Holdet 2024 ol/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Daniel Jans-Pedersen
Hold 2024 ol/y (3y ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til oldtidskundskab
Titel 2 Epos: Græske Guder og Helte
Titel 3 Mytos-logos: Skæbnen hos Herodot og Seneca
Titel 4 Antik arkitektur - efterantik arkitektur
Titel 5 Græsk drama - modet til at tale i et demokrati
Titel 6 Introduktion til filosofi: Planton
Titel 7 Filosofi: Lykke/Det gode liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til oldtidskundskab

Dette korte introforløb har til formål at give eleverne en let og engagerende indføring i, hvad oldtidskundskab egentlig går ud på, og hvorfor det stadig er relevant og spændende i dag.

Vi starter med en fælles samtale om fagets indhold og formål, og om hvad I som elever skal lære i løbet af året. Herunder trækker vi tråde til moderne kultur og samfund – fra sprogbrug og idealer til kunst og kærlighed – så det bliver tydeligt, hvordan antikken stadig spiller en rolle i vores verden.

Som en let og underholdende introduktion til den græske mytologi laver vi en kort quiz om de olympiske guder. Den giver jer et overblik over de vigtigste figurer, som vi vil møde igen i de antikke tekster senere i forløbet.

I skal også læse og arbejde med tre korte digte – to af Sapfo og én af Goethe samt en af Aarestrup – hvor temaer som kærlighed, længsel og følelser bringes i spil. Derved får I en fornemmelse af, at antikken ikke nødvendigvis er så fjern, som man kunne tro.

Formålet med forløbet er at give jer en lettilgængelig og motiverende introduktion til faget og at skabe nysgerrighed, før vi går i gang med den mere krævende tekstlæsning senere.

Eleverne skal forholde sig til spørgsmål som:

• Hvad er oldtidskundskab for et fag – og hvorfor beskæftiger vi os med tekster og tanker, der er over 2000 år gamle?
• Hvad kan vi lære om os selv ved at læse om mennesker i antikken?
• Kan følelser og erfaringer fra den antikke verden stadig føles relevante og nærværende i dag?

Kernetekst:
• Sappho fr. 1 (0,5 side)
• Sapfo 31 (0,2 side)

Perspektivtekster
• Goethe Velkommen og afsked (oversat af P.A. Rosenberg), 1771
• Aarestrup Til en veninde, 1838
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3,75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Epos: Græske Guder og Helte

Forløbet har til formål at introducere eleverne til eposgenren, med fokus på Iliaden og det homeriske helteideal, samt perspektiveringer til moderne kritiske vinkler på antikke heltefigurer.

Eleverne vil undersøge karaktertræk ved Achilleus, Agamemnon, Hektor og Paris samt opnå en forståelse af eposgenrens kendetegn, værkets opbygning, homeriske stiltræk, og forholdet mellem mennesker og guder.

Temaet for dette undervisningsforløb er hvad det vil sige at være en helt i Homers verden, hvad ære betyder, hvordan tanker om slægt kommer til udtryk – samt det at kæmpe for noget, der er større end en selv. Vi kommer også til at arbejde nærmere med, hvordan samfundet fungerede i Homers tid, hvor slægtens overlevelse, gudernes rolle, ens omdømme og ære var helt centralt.

Vi skal arbejde med de homeriske epers genre, herunder specifikke karakteristika, såsom formelvers, patronymikon, epiteter og homeriske lignelser.

Den homeriske helt sættes ind i en receptionshistorisk kontekst gennem senere tiders heltefremstillinger.

Eleverne skal forholde sig til spørgsmål som:
• Hvad betyder det at være en helt i antikken – og hvordan adskiller det sig fra moderne helteidealer?
• Hvilken rolle spiller ære og skam i de homeriske fortællinger?
• Hvad siger værket om forholdet mellem mennesker og guder – og hvilken indflydelse har guderne på menneskelig handlekraft?
• Hvordan er Homers fremstilling af helte blevet brugt eller udfordret i senere litteratur, film og populærkultur?
• Kan man kritisere en helt fra fortiden med nutidens moralske målestok?

Faglige mål for forløbet:
• analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur.
• Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster.
• Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur.
• Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster.
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernetekster:
• Hesiod - Theogonien  1-34, 115-210, 453-507 (4 sider)
• Homer - Iliaden: 1. sang, 3. sang, 22. sang (60 sider)

Perspektivtekster:
• Mona Chollet Den løsslupne Prometheus, Information, 16. november 2009
• Halfdan Rasmussen: Noget om helte, 1955
• Ludvig Holberg: Holbergs helte- og heltindehistorier, I. p. 171-173., 1739
• Troy, Wolfgang Petersen, 2004 (udvalgte klip)

Supplerende stof:
• Brian Andreasen & Jens Refslund Poulsen, Paideia s. 11-30
• Leo Hjortsø: Græsk mytologi
• Chr. Gorm Tortzen: Antik mytologi
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24,38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mytos-logos: Skæbnen hos Herodot og Seneca

Forløbet har til formål at introducere eleverne til antikkens skæbnesyn med fokus på Kroisos-historien fra Herodot. Vi vil også se på romersk skæbnesyn gennem Senecas Brev 107 til Lucilius og Hans Magnus Enzensbergers moderne refleksion i Anvisning til Sisyfos.

Eleverne vil undersøge, hvordan mennesket er underlagt skæbne, samt begreberne hybris og nemesis i græsk og romersk tænkning. De vil lære om forskellen mellem magtmennesket og den kloge mand, repræsenteret ved Kroisos og Solon, og hvordan Perserkrigens udfald relaterer sig til disse begreber.

Temaet er, hvordan skæbne påvirker menneskers liv i antikken – og hvordan disse forestillinger stadig kan genfindes eller modsiges i nutidige sammenhænge. Vi vil arbejde med Det joniske oprør og overgangen fra mythos til logos for at give eleverne indsigt i den historiske kontekst og filosofiske udvikling.

Vi skal også se på Herodots rolle i historiegenren og prosalitteratur samt hans metode til historiefortælling og brug af kilder – og hvordan han adskiller sig fra tidligere, mytisk baseret formidling.

Eleverne introduceres desuden til receptionshistoriske begreber gennem analyser af moderne fortolkninger som Disneys Hercules og Powerpuff Pigerne, hvor vi ser, hvordan antikke myter og figurer bliver genfortalt og omformet i nutidens populærkultur.

Eleverne skal forholde sig til spørgsmål som:
• Hvad betyder det at være underlagt skæbnen – og hvordan adskiller antikkens skæbnesyn sig fra moderne forestillinger om fri vilje?
• Hvad er forskellen på at være vis og at være magtfuld – og hvordan fremstilles denne forskel hos Herodot?
• Kan hybris og nemesis stadig bruges som begreber til at forstå menneskelige fejl og fald i dag?
• Hvad siger Seneca om kontrol, ro og sindets frihed – og hvordan adskiller det sig fra den græske tilgang?
• Hvilke paralleller og brud ser vi, når en moderne forfatter som Enzensberger skriver videre på den antikke skæbneforestilling i mødet med det moderne menneskes meningsløshed?

Faglige mål for forløbet:
• analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur.
• Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster.
• Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur.
• Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster.
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernetekster:
• Herodot: Historie, 1. bog, kapitel 1-91 (24 sider)
• Seneca: Brev 107 til Lucilius (2,5 sider)

Perspektivtekster:
• Hans Magnus Enzenberger: Anvisning til Sisyfos
• Ron Clement, John Musker, Barry Johnson: Hercules, 1997 (Disney)
• Chris Savino: Mommy  fearest  (Powerpuff Girls), 1998

Supplerende stof:
• Brian Andreasen & Jens Refslund Poulsen, Paideia s. 11-30
• Epic Battles of the Persian Wars – Animated History Unveiled!
• Kongerækken: Gamle grækere #3: Xerxes, 2017
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27,19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Antik arkitektur - efterantik arkitektur

Forløbet har til formål at introducere eleverne til græsk-romersk arkitektur med fokus på templer og offentlige bygninger, herunder deres æstetiske udtryk, funktion og betydning i samtiden, samt hvordan de er blevet opfattet og genanvendt i senere perioder.

Eleverne vil opnå kendskab til centrale træk ved den klassiske arkitektur, såsom søjleordener, grundplaner og æstetiske principper. Disse danner udgangspunkt for en receptionshistorisk undersøgelse, hvor eleverne arbejder med, hvordan den antikke arkitektur har inspireret efterfølgende tiders bygningsværker – både som idealer og som politiske og kulturelle markører.¨

Temaet for dette undervisningsforløb er, hvordan arkitekturen i det antikke Grækenland og Rom afspejler samfundets værdier, religiøse forestillinger og politiske strukturer. Vi undersøger, hvordan arkitektur både skaber og udtrykker identitet – fra det hellige til det borgerlige rum – og hvordan bygningerne fungerede som både religiøse, politiske og sociale centre.

Som en del af forløbet inddrager vi den aktuelle og principielle debat om ret til kulturarv med udgangspunkt i Parthenonfrisen.

Diskussionen danner grundlag for en kritisk refleksion over, hvem der har ret til at eje, udstille og fortolke kulturarv. Vi arbejder med forskellige positioner i debatten: På den ene side Grækenlands krav om tilbagelevering af frisen som en uerstattelig del af landets nationale og kulturelle arv, og på den anden side British Museums argumenter om bevaring, tilgængelighed og frisen som en del af verdensarven i et internationalt perspektiv.

I forløbet skal vi arbejde med følgende:

• Grundplansanalyse: Vi bruger en deduktiv metode til at analysere templer og senere bygninger med klassisk inspiration. Eleverne lærer at genkende og anvende faglige begreber som cella, naos og peristyl – og hvordan disse genopstår i senere arkitektur.
• Søjleordensanalyse: Med en deduktiv metode undersøger vi de tre klassiske søjleordener (dorisk, jonisk og korinthisk), og hvordan de bruges og omfortolkes i senere perioders byggeri.
• Komparativ og perspektiverende metode: Vi sammenligner antikke bygninger med nyere arkitektur, fx Parthenon og Lincoln Memorial eller Pantheon og Peterskirken, og diskuterer hvordan og hvorfor antikke former genbruges.
• Social- og kulturhistorisk metode: Vi undersøger, hvilken rolle arkitektur spiller i kulturel og politisk iscenesættelse – både i antikken og i senere tiders reception. Hvad betyder det fx, når en moderne stat bygger et parlament i nyklassicistisk stil?

Forløbet afsluttes med en analyseopgave, hvor eleverne vælger et moderne eller historisk byggeri med inspiration fra antikken og undersøger dets arkitektoniske træk og kulturelle betydning i et receptionshistorisk perspektiv.

Eleverne skal forholde sig til spørgsmål som:
• Hvad betyder det, at en genstand er en del af verdensarv?
• Hvilken rolle spiller museer i forvaltningen af kulturarv?
• Kan eller bør historisk kontekst og oprindelsessted tillægges særlig vægt?
• Hvad er konsekvenserne af koloniale praksisser i forhold til ejerskab af kunst og arkitektur?

Faglige mål for forløbet
• beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
• overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivmonumenter
• nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernetekster
• Aphaia-templet, Ægina
• Athene-templet, Paestum
• Dionysos-teatret, Athen
• Erechteion, Athen
• Hefaistos-templet, Athen
• Maison Carrée, Nîmes
• Pantheon, Rom
• Parthenon, Athen
• Portunustemplet, Rom
• Zeustemplet, Olympia

Perspektivtekster:
• Ballade om Parthenon (04. marts 2013)
• Konflikten om Parthenon optrappes (28. november 2023)
• Minister åbner for at sende kulturgenstande tilbage til Grækenland på lånt tid (29. februar 2024)
• Brandenburger Tor, Berlin
• British Museum, London
• Christiansborgs slotskirke, København
• Hørsholm Kirke, Hørsholm
• Lincoln Memorial, Washington DC
• Parthenon , Nashville
• The Second Bank of the United States, Philadelphia
• Villa Rotonda, Vicenza
• Vor Frue Kirke, København
• Walhalla, Donaustauf
• Østre gasværk, København

Supplerende stof:
• Kluge, M. & Holm, K. (2022) Kunsten at se på monumenter - side: 22-25, 28-49, 54-59, 79-97, 154-169
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13,13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Græsk drama - modet til at tale i et demokrati

Forløbet fokuserer på den attiske tragedie som en del af den demokratiske tradition i Athen og tager udgangspunkt i analyse og fortolkning af Sofokles’ Antigone.

Gennem arbejdet med teksten diskuteres centrale temaer som civil ulydighed, individets forhold til samfundet, menneskets relation til guderne i det antikke verdensbillede, skæbnebegrebet, spændingen mellem fornuft og følelse, familiens forpligtelser over for statens love, herkseridealer, magtiscenesættelse, samt modsætningen mellem religion og politik og polis (bystaten) og oikos (hjemmet/slægten).

Der lægges vægt på, hvordan disse tematikker stadig har relevans i dag – fx i nutidige politiske konflikter, magtudøvelse, samvittighedsvalg og forholdet mellem individ og stat – og hvorfor tragedien stadig opføres og bearbejdes i moderne kontekster.

Forløbet inddrager også retorisk analyse og argumentationsanalyse af udvalgte dialoger og politiske taler, hvor eleverne arbejder med begreber som ethos, logos, pathos, ad hominem, sproghandlinger, metaforer og argumentationens opbygning (påstand, belæg, hjemmel m.m.).

Eleverne skal forholde sig til spørgsmål som:
• Hvornår er det legitimt at nægte at adlyde en lov – og hvad er prisen for civil ulydighed?
• Hvordan fremstilles konflikten mellem individ og stat i Antigone, og hvordan ligner eller adskiller den sig fra nutidige konflikter?
• Hvilken rolle spiller køn, slægt og autoritet i tragedien – og hvordan bruges de til at definere magt og modstand?
• Hvad kendetegner en god tragedie ifølge Aristoteles – og hvordan lever Antigone op til (eller bryder med) disse idealer?
• Hvad kan vi lære af Sofokles’ drama om magt, stolthed og anger – og hvilke paralleller kan vi drage til moderne ledere og situationer?

Faglige mål for forløbet:
• analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
• identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
• overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
• nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
• ̶demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernetekster:
• Sofokles – Antigone (50 sider)
• Seneca - Om Mildhed, xii-xiii (2 sider)

Perspektivtekster
• Donald Trump, Indsættelsestale den 21. januar 2017
• Mette Frederiksen, Pressemøde den 3. november 2021
• Vladimir Putin Nytårstale 2014/15
• Hosni Mubarak, tale: februar 2011
• Athol Fugard, John Kani & Winston Ntshona - Øen, Scene 2

Supplerende stof:
• Brian Andreasen & Jens Refslund Poulsen, Paideia s. 101-128
• Aristoteles – Poetikken, Kapitel 1, 6-7, 9-15, 18, 26 (15 sider)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Introduktion til filosofi: Planton

Forløbet giver en introduktion til antik filosofi med fokus på erkendelse og viden gennem læsning af Platons tekst.

Vi arbejder med, hvordan viden opnås, hvad det vil sige at kende sandheden, og hvad der kan stå i vejen for vores forståelse af virkeligheden. Eleverne skal reflektere over Platons tanker og diskutere, hvordan de stadig er relevante i dag, især i relation til nutidige begreber og kulturelle diskurser.

Eleverne skal forholde sig til spørgsmål som:
• Hvad er viden, og hvordan hvordan opnår man erkendelse?
• Hvad er prisen for at kende sandheden – og hvad kan man miste ved at afsløre den?
• Hvordan hænger Platons idéer om oplysning sammen med begrebet moderne fremstillinger og diskurser?
• Hvordan relaterer Platons filosofi til film som Matrix?
• Hvordan kan Platons tanker ses i relation til begrebet "woke" og "red pilled" – og hvordan forholder det sig til oplysning og erkendelse af samfundets problemer?

Faglige mål for forløbet:
• Analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur.
• Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster.
• Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur.
• Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster.
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernetekst:
• Platon: Staten, 7. bog 514a-520a (3 sider)

Perspektivtekster
• Lana Wachowski & Lilly Wachowski, The Matrix, udvalgte klip
• Elon Musk, udvalgte "Tweets"

Supplerende stof
• Brian Andreasen & Jens Refslund Poulsen, Paideia s. 137-154
• Jørgen Mejer & Chr. Gorm Tortzen, Kend dig selv, s. 9-24 & 159-162
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2,81 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Filosofi: Lykke/Det gode liv

Forløbet sigter efter at udforske begrebet "lykke" gennem læsning af udvalgte græske og romerske filosoffer. Vi dykker ned i den antikke, især den hellenistiske, forståelse af lykke og sammenligner denne med en moderne opfattelse af lykke.

Eleverne introduceres eksplicit til stoisk og epikuræisk filosofi og arbejder med, hvordan disse livsanskuelser definerer lykken – særligt med fokus på begreber som ataraxi (sjælero), autarki (uafhængighed) og dyd. Dette perspektiveres til mødet mellem Kroisos og Solon i Herodots Historie, hvor forestillingen om det lykkelige liv konfronteres med begreber som skæbne, visdom og ydre rigdom.

Forløbet sætter samtidig elevernes egne betragtninger om lykke og det gode liv i perspektiv. Vi undersøger, hvordan begrebet lykke har udviklet sig fra antikken og frem til nutiden.

Eleverne skal forholde sig til spørgsmål som:
• Hvad betyder lykke i en antikke forståelse, og hvordan adskiller det sig fra vores moderne forståelse af lykke?
• Hvordan hænger lykke sammen med dyder, livsførelse og moral i antikken?
• Hvordan forholder stoicisme sig til lykke gennem begreber som indre ro og selvkontrol?
• Hvordan forholder epikurænisme sig til lykke gennem begreber nydelse?
• Er der forskel på, hvordan vi i dag anskuer lykke og det gode liv, sammenlignet med den antikke forståelse?

Faglige mål for forløbet:
• Analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur.
• Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster.
• Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur.
• Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster.
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernetekster:
• Epikur: Brevet til Menoikeus (4,6 sider)
• Lukrets, Om verdens natur, 2. sang, v. 1-61 (1,2 sider)
• Seneca: Om Sindsro, uddrag af xii, xiv, xv, xvii (3,5 sider)
• Seneca: Moralske Breve til Lucilius, brev 16 (1,8 sider)
• Seneca: Moralske Breve til Lucilius, brev 61 (0,6 side)
• Herodot: Historie, 1. bog, kapitel 29-34


Perspektivtekster:
• Nik og Jay: ”En dag tilbage” (2004)
• Onkel Joakim og kong Krøsus' skatkammer (1995)
• Hakon Mosbech: Hvorfor alt fra erhvervsbosser til topatleter er begyndt at læse en 2.000 år gammel filosofi?, Zetland (14. januar 2020)

Supplerende stof:
• Paideia s. 137-170
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5,63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer