Holdet 2024 SP/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2024 SP/s (3s SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1. Jóvenes
Titel 2 Tema 2. Mujeres según Almodóvar.
Titel 3 Tema 3. El franquismo
Titel 4 Tema 4. Bolivia
Titel 5 Tema 5. Argentina
Titel 6 Tema 6. Cuento. Lola Lago
Titel 7 Tema 7. La Tauromaquia

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1. Jóvenes

Forløb om unge i Spanien sammenligner med i Danmark. Fokus på gengivelse af hovedindholdet af typiske eksamenstekster på spansk, samt på at kunne kommunikere løst og fast om alment emne (unge) på spansk.

Kernestof
Fra Tapas:
Kap 11, s 70-71. Texto I: Los jóvenes españoles. Texto II: Cómo son los jóvenes españoles?
Kap 17, s.106-108: “I A. Milagros” + “I B. Milagros” + “II. El amor” (sobre el amor entre una peruana y un danés).
Fra eksamensstilsæt (24. maj 2023): Teksterne A, B og C om mexicaneren Mayor og hans kærlighed til Maribel
Fra eksamensstil: Texto C: “Jóvenes reflexionan sobre el sentido de la vida”
Artikel 1 (Rodrigo Carretero): ”Jóvenes españoles emigrantes en busca de trabajo: “Huyo de la realidad española””, El Huffington Post, 13/10/2012:
file:///Users/sorenrisum/Downloads/Jo_venes%20espan_oles%20emigrantes%20en%20busca%20de%20trabajo.pdf
Artikel 2: "A los españoles jóvenes no les importa mucho la religión": https://pordios.systime.dk/?id=145
Audiotekst fra www.spanishboom.com:
“Álbum familiar” (med audio):
https://spanishboom.com/dialogues-in-spanish/album-familiar/
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tema 2. Mujeres según Almodóvar.

Forløbet omhandler filmen "Volver" af P. Almodóvar, som vi har set, samt nærstuderet nogle centrale scener fra (herunder genset disse scener).
Udover øvelser i at kunne genfortælle det mest generelle plot, har vi specifikt har fokus på den helt særligt "almodóvar´ske" kærlighed mellem kvinder, især forholdene mellem Raimunda og Irene (moderen), og sekundært Paula (datteren) og Sole (Raimundas søster). Desuden fokus på "machismo" i skikkelse af Paco, og hvordan kvinderne begår selvtægt ud fra deres egen emotionelle logik.

Kernestof:
Fra manuskriptet til filmen (2008, H.Petersen):
"Las personas", s.5.
Scene 23-27 (Raimunda-Paula efter Pacos voldtægtsforsøg).
Scene 69, 114 - 121 (afslutningen hvor Irene forklarer hele mysteriet)
Desuden efterskriftet "La familia", s 96-97.

Supplerende stof:
"Volver" (film af Pedro Almodóvar)
Øvrigt specifik fagligt fokus: Træning i at lytte til moderne spansk, via forforståelse og genspil af centrale scener fra spansktalende film. Desuden en række oversættelser af det overordnede handlingsforløb, samt temaopgaver om relationerne mellem filmens kvinder.
-Diverse billeder fra filmen mhp træning af billedbeskrivelse.
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 3. El franquismo

Et historisk kulturelt forløb baseret primært på filmen “Pans Labyrint” og diverse dokumentarer om den Spanske Borgerkrig og “el franquismo”. Både skriftlig og mundtlig fokus på simplificeret gengivelse på spansk af komplekse handlingsforløb og informationer, herunder træning i aspekt (kunne skelne imellem og anvende de to spanske datider). Træning i billedbeskrivelse.

Kernestof:
Spansk tekst om “El laberinto del Fauno”: https://cinele.weebly.com/el-laberinto-del-fauno.html#
Artículo:“El laberinto del fauno, cuando desobedecer es un deber”:
https://lamenteesmaravillosa.com/el-laberinto-del-fauno/

Supplerende stof:
Filmen “El laberinto del Fauno”, 2006. Director: Guillermo del Toro.
Resumen de la Guerra Civil en 10 minutos: https://www.youtube.com/watch?v=fVehiOlgoUA
Doku (2.30 minutter) om bombningen af Guérnica 1937: https://www.youtube.com/watch?v=IoTOOydVsCc
Doku på engelsk på 15 minutter om Picassos “Guérnica”: https://www.youtube.com/watch?v=qJLH7JAsBHA&t=1s
“El franquismo”. Video animado, 13 minutos. https://www.youtube.com/watch?v=BCrCOFBOM1M
Fællesdokument med oversættelser, resuméer og træning i sprogstrategi ift filmen: https://docs.google.com/document/d/1tZTPPoe-3uYVgqPpUepb8KoMVU4--vU_evMiwYQWalo/edit
Diverse fotos fra “El laberinto del Fauno” mhp træning i billedbeskrivelse og skriftlig spansk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0,94 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema 4. Bolivia

Et forløb om Sydamerikas fattigste land, Bolivia. Særligt fokus på den historiske påvirkning fra spanierne og deres udbytning af landet, samt på "indígenas" og landets natur.

Kernestof:
Fra "Bolivia" (spansk undervisningsbog af M. Windeløw, Gyldendal):
1) "Una vuelta por Bolivia" (s.16-18)
2) "La Coca: Hoja del diablo, hoja de maravillas" (s.27-30)


Supplerende stof:
Diverse videos om Bolivias natur og kultur.
Fra samme bog (som ovenfor): Introtekst på dansk, s.10-12, om "vigtige fænomener og begreber i det bolivianske samfund".
Desuden: Diverse oplæg om og præsentationer af den usædvanligt varierede natur i Bolivia, samt om den indianske befolkning. Herudfra: fotobeskrivelse, feks af kort over Bolivia samt af "indígenas".
-Træning i samtale om Bolivias placering geografisk i Sydamerika.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0,94 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tema 5. Argentina

Forløb om Argentina med repetition og udvidet brug af sprogstrategier. Fokus på geografi og kultur, herunder især tango.
Kernestof
Fra “Retratos argentinos” (D.F.Svendsen):
“Datos sobre Argentina”, s.8
Entrevista con Martín Viquiera, 23 años, maestro de tango”, s.28-30.
“Pasional” (canción de tango), s.33-34. Også oplevet i musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=XiisIMVq01k
“Somos europeos” (baggrundstekst om argentinerne), s.44-45
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 1,88 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tema 6. Cuento. Lola Lago

Forløb fokuseret på mere klassisk undervisning, dvs fortløbende læsning af en hel fortælling, primært fokuseret på træning i både spontan og forberedt mundtlig spansk. Herunder fortsat træning i brug af sprogstrategier og tilvænning til ny studieordning.

Kernestof:
"Lola Lago. Vacaciones al sol" (Lourdes Miguel, 1994)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 2,81 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tema 7. La Tauromaquia

Forløb med fokus på tyrefægtning, hurunder særligt Mario Alcalde og dennes "spring ud af skabet" som panseksuel i en traditionelt set meget machistisk spansk sportsgren.
Parallelt hermed, fokus på mindre skriftlige stedprøver mhp træning i den nye studieordning, herunder brug af "værktøjskassen" og klare sig uden øvrige hjælpemidler.


Kernestof:

Artículos:
1) "Quién es Mario Alcalde, el primer torero que sale del armario: “Soy pansexual”: https://as.com/tikitakas/quien-es-mario-alcalde-el-primer-torero-que-sale-del-armario-soy-pansexual-n/
2) "El torero Mario Alcalde, tras declararse pansexual: "Algún día pondré las banderillas LGTBI igual que las de España"": https://www.antena3.com/programas/espejo-publico/noticias/nuevo-reto-torero-mario-alcalde-declararse-pansexual-algun-dia-pondre-banderas-lgtbi_2024012965b79ba3c3cb3000010a4907.html
3) "La historia de Mario Alcalde, el primer torero en salir del armario: "Soy pansexual": https://www.telecinco.es/noticias/cultura/20240124/mario-alcalde-torero-pansexual-sale-armario_18_011513078.html


Supplerende stof:
VIDEOER:
"El primer torero que sale del armario: Mario Alcalde se declara pansexual":
https://www.youtube.com/watch?v=-462k5A3IAg&ab_channel=Telemadrid

2) "EL PRIMER TORERO QUE SALE DEL ARMARIO: MARIO ALCALDE SE DECLARA "PANSEXUAL": https://www.youtube.com/watch?v=CbtVP0zSNf0&ab_channel=JavierArnizTV



Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 2,81 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer