Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Lars Petersen Schmidt
|
Hold
|
2024 re/y (3y re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kristendom
Introduktionsforløb til religion:
Religion og kultur - en grundbog. 2. udgave. Systime 2005:
Kap. 2: oversigt over verdens religioner (s. 31-37)
Kap. 13: Religionsfagets metoder (275-278)
"Kultur og samfund - en grundbog til kultur- og samfundsfaggruppen" af Sofie Reimick m. fl. Systime 2009. Side 37-49.
Kapitlet om religionsfaglige grundbegreber i "Kuplen, Muren, Graven", s. 24-29.
Kristendom:
Tekster:
"Kuplen, Muren, Graven" af Svend Lindhardt m. fl. (Gyldendal 2002). Alle tekster: T59-75 (side 182-189).
Protestantisme: T85-89 (side 198-201).
Markus 7, 1-23: Spørgsmålet om rent og urent
Matthæus-evangeliet 27, 57-68: Jesu for rådet.
Lukas-evangeliet 10, 25-37: Den barmhjertige samaritaner
"Én folkekirke, to evangelier" af Jens Forman. Kronik i Politiken 6/4-1996.
Baggrundsmateriale:
"Kuplen, Muren, Graven" af Svend Lindhardt m. fl. (Gyldendal 2002), side 156-169nederst.
"Kuplen, Muren, Graven" af Svend Lindhardt m. fl. (Gyldendal 2002), side 169nederst-174midt (katolicisme) og 177-180midt (protestantisme).
"Kristendom og en moderne dansk virkelighed" af Poul Storgaard Mikkelsen. Systime 2003, side 7-13.
"Religion og kultur" - en grundbog. 2. udgave. Systime 2005: 143-147midt.
Kopier om Abrahams betydning i jødedom, kristendom og islam fra www.religion.dk.
Cranach-maleri i kopi: "Lov og nåde".
Kopier om GTs og NTs tilblivelseshistorie mm.
Film: " The Passion of the Christ" (2004) og "Luther" (2003)
Religionsnørden om kristendom og protestantisme (youtube)
Formål og progression: at forstå kristendommen ud fra dens jødiske rødder, og hvor det er at Jesus kommer i konflikt med Moseloven. Overbliksforløb med formative, historiske og nutidige tekster. Særligt fokus på forskelle mellem protestantisme og katolicisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Første timer: bøger mm. Plus skim den vedhæftede bekendtgørelse og læs side 37-40 i intro-kompendiet, som også er vedhæftet. I skal lige bladre lidt...
-
Opsamling fra sidst på spørgsmålene på side 39 + læs videre i intro-kompendiet (fra den 13/8): 41-46midt
-
Resten af intro-kompendiet: 46midt-49
-
Opsamling på de 4 tekster og de 4 spørgsmål dertil fra sidst + læs i "religion og kultur"- bogen: 31-37 og 275-278 samt: læs ekstensivt i KMG ("Kuplen, Muren, Graven"): 24-29
-
31 33 36.pdf
-
Samme lektie som til de sidste par timer!
-
læs ekstensivt i KMG ("Kuplen, Muren, Graven"): 24-29 (igen igen!)
-
Vi mangler fremlæggelser: 4-7 + opstart på kristendom: læs i "Religion og kultur"-bogen, side 143-147
-
Alle spørgsmålene om kristendom fra torsdag + de sidste 4 fremlæggelser!
-
Læs i KMG: 156-159midt og Tekst 63, side 184 - med fokus på fortællingen om "Herrens tjener" og jødiske grupperinger på Jesus` tid? Plus opsamling på spørgsmålene om kristendom fra sidste uge også!
-
T63: Talesituation, budskab og hvem er Herrens tjener? Og hvilke jødiske grupperinger er vigtige på Jesus´ tid?
-
T63: Talesituation, budskab og hvem er Herrens tjener? Og hvilke jødiske grupperinger er vigtige på Jesus´ tid? Kopier udleveres i timen!
-
Skim hele kompendiet fra i fredags + KMG: 161midt-163nederst + T59-60, side 182-183midt. Fokuser på de 4 tider i den kristne grundmyte samt på tema/budskab i T59-60?
-
Præsentation af jeres tegninger over den kristne grundmyte fra i tirsdags + T59-60 (igen)
-
Samme lektie (T59-60 mm.) + opfølgning på den kristne grundmyte
-
KMG: T61-62, side 183-184 - og prøv at sammenligne de to pagter? Samt de sidste ting om den kristne grundmyte og T59-60. Se også det vedhæftede link:
-
KMG: T61-62, side 183-184 - og prøv at sammenligne de to pagter? (fra sidst) + læs i KMG: 163nederst-165nederst (om Jesus)
-
Læs i KMG: T64-69, side 184-187 (som handler om Jesus` rolle i kristendommen). I får tid i timerne til at arbejde med teksterne, så læs de 6 tekster ekstensivt, altså hurtigt og overfladisk!
-
Øvelse over Jesus.docx
-
Fælles opsamling på T64-69 (fra sidst) + film
-
Film + læs videre i KMG: 165nederst-166 (om helligånden) + T70-72, side 187-188 og fokuser i de tre tekster på:
-
Samme lektie som til 29/10
-
Opsamling fra 29/10 + læs videre i KMG: side 167-169midt samt T73-74, side 188-189:
-
kristkopier.pdf
-
Samme lektie som til 5/11
-
Opsamling fra sidst +
-
Paulus-lektien fra tirsdag + skim vedhæftede kompendie + 1 lille film
-
Vi går nu videre med protestantisme:
-
læs i KMG: T85-T89, side 198-201 - og vær opmærksom på protestantiske kendetegn i teksterne? Og se de to vedhæftede klip:
-
De 5 tekster fra i tirsdags + film:
-
Resten af filmen + T85-89 opsamling (fra for længe siden!) +
-
Samme lektie som til 7/1
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39,38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Overblik over kristendommens historie og udbredelse. Nedslag på centrale tekst-steder til forståelse af kristendommen og dens grundtanker. Paulus som kristendommens første teolog. Den kristne grundmyte. Investeringskristne og provokationskristne. Introduktion til religionsfagets metoder mm. Oversigt over religionernes slægtsskab. Fortolkning og analyse af tekster. Tekstarbejde
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Islam
Tekster:
"Kuplen, Muren, Graven" af Svend Lindhardt m. fl. (Gyldendal 2002): T91-108, side 223-234 (minus T98).
Baggrundsmateriale:
"Kuplen, Muren, Graven" af Svend Lindhardt m. fl. (Gyldendal 2002), side 204-220midt.
"Grundbogen til religion C" af Lene Madsen og andre. Systime 2012, side 113-118.
Udlevering af diverse kopier om særligt Valfarten (Hadj).
Film: BBC-dokumentar om Hadj
5 skarpe om islam (dr.dk/undervisning)
Religionsnørden om islam (youtube)
Formål og progression: At forstå væsentlige sider ved islam og sammenligne disse med kristendom. Overblik kombineret med tekstlæsning. Fokus på forskellige syn på Sharia: traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektien fra den 7/1 (igen) + skim de to vedhæftede filer + Opstart på islam: KMG, side 204-212midt: Fokuser på vigtige begivenheder inden for islam og Muhammads liv på siderne frem til og med side 209? Og få styr på hvad de 6 trosartikler (på side 2
-
Tegn en tidslinje over Muhammads liv og tidlig islam
-
Læs i KMG: T92-97 og T102 (side 223-227) og relater de 7 tekster til de 6 trosartikler (fra sidst)? Samt tidslinjen fra sidst mm.
-
Fra sidst: T92-97: Hvor ses de 6 trosartikler i de 6 tekster? + T102 igen + læs videre i KMG: 212midt-215nederst samt læs i vedhæftede kompendie: 1-3.
-
Islam-kompendie.pdf
-
Opsamling om de 5 søjler fra sidst + KMG: 217nederst-220nederst (som læses ekstensivt!) samt T104, side 228-229 + T105, side 229-231.
-
T104: Tegn en moske – set ovenfra. Altså hvad er der i en moske når man løfter taget af og kigger ned? Og: Hvilke funktioner har en moske?
-
Opsamling på jeres tegning mm. fra i tirsdags
-
T105 fra 28/1 + islam-kompendiet: 4-7 om valfarten til Mekka + KMG: T106, side 231-232 (om Hadj) + læs også de to sidste sider i det vedhæftede dokument:
-
Find overgangsritualets 3 faser i filmen om valfarten til Mekka.doc
-
Opsamling på øvelsen om Hadj + KMG: T91, T99, T100, T101, T103, T107, hvor I fokuserer på teksttype, tema og budskab?
-
Samme lektie som fra den 7/2 + kompendiet: 14-19 (læses ekstensivt) + KMG: side 215nederst-217nederst om Sharia
-
Siderne i kompendiet fra sidst + siderne i KMG om Sharia + Islam-kompendiet: 8-13
-
Islam-kompendiet: 8-13 (vedhæfter lige nogle nyere tal nederst).
-
Opfølgning på spørgsmålene fra sidst + 20-25 i kompendiet og KMG: T108:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16,88 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Væsentlige sider af islam. Religionens ”inderside” og ”yderside”. Sammenhæng og forskelle mellem de 3 monoteistiske religioner. Hadj som overgangsritual. Indefra og udefra-synsvinkel mht. arbejdet med religiøse tekster. Religionsfaglige grundbegreber.
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Buddhisme
Tekster:
"Buddhismen - tanker og livsformer" af Jens Bruun m. fl. (Gyldendal 1982):
T5: Buddha-legenden
T6: Samsaras endeløshed
T7: Karma
T9: Genfødsel uden sjælevandring
"Den svenske geograf Sven Hedin fortæller om en indemuret tibetansk munk" fra "Religionerne - tekster og fremstillinger" af Finn Jacobi m. fl. (Munksgaard 1987), side 139-141.
Baggrundsmateriale:
"Religion og kultur" - en grundbog. 2. udgave. Systime 2005: kapitlet om buddhisme side 59-76 samt 156.
Diverse opslag fra fra www.religion.dk under leksikon omkring: menneskesyn, skandhaer, nirvana.
Notto R. Thelle: To ansigter (side 157) i "Om kristendommen - for gymnasiet og hf" af Asger Sørensen (Gyldendal 1995).
Film: klip fra "Little Buddha" af Bertolucci.(1994)
5 skarpe om buddhisme (dr.dk/undervisning)
Religionsnørden om buddhisme (youtube)
Formål og progression: Overblik over buddhismens historie og tankesæt og diskussioner af teksterne. Sammenligning af buddhisme og kristendom. Buddhismens popularitet i Vesten i dag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,06 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Overblik over buddhismens forskellige retninger. Væsentlige sider af buddhismens tanker. Samsara og karma. Tekstarbejde. Buddhalegenden. Forskellige munkeidealer hos theravada-buddhismen (arhat), mahayana-buddhismen (bodhisattva) og den tibetanske buddhisme (tulku/lama).
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Religion i det senmoderne samfund
Tekster og baggrundsmateriale:
"Grundbogen til religion C" af Lene Madsen og andre. Systime 2019, side 14-19.
”Begrebsnøglen til religion” af Bodil Junker Pedersen m.fl. Systime 2016, side 130-133.
”Kristendom – tro og praksis” af Katrine Haaning m.fl. Systime 2016, side 214-218.
”Senmoderne religiøsitet i Danmark” af Birgit Andersen m.fl. Systime 2008, side 7-15.
Samt: klip fra Dr2 om "kristendom og buddhisme"
Formål og progression: se under faglige fokuspunkter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Fokus på religionens rolle i det senmoderne samfund, hvor alt synes tilladt mht. hvilken religion man har. Religionens rolle i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. Google-buddhisme. Det religiøse supermarked. Sekularisering. Afsekularisering. Genfortryllelse. Den religiøse aktør. Pluralisme. Eklekticisme. Ikke-institutionaliseret religion. Polarisering. Medialisering. Maksimalisme/Minimalisme. Synkretisme (religionsblanding). Individualisering, refleksivitet og selviscenesættelse.
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486610027",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486610027",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486610027"
}