifs de développement durable de l'ONU
La durabilité
zéro déchet bølgen
Les zérosceptiques


Kernestof:

"Zérto déchet" Maria Hassing, Systime 2023 side 1-89
"Zéro déchet", Maria Hassing, Systime 2023 (e-bog)
- afsnit 1 introduktion
- afsnit 2 - poèmes sur le climat
-afsnit 3 - Bes Johnson  og de 5 principper
- afsnit 4- oplæg om emnerne
- afsnit 5 Zéro-déchet une bonne idée
- afsnit 7- vocabulaire

Supplerende materiale:

https://www.youtube.com/watch?v=YWXWlA-9Kwk  (le changement climatique)

https://unfccc.int/fr/a-propos-des-ndcs/l-accord-de-paris
(parisaftalen)

https://www.1jour1actu.com/science-et-environnement/cest-quoi-la-cop21

https://www.youtube.com/watch?v=qd5zPHuqxSc

Antal lektioner:


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15,94 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grammatik og anvendte e-bøger og portaler

I undervisningen er anvendt flg. grammatikker, e-bøger

* Gyldendal "La Grammaire" med øvebog 2007
* ça suffit grammatik og øvebog, Weibrecht, Liljeforlaget 1989

Fransk-Frandk ordbog Larousse
Ordbogen.com
le conjugeur.figaro.fr
Skr. Eksamensopgaver

Franskportalen
Systime:
Les contes de fées à nouveau(e-bog)
Le zéro Déchet(e-bog)

La clé, Analyse og metode til fransk, Systime 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 131,63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Les grands classiques - peintres et littérature

Forløbet indgår i prøvegrundlaget for mundtlig eksamen

Naturalisme, impressionisme og realisme

Faglige mål:

- Kendskab til "kanon" forfattere i fransk litteratur og kendte franske kunstnere fra samme periode
- Kendskab til den naturalistiske og realistiske grundopfattelse indenfor fransk litteratur
- Kendskab til impressionismen i fransk kunst i slutningen af 1800 tallet
- analyse af tekst og beskrivelse af malerier

Kernestof:
Introduction: Entrées, Gyldendal, 2012
-Balzac et le réalisme "le père Goriot", (1834)
-Flaubert et le rêve de l'amour passion dans le roman réaliste, Madame Bovary(1856)
-Baudelaire:" entre le romantisme et le symbolisme"
Appolinaire et les caligrammes - la cravate et la montre

Flaubert, "Un coeur simple",(1877, ) Manus og film af Marion Laine, Helle Høyrup, Gyldendal 2010

Guy de Maupassant . Une partie de campagne,).(1881) Kirsten Jappes Forlag
Les peintres:
Tour de France- franske landskaber (evt noget fra en anden bog fra Ordrupgaard
-Claude Monet  : "Déjeuner sur l'herbe" (1863)
-Claude Monet: Waterloo Bridge", 1903
-Camille Corot: "Le pont de Mantes" (1865-1870)
-Alfred Sisley: "Bord de la Seine. La fabrique" (1873)

Supplerende materiale:
Appolinaire et les caligrammes - la cravate et la montre (Entrées, Gyldendal, 2012

Arbejdsformer:
- tekstanalyse
- Billedanalyse
- små opgaver

(Ekskursion til Ordrupgaard)

Antal lektioner:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La France dans le monde et l'immigration

Forløbet indgår i prøvegrundlaget for mundtlig eksamen

At være og have været en kolonimagt sætter spor hos såvel  kolonimagt som de lande der har oplevet ufrivilligt at være underlagt et andet lands herredømme.
Udgangspunktet  for temaet temaet "La France dans le monde"  et l'immigration" er  i la France (métropolitaine) med videre "rejse" til tidligere franske kolonier og fransktalende lande  i verden i dag . Fra Første kolonisering i 1534 i Nordamerika til Haïti i 1791, La Gaudeloupe 1635 og senere Nordafrika og til det multikulturelle Frankrig vi i dag kender , der er præget af immigration af efterkommere fra bl.a.tidligere kolonier.


Faglige mål:
- Viden om bagrund og motiver  for Frankrigs koloniperioder
- viden om hvor i verden Franskrig har haft kolonier
- viden om betydningen af hvad Frankrigs tidligere kolonistatus har og har haft, for Frankrig og frankofone fra tidligere kolonier.
- viden om koloniseringens betydning for indvandring/immigration, kulturel påvirkning og det multikulturelle samfund Frankrig er i dag
- forståelse af begrebet la francophonie og hvorfor der i dag tales fransk mange steder i verden
- læsestrategier, herunder læsning af skønlitteratur og faglitteratur


Temaet er belyst gennem litteratur, film, musik, faglitteratur og statistik

Kernestof:
La France métropolitaine
"Bienvenue chéz moi" – Bigflo et Oli

https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/bienvenue-chez-moi
(chanson)
https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=bienvenue+chez+moi+bigflo+et+oli+lyrics&ie=UTF-8&oe=UTF-8   (paroles)

La francophonie (Entrées, Gyldendal side 106-110)
Qui sont les francais? (statistiques)

Haiti og Canada:
Fra Haïti til Canada  og til medlem af l'Académie Française
"Chronique de la dérive douce", Dany Laferrière , Paroles d'Haïti

Kort illustreret film om Haïti  (Historie)
https://www.youtube.com/watch?v=SsYvdIdNyHc

Dany La Ferrière:
”Comment s’infiltrer dans une nouvelle culture”  (Au Quebec) (Gode råd om hvordan man bliver accepteret i en ny kultur)
https://www.youtube.com/watch?v=8icQEFZHbbc

Le Maroc:
"Et hus i Marokko" af Laila Marrakchi 2013 (film)
Le Maghreb
-Le Maroc- fra Koloni til i dag. Fokus på kulturforskelle, sprog, religion,. kønsroller, traditioner, statistik
Entrees,Gyldendal 2009 side 122, 134-139 (eller 138)

Supplerende materiale:

"La Guadeloupe",  Gyldendal 2016 Mimi Sørensen og Mette Bering- (læst ekstensivt)

Le Canada- et qui sont les canadiens? (Entrées, Gyldendal side 111-116)
- Portrætter af Stéphane, Dominic, Patrice, Marie-Eve
- små film om Canada (geografi, klima, billeder)

Dany Laferrière's optagelse i L’Académie Française
Om L’Académie Française – på dansk!
http://connaissances.dk/2015/09/18/det-franske-akademi/
Dany Laferrière’s optagelse i l’Académie Française  september 2015 – tøj og ceremoni. og præsident François Hollande er tilstede. Samtale om ceremonien)
https://www.youtube.com/watch?v=j_lFiawIpT0


Le Canada- et qui sont les canadiens? (Entrées, Gyldendal side 111-116)
- Portrætter af Stéphane, Dominic, Patrice, Marie-Eve
- små film om Canada (geografi, klima, billeder)

Arbejdsformer:
Indviduelt arbejde/tekstlæsning, lytteforståelse, pararbejde, præsentationer


2. L’immigration (3 vagues)
Kernestof (materialer under dette kernestof er læst ekstensivt med fokus på bl.a  statistik og hovedtræk i materialet pga. sværhedsgrad og  længde)

https://www.histoire-immigration.fr/les-migrations/depuis-quand-la-france-est-elle-une-terre-d-immigration (kort tekst. Immigrationsbølger)

https://www.histoire-immigration.fr/integration-et-xenophobie/histoire-et-memoires-de-la-manifestation-du-17-octobre-1961-a-paris. (L'histoire de l'immigration)

Première vague
– vague frontalière (Allemands, Belges) causé par la revolution industrielle

Deuxième vague
- Entre les deux guerres – reconstruire le pays – (1homme sur 10 avait perdu la vie pendant la Grande Guerre (la Première Guerre mondiale)
- Immigration coloniale

Troisième Vague
- Arrives d’immigrants après la Seconde Guerre mondiale

Nouvelle vague  - immigration til Frankrig startende i 1961
https://www.histoire-immigration.fr/integration-et-xenophobie/histoire-et-memoires-de-la-manifestation-du-17-octobre-1961-a-paris
1961 Le mouvement indépendatiste

1974 – l’arrêt de l’immigration salarié décidé par l’Etat
https://shs.cairn.info/revue-politix-2008-2-page-69?lang=fr
(artikel med tabeller +årsager til immigrationsstoppet - "La crise pétrolière, La crise économique, une tendence internationale"


Arbejdsformer:
Arbejde med historisk faglige tekster, statistik og videomateriale.
Dels individuelt arbejde dels små fremlæggelser og små skriftlige opgaver




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 13,13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Les contes

Dette forløb indgår i prøvegrundlaget for mundtlig eksamen

Emnets samlede omfang svarer til xx sider


Indhold og fokus:

I dette forløb er der arbejdet med eventyrgenren som dels klassisk genre og endvidere moderne eventyr og genren anvendt i reklamer.

Fgl. mål
Generelt kendskab til genren
- opbygge et relevant ordforråd inden for eventyrgenren
- læse, forstå, analysere og sammenligne ældre og nyere eventyr
- fortrolig med aspekt (imparfait og le passé simple
- kunne redegøre for genretypologiske træk samt eventyrgenren anvendt reklamer
- kunne forstå og anvende aktantmodellen


Kernestof:

Tekster
"Le petit chaperon rouge" Charles Perrault, Systime Les Contes de fées à nouveau
"La petite à la burqua rouge" (Tahar Ben Jelloun" Systime, les contes de fées à nouveau)
"Chapeau rond rouge" ,Geoffroy De Lennart (2004), Entrées  side 6 + 10-14
" La paire de chaussures, Pierre Gripari ra Weibrech La valise 1989


Supplerende materiale
"L'oranger magique", Conte populaire d'Haïti, Marie-Célie Agnat, Entrées  side 15-20
"Cendrillon", Entrées side 6-9
"Le corbeau et le renard (Entrées) s 66-69
La tortue et le renard(fabel) tegnefilm

La clé om eventyrgenren side 23-30
La clé om reklamer som genreside 85-91))
Intro Systime les contes de fées à nouveau

https://www.youtube.com/watch?v=xjBfPYxqfdc     (le petit chaperon rouge)
https://www.youtube.com/watch?v=o9OsRljQSbw&t=72s (le petit chaperon rouge)


Arbejdsformer:
Der er arbejdet med  tekster og små film, analyseopgaver og grammatik (datider)
klasseundervisning, pararbejde, individuelt arbejde, lytteøvelser

Antal lektioner:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La littérature autour du millénaire


Forløbet indgår i prøvegrundlaget for mundtlig eksamen

I dette forløb er fokus på litteratur omkring årtusindskiftet hvor samfundet er præget af fraværet af særlige ideologier og dermed følgende faste rammer og fælles værdier. En periode der på samme tid oplever en stor frihed fra efterkrigstid og kold krig og som går en tid i møde med globalisering, økonomisk vækst og fremvækst i brancher indenfor IT og massemedier- men også isolation og manglende fællesskab og et særligt kvindesyn

Faglige mål:
- At kunne læse og analysere tekster og indenfor denne tidsperiode (årtusindskiftet)(primært intensiv læsning)
- at forstå og opbygge ordforråd indenfor en psykologisk beskrivelsesramme af hovedpersoner og deres omgivelser
- at forstå tør humor og tekster med kant

Kernestof:
Henri-Fréderic Blanc: "Combat de fauves au crépuscules", Tendances littéraires- autour du millénaire, Gyldendal 2004 (20,5ns)
Michel Houellenbecq, "Extension du domaine  de la lutte"   -"-  (15,4 ns)
Michel Houellenbecq, "Hypermarché novembre  (0,4 ns)


Michel Houellenbecq ,poesie, éditions J'ai lu
- le sens du combat (9-10)
- l'après-midi (p 11)
- le chômage (p 12-14)

Antal moduler:

Supplerende materiale:
"skønlitteratur" side 15-23, La clé  système 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23,44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Les misérables - avant et aujourd'hui

Forløbet indgår i prøvegrundlaget for mundtlig eksamen

Les misérables dans la société du temps de Victor Hugo et d’aujourd’hui


I dette emne er der arbejdet med  "les misérables"  i bred forstand og i 2 forskellige historiske perioder.
Victor Hugos' Frankrig efter Revolutionen i det 19. årh. og det Frankrig vi kender i dag, som også kender til sociale spændinger og et politisk splittet samfund..
Problemstillingen omkring et klasseopdelt samfund og individets tillhørsforhold  til en bestemt stand/klasse  påvirker også i dag muligheder og  rettigheder for socialt udstødte, fattige, og arbejdsløse i samfundet. I dag endvidere tilført en ekstra dimension i form af generelle udfordringer som racisme og integration

Centralt er også perspektivet Frankrig som immigrationsland og de udfordringer der er forbundet med integration i Frankrig –  Des. ”être misérable” i bred forstand)

Fokus  er på forskelle og ligheder, problemer og muligheder

Faglige mål:
- Indsigt i den historiske periode lige efter revolutionen og perioden i Frankrig i dag i forhold til samfundets udfordringer  mht. fattigdom og klasseforskelle
- Tekstlæsning(forskellige læsestrategier) og informationssøgning og at lære at scrolle hen til  centrale informationer og fokusere på dem der virker interessante
- kunne belyse en problemstillingen  fra flere sider
- filmanalyse
- kunne læse statistik


Kernestof:
1) Les misérables du temps de Victor Hugo

- Jean Valjean et l’évêque – side 27-50,  Victor Hugo, les Misérables, Systsime 1991
- Historisk introduktion side 11-18,   

-https://histoireetcivilisation.com/2013/06/15/les-miserables-dans-lhistoire-politique/ Om samfundet i romanens tidsperiode-”-

-La Révolution française
https://www.facebook.com/1jour1actu/videos/cest-quoi-la-révolution-française-/4707897115991967/ (kort om den Franske Revolution)

https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=un+jour+un+actu+la+r%C3%A9colution+francaise&ie=UTF-8&oe=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:babae7c7,vid:5pBg81472XQ,st:0  (Kort om den14 juillet)

https://www.youtube.com/watch?v=w3FKLIfWJXs  (la révolution de 1830)

Supplerende materiale
Musicalsange: Thenardiers sang - se s 83 , Fantine's sang p 56, Fabrikken i montreuil side 57


2) Les misérables "aujourd'hui"

Les misérables (2019), film af Ladj Ly, https://www.imdb.com/title/tt10199590/?ref_=ttfc_fc_tt    + filmstriben


Supplerende materiale:

Anmeldelse af film, Leo Pajon, ”Les Misérables – un film de Ladj Ly, https://www.jeuneafrique.com/mag/860213/culture/les-miserables-un-film-de-ladj-ly-sur-la-banlieue-dans-la-banlieue/


https://www.youtube.com/watch?v=S5Df-e9xz8o (Om Clichy sous bois, le difficile renouveau 2016)( 20 min)

Banlieus 2005 – Emeutes https://www.youtube.com/watch?v=fogjf7PnHuY  (2005) (2 min)
https://www.youtube.com/watch?v=zTai26F9ekM (10 ans après Clichy-sous-bois) (2 min)

Banlieus 2016  https://www.icfhabitat.fr/groupe/113-logements-inaugures-clichy-sous-bois (radioudsendelse 2016 Radio France (18 min)


2025 stadig problemer
https://www.leparisien.fr/seine-saint-denis-93/on-nexiste-plus-a-clichy-sous-bois-les-habitants-des-caves-du-chene-pointu-expulses-par-la-police-11-03-2025-LBAOFYVGEZFHVKZ4DDI7O2W3NE.php
(2025)  

https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=2025+taux+de+chomage+clichy+sous+bois&ie=UTF-8&oe=UTF-8
(taux de chômage et pauvreté 2024)

2025 positive nyheder
https://www.icfhabitat.fr/groupe/113-logements-inaugures-clichy-sous-bois (nye boliger)


Arbejdsformer:
Fokus på ekstensiv og intensiv læsning, herunder ordforrådstræning, oplæg, små opgaver og diskussioner
Lytteforståelsessopgaver(videoklip, radioudsendelser, analyse af spillefilm
Informationssøgning

Antal moduler:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer