Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Dag Flemmer, Sif Koldborg Bertelsen
|
Hold
|
2024 BI_B1 (1 2024 BI_B1 Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Biologiens forunderlige verden - Celler og DNA
Introduktion til faget, repetition og videre bygning på celletyper, cellestrukturer og disses funktioner - herunder cellemembraner hos celletyper samt cellemembrantransporter. Derudover DNA´s opbygning
Fokus på den faglige fordybelse ved fokus på fagbegreber og højere detaljegrad i modeller og den faglige formidling af disse.
I videomaterialet om Ekstremt liv - Biotech Academy (ser videoerne ”en genial opfindelse” samt Bioteknologiens skatkammer”) tager vi naturen ind i klasserummet og ser på hvorfor vi dykker ned i biologiens forunderlige verden og hvad kan vi lære af naturen? perspektivering til celletyper, DNA, tilpasning, proteiner mv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Gener, arvelighed og bioleknologi
Genetik og molekylærbiologi samt bioteknologiske metoder
Med udgangspunkt i DNA´s opbygning ses på replikation af DNA og den almindelig celledeling (mitosen) samt gener, proteinsyntesen og meiosen ( kønscelledeling) ifbm. nedarvningen af egenskaber - herunder fejl i meiosen og kromosommutationer samt genmutationer og arvelige sygdomsgener. Den monogene nedarvning repeteres og vi udfører forsøg med blodtypebestemmelse. I arbejdet med nedarvningen af to uafhængige gener (Mendels genetik) udføres dyrknings og udspaltningsforsøg med 2gen nedarvning i majs.
Vi ser på anvendelsen af PCR-teknikken ifbm. detektion af genetisk nedarvede sygdomsgener ifbm. fosterdiagnostik samt detektionen af mikrosatelitter ifbm. med DNA-profiler. (perspektivering til besøg i Zoologisk have og gennemførsel af øvelsen faderskabsbestemmelse hos chimpanserne - i biologi C)
Opgaver:
Krydsning af ærteplanter (monogennedarvning)
Pelsfarve hos marsvin
Pelsfarve hos Labrador (2gennedarvning)
Arvelig immundefekt
Lebers synsnerveatrofi
DNA-analyse
Lav et protein Transcribe and Translate a Gene (utah.edu)
Det Virtuelle Laboratorium 2 - Biotech Academy (virtueltlaboratorium.dk) “Genetisk test for forøget diabetesrisiko” (arbejde med PCR og gelelektroforese/DNA-)
Perspektivering:
Til ekstremofile bakterier ifbm. DNA-polymerasen i PCR-teknikken.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21,56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3: Evolution
Evolutionsbiologi: Overordnet fokus på selektionsparametre (naturlig selektion, kunstig selektion og seksuel selektion) samt biologisk variation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,94 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Forløb#4: Kost og fordøjelse.
Overordnet fokus på makromolekyler og opbygningen og biologiske funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer.
Enzymers opbygning og funktion samt faktorer, der påvirker enzymaktiviteten.
Gennemgang af fordøjelsessytemet med enzymtisk og mekanisk fordøjelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Forløb#5: Fysiologi
Fysiologi med gennemgang af åndedrætssystemet, blodkredsløbet, nervesystemet samt hormonel regulering og forplantning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
46,31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Forløb#6: Mikrobio
Mikrobiologi. Herunder vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens samt virus - deres opbygning og formering̶/spredning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fight the bite
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Forløb#7: Økologi
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977796",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977796",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977796"
}