Holdet 2024 BI_B1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Dag Flemmer, Sif Koldborg Bertelsen
Hold 2024 BI_B1 (1 2024 BI_B1 Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Biologiens forunderlige verden - Celler og DNA
Titel 2 Gener, arvelighed og bioleknologi
Titel 3 Forløb#3: Evolution
Titel 4 Forløb#4: Kost og fordøjelse.
Titel 5 Forløb#5: Fysiologi
Titel 6 Forløb#6: Mikrobio
Titel 7 Forløb#7: Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Biologiens forunderlige verden - Celler og DNA

Introduktion til faget, repetition og videre bygning på celletyper, cellestrukturer og disses funktioner - herunder cellemembraner hos celletyper samt cellemembrantransporter. Derudover DNA´s opbygning

Fokus på den faglige fordybelse ved fokus på fagbegreber og højere detaljegrad i modeller og den faglige formidling af disse.

I videomaterialet om Ekstremt liv - Biotech Academy (ser videoerne ”en genial opfindelse” samt Bioteknologiens skatkammer”) tager vi naturen ind i klasserummet og ser på hvorfor vi dykker ned i biologiens forunderlige verden og hvad kan vi lære af naturen? perspektivering til celletyper, DNA, tilpasning, proteiner mv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Gener, arvelighed og bioleknologi

Genetik og molekylærbiologi samt bioteknologiske metoder

Med udgangspunkt i DNA´s opbygning ses på replikation af DNA og den almindelig celledeling (mitosen) samt gener, proteinsyntesen og meiosen ( kønscelledeling) ifbm. nedarvningen af egenskaber - herunder fejl i meiosen og kromosommutationer samt genmutationer og arvelige sygdomsgener. Den monogene nedarvning repeteres og vi udfører forsøg med blodtypebestemmelse. I arbejdet med nedarvningen af to uafhængige gener (Mendels genetik) udføres dyrknings og udspaltningsforsøg med 2gen nedarvning i majs.

Vi ser på anvendelsen af PCR-teknikken ifbm. detektion af genetisk nedarvede sygdomsgener ifbm. fosterdiagnostik samt detektionen af mikrosatelitter ifbm. med DNA-profiler. (perspektivering til besøg i Zoologisk have og gennemførsel af øvelsen faderskabsbestemmelse hos chimpanserne - i biologi C)

Opgaver:
Krydsning af ærteplanter (monogennedarvning)
Pelsfarve hos marsvin
Pelsfarve hos Labrador (2gennedarvning)
Arvelig immundefekt
Lebers synsnerveatrofi
DNA-analyse

Lav et protein Transcribe and Translate a Gene (utah.edu)

Det Virtuelle Laboratorium 2 - Biotech Academy (virtueltlaboratorium.dk) “Genetisk test for forøget diabetesrisiko” (arbejde med PCR og gelelektroforese/DNA-)

Perspektivering:
Til ekstremofile bakterier ifbm. DNA-polymerasen i PCR-teknikken.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3: Evolution

Evolutionsbiologi: Overordnet fokus på selektionsparametre (naturlig selektion, kunstig selektion og seksuel selektion) samt biologisk variation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,94 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Forløb#4: Kost og fordøjelse.

Overordnet fokus på makromolekyler og opbygningen og biologiske funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer.
Enzymers opbygning og funktion samt faktorer, der påvirker enzymaktiviteten.
Gennemgang af fordøjelsessytemet med enzymtisk og mekanisk fordøjelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,63 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Forløb#5: Fysiologi

Fysiologi med gennemgang af åndedrætssystemet, blodkredsløbet, nervesystemet samt hormonel regulering og forplantning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46,31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Forløb#6: Mikrobio

Mikrobiologi. Herunder vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens samt virus - deres opbygning og formering̶/spredning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fight the bite 30-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Forløb#7: Økologi

økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,69 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning