Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Erling Iversen
|
Hold
|
2024 fy/x (1x fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Fokus på naturvidenskabelig metode gennem eksperimenter/forsøg i laboratoriet. Opstilling af hypotese, planlægning og udførsel af forsøg, dataopsamling og observationer, databehandling og vurdering af fejlkilder. Præsentation/formidling af resultater, metode og konklusion. Herunder skelnen mellem kvalitative og kvantitative undersøgelser. Derudover arbejde med naturvidenskabelige modeller, herunder lineære matematiske modeller.
Der er udført et laboratorieforsøg med henblik på undersøgelse af effekten af forskellige vingetyper for modelvindmøller.
Øvelsen er blevet underbygget med teori omkring følgende:
- Energi
- Energiformer: Kinetisk (bevægelse), potentiel (beliggenhed), elektrisk, kemisk, kerneenergi,, strålingsenergi og termisk energi
- Energiomsætning og energibevarelse
- Energikæder
- Effekt
- Fossile brændstoffer og deres ulemper
- Alternative energikilder og bæredygtighed
- Lineære matematiske modeller
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0,94 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger lys og lyd
Lyd- og lysbølger er læst i et sammenhængende forløb
Lærebog lyd:
https://ifysikc.systime.dk/?id=237
2.1 Bølger
2.2 Bølgeformlen
2.3 Udbredelse af lyd
2.5 Bølgeegenskaber
2.7 Strengeinstrumenter
2.8 Blæseinstrumenter (kun kursorisk og som demonstration)
2.9 Dopplereffekt (kun effekten uden beregninger)
Selvstændig elevøvelse
- Stående bølger
Lærebog lys:
https://ifysikc.systime.dk/?id=250&L=0
3.1 Det elektromagnetiske spektrum
3.2 Fotoner (specielt emission, absorption og spektre)
3.3 Synligt lys
3.5 Gitterligningen
3.6 Snell's lov (brydningsloven)
Noter:
Lys gitteret
Brydning
Brydning i halvcirkelformet prisme
Selvstændige elevøvelser:
- Brydning i halvcirkelformet prisme
- Bølgelængde for laserpen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
18,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Lærebog:
https://ifysikc.systime.dk/?id=225
1.1 Energiformer
1.2 Energibevarelse
1.3 Enheder for energi
1.4 Energiomdannelse
1.5 Effekt
1.6 Nyttevirkning
1.7 Mekanisk energi
1.8 Varmelære
1.9 Kalorimetri
Noter
- Kinetisk energi opgave med bil
- Nyttevirkning
- Vands specifikke fordampningsvarme
- Aluminiums varmefylde
Selvstændige elevøvelser
- Isens specifikke smeltevarme
- Potentiel til kinetisk energi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
17,81 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bohrs atommodel og stråling
I dette forløb behandles Bohrs atommodel og stråling fra et
sort legeme. Dele af forløbet er repetition og udbygning af afsnit
fra lærebogen i-Fysik C (2024) fra Systime.
Bohrs atommodel:
Læebogen:
https://ifysikc.systime.dk/?id=252#c3342
3.2 Fotoner (om emission, absorption og spektre)
Elvekær og Benoni: Fysik (1. udg 2005)
Energiniveauer og Bohrs atommodel side 128 - 129
Noter:
- Bohr regneøvelse
- Planck, Wien og Stefan-Boltzmann
(Kun Wiens forskydningslov og Stefan-Boltzmanns lov)
- Opgaver 4 april (kke opgave 7 og 8)
- Opgaver 4 april svar
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9,38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Universet
Lærebog:
https://ifysikc.systime.dk/?id=271
5.1 Galakser
5.2 Hubbles lov, kun afsnittene
Hubbles lov
Farten af galakser (Rødforskydning)
5.3 Big bang kun begrebet og
Den kosmiske baggrundsstråling
Note
Universets alder og den kosmiske baggrundsstråling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
2,81 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4,69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486716511",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486716511",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486716511"
}