Holdet 2024 re/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lars Petersen Schmidt
Hold 2024 re/y (3y re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kristendom
Titel 2 Islam
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Religion i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kristendom

Introduktionsforløb til religion:

Religion og kultur - en grundbog. 2. udgave. Systime 2005:

Kap. 2: oversigt over verdens religioner (s. 31-37)

Kap. 13: Religionsfagets metoder (275-278)

"Kultur og samfund - en grundbog til kultur- og samfundsfaggruppen" af Sofie Reimick m. fl. Systime 2009. Side 37-49.

Kapitlet om religionsfaglige grundbegreber i "Kuplen, Muren, Graven", s. 24-29.




Kristendom:


Tekster:

"Kuplen, Muren, Graven" af Svend Lindhardt m. fl. (Gyldendal 2002). Alle tekster: T59-75 (side 182-189).

Protestantisme: T85-89 (side 198-201).

Markus 7, 1-23: Spørgsmålet om rent og urent
Matthæus-evangeliet 27, 57-68: Jesu for rådet.
Lukas-evangeliet 10, 25-37: Den barmhjertige samaritaner
"Én folkekirke, to evangelier" af Jens Forman. Kronik i Politiken 6/4-1996.



Baggrundsmateriale:

"Kuplen, Muren, Graven" af Svend Lindhardt m. fl. (Gyldendal 2002), side 156-169nederst.
"Kuplen, Muren, Graven" af Svend Lindhardt m. fl. (Gyldendal 2002), side 169nederst-174midt (katolicisme) og 177-180midt (protestantisme).
"Kristendom og en moderne dansk virkelighed" af Poul Storgaard Mikkelsen. Systime 2003, side 7-13.
"Religion og kultur" - en grundbog. 2. udgave. Systime 2005: 143-147midt.
Kopier om Abrahams betydning i jødedom, kristendom og islam fra www.religion.dk.
Cranach-maleri i kopi: "Lov og nåde".
Kopier om GTs og NTs tilblivelseshistorie mm.
Film: " The Passion of the Christ" (2004) og "Luther" (2003)
Religionsnørden om kristendom og protestantisme (youtube)

Formål og progression: at forstå kristendommen ud fra dens jødiske rødder, og hvor det er at Jesus kommer i konflikt med Moseloven. Overbliksforløb med formative, historiske og nutidige tekster. Særligt fokus på forskelle mellem protestantisme og katolicisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39,38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Overblik over kristendommens historie og udbredelse. Nedslag på centrale tekst-steder til forståelse af kristendommen og dens grundtanker. Paulus som kristendommens første teolog. Den kristne grundmyte. Investeringskristne og provokationskristne. Introduktion til religionsfagets metoder mm. Oversigt over religionernes slægtsskab. Fortolkning og analyse af tekster. Tekstarbejde
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Islam

Tekster:

"Kuplen, Muren, Graven" af Svend Lindhardt m. fl. (Gyldendal 2002): T91-108, side 223-234 (minus T98).

Baggrundsmateriale:

"Kuplen, Muren, Graven" af Svend Lindhardt m. fl. (Gyldendal 2002), side 204-220midt.
"Grundbogen til religion C" af Lene Madsen og andre. Systime 2012, side 113-118.
Udlevering af diverse kopier om særligt Valfarten (Hadj).

Film: BBC-dokumentar om Hadj
5 skarpe om islam (dr.dk/undervisning)
Religionsnørden om islam (youtube)


Formål og progression: At forstå væsentlige sider ved islam og sammenligne disse med kristendom. Overblik kombineret med tekstlæsning. Fokus på forskellige syn på Sharia: traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,88 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Væsentlige sider af islam. Religionens ”inderside” og ”yderside”. Sammenhæng og forskelle mellem de 3 monoteistiske religioner. Hadj som overgangsritual. Indefra og udefra-synsvinkel mht. arbejdet med religiøse tekster. Religionsfaglige grundbegreber.
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Buddhisme

Tekster:

"Buddhismen - tanker og livsformer" af Jens Bruun m. fl. (Gyldendal 1982):
T5: Buddha-legenden
T6: Samsaras endeløshed
T7: Karma
T9: Genfødsel uden sjælevandring
"Den svenske geograf Sven Hedin fortæller om en indemuret tibetansk munk" fra "Religionerne - tekster og fremstillinger" af Finn Jacobi m. fl. (Munksgaard 1987), side 139-141.


Baggrundsmateriale:

"Religion og kultur" - en grundbog. 2. udgave. Systime 2005: kapitlet om buddhisme side 59-76 samt 156.
Diverse opslag fra fra www.religion.dk under leksikon omkring: menneskesyn, skandhaer, nirvana.
Notto R. Thelle: To ansigter (side 157) i "Om kristendommen - for gymnasiet og hf" af Asger Sørensen (Gyldendal 1995).

Film: klip fra "Little Buddha" af Bertolucci.(1994)

5 skarpe om buddhisme (dr.dk/undervisning)
Religionsnørden om buddhisme (youtube)



Formål og progression: Overblik over buddhismens historie og tankesæt og diskussioner af teksterne. Sammenligning af buddhisme og kristendom. Buddhismens popularitet i Vesten i dag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,06 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Overblik over buddhismens forskellige retninger. Væsentlige sider af buddhismens tanker. Samsara og karma. Tekstarbejde. Buddhalegenden. Forskellige munkeidealer hos theravada-buddhismen (arhat), mahayana-buddhismen (bodhisattva) og den tibetanske buddhisme (tulku/lama).
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Religion i det senmoderne samfund

Tekster og baggrundsmateriale:

"Grundbogen til religion C" af Lene Madsen og andre. Systime 2019, side 14-19.
”Begrebsnøglen til religion” af Bodil Junker Pedersen m.fl. Systime 2016, side 130-133.
”Kristendom – tro og praksis” af Katrine Haaning m.fl. Systime 2016, side 214-218.
”Senmoderne religiøsitet i Danmark” af Birgit Andersen m.fl. Systime 2008, side 7-15.


Samt: klip fra Dr2 om "kristendom og buddhisme"

Formål og progression: se under faglige fokuspunkter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5,63 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Fokus på religionens rolle i det senmoderne samfund, hvor alt synes tilladt mht. hvilken religion man har. Religionens rolle i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. Google-buddhisme. Det religiøse supermarked. Sekularisering. Afsekularisering. Genfortryllelse. Den religiøse aktør. Pluralisme. Eklekticisme. Ikke-institutionaliseret religion. Polarisering. Medialisering. Maksimalisme/Minimalisme. Synkretisme (religionsblanding). Individualisering, refleksivitet og selviscenesættelse.
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde