Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Nicklas Skou
|
Hold
|
2024 IN_C1 (1 2024 IN_C1 in)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Innovation og AI i samfundet
Formålet med forløbet er at eleverne bliver i stand til at afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
Undervisningen fokuserer på elevernes evne til at identificere, hvilke spørgsmål der er centrale for innovation i samfundet, og hvilke der er mindre relevante, samt at forstå det rette tidspunkt at stille disse spørgsmål. Det handler også om, at eleverne selv er i stand til at formulere sådanne spørgsmål og at de har en forståelse for, hvilke typer af svar der er realistiske at forvente i forskellige situationer.
Metoden vi bruger til dette er primært gennem generativ AI. Eleverne introduceres for værktøjer, som kan bruges både i faget innovation, men også i det innovative arbejde fremadrettet i andre fag og kontekster.
Disse AI værktøjer omfatter bl.a. hvordan man kan lave en god "prompt", hvordan man citere kilder fra AI, hvordan man kan bruge AI på hensigtsmæssige måder, hvordan man kan bruge AI til idegenerering og hvordan man kan bruge AI som personlig coach i faget.
Der er ikke noget teori omkring AI, men eleverne har arbejdet med en innovationschatbot til at lave quizzer og teste deres viden omkring innovation i samfundet.
Til sidst tager forløbet afsæt i et innovationshistorisk perspektiv - hvilke innovationer har skabt vores samfund i dag og hvilke tidsaldre findes der?
Cases:
- Vi har gennemgået e case inden for innvoationshistorie
Eleverne skulle med udgangspunkt i én af de tre nedenstående kategorier, vurdere udviklingen de sidste 200 år:
1. Medier, film og streaming
2. Transport på land
3. Energiforsyning og elektricitet (fx olie, kul, atomkraft, vindmøller osv.)
Kernestoffet omfatter:
- PowerPoint slides
- Innovationsgrundbogen C s. 228-233 og 30-54
- Fra ide til virkelighed s. 9-29
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
14,06 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Idegenerering og kreativitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fra ide til handling - foretagsomhed
Forløbets formål er at eleverne bliver i stand til at identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer. Der er her fokus på kreativitet og ideudvikling.
Der er i forløbet fokus på induktive tilgange - fra praktik til teori. Eleverne får mulighed for at komme med deres bud på ideer og efterfølgende beskrive den teoretiske tilgang.
Formålet med undervisningen er at fremme elevernes evne til at arbejde systematisk og kreativt med idéudvikling. Formålet er ligeledes, at eleverne opnår viden, kundskaber og færdigheder til at kunne arbejde med innovative processer på virkelighedsnære problemstillinger.
Foretagsomhed:
"Foretagsomhed beskriver en evne og vilje til at handle proaktivt, tage initiativ og omsætte idéer til konkrete handlinger. Det indebærer ofte risikovillighed og en kreativ tilgang til at skabe nye muligheder."
I innovationsfaget kan foretagsomhed inddrages for at styrke elevernes entreprenørielle tankegang og innovative kompetencer. Eleverne har fx arbejdet med case-studier og praktiske projekter, hvor formålet er at identificere og udnytte forretningsmuligheder, hvilket fremmer både kreativitet og problemløsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bæredygtig innovationsstrategi
Formålet med forløbet er at eleverne får viden og værktøjer til at udvikle strategier for bæredygtig innovation i virksomheder.
Eleverne skal lære at integrere bæredygtighedsprincipper i virksomhedens innovationsprocesser. Forløbet sigter mod at fremme elevernes forståelse for, hvordan bæredygtig innovation kan bidrage til løsningen af globale miljømæssige og sociale udfordringer.
Eleverne skal kunne identificere og analysere bæredygtige innovationsmuligheder i forskellige forretningskontekster.
En vigtig del af forløbet er at lære eleverne skal kunne kommunikere og argumentere for værdien af bæredygtige innovationsstrategier over for både interne og eksterne interessenter.
Forløbet har til formål at inspirere eleverne til at tænke kreativt og innovativt med henblik på bæredygtighed i erhvervslivet.
Til sidst skal eleverne være i stand til at udarbejde en konkret bæredygtig innovationsstrategi, som adresserer specifikke udfordringer, virksomheden eller branchen står overfor.
Kernestof:
- PowerPoint slides
- Innovationsgrundbogen
- Fra Ide til virkelighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
5,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Innovationsprocesser
Formålet med dette forløb er at eleverne lærer om, hvordan man kommer igennem innovationsprocessen fra ide til værdiskabende handling. Eleverne præsenteres for en række metoder til hvordan man kan arbejde med innovation i praksis. Herunder forskellige teorier omkring innovationsprocessen. De vigtigste begreber for forløbet er 1) causation metoden 2) effectuation metoden og 3) mix metoden.
Kernestoffet omfatter:
- PowerPoint slides
- Innovationsgrundbogen C (lektier)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14,06 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Projekt
Eleverne skal starte en virksomhed, der løser nogle pains ude i samfundet. Virksomheden er valgfri, men den skal have et element af bæredygtighed over sig. Mere specifikt skal eleverne forholde sig til, hvordan det kan lade sig gøre at starte en virksomhed op ift. finansiering og hvordan de kan skabe værdi ved at løse problemer for kunderne, med fokus på bæredygtighed.
Projektet lægger op til stor grad af selvstændighed fra elevernes side af. Eleverne kan vælge at fokusere på ét eller flere af de emner vi har været igennem, men pentathlon modellen skal indgå i fremlæggelsen.
Der lægges vægt på elevernes evne til at tænke kreativt og se mulighederne i stedet for begrænsninger.
Eleverne bliver bedømt på den mundtlige fremlæggelse og opgaven som afleveres på 1-2 sider per elev, der tager afsæt i modeller og teori, som kunne være relevant for deres projekt.
Cases og kernestof:
- Samme case og kernestof som i forløbet Bæredygtig innovationsstrategi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,81 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977609",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977609",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977609"
}