Holdet 2024 FY_B1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Lars Ulrich
Hold 2024 FY_B1 (1 2024 FY_B1 Fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kræfter, tryk og opdrift
Titel 2 Kinematik og Dynamik
Titel 3 Atomer og Atomkerner og Ioniserende Stråling
Titel 4 Elektricitet og Strøm
Titel 5 Bølger, Lyd og Lys
Titel 6 Energi og energiomsætninger
Titel 7 Repetition af teori og øvelser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kræfter, tryk og opdrift

Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring tyngdekraft, tryk og opdrift, som beskrevet i læreplanen.

Lærebog:
https://ifysikb.systime.dk/?id=135

11.1  Tryk
11.2. Tryk i væske
11.3  Opdrift
11.4  Ideale gasser
11.5 Tryk i atmosfæren
11.6  Ideale gassers egenskaber

Øvelser:
Bestemmelse af Massefylde , Archimedes Lov

Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12,19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kinematik og Dynamik

Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål om kræfter og bevægelse, som er beskrevet i læreplanen.

Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=133

9.1. Hastighed
9.2. Acceleration
9.3. Konstant hastighed og konstant acceleration
9.5  Cirkelbevægelse
9.6  Kinematik og Matematik, kun nedenstående afsnit:
              Fra stedfunktion til hastighed og acceleration
              Jævn cirkelbevægelse og vektorer

Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=134

10.1. Kræfter
10.2  Newtons love
10.3. Eksempler på kræfter
10.4. Kraft og arbejde
10.5 Kræfter i to dimensioner

Note om bevægelse på skråplan.

Selvvalgt eksperimentel problemstilling
Sedimentering:
Der har i forbindelse med en studierejse til Grønland været undersøgt fald med væske- og luftmodstand, og forsøget med væskemodstand er blevet gentaget med gletsjermel opsamlet på Grønland.

Øvelser
Galileis faldlov, Newtons 2.lov, Hookes Lov , Harmonisk svingning, Stokes Lov, Frit fald med luftmodstand.

Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet. Eleverne har arbejdet med eksperimentelle problemstillinger, herunder brugen af it-baseret udstyr til dataopsamling og -behandling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 33,94 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Atomer og Atomkerner og Ioniserende Stråling

Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring Bohrs atommodel, atomkerner, kernereaktioner og kerneenergi, som beskrevet i læreplanen.

Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=131

7.1. Borhs atommodel
7.2. Atomkerner
7.3. Kerneomdannelser
7.4. Massedefekt og bindingsenergi
7.5  Grundstoffernes historie

Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=132

8.1. Strålingskilder omkring os
8.2. Radioaktive henfald
8.3  Andre typer reaktioner
8.4. Henfaldsloven
8.5. Aktivitet
8.6. Måling af ioniserende stråling
8.7. Beskyttelse mod ioniserende stråling (absorptionsloven).

Øvelser
Halveringstid for Ba-137, Absorptionsloven, Afstandskvadratloven

Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet. Eleverne har arbejdet med eksperimentelle problemstillinger og databehandling, specielt regressioner i Maple.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 27,63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Elektricitet og Strøm

Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring elektrisk strøm og måling, som beskrevet i læreplanen.

Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=130

6.1. Ladning, strømstyrke og Spændingsfald
6.2. Resistans
6.3. Elektrisk Effekt
6.4. Serie. og parallelkoblinger
6.5. Spændingskilder
6.6. Resistivitet

Øvelser
Ohms 2. Lov, Wheatstones Bro (Specifik Resistans for tråd og Temperaturkoefficienten for Kobber), Joules Lov.

Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet. Eleverne har arbejdet med eksperimentelle problemstillinger, herunder brugen af it-baseret udstyr til dataopsamling og -behandling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Bølger, Lyd og Lys

Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=215. ( Lyd )

Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring bølger, lys og lyd som beskrevet i læreplanen. Forløbet er en repetition af begreberne fra fysik C samt løft til B-niveau.

2.1. Bølger
2.2. Bølgeformlen
2.3. Udbredelse af lyd
2.4  Opfattelse af lyd
2,5. Bølgeegenskaber
2,6. Toner
2.7 Strengeinstrumenter
2.8. Blæseinstrumenter

Lærebog
https://ifysikb.systime.dk/?id=226. ( Lys)

3.1  Det elektromagnetiske spektrum
3.2. Fotoner
3.3  Synligt lys
3.5. Gitterligningen
3.6. Snells lov (brydningsloven)
3.8. Lys i naturen
3.9. Partikler eller bølger?

Øvelser
Lydhastighed i gasser (luft)
Den svingende streng.

Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed, mundtlighed  og arbejde med eksperimentelle problemstillinger er blevet trænet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16,88 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Energi og energiomsætninger

Lærebog:
https://ifysikb.systime.dk/?id=203

Faglige mål
I forløbet har vi arbejdet hen mod at kunne opfylde de faglige mål omkring energi og energiomsætninger som beskrevet i læreplanen. Forløbet er en repetition af begreberne fra fysik C samt løft til B-niveau.

1.1. Energiformer
1.2  Energibevarelse
1.3. Enheder for energi
1.4. Energiomdannelse
1.5  Effekt
1.6. Nyttevirkning
1.7. Mekanisk energi
1.8. Varmelære
1.9  Kalorimetri
1.10  Varmetransport.(Specielt underafsnittet om varmetransport ved stråling)

Note om stråling fra sorte legemer.

Øvelse
Stefan og Boltzmanns lov

Arbejdsformer
Arbejdsformerne i forløbet har været varierede. Således er der arbejdet individuelt, parvis, i mindre grupper og som hel klasse. Både deduktive og induktive (undersøgelsesbaserede) tilgange har været anvendt, og både skriftlighed og mundtlighed er blevet trænet.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18,75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition af teori og øvelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21,56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer