Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Jesper Tvilde
|
Hold
|
2024 sa/x (1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Introduktion til sociologi
Forløbet har taget udgangspunkt i tre centrale temaer indenfor sociologi:
Socialisering og identitetsdannelse
* Primær, sekundær og tertiær socialisering
* Identitsdannelse
* Goffmans begreber om frontstage og backstage i relation til sociale medier
Individet i det senmoderne samfund
* Tradionelt, moderne og senmoderne samfund
* Teorier om senmodernitet, herunder navnlig Anthony Giddens og Hartmuth Rosa
* Mistrivsel i senmoderniteten
Social stratiifikation
* Livsformer
* Livsstil og Minervamodel
* Bourdieu
* Social mobilitet
Materialer
Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op. Columbus. 3. udgave. Kapitel 2 (2.1-2.4 + 2.6-2.7), kapitel 3 (3.1-3.3) og kapitel 4 (4.1-4.7)
Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen: Vores samfund. Forlaget Columbus. 2024 Side 96-101 (om Hartmut Rosa)
Christian Hjortkjær:. HøjskoleÅnd #4 - fortælling: Utilstrækkelig. Filmklip baseret på bogen Utilstrækkelig – Hvorfor den nye moral gør de unge psykisk syge. Forlaget Klim 2020. https://www.youtube.com/watch?v=AQgsulpcXmY
www.vucdigital.dk. Digitalt læringsmiddel om samfundstyper.
Debatfilm og introfilm fra www.luksamfundetop.dk og Vores Samfund - Forlaget Columbus
Podcast: Samfundsstemmer: Ungdomsliv med Noemi Katznelson Ungdomsliv: Noemi Katznelson (Vores samfund - Kapitel 2)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Introduktion til økonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3,75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Intro til metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ulighed i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Demokrati i krise? DK og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487241825",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487241825",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64487241825"
}