Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 SP/s (3s SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema 1. Jóvenes
Forløb om unge i Spanien sammenligner med i Danmark. Fokus på gengivelse af hovedindholdet af typiske eksamenstekster på spansk, samt på at kunne kommunikere løst og fast om alment emne (unge) på spansk.
Kernestof
Fra Tapas:
Kap 11, s 70-71. Texto I: Los jóvenes españoles. Texto II: Cómo son los jóvenes españoles?
Kap 17, s.106-108: “I A. Milagros” + “I B. Milagros” + “II. El amor” (sobre el amor entre una peruana y un danés).
Fra eksamensstilsæt (24. maj 2023): Teksterne A, B og C om mexicaneren Mayor og hans kærlighed til Maribel
Fra eksamensstil: Texto C: “Jóvenes reflexionan sobre el sentido de la vida”
Artikel 1 (Rodrigo Carretero): ”Jóvenes españoles emigrantes en busca de trabajo: “Huyo de la realidad española””, El Huffington Post, 13/10/2012:
file:///Users/sorenrisum/Downloads/Jo_venes%20espan_oles%20emigrantes%20en%20busca%20de%20trabajo.pdf
Artikel 2: "A los españoles jóvenes no les importa mucho la religión": https://pordios.systime.dk/?id=145
Audiotekst fra www.spanishboom.com:
“Álbum familiar” (med audio):
https://spanishboom.com/dialogues-in-spanish/album-familiar/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 2. Mujeres según Almodóvar.
Forløbet omhandler filmen "Volver" af P. Almodóvar, som vi har set, samt nærstuderet nogle centrale scener fra (herunder genset disse scener).
Udover øvelser i at kunne genfortælle det mest generelle plot, har vi specifikt har fokus på den helt særligt "almodóvar´ske" kærlighed mellem kvinder, især forholdene mellem Raimunda og Irene (moderen), og sekundært Paula (datteren) og Sole (Raimundas søster). Desuden fokus på "machismo" i skikkelse af Paco, og hvordan kvinderne begår selvtægt ud fra deres egen emotionelle logik.
Kernestof:
Fra manuskriptet til filmen (2008, H.Petersen):
"Las personas", s.5.
Scene 23-27 (Raimunda-Paula efter Pacos voldtægtsforsøg).
Scene 69, 114 - 121 (afslutningen hvor Irene forklarer hele mysteriet)
Desuden efterskriftet "La familia", s 96-97.
Supplerende stof:
"Volver" (film af Pedro Almodóvar)
Øvrigt specifik fagligt fokus: Træning i at lytte til moderne spansk, via forforståelse og genspil af centrale scener fra spansktalende film. Desuden en række oversættelser af det overordnede handlingsforløb, samt temaopgaver om relationerne mellem filmens kvinder.
-Diverse billeder fra filmen mhp træning af billedbeskrivelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema 4. Bolivia
Et forløb om Sydamerikas fattigste land, Bolivia. Særligt fokus på den historiske påvirkning fra spanierne og deres udbytning af landet, samt på "indígenas" og landets natur.
Kernestof:
Fra "Bolivia" (spansk undervisningsbog af M. Windeløw, Gyldendal):
1) "Una vuelta por Bolivia" (s.16-18)
2) "La Coca: Hoja del diablo, hoja de maravillas" (s.27-30)
Supplerende stof:
Diverse videos om Bolivias natur og kultur.
Fra samme bog (som ovenfor): Introtekst på dansk, s.10-12, om "vigtige fænomener og begreber i det bolivianske samfund".
Desuden: Diverse oplæg om og præsentationer af den usædvanligt varierede natur i Bolivia, samt om den indianske befolkning. Herudfra: fotobeskrivelse, feks af kort over Bolivia samt af "indígenas".
-Træning i samtale om Bolivias placering geografisk i Sydamerika.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0,94 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tema 5. Argentina
Forløb om Argentina med repetition og udvidet brug af sprogstrategier. Fokus på geografi og kultur, herunder især tango.
Kernestof
Fra “Retratos argentinos” (D.F.Svendsen):
“Datos sobre Argentina”, s.8
Entrevista con Martín Viquiera, 23 años, maestro de tango”, s.28-30.
“Pasional” (canción de tango), s.33-34. Også oplevet i musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=XiisIMVq01k
“Somos europeos” (baggrundstekst om argentinerne), s.44-45
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
1,88 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tema 6. Cuento. Lola Lago
Forløb fokuseret på mere klassisk undervisning, dvs fortløbende læsning af en hel fortælling, primært fokuseret på træning i både spontan og forberedt mundtlig spansk. Herunder fortsat træning i brug af sprogstrategier og tilvænning til ny studieordning.
Kernestof:
"Lola Lago. Vacaciones al sol" (Lourdes Miguel, 1994)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
2,81 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69914952493",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69914952493",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69914952493"
}