Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Bente Lauridsen Kühl
|
Hold
|
2024 mu/g (1g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musikudøvelse
Musikudøvelse.
Vokaltræning og stemmedannelse (vejrtrækning, støtte, resonansrum, tonedannelse, klangarbejde),
elementært instrumentkendskab,
stomp + opbygning af forskellige grooves,
Rytmerondo
Sammenspil:
Billie Eilish: Bad guy
Green Day: Boulevard Of Broken Dreams
William Bolton: Nowhere
Red Hot Chili Peppers: Snow (Hey Oh)
Juice WRLD: Lucid Dreams
Red Hot Chili Peppers: Californication
Toto: Hold The Line
Dire Straits: Sultans Of Swing
Fællestimer med MuB med korsang:
Ewe Thina (afrikansk)
ABC-sangen
Tuxedo Junction (swing efter Manhatten Transfer)
Ticket To Ride, Beatles
Side By Side (swing)
Baby It’s Cold Outside
Java Jive
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
83,19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tematisk forløb 1: Hook, break og gimmick
Tematisk forløb 1: Hook, break og gimmick
Introduktion til begreberne: hook, break og gimmick samt diskussion af deres betydning for et nummers hitkvalitet samt oplevelse af musikken.
Materialer:
Anders Aare m.fl.: ”Rockmusik i tid og rum”, s. 20-26: Hook, break og gimmick.
Musikeksempler fra "Rockmusik i tid og rum" samt Pharrell Williams: Happy, Mark Ronson: Uptown Funk, Imagine Dragons: Radioactive, Gorillaz: Feel Good Inc.
Eget materiale om hook, break, gimmick.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tematisk forløb 2: Form i musikken. Find rundt.
Tematisk forløb 2: Form i musikken. Find rundt i musikken.
Formdannende elementer i musikken, standardformtyper (strofisk, AABA, popform, udvidet popform), struktur, funktion, tilstand/bevægelse, formled i pop-rockmusik, rondo og sonateform.
Eksempler på standardformtyperne via sangbogen.
Sonatesatsform: Beethoven: Egmont Ouverture (med noder):
https://www.youtube.com/watch?v=Vwp-W1BbPjg
Fortælling om Egmont Ouverturen hentet fra: ”Ouverture til ballade. Om Beethovens Egmont Ouverture”. Af Finn Gravesen.
Materialer:
Et bredt udvalg af afspillede musikeksempler fra både klassisk, jazz, rock og pop.
Eget materiale om formanalyse.
Aare, Grønager og Rønnefelt: Rockmusik i tid og rum, Gylling 2000, s. 30-44.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tematisk forløb 3: Rytme, rytmenotation, groove.
Tematisk forløb 3: Rytme, rytmenotation, groove.
Det rytmiske element i musikken - hvilken betydning har det? Lyt og beskriv musik med forskellig rytmisk karakter. Hvad er et groove? Hvordan bygges det op?
Træning både praktisk og teoretisk i notation af rytmer, nodeværdier, puls, tempo, takt, underdelinger, beatmarkering, modrytme, punkteringer, bindebuer, grooveskema, puls/takt-rammen, gentagelsesmønstre, anslagsskema, komplementaritet, aktivitetsniveau.
Praktiske øvelser med nodelæsning, etablering af grooves, rytmequiz, tromme- og percussion-spil,.
Ekskursion RMC 22-10-24
Besøg på Rytmisk Musikkonservatorium (RMC), hvor eleverne blev undervist af førsteårsstuderende i to workshops (delt i to hold) og fik rundvisning + spørgetime. Fokus på opbygning af egen sang, elektronisk musik, dirigent-øvelse, karrierelæring.
RMC | Rytmisk Musikkonservatorium
Welcome to RMC VIRTUAL GUIDE TOUR
Materialer:
Grønager, Johannes: C-nøglen, Systime 2005, s. 43-46.
Aare, Grønager og Rønnefelt: Rockmusik i tid og rum, Gylling 2000, s. 82- 95.
Grooveskema til ”Billie Jean” af Michael Jackson
Grooveskema til Queens ”Bohemian Rhapsody
Anslagsskema til John Mayer: Waiting On The World To Change
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tematisk forløb 4: From The New World
TEMATISK FORLØB 4: From The New World
EKSKURSION
Ekskursion til Konservatoriets Koncertsal til generalprøve på
"From The New World" Melodrama#1
en helt ny symfoniske genrehybrid, Melodrama - med Dvoráks
mesterlige symfoni nr. 9 – og med komponistens egen rejse over Atlanten til den nye verdens
uendelige muligheder.
Melodrama #1 bliver til i et musikalsk samarbejde mellem instruktør Christian Lollike, komponist
Matias Vestergård og den internationalt anerkendte tyske videoscenograf, Astrid Steiner, som
indhyller koncertsalen og det store symfoniorkester i en spektakulær scenografi med kæmpe-
mæs¬sige skærme, der formidler en unik nyproduceret billedfortælling. Med på scenen er også
et stærkt hold af både nationale og internationale artister; sangere og en skuespiller, der mellem
satserne i Dvoráks symfoni fremfører nyskrevede symfoniske fortællinger, skrevet af Lollike,
som bygger videre på komponistens eget møde med den nye verden i Amerika. Refleksioner,
der sættes i perspektiv til verden anno 2024.
Introduktion til Dvorak og hans musik, med specielt fokus på den 9. symfoni.
Undervisningsmateriale fra Cphphil
Introduktionen til Dvoráks symfoni via Classics Explained:
Episode 5: The New World by Antonin Dvorak
https://www.youtube.com/watch?v=w668Y050n5M
Den 4. Væg: SÆRAFSNIT: instruktør Christian Lollike om Melodrama #1 (Den 4. Væg x Copenhagen Phil)
https://den4vaeg.libsyn.com/srafsnit-christian-lollike-om-melodrama-1-den-4-vg-x-copenhagen-phil
Den 4. Væg: SÆRAFSNIT: Komponist Matias Vestergård om Melodrama #1 (Den 4. Væg x Copenhagen Phil)
https://den4vaeg.libsyn.com/srafsnit-matias-vestergrd-om-melodrama-1-den-4-vg-x-copenhagen-phil
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,81 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tematisk forløb 5. Teori og musikalsk analyse
Tematisk forløb 5: Toner, nodelæsning, akkorder, harmonisk analyse, analyse af klang og sound.
Her er arbejdet med nodesystemet, tonenavne, noder, nøgler, fortegn, intervaller, konsonans, dissonans, skalaer, faste fortegn, kvintcirklen, toneart, akkorder, toner og akkorder på klaver, guitar og bas, harmonik og harmonisk analyse i form af bestemmelse af hovedfunktionerne i funktionsanalyse.
Sound og oplevelse af sound.
Hvad betyder sound for oplevelsen og genkendelsen af musik? Subjekiv og objektiv beskrivelse af sound. Instrumental-sound, ensemble-sound, spillestil, soundeffekter, soundbox-modellen, live-lyd eller soundscape.
Praktisk afprøvning af diverse effekter på sanganlæg, guitarboards og forstærkere.
Diverse eksempler på analyse af sound.
Arbejdsmetoderne har været klassegennemgang, elevgennemgang, opgaveløsninger, træning via opgaver på Jakob M. Jensens hjemmeside, lytteøvelser.
Materialer:
Musikipedia:
https://www.musikipedia.dk/teori
Jakob Jensens musiklære-kurser med diverse forklaringer og opgaver:
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/noder/index.html
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori.html
Grønager, Johannes: C-nøglen, Systime 2005, s. 7-12, 17, 20, 30.
Aare, Grønager og Rønnefelt: Rockmusik i tid og rum, Gylling 2000, s. 104-123
Jakomjensen: Harmonik s. 1-3
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/harmonik/index.html
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28,13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487224293",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487224293",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487224293"
}