Holdet 2024 bi/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Dag Flemmer, Sif Koldborg Bertelsen
Hold 2024 bi/y (1y bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Liv, evolution og celler
Titel 2 Forløb#2: DNA og bioetik
Titel 3 Forløb#3: Nedarvning
Titel 4 Forløb#4: Kost og sundhed
Titel 5 Forløb#5: Mikrobiologi
Titel 6 Forløb#6: Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Liv, evolution og celler

Fokus på cellebiologi og overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler samt membranprocesser. Herunder de biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring ̶
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb#2: DNA og bioetik

Fokus på opbygning og biologisk funktion af DNA, Det centrale dogme, celledeling samt mutationer. Herunder Eksempler på evolutionsmekanismer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose 17-01-2025
Meiose 03-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,75 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb#3: Nedarvning

Genetik og molekylærbiologi med fokus på nedarvningsprincipper (mono- og polygen) samt mutationer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stamtræer 04-04-2025
Blodtypeanalyse 23-04-2025
Video - genetik og nedarvning 01-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb#4: Kost og sundhed

Organsystemer, fordøjelsessystemets opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering ifm. blodsukkerregulering.
makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
enzymer: overordnet opbygning og funktion ̶
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,69 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb#5: Mikrobiologi

mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer ̶
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2,81 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Forløb#6: Økologi

økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2,81 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning