Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Trine Malchow-Møller
|
Hold
|
2024 PS_C1 (1 2024 PS_C1 ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi
Grundbog: Temaer til Psykologi – Grundbog til C-niveau, Christian Skjødt Pedersen (Systime 2024). I-bog. Bogen er tilrettelagt i temaer, som hver især inddrager en vifte af forskellige psykologiske retninger/tilgange.
Kernestof: Temaer til psykologi, kapitel 1
Kort intro til psykologiens forskellige retninger: personlighedspsykologi, udviklingspsykologi, kognitionspsykologi, socialpsykologi og evolutionspsykologi med henblik på at give eleverne forståelse af hvad faget psykologi består af.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Metoder i psykologi
Kernestof: Temaer til psykologi, kapitel 2
Introduktion til fagets metoder: Hvordan arbejder man, når man laver psykologiske undersøgelser? Hvordan vurderer man systematisk og kritisk en psykologisk undersøgelse?
Eleverne introduceres til ’faste spørgsmål’ til vurdering af undersøgelser.
Forskellen på kvantitative og kvalitative undersøgelser. Undersøgelsesmetoder: eksperiment, obervation, spørgeskema, interview.
Vigtige begreber: kausalitet, korrelation, selvrapportering, repræsentativitet, forsøgseffekt (Hawthorne-effekten), forsøgsledereffekt, kontroleffekt og etiske retningslinjer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Læringens udfordringer
Kernestof: Temaer til psykologi, kapitel 3
Temaet handler om læring og de udfordringer, der er forbundet med at lære. I temaet gennemgås biologisk primære og sekundære evner, hukommelsens opbygning og funktion, motivation og selvbestemmelsesteori, stress (kamp/flugt-reaktion) og coping.
'Unschooling' og stimulering af indre motivation.
Supplerende materiale fra Psykologiens Veje om behaviorisme: klassisk og operant betingning.
Video: ”Why Your Memories Can’t Be Trusted” (The Guardian 2019): https://www.youtube.com/watch?v=td13Zz1z3LA
Vigtige begreber: Biologisk primære/sekundære evner, opmærksomhed, korttidshukommelse, arbejdshukommelse, langtidshukommelse, indkodning, automatisering, indre/ydre motivation, mestringsorientering, sympatiske nervesystem, problem-/emotionsfokuserede copingstrategier.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
De vigtige relationer
Kernestof: Temaer til psykologi, kapitel 4
Temaet handler om hvorfor og hvordan mennesker danner relationer samt hvordan vi påvirkes af vores relationer. I kapitlet indgår udviklingspsykologi (Bowlby og Ainsworth), tilknytningsteori og tilknytningsmønstre, resiliensbegrebet og omsorgssvigt, venskab (Dunbars tal), social sammenligning og trivsel. Kauai-undersøgelsen og BEIP (Budapest Early Intervention Project). Kort intro til identitetsteori baseret på dansk psykolog Carsten Rene Jørgensens tilgang til identitet.
Supplerende materiale om Harry Harlows abeforsøg (stofmoder versus stålmoder og tilknytningsadfærd) samt ’Still face’-eksperimentet (https://www.youtube.com/watch?v=f1Jw0-LExyc).
Arbejde med dokumentarfilmen Three Identical Strangers (Tim Wardle 2018). Filmen handler om tre unge mænd – Edward Galland, David Kellman og Robert Shafran – som tilfældigt opdager, at de er enæggede trillinger, der blev adopteret væk til forskellige familier uden at kende til hinandens eksistens. Tematikker i filmen: Identitet, opvækst og arv/miljø.
Arbejde med dokumentarfilmen The Rachel Divide (Laura Brownson 2018), kan ses på Netflix. Filmen omhandler Rachel Dolezal – kontroversiel, hvid kvinde, der identificerer sig som sort. Filmen skildrer hendes liv efter det blev afsløret, at hun havde skjult sin etniske baggrund, mens hun arbejdede som leder i NAACP (National Association for the Advancement of Colored People). Tematikker i filmen: Identitet og race, kulturel appropriation (kulturel anerkendelse versus kulturel udnyttelse), offentlig udstødelse og sociale medier. Filmen bygger bro mellem kapitlerne om vigtige relationer samt os og dem.
Arbejde med dokumentarfilmen ”Er du mors lille dreng” (TV2 1998). Tematikker i filmen: omsorgssvigt, tidlige relationers betydning, arv/miljø, offentligt omsorgssvigt.
Arbejde med dokumentarfilmen ”Min barndom i helvede” (Lisbeth Zornig 2012). Tematikker i filmen: omsorgssvigt, resiliens, risikofaktorer/beskyttende faktorer, offentligt omsorgssvigt.
Vigtige begreber: Tilknytning, tilknytningsadfærd, udforskningsadfærd, resiliens, risikofaktorer, beskyttende faktorer, synkronisering, jegidentitet/personlig identitet/social identitet/kollektiv identitet, det senmoderne samfund (aftraditionalisering og individualisering), arv/miljø.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Os og dem
Kernestof: Temaer til psykologi, kapitel 5
Temaet handler om mennesket som socialt væsen, grupper og gruppetilhørsforhold, vores tendens til at opdele os i ”os” og ”dem” og konsekvenserne af denne opdeling. Medfødt tendens (Kinzler, Dupoux og Spelke) og læringens rolle? (Over og McCall).
Social identitetsteori (Tajfel og Turner, 1970erne), herunder Tajfels minimalgruppeeksperimenter.
Menneskets behov for at have en positiv social identitet og hvordan vi opretholder denne vha. sammenligninger, favorisering af indgruppe, negative/positive stereotyper og fordomme samt empatiens modsatrettede kræfter (empati med indgruppe vs. empati med udgruppe)
Situationens magt (eller hvorfor mennesket begår onde handlinger) undersøges med teori baseret på Stanley Milgrams lydighedsforsøg og Zimbardos fængselsforsøg (Stanford Prison Experiment).
Hvordan man kan reducere fordomme belyses med kontaktteorien (Gordon Allport) samt Gaertner og Dovidio, der med udgangspunkt i social identitetsteori taler for ’rekategorisering’ og ny ’fælles identitet’.
Arbejde med Lydighedens Dilemma (Poul Martinsen, DR 1978), herunder kritisk vurdering af forsøget.
Arbejde med spillefilmen The Stanford Prison Experiment (Kyle Patrick Alvarez 2015), herunder kritisk vurdering af forsøget.
Vigtige begreber: social kategorisering, stereotyper, fordomme, indgruppe/udgruppe, favorisering af indgruppe, affektiv polarisering, ’my side’-bias (Keith Stanovich) (=confirmation bias/bekræftelsesbias), mega-identiteter, social distancering, ekkokammer, rekategorisering, kontaktteorien.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23,44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977542",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977542",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977542"
}