Holdet 2024 fy/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Lars Ulrich
Hold 2024 fy/y (1y fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Naturvidenskabeligt Grundforløb
Titel 2 Lys og Bølger
Titel 3 Lyd og Bølger
Titel 4 Energi
Titel 5 Solsystemet og Verdensbilleder
Titel 6 Universet
Titel 7 Repetition og Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Naturvidenskabeligt Grundforløb

Fokus på naturvidenskabelig metode gennem eksperimenter/forsøg i laboratoriet. Opstilling af hypotese, planlægning og udførsel af forsøg, dataopsamling og observationer, databehandling og vurdering af fejlkilder. Præsentation/formidling af resultater, metode og konklusion. Herunder skelnen mellem kvalitative og kvantitative undersøgelser. Derudover arbejde med naturvidenskabelige modeller, herunder lineære matematiske modeller.

Der er udført et laboratorieforsøg med henblik på undersøgelse af effekten af forskellige vingetyper for modelvindmøller.

Øvelsen er blevet underbygget med teori omkring følgende:
- Energi
- Energiformer: Kinetisk (bevægelse), potentiel (beliggenhed), elektrisk, kemisk, kerneenergi,, strålingsenergi og termisk energi
- Energiomsætning og energibevarelse
- Energikæder
- Effekt
- Fossile brændstoffer og deres ulemper
- Alternative energikilder og bæredygtighed
- Lineære matematiske modeller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0,94 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Lys og Bølger

Lærebog:
https://ifysikc.systime.dk/?id=250

3.1 Det elektromagnetiske spektrum
3.2 Fotoner (specielt emission, absorption og spektre)
3.3 Synligt lys
3.5 Gitterligningen
3.6 Snells lov (brydningsloven)
3.8 Lys i naturen

Bohrs Atommodel
Elvekjær og Benoni: Fysik C Bogen (1.udg. 2005)
Kap. 6 s. 122-123 + s. 125 - 130  (udgivet som pdf).

Øvelser:
Gitterforsøg med laserpenne
Brydningsloven
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15,94 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive - Regning på måleresultater og brug af solveren i Maple (med enheder på tallene).
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 3 Lyd og Bølger

Lærebog:
https://ifysikc.systime.dk/?id=237

2.1 Bølger
2.2 Bølgeformlen
2.3 Udbredelse af lyd
2.4 Opfattelse af lyd (kun afsnittet om lydstyrke)
2.5 Bølgeegenskaber
2.6 Toner
2.7 Strengeinstrumenter
2.8 Blæseinstrumenter

Øvelse:
Den svingende streng (stående bølger på nylon-snor).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8,44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Energi

Lærebog:
https://ifysikc.systime.dk/?id=223

1.1 Energiformer
1.2 Energibevarelse
1.3 Enheder for energi
1.4 Energiomdannelse
1.5 Effekt
1.6 Nyttevirkning
1.7 Mekanisk energi + noter: Kinetisk Energi.pdf og Potentiel Energi.pdf
1.8 Varmelære
1.9 Kalorimetri

Øvelser
Bestemmelse af specifik varmekapacitet  (kalorimetri).
Nyttevirkning for kogekande.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 20,63 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive - Arbejde med skriftligt at formulere øvelsesgangen samt regning med enheder i Maple
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 5 Solsystemet og Verdensbilleder

Lærebog:
https://ifysikc.systime.dk/?id=263

4.1 Jordens dannelse
4.2 Jordens rotationer, døgn og årstider
4.3 Jorden og Månen
4.5 Solsystemet
4.6 Historiske verdensbilleder

Powerpoint om solsystemet: Solsystemet.ppt

YouTubeVideo om solsystemet i korrekt størrelsesforhold: https://www.youtube.com/watch?v=zR3Igc3Rhfg

Note:  Keplers Love.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10,31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 6 Universet

Lærebog:
https://ifysikc.systime.dk/?id=271

5.1 Galakser
5.2 Hubbles lov (Kun de to nedennævnte afsnit)
             Hubbles lov og Hubbles konstant
             Farten af galakser (Rødforskydning)
5.3 Big bang
5.4 Dværge, kæmper og sorte huller

Til bestemmelse af afstanden til galakser (Cepheide-metoden) har vi brugt afstandskvadratloven og ikke størrelsesklasser. Se Maple-dokumentet Cepheidemetoden.mw

Øvelse:
Hubbles lov (med bukse-elastik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition og Eksamenstræning

Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer