Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Lars Ulrich
|
Hold
|
2024 fy/y (1y fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Fokus på naturvidenskabelig metode gennem eksperimenter/forsøg i laboratoriet. Opstilling af hypotese, planlægning og udførsel af forsøg, dataopsamling og observationer, databehandling og vurdering af fejlkilder. Præsentation/formidling af resultater, metode og konklusion. Herunder skelnen mellem kvalitative og kvantitative undersøgelser. Derudover arbejde med naturvidenskabelige modeller, herunder lineære matematiske modeller.
Der er udført et laboratorieforsøg med henblik på undersøgelse af effekten af forskellige vingetyper for modelvindmøller.
Øvelsen er blevet underbygget med teori omkring følgende:
- Energi
- Energiformer: Kinetisk (bevægelse), potentiel (beliggenhed), elektrisk, kemisk, kerneenergi,, strålingsenergi og termisk energi
- Energiomsætning og energibevarelse
- Energikæder
- Effekt
- Fossile brændstoffer og deres ulemper
- Alternative energikilder og bæredygtighed
- Lineære matematiske modeller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0,94 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lys og Bølger
Lærebog:
https://ifysikc.systime.dk/?id=250
3.1 Det elektromagnetiske spektrum
3.2 Fotoner (specielt emission, absorption og spektre)
3.3 Synligt lys
3.5 Gitterligningen
3.6 Snells lov (brydningsloven)
3.8 Lys i naturen
Bohrs Atommodel
Elvekjær og Benoni: Fysik C Bogen (1.udg. 2005)
Kap. 6 s. 122-123 + s. 125 - 130 (udgivet som pdf).
Øvelser:
Gitterforsøg med laserpenne
Brydningsloven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15,94 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive - Regning på måleresultater og brug af solveren i Maple (med enheder på tallene).
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
3
|
Lyd og Bølger
Lærebog:
https://ifysikc.systime.dk/?id=237
2.1 Bølger
2.2 Bølgeformlen
2.3 Udbredelse af lyd
2.4 Opfattelse af lyd (kun afsnittet om lydstyrke)
2.5 Bølgeegenskaber
2.6 Toner
2.7 Strengeinstrumenter
2.8 Blæseinstrumenter
Øvelse:
Den svingende streng (stående bølger på nylon-snor).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8,44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Energi
Lærebog:
https://ifysikc.systime.dk/?id=223
1.1 Energiformer
1.2 Energibevarelse
1.3 Enheder for energi
1.4 Energiomdannelse
1.5 Effekt
1.6 Nyttevirkning
1.7 Mekanisk energi + noter: Kinetisk Energi.pdf og Potentiel Energi.pdf
1.8 Varmelære
1.9 Kalorimetri
Øvelser
Bestemmelse af specifik varmekapacitet (kalorimetri).
Nyttevirkning for kogekande.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
20,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive - Arbejde med skriftligt at formulere øvelsesgangen samt regning med enheder i Maple
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Universet
Lærebog:
https://ifysikc.systime.dk/?id=271
5.1 Galakser
5.2 Hubbles lov (Kun de to nedennævnte afsnit)
Hubbles lov og Hubbles konstant
Farten af galakser (Rødforskydning)
5.3 Big bang
5.4 Dværge, kæmper og sorte huller
Til bestemmelse af afstanden til galakser (Cepheide-metoden) har vi brugt afstandskvadratloven og ikke størrelsesklasser. Se Maple-dokumentet Cepheidemetoden.mw
Øvelse:
Hubbles lov (med bukse-elastik)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og Eksamenstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486717863",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486717863",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486717863"
}