Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Anders Gerlach Melhedegaard
|
Hold
|
2024 ma/p (1p ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundlæggende matematik
ALGEBRA
FORMÅL
Introducere eleverne til de matematiske metoder som anvendes på en gymnasial uddannelse. Hermed også give eleverne en bedre forståelse for generel talteori.
KERNESTOF
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere simple formler, opstille simple variablesammenhænge og anvende symbolholdigt sprog til at løse simple problemer med matematisk indhold
– overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel algebraisk manipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder
MATERIALER
Plus C hf (læreplan 2017), Kapitel 8, Afsnit 8.1-8.4
https://plushfc.systime.dk/
ABaCus:
https://app.abacus.dk/
ARBEJDSFORMER
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27,19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner
FORMÅL
At introducere eleverne til de forskellige funktionstyper, som man støder på i gymnasiet. Hermed danne en generel forståelse for funktioner.
KERNESTOF OG FAGLIGE MÅL
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– funktionsbegrebet, karakteristiske egenskaber ved lineære og eksponential- funktioner samt deres grafiske forløb
– principielle egenskaber ved matematiske modeller, simpel matematisk modellering med anvendelse af nogle af de ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
MATERIALER
Plus C hf, Kapitel 1 og 2,, Afsnit 1.1-1.8, 2.1-2.3
https://plushfc.systime.dk/
ARBEJDSFORMER
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde.
SPØRGSMÅL
- Redegør med udgangspunkt i et eksempel for, hvordan man kan bestemme en eksponentiel model ud fra data, og for hvordan modellen kan anvendes til fremskrivninger.
Begreberne fordoblingskonstant og halveringskonstant skal indgå.
- Forklar og illustrer forskellen på lineære- og eksponentielle funktioner. Skitser flere forskellige eksempler, samt forklar hvordan konstanterne a og b påvirker den grafiske repræsentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trigonometri
FORMÅL
Eleverne skal arbejde med trekanter, samt de trigonometriske funktioner. Eleverne skal have en bedre forståelse for formler og symbolsprog, samt forståelse for nøjagtighed.
KERNESTOF
– opstille og redegøre for simple geometriske modeller og løse simple geometriske problemer
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– forholdsberegninger i ensvinklede trekanter, simple konstruktioner af og trigonometriske beregninger i vilkårlige trekanter i et matematisk værktøjsprogram
MATERIALER
Plus C hf, Kapitel 5, Afsnit 5.1-5.6
https://plushfc.systime.dk/?id=1080
Geogebra:
https://www.geogebra.org/classic?lang=da
ARBEJDSFORMER
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde.
SPØRGSMÅL
- Gør rede for konstruktionen af enhedscirklen. Forklar relationen mellem enhedscirklen og de trigonometriske funktioner.
- Gøre rede for konstruktion af trekanter i tre tilfælde givet tre sider, to sider og en vinkel, eller to vinkler og en side. Forklar hvordan de resterende informationer bestemmes.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sandsynlighed og kombinatorik og Statistik
SANDSYNLIGHED
FORMÅL
Eleverne skal have en forståelse for hvad sandsynlighed er, og hvordan det påvirker vores valg og samfundet.
KERNESTOF
– håndtere grundlæggende sandsynlighedsregning, anvende simple statistiske modeller til beskrivelse af data, stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formidle konklusioner i et klart sprog
– kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning og symmetrisk sandsynlighedsfelt
MATERIALER
Plus C hf, Kapitel 7, Afsnit 7.1-7.3
https://plushfc.systime.dk/?id=1081
ARBEJDSFORMER
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde.
STATISTIK
FORMÅL
Eleverne skal kunne håndtere store mængder af data, og vide hvordan man får mest mulig information ud af det. Yderligere skal eleverne kende til sproget, symbolerne og modellerne, der anvendes inde for dette emne.
KERNESTOF
– simple statistiske metoder til håndtering af et diskret datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær, eksponentiel og potens-regression, herunder residualplot
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– håndtere grundlæggende sandsynlighedsregning, anvende simple statistiske modeller til beskrivelse af data, stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formidle konklusioner i et klart sprog
MATERIALER
Plus C hf, Kapitel 6, Afsnit 6.1-6.4
https://plushfc.systime.dk/?id=1077
ARBEJDSFORMER
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde.
SPØRGSMÅL
- Gør rede for, hvordan man beregner antallet af kombinationer K(n,r).
Forklar ’enten-eller-princippet’ og ’både-og-princippet’, herunder tælletræer.
- Konstruer et datasæt på 10 datapunkter.
Redegør med udgangspunkt i dit datasæt for begreberne hyppighed, frekvens, middelværdi og kvartiler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamenstræning
FORMÅL
Gøre eleverne klar til deres skriftlige og mundtlige eksamen
PLAN
Vi går igennem alt hvad eleverne har set, og prøver eksamensformerne af.
Vi ser tilbage på de forskellige emner, og arbejder med eksamens spørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36,56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Annuitet
FORMÅL
Give eleverne indblik i hvordan banker, opsparinger og lån påvirker deres økonomi. Eleverne Får forståelse for renter og kviklån.
KERNESTOF
– samt opsparings- og gældsannuitet
MATERIALER
Plus C hf, kapitel 2, afsnit 2.4
https://plushfc.systime.dk/?id=1152
SPØRGSMÅL
- Konstruer et regneark, som viser principperne bag afdrag af lån (amortisationstabel).
Begreberne gæld, rente, termin, afdrag og ydelse skal indgå.
- Forklar princippet af en annuitetsopsparing ud fra et eksempel. Forklar forskellen på en kapitalfremskrivning og en annuitetsopsparing.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487081288",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487081288",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487081288"
}