Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Nicklas Skou
|
Hold
|
2024 EØ_C1 (1 2024 EØ_C1 eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forretningsmodeller og virksomheder i verden
Formålet med forløbet er at eleverne kan demonstrere viden om fagets identitet og metoder, samt redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår.
Dette er med afsæt i problemstillinger inden for forskellige typer af virksomheder.
Herudover skal eleverne kunne indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger på et basalt plan.
Konkret har vi lavet en case med dertilhørende fremlæggelse omkring Business Model Canvas. Desuden har vi deltaget i Børsens "Virksomhedsspillet", hvor eleverne skulle analysere forskellige virksomheder og "investere" i de virksomheder, som de forventede at give størst afkast.
Kernestof omfatter:
- PowerPoint slides
- Virksomhedens verden s. 16- 42
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi
Formålet med forløbet er at give eleverne en forståelse af, hvordan forskellige strategier kan give virksomheder en fordel i konkurrencen på markedet.
I forløbet har vi arbejdet med en række forskellige modeller og teorier omkring strategi, herunder;
SWOT, PEST(LE), Porters konkurrencestrategier, Ansoffs vækststrategier og produktstrategi, Porters 5 forces, blue ocean/red ocean mm. (se slides).
Eleverne skal kunne anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder.
Eleverne opnår viden om virksomhedens strategiske muligheder for vækst og udvikling, ift. strategisk planlægning af virksomhedens aktiviteter.
Vi har gennemgået følgende cases:
- SWOT analyse af Carlsberg
- Ansoffs vækststrategi case omkring danske virksomheder
Kernestoffet omfatter:
- PowerPoint slides
- Virksomhedens verden s. 137-175 (strategi kap.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8,44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Marketing
Marketing beskrivelse:
Forløbet i marketing tager udgangspunkt i centrale teorier og begreber som 4P-modellen (produkt, pris, place, promotion) og deres anvendelse i praksis.
Målet for eleverne er at, udvikle en forståelse af, hvordan man kan bruge marketingstrategi, fx gennem analyse af kundesegmentering og brug af forskellige segmenteringsmetoder (geografiske, adfærdsmæssige, psykologiske og socioøkonomiske).
Centralt i forløbet er forståelsen af begreber som merværdi, brand loyalitet, brandingmetoder og brandværdi.
Eleverne arbejder med at definere Unique Selling Points (USP) for at differentiere deres produkt. Forløbet afsluttes med en caseopgave, hvor eleverne udarbejder et marketing mix og anvender strategier til at positionere et brand effektivt på markedet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14,06 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi og regnskab
Formålet er at eleverne bliver i stand til at anvende viden om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens økonomiske bæredygtighed.
I undervisningen vil vi fokusere på, hvordan eleverne kan identificere og debattere udfordringer vedrørende virksomheders økonomiske bæredygtighed. Dette kræver en dybdegående forståelse for årsrapporter, inklusiv virksomhedens primære hoved- og nøgletal. Derudover skal eleverne være i stand til at undersøge og diskutere udfordringer vedrørende virksomhedens strategi for socialt ansvar, også kendt som CSR.
Cases der er gennemgået i forløbet:
- Novo Nordisk årsrapport case
Herudover har vi haft besøg af 2 revisorer fra Beierholm Revision, som har været ude på skolen og fortælle om årsregnskaber og generelt om revision.
Kernestoffet omfatter:
- PowerPoint slides
- Virksomhedens verden s. 87-113
- Artikel omkring regnskab:
https://www.startinfo.dk/regnskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8,44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Projektarbejde
Formålet med forløbet er at eleverne er i stand til at undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med at analysere en eksisterende virksomhed eller ved etablering af en virksomhed.
Nystartede virksomheder står over for unikke udfordringer i forhold til nøgleaktiviteter, samarbejdspartnere, og ressourcer på den ene side, og på den anden side udviklingen af kundesegmenter og distributionskanaler. Det er fokus på, at eleverne lærer at identificere og håndtere disse problemstillinger inden for rammerne af en startup-virksomhed. Dette kræver, at de kan trække på viden om forretningsmodeller, markedsforhold, finansiering og økonomi samt organisering og ledelse specifikt tilpasset til en nystartet virksomheds situation.
Eleverne får mulighed for at arbejde med deres projekt, som er beskrevet nedenfor:
"Igennem projektforløbet får eleverne mulighed for mere selvstændigt at arbejde med anvendelse af fa-gets teori. Et projektforløb tilrettelægges med en høj grad af autenticitet, således at elevernes evne til fagligt at diskutere og vurdere virkelighedsnære problemstillinger udvikles."
Rammer for projekt:
- Grupper af 2-4 elever
- Elever kan vælge mellem den bæredygtige virksomhed, den socioøkonomiske virksomhed og startup virksomheden.
- Alle grupper aflevere en projektaflevering, som dækker bredt i pensum
- Alle grupper fremlægger mundtligt deres projekt
Kernestoffet omfatter:
- PowerPoint slides
- Virksomhedens verden s. 5-8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
30,94 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Organisation og ledelse
Formålet med forløbet er at eleverne bliver i stand til at anvende viden om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold.
Medarbejderne spiller en central rolle i næsten alle virksomheder. Derfor er virksomhedens evne til effektivt at organisere og motivere disse medarbejdere essentiel for at opnå resultater, som kan måle sig med det, konkurrenterne tilbyder. I undervisningen vil vi dykke ned i, hvordan eleverne kan identificere og tackle de udfordringer, der opstår i forbindelse med virksomhedens organisering og ledelse. Dette kræver en solid teoretisk forståelse af både mekanistiske og organiske organisationsstrukturer, samt indsigt i ledelsesprincipper. Desuden skal eleverne tilegne sig teoretisk viden om, hvordan virksomhedens ledelse og organisering interagerer med den omkringliggende verden.
Cases:
- Case omkring offentlige og private virksomheder
- Case omkring organisatorisk struktur
- Virtuelt virksomhedsspil omkring ledelse
Kernestoffet omfatter:
- PowerPoint slides
- Virksomhedens verden s. 49-85
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12,19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Den bæredygtige virksomhed
Forløbet tager afsæt i "den bæredygtige virksomhed", som beskrevet nedenfor:
"Den bæredygtige virksomhed: Eleven skal undersøge en eksisterende virksomheds bæredygtighed. Eleven kan vælge at fokusere på fx virksomhedens økonomiske bæredygtighed, miljømæssige bæredygtighed eller strategiske bæredygtighed. I undersøgelsen skal eleven anvende fagets kernestof for på den måde at kunne forklare og diskutere virksomhedens bæredygtighed."
Relevante begreber er:
- Den tredobbelte bundlinje
- CSR
- Kundesegmenter med fokus på bæredygtighed
- Innovative tilgange i verden
- Bæredygtighed som brand og værdi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2,81 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977648",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977648",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977648"
}