Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Ole Løwe Graf
|
Hold
|
2024 bk/gp (1gp bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion og virkemidler
Efter en indledning om fagets indhold og metoder samt læreplanen for Billedkunst C, introduceres i grundforløbet gennem praksis og teori bredt til de grundlæggende visuelle virkemidler indenfor kunst på flade og i figur. Dette danner basis for elevernes praktiske, teoretiske og analytiske arbejde med visuelle fænomener, som er en forudsætning for at udvikle en reflekteret tilgang til kunstens historiske, kulturelle og menneskelige betydning.
Succeskriterierne er, at eleverne udvikler kendskab til og fortrolighed med fagets terminologi og primære udtryksformer.
Materiale:
Andersen og Laursen: ”Billedkunst – metode, kronologi, tema” s. 11, 17-30 og 36-40.
Katrine Busk: "Billedkunstbogen - form, indhold og kontekst" s. 130-133, 140-142, 262, 267 og 271- 272.
Lise Mark: "Kunstens stemmer - grundbog i billedkunst". uddrag fra e-siderne 167-169.
Eget materiale om virkemidler i komposition
Eget materiale om rumlige virkemidler
Eget materiale om farven som virkemiddel
Eget materiale om gengivelsesstrategier
Øvelser:
Croquistegning på tid
2 kompositioner hvor sort/hvid klip eller riv arrangeres hhv. statisk og dynamisk på fladen
Collage, hvor der er arbejdet med størrelsesgradient, repoussoir og billedplaner
Tegning med centralperspektiv af skolens gangareal
Perspektivtegning med 2 forsvindingspunkter af skolens udendørs bygninger
Valørøvelse med gråtoneskala
Genstandstegning med egen- og slagskygge med glidende overgange.
Optegning og udfyldning af Ittens farvecirkel ud fra de tre primærfarver
Maleriøvelser med ekspressionistisk farvebrug
Formanalyse med udvalgte virkemidler af Krøyermaleri
Særlige fokuspunkter:
• At introducere til billedkunst og billedanalyse
• At arbejde praktisk og teoretisk med billeder på flader
• At introducere til billedets visuelle virkemidler i teori og praksis, rum, komposition, farve, linjer og maleteknik.
• At skelne mellem forskellige virkemidler i visuelle værker og kunne sætte ord herpå
• At kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
• At arbejde praktisk og teoretisk med forskellige gengivelsesstrategier
• At skelne mellem personlig oplevelse af visuelle udtryk og analytisk tilgang
• At arbejde praktisk og teoretisk med gengivelsesstrategier
• At samle analytiske resultater i en konklusion.
• At få materialekendskab til redskaber og teknikker.
• At skelne mellem personlig oplevelse af visuelle udtryk og analytisk tilgang
• At eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
• At anvende fagterminologi
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Krøyer-analyse
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
22,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Kunst frem til renæssancen
Kunsthistoriske nedslag i palæolitisk tid, Det Gamle Ægypten, Antikkens Grækenland og byzantinsk middelalder kombineret med øvelser ud fra inspiration fra førnævnte tidsperioder.
Materiale:
Andersen og Laursen: ”Billedkunst – metode, kronologi, tema” s. 95-110 og 226-241.
Gombrich: "Kunstens historie" s. 55-63 og 157-163.
Eget materiale om kunsthistorien fra palæolitisk tid til og med renæssancen (4 powerpoints).
Øvelser:
Hvad vil det sige at male "indefra"? Hulemaleri med rent pigment og trækul.
Pigment- og trækulsmaleri af eget kæledyr
Modellering af torso i ler med inspiration fra antikkens skulpturer.
Illustrationsdesign i konkret billedsprog. Illumineret bogstav til specifik tekst
Skulptering i ler af "en følelse"
Særlige fokuspunkter:
• At introducere til billedkunst og billedanalyse
• At arbejde praktisk og teoretisk med billeder på flader og former i rum
• At skelne mellem forskellige virkemidler i visuelle værker og kunne sætte ord herpå
• At kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
• At arbejde praktisk og teoretisk med forskellige gengivelsesstrategier
• At skelne mellem personlig oplevelse af visuelle udtryk og analytisk tilgang
• At arbejde praktisk og teoretisk med gengivelsesstrategier
• At få materialekendskab til redskaber og teknikker.
• At forstå billedkunstens udvikling og de skiftende stilperioder som udtryk for samfundsudviklingen
• At skelne mellem udvalgte kunsthistoriske perioder og beskrive disse perioders væsentligste træk
• At eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
• At anvende fagterminologi
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
vurdering
|
20-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14,06 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Billedanalyse og barok
Forløbet har fordybet grundforløbets introduktion til billedanalyse og introduceret til form- og indholdsanalyse for malerier samt hvordan disse analyseformer kan suppleres med udvalgte elementer og bruges på skulptur.
Materiale:
Lise Mark: "Kunstens stemmer - grundbog i billedkunst". uddrag fra e-siderne 136 og 253. Andersen og Laursen: ”Billedkunst – metode, kronologi, tema” s 41-69 samt 75-80.
Eriksen m.fl.: "Grundbog i kunst og arkitektur" s. 91-93.
Eget materiale om analysemodeller
Øvelser:
Analyseøvelser i fællesskab af udvalgte værker
Skriftlig formanalyse af selvvalgt (blandt 15) maleri
Skriftlig indholdsanalyse af musikvideo med vanitasmotiver og sammenligning med vanitasmaleri fra barokken
Særlige fokuspunkter:
• At samle analytiske resultater i en konklusion.
• At introducere til analytiske synsvinkler: formal- og betydningsanalyse med fokus på formalanalyse.
• At anvende fagterminologi
• At øve elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
• At kende udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Billedanalyse
|
07-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8,44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Kunsten i vor tid
Forløbet fokuserer på de forskellige måder, kunstnere gennem tiden og især de sidste 100 år har søgt at nærme sig virkeligheden, - og de forskellige måder at anskue virkeligheden på. Forløbet inkluderer en kunsthistorisk gennemgang af stilarter og kunstnere med særlige nedslag i impressionismen, den abstrakte ekspressionisme, fluxus-bevægelsen og aktionsbegrebet samt ikke mindst samtidskunst i forskellige former.
Forløbet indeholder ydermere to længere ekskursioner til kunstmuseet Louisiana med billedbetragtning og -analyse. Frit valg af billeder, men fortrinsvis fra særudstillingerne "Havet", "Parrhesia" og "Alexej Jawlensky"
Materiale:
Andersen og Laursen: "Billedkunst - metode, kronologi, tema" side 117-120, 124-155, 187-192 og 202- 204.
Eriksen, Strøm og Oxvig: "Grundbog i kunst og arkitektur" side 138-140.
Eget materiale om kunsthistorien og stilretninger gennem tiden.
Eget materiale om in-situ oplevelsesanalyser.
Øvelser:
Kopiering af lille udsnit af selvvalgt Monetbillede mht. penselstrøg og farveblandinger.
Udførelse af eget drip/spray/spartel maleri, "lys i mørket", i abstrakt, sjælelig, byskabs- eller landskabsfortolkning.
Kunstnerisk bearbejdelse af politisk statement eller konceptuel udformning af offentligt værk.
Analyser og fremlæggelser 'in situ' på Louisiana af samtids- eller modernistiske kunstværker efter eget valg.
Eventuel deltagelse i Kørners Kunstkonkurrence med emnet 'Stof' i stedet for de bundne opgaver.
Særlige fokuspunkter:
Billedkunstens udvikling og de skiftende stilperioder som udtryk for samfundsudviklingen
Selvstændig research
At arbejde praktisk og teoretisk med billeder på flader og med gengivelsesstrategier
At øve fagterminologien
At skelne mellem udvalgte kunsthistoriske perioder og beskrive disse perioders væsentligste træk
At få materialekendskab til redskaber og teknikker.
At skelne mellem personlig oplevelse af visuelle udtryk og analytisk tilgang
At kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
At eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
At samle analytiske resultater i en konklusion.
At øve elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Indholdsanalyse
|
14-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
18,44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Individuelt arbejde
Forløbet er afsat til at give eleverne mulighed for at stifte bekendtskab med et fordybet billedkunstnerisk arbejde over flere undervisningsgange.
Emnerne er selvvalgte og mediet kan være tegning, maleri, grafik, grafitti, skulptur, assemblage eller andet alt efter subjektive præferencer.
Materialer til forløbet:
Diverse artikler om de to kunstværker "And now you care" af Marco Evarristti og "Take the money and run" af Jens Haaning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Eleverne arbejder med at undersøge en problemstilling eller et emne gennem en vekselvirkning mellem praksis, teori og analyse.
Eksamensprojektet inkluderer elevernes egne eksperimenterende undersøgelser i form af praktisk, kunstnerisk arbejde.
Årets emne:
Hvordan kan man kunstnerisk fremstille og/eller problematisere opfattelser af natur(en) i vores samtid?
Materialer til forløbet:
Eget billedmateriale med inspirationsværker fra kunsthistorien.
Egne tekstsamlinger: Kunsthistorie før 1800 og Kunsthistorie efter 1800.
Jonas Wolter: "Naturindtryk i kunsten" side 55-69 i 'Temaer i kunsten 2 - grundbog i billedkunst'. Det Ny Forlag 2019.
Ditte V. Holm: "Tendenser i samtidskunsten" side 11-19 i 'For øjeblikket 1 - samtidskunst til billedkunst', Bek m.fl., L & R 2012.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
eksamensprojekt
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14,06 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486632678",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486632678",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486632678"
}