Holdet f22htxc_DanskA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Katrine Riis, Line Meng Vestergård
Hold f22htxc_DanskA (f22htxc_1c_DanskA, f22htxc_2c_DanskA, f22htxc_3c_DanskA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Menneske og teknologi
Titel 2 P1 - Delt på nettet
Titel 3 Bag facaden
Titel 4 Klima
Titel 5 Fra barn til voksen
Titel 6 P5 - Dansk/Idéhistorieopgave
Titel 7 Identitet: Hvem er jeg?
Titel 8 Røst: At have en stemme
Titel 9 Metamorfose
Titel 10 Litteraturhistorisk læsning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Menneske og teknologi

FORMÅL OG INDHOLD:
Temaet for grundforløbet i dansk er ”Teknologi og menneske”. Der arbejdes både med tekster af teknologi (fx Man, der er lavet, fordi man havde teknologien til det), og tekster om teknologi (fx de udfordringer, mennesket kommer til at stå overfor, etisk og moralsk). Med dette prøver vi at skyde danskfagets arbejde med teknologisk dannelse i gang.

Endeligt skal grundforløbstemaet i dansk fungere som basis for og lægge op til det første tema i studieområdets P1 om nye medier og etik, samt  for kommende forløb om teknologi og dét at være menneske i 2. og/eller 3.g.

Faglige mål, jf. læreplan
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
• analysere og fortolke fiktive tekster
• analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
• demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
• demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

MATERIALE:
Primære skønlitterære tekster:
- H.C. Andersen: "Jernbanen", 1842
- Emil Bønnelycke: "Dynamoen", 1919
- Johannes V. Jensen: "Naaede de Færgen", 1925

Audiovisuelle materialer:
- Steve Cutts: "Man", 2012 – animationsfilm, https://www.youtube.com/watch?v=WfGMYdalClU (3:36 min.)
- Carl Th. Dreyer: "De naaede Færgen", 1948, URL: https://www.youtube.com/watch?v=hLltZFtRm-k (11:17 min.)

Sekundære fagtekster / artikler:
- Nielsen, Henry & Jensen, Hans Siggaard (1996): Skruen uden ende - Den vestlige teknologis historie, herfra "Holdninger til teknologien"
- Dalsgaard, Peter (2017): "Vi former teknologien - men den former også os", www.videnskab.dk
- Kromann, Stine (2017): "Fremtidens teknologi vil gøre os til bedre mennesker",  Kristelig Dagblad i https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/fremtidens-teknologi-vil-goere-os-til-bedre-mennesker

Sidetalsskøn: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 P1 - Delt på nettet

FORMÅL OG INDHOLD:
Temaet Delt på nettet er en del af det tværfaglige projekt P1 Etik i kommunikation i Studieområdet. I P1 samarbejder danskfaget med engelsk og kommunikation og IT.

I danskfaget arbejdes med digtitale krænkelser på nettet og sociale medier. Herudover arbejdes med selvfremstilling på sociale medier, kampagner og podcast om delinger på nettet og digitale krænkelser og afslutningsvis værklæsning af "Tessas Hævn" fra DR.

I danskfaget tages udgangspunkt i følgende faglige mål:
* udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
* analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
* demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger


MATERIALER:
Primærtekst:
- DR3-dokumentarserie (2020): Tessas hævn, DR3: https://www.dr.dk/drtv/serie/tessas-haevn_183769
Tilrettelægger og programredaktør: Anja Pil Overby
Fotograf: Theis Mortensen, Jeppe Kjær Andersen, Ida Gabriella Banck, Christian Ravn  
Klipper: Flemming Oskar Davidsen
(50 sider)

Sekundærtekster:
- Radio Loud (2020): ”Delt på nettet – Nanas revanche”, Radio Loud, 23/9, 2020, https://podcasts.nu/avsnitt/delt-pa-nettet/2-nanas-revanche
- Berlingske.dk (2020): ”Hver 20. gymnasieelev er udsat for digitale krænkelser”, 20.02.2020, https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11956978/hver-20-gymnasieelev-er-udsat-for-digitale-kraenkelser/
- Rangvid, M. og Sørensen, M (2018): Selvfremstilling på nettet” i Perspektiver i dansk, Dansklærerforeningens Forlag
- Schultz Hansen, Ole (2018): ”Kapitel 11” i Håndbog til dansk, Systime i https://hbdansk.systime.dk/?id=p228

EVALUERING:
Forløbet evalueres undervejs i undervisningen.

Sidetalsskøn: 65 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bag facaden

MATERIALER:
- Værk 1: Peder Frederik Jensen: Banedanmark, 2014 (novellesamling)

- Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!: Kap. 2.2. ”Normer, sociale roller og social kontrol” og kap. 2.3. ”Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet”, 2019

- Louise Rosengreen: Novelleanalyse, Faktalink, 2016

- Barbara Kjær-Hansen m.fl: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, kap. 6 ”1870-1890: Det moderne gennembrud” og kap. 8 ”2000-2020: Eksperimenterende realisme”

- Henrik Pontoppidan: ”Muldskud”, 1888
- Herman Bang: ”Frøkenen”, 1883

- Værk 2: Christian Sønderby Jepsen: Testamentet, 2011 (dokumentar)

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk:
- afsnit 2.1 "Faktakontrakt"og "Fakta- og fiktionskoder"
- afsnit 2.2. ”Fakta- og fiktionsgenren"
- Analysevejledning: ”Filmiske virkemidler

Sidetalsskøn: 220 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Læselog 1 16-01-2023
Læselog 2 25-01-2023
Læselog 3 30-01-2023
Bjarne 24-02-2023
Værkanalyse 19-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Klima

FORMÅL OG INDHOLD:
Skriftlighedsforløb med udgangspunkt i klimadebatten. Der arbejdes med opinionsgenren, reklame- og animationsfilm. Det analytiske afsæt er diskurs- og argumentationsanalyse samt analyse af retorik og stilistiske virkemidler.

Faglige mål:
* udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
* demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
* demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
* anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
* analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
* perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
* navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
* demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

MATERIALE:
Primærtekster:
- DR: "DR Nyheder: Er det for sent at redde jorden?", 1. juni 2018, fra: https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=FHJyi1hMMCA&feature=emb_logo (Hentet: 08.06.2020)
- Knausgård, Karl Ove (2017): "Fienden er følelsen av maktesløshet"
- Thunberg, Greta (2019): "Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019", fra: https://dansketaler.dk/tale/greta-thunbergs-tale-ved-klimamarchen-2019-oversaettelse/ (Hentet: 08.06.2020)
- Volvo Car Sverige (2014): "Volvo XC70 feat. Zlatan - Made by Sweden", 25.01.2014, fra: https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc (hentet 09.06.2020)
- Ørsted (2019): "Act Now", 21.11.2019, fra: https://www.youtube.com/watch?v=9gsyDj1q9i4 (Hentet 09.06.2020)
- "Klimavenlige fødevarer vægtes højere af loyale øko-forbrugere", ØKO.NU, 23. marts 2022
- "I dag har det grønne foregangsland Danmark opbrugt sin del af klodens ressourcer for 2022", Information.dk, 28. marts 2022


Sekundærtekster:
Larsen, Ole Schultz (2017): Håndbog til dansk, Systime, 2020:
- Kapitel 4.2 "Sproglige billeder”
- Kapitel 4.3 "Sproglige figurer”
- Kapitel 4.9 "Appelformer”
- Kapitel 4.10 "Argumentation”
- Kapitel 4.11 "Diskursanalyse”
- Kapitel 14 "Medieanalyse af reklamefilm"

- TV2 (2019): ”Greta Thunbergs fulde tale fra Slotspladsen”: https://nyheder.tv2.dk/video/WG56dllsOEdZaTc4cE1OWEdzOUJPbktIQ1owQkh1TVU (Hentet 08.06.2020)

Sidetalsskøn: 60 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klima 14-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fra barn til voksen

FORMÅL OG INDHOLD:
I mange af verdens kulturer og religioner har barnets overgang til det voksne liv en stor betydning og markeres ofte med et ritual eller en ceremoni, hvor man siger farvel til barndommen. Igennem livet oplever vi mange af disse overgange: fra ufødt til født, fra barn til voksen, fra grundskole til gymnasium, fra uvidende til vidende og slutteligt fra liv til død. Overgange er svære og kan opleves som farlige. Derfor læser vi tekster for at spejle os i andre måder at gennemleve overgange på og for blive klogere på vores eget liv. Syndefaldsmyten er en af de mest grundlæggende fortællinger om forandring i vores kultur. Man kan genfinde syndefaldsmyten i nye former igen og igen op gennem litteraturhistorien. Derfor taler man om et syndefaldsmotiv i litteraturen. I dette kapitel skal du arbejde med “Syndefaldet” og andre tekster med syndefaldet som motiv. Motivet syndefald findes i tekster, hvor hovedpersonen eller hovedpersonerne ligesom Adam og Eva oplever et regelbrud, et fald, et uskyldstab, som grundlæggende forandrer dem selv, deres livsvilkår og deres forståelse af verden. Motivet er et af tekstens midler til at udtrykke dens tema(er).

I dette forløb skal vi således arbejde med forskellige fiktionsteksters måde at italesætte dette syndefald og forskellige overgange på. Forløbet indeholder derudover et værk – Blå piger – en fiktiv podcastserie fra P3.  

I forløbet vil vi møde et bredt udsnit af teksttyper, perioder og arbejdsformer fra danskfaget. Vi arbejder med følgende faglige mål:
* analysere og fortolke fiktive tekster
* perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
* demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
* demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Og følgende kernestof:
* mangfoldige litterære genrer  
* billeder, film og øvrige multimodale tekster   
* sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
* danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske periode
* En tekst af Martin A. Hansen, Karen Blixen
* litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder  
* litteratur-, sprog- og mediehistorie.

MATERIALE:
Primærtekster:
- 1. Mosebog: Syndefaldsmyten, kapitel 2 og kapitel 3
- Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have", 1993
- Mytemotiver i reklamer: Reklamer fra Smirnoff og All-Bran
- Rødhætte
- Charlotte Weitze: "Villy", 1999
- Martin A. Hansen: "Paradisæblerne, 1953
- Karen Blixen: "Ringen", 1958
- Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig?", 2022
- Daniel Kragh-Jacobsen: "Næste stop" (Kortfilm), 2018
- Christian Bengtson: "Blå piger" (Podcast), 2019 (Sidetalsskøn: 3 timer lang podcast = 60 sider)
- Ikarosmyten6
- Nina Möger Bengtsson: "I kampen for at blive til noget, har vi glemt at blive til nogen", Information, 29/8, 2014
- Anne Søgaard: "Vi har skabt et samfund, som er forbudt for børn og voksne", Jyllandsposten, 11/04,  2019
- Maj-Britt La Cour: "De voksnes rækker" (Kortfilm), 2017

Sekundære fagtekster/materiale:
- Håndbogen til dansk: opslag på "Retorik" - kapitel 4,9, "Psykoanalytisk metode - kapitel 3,7
- Litteraturhistorien på langs og på tværs: opslag på "Magisk realisme" - kapitel 8, "Eksistentialisme - kapitel 7, "Novelle" - kapitel 10,

METODE OG EVALUERING:
Forløbet er løbende evalueret igennem gruppearbejde, individuelt arbejde, lærerstyret undervisning og pararbejde.

Sidetalsskøn: 175 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 P5 - Dansk/Idéhistorieopgave

FORMÅL OG INDHOLD:
I studieområdets P5 skal dansk A og idéhistorie B arbejde sammen om at undersøge Danmarks rolle på besættelsesdagen den 9. april 1940 og hvordan denne opfattes i et nutidigt perspektiv.

I P5 vil problemstillingen undersøges med idéhistoriske kilder om besættelsesdagen såvel som gennem danskfaglig analyse af en spillefilm fra 2015 som et eksempel på en film om den 9. april. Der laves også kildekritisk analyse af spillefilmen.

Arbejdet med problemstillingen skal dokumenteres i en individuel skrevet projektrapport: En del af P5 er således at træne kendskab til og skrivning af ’det problembaserede projekt’, hvor P5, dansk/idéhistorieopgaven, er det første af tre skriftlige projekter i studieområdet på HTX efterfulgt af studieretningscase og studieområdeprojekt (SOP).

Der er sat en uge af 24 lektioner af til arbejdet med dansk/idéhistorieopgaven, hvor I vil få undervisning rettet mod og tid til at forberede og skrive selve projektrapporten. Der vil være 12 timers fordybelsestid fordelt på skriveugens dage.

Efterfølgende vil jeres projekter blive evalueret formativt med skriftlig feedback.

Opgaveformulering

Hovedproblem og underspørgsmål
Hvilke konsekvenser har den 9. april 1940 for forståelsen af Danmarks rolle i besættelsen?
- Hvordan forløber den 9. april 1940 i Danmark?
- Hvordan fremstilles den 9. april 1940 i nutidigt perspektiv?
- Hvordan fortolkes den 9. april 1940 og den efterfølgende samarbejdsaftale i dag?

Metode
Redegør for den 9. april 1940 herunder kort om samarbejdsaftalen. Redegør for mytologiserende og mytekritisk historiesyn.
Foretag en kildekritisk analyse og vurdering af spillefilmen 9. april (2015) som historisk kilde.
Lav herefter en danskfaglig analyse og fortolkning af spillefilmen 9. april. Fokus skal være på filmens persongalleri, samt på hvordan de filmtekniske virkemidler anvendes til at udtrykke en holdning til besættelsesdagen.
Diskutér, fortolkningen af samarbejdspolitikken og besættelsesdagen med udgangspunkt i filmen 9. april og Anders Fogh Rasmussens ”Tale på Søværnets Officersskole, 29. august 2003”.

Faglige mål i dansk:
* Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt og skriftligt.
* Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vur-dere og reflektere
* Analysere og fortolke fiktive tekster
* Navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation

MATERIALE:
- Værk: Film: Ezra, Roni, 9. april, Nordisk Film, 2015
- Michaëlis, Bo Tao, 9. april, ekkofilm.dk, 9. marts 2015
- Olesen, Niels Wium, Besættelsen den 9. april 1940, Danmarkshistorien.dk, 2012  
- Olesen, Niels Wium, 9. april 1940 og den tyske “fredsbesættelse”, Danmarkshistorien.dk, 2014
- Olesen, Niels Wium, Operation Weserübung, april 1940, Danmarkshistorien.dk, 2020
- Rasmussen, Anders Fogh, Tale på Søværnets Officersskole, 29. august 2003, 2003

Sidetalsskøn: 150 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Identitet: Hvem er jeg?

FORMÅL OG INDHOLD:
Hvem er jeg, og hvad er identitet? Dette er et eviggyldigt spørgsmål, der kan være svært at svare på. Et menneskes identitet kan defineres af køn, nationalitet, sprog, politisk tilhørsforhold, religion, uddannelse og af arbejde. I kølvandet på 1970ernes ungdomsoprør fik identitet som begreb en stor udbredelse i samfundsvidenskaben og i psykologien. Det skyldtes, at identitet på det tidspunkt blev et problem for folk. Man blev ikke længere automatisk født ind i steder, hvor man hørte til. Nu skulle man selv finde ud af sin identitet. Siden har det accelereret sådan, at man taler mere og mere om identitet. Man kan for eksempel have en identitetskrise.

At have en identitet vil sige, at man er forpligtet på bestemte moralske værdier. Ultimativt at man kan begrunde, hvorfor man gør, som man gør, har valgt og lever, som man lever, og kan redegøre for sine grundlæggende værdier. Identitet afhænger derfor af, at der er værdier, vi kan identificere os med.

I dette forløb skal vi netop arbejde med identitet, og hvordan man kan være i identitetskrise, være i tvivl om sin identitet eller have en identitet, der udfordrer samfundets normer. Forløbet er inddelt i tre kapitler, der arbejder med forskellige aspekter af identitet: Nationalidentitet, kønsidentitet og queerteori.

I forløbet arbejder vi med følgende faglige mål:
* demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
* demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
* analysere og fortolke fiktive tekster
* analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
* perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
* demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

Og følgende kernestof:
* dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
* mangfoldige litterære genrer
* billeder, film og øvrige multimodale tekster
* sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
* folkevise
* værklæsning
* litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder


MATERIALE:
Primærtekster:
- Helle Juhl Lassen: "Fuck Normen", 2020 uddrag, opslag på "Hetero/Queer", "Normalitet", "Normkritik", "Vrede Stemmer", "Konkurrencestaten", "Hvid/sort", "Mand/Kvinde",
- Hassan Preisler: Uddrag af "Brun Mands Byrde", 2013
- Julie Andem: Uddrag af "Skam", sæson 4, episode 4 og 5, 2017 (10 sider)
- "Abdel mellem fjender: Imamen og islamkritikeren", 2019 (20 sider)
- Værk: "Find Holger Danske", Maja, Lee Langvad, 2006 (60 sider)
- Mette Moestrup: "Min kittel er for kort", 2012
- "Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla", 2020
- KønMuseum: "Kønnet reklamer" (2024) + "Er du køn?", 2024
- Folkevise: Hr. Ebbes døtre
- Tobias Rahim: Når mænd græder, 2022
- Herlige Svend/Sebastian Lynggaard: "Jeg har mærket mit barns smerte", 2024
- Morti Vizki: "Det almene", 2000
- Jens Rosendal: "Du kom med alt det, der var dig", 1981
- Niviaq Korneliussen: Uddrag af "Homo Sapienne", 2014


Sekundære tekster/ materiale:
- Forfatterweb.dk: Opslag på Hassan Preisler: https://forfatterweb.dk/oversigt/preisler-hassan (januar, 2019)
- Wikipedia.dk: Opslag på brun mands byrde: https://da.wikipedia.org/wiki/Lille_sorte_Sambo (december, 2018)
- Litteratursiden.dk: Opslag på Maja Lee Langvad: https://litteratursiden.dk/anmeldelser/find-holger-danske-af-maja-lee-langvad  (januar, 2019)

METODE OG EVALUERING:
Forløbet er løbende evalueret igennem undervisningen

Sidetalsskøn: 175 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Røst: At have en stemme

FORMÅL OG INDHOLD:
Dette forløb fungerer som introduktion til dansk A i 3.g, hvor vi lægger ud med en repetition af centrale begreber fra 1.g og 2.g. Disse begreber danner grundlag for danskfagets skriftlige dimension til eksamen, hvorfor kronikken som skriftlig eksamensgenre også introduceres. Der holdes tematisk fokus på det at have en stemme og en røst, hvor forløbets begreber netop anvendes som analytiske redskaber.

I forløbet har vi arbejdet med følgende nedslagspunkter:
- Retorisk medborgerskab
- Analyse af taler og retorik
- Repetition af diskursanalyse, argumentationsanalyse, appelformer
- Sproglige billeder og figurer
- Semantiske skemaer

MATERIALE:
Primære tekster:  
- Marie Holt Hermansen: "1. maj tale", afholdt 1. maj, 2024, Kongens Have i Odense
- Signe Bisgaard Parner: "Jeg bremser min nysgerrighed og tøver med at stille min lærer spørgsmål", Debatindlæg, 7. maj, 2024, Politiken
- Bjarke Egebo Koltze: "Hvorfor skal vi gå til eksamen, når vi har en stresset ungdom og i øvrigt kunne få meget mere undervisning?", Debatindlæg, 16. juni, 2024, Politiken
- Poul Aarøe Pedersen: "Karakterer er løsningen på alle problemer", Debatindlæg, 29. oktober,  2017, Politiken
- Tom Kristensen: "Rio Janeiro", 1914
- Tom Kristensen: "Det blomstrende Slagsmaal", 1920

Sekundære tekster/materiale:
- Tinne Serup Bertelsen m.fl. (2024): "Litteraturhistorien på langs og på tværs", opslag på: https://litthist.systime.dk/?id=171#c461 + https://litthist.systime.dk/?id=204 + https://litthist.systime.dk/?id=264

Sidetalsskøn: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Metamorfose

FORMÅL OG INDHOLD:
Dette forløb omhandler metamorfose, dvs. forvandling i litteraturen. I forløbet arbejder vi med forvandling i forskellige sammenhænge og med inddragelse af alsidige tekstgenrer og -former.  I forløbet har vi særligt fokus på følgende:

- remediering og intertekstualitet
- reklamer og billedanalyse
- sproglig variation, herunder sociolektier og etnolekter
- kanonlæsning og centrale litteraturhistoriske perioder

I forløbet arbejder vi med følgende faglige mål:
* udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
* demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
* anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
  kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
* analysere og fortolke fiktive tekster
* perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
* demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
* demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale  strømninger

Og følgende kernestof:
* dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
* mangfoldige litterære genrer,
* billeder, film og øvrige multimodale tekster
* folkevise
* kanonlitteratur, tekster af Ludvig Holberg, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg
* værklæsning

MATERIALER:
Primærtekster:
- "Skifting", kortfilm af Zinnini Elkington, 2020: https://www.super16.dk/film/skifting (25 min.)
- Ovids Metamorfoser, tekstuddrag, 1. sang, vers 1-88
- Skabelsesberetningen, 1. mosebog
- Inger Christensen: "Sommerfugledalen", sonet 1-3, 1991
- Breuninger "Metamorphosis", https://www.pinterest.cl/pin/835628905829311180/, https://www.pinterest.ch/pin/499266308674446448/, https://www.pinterest.ch/pin/71987294020334988/  
- Jo Carlsen: "Vi er blevet bedre til at lytte til, hvad der bliver sagt - også selv om ordene er jyske”, 12. august, 2022, Jyllands-Posten
- Ludvig Holberg: Uddrag af: "Jeppe på bjerget", første og andet akt, 1723
- Martin A. Hansen: "Manden fra jorden", 1947
- Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset", 1960
- Peter Seeberg: "Patienten", 1962
- Michael Strunge: "Livets hastighed" (digt) + "Vær min kamelæon", 1978
- Charlotte Weitze, "Rosentjørn", 2011
- Kaspar Colling Nielsen: "Pelikanen", 2010

Sekundærtekster:
- Opslag på "Skifting": https://denstoredanske.lex.dk/skifting
- Metamorfose af en larve til en sommerfugl: https://www.videoman.gr/da/84410
- Hvordan bliver larven til en sommerfugl?, Af NIels Ebdrup, 10. maj, 2012, Videnskab.dk
- Paratekst til Inger Christensen "Sommerfugledalen", Litteratursiden, 15. juli, 2019, af Victor Ovesen
- Kapitel 5,5 Billeder, "Håndbogen til dansk", Ole Schultz Larsen,
- Kapitel 5,6 Reklamer, "Håndbogen til dansk", Ole Schultz Larsen,
- Sprogets metamorfoser: Etnolekter og multietnolekter, https://sproget.dk/temaer/dialekter/etnolekter
- "Om oplysningstiden", fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime, kapitel 4
- "Humor til eftertanken", af Camilla Hübbe
- "Efterkrigsmodernisme", Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime. Kapitel 7.5,
- "Martin A. Hansen", af Rene Hjelm, Forfatterweb, hentet d. 13/5, 2020
- ”Peter Seeberg: Patienten”, fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime. Kapitel 7.13.7
- ”Senmoderne fortællinger” uddrag af Nyeste tid, Litteraturportalen, Gyldendal, 2020: https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forloeb/forloeb/nyeste_tid/kapitler/fortaellere_og_fortaellinger/senmorderne_fortaellinger
- ”Hvad er det senmoderne samfund?”, uddrag af Minimalismer og grotesker: 1990-2000, Litteraturportalen, Gyldendal, 2020
- ”Det fantastiske: litterær genre”, Jensen, Jeanette Alrø (2015), https://litteratursiden.dk/lister/det-fantastiske-litteraer-genre (hentet: 02.06.2020)
- ”Fantasi og dystopi - på kanten af virkeligheden”, Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime. Kapitel 8.3
- "Charlotte Weitze", Katrine Lehmann Sivertsen, Forfatterweb, (Hentet 12.05.20)
- "Et helt igennem realistisk bjerg", Karen Syberg, Information, 23. april, 2010

METODE OG EVALUERING:
Forløbet er evalueret igennem gruppearbejde, individuelt arbejde, klassedialog og matrixfremlæggelser.

Sidetalsskøn: 112 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Litteraturhistorisk læsning

FORMÅL OG INDHOLD:
I dette forløb skal vi arbejde med en central litteraturhistorisk periode, nemlig det moderne gennembrud. Vi kommer i forløbet til at møde en række kanonforfattere, der har været særligt toneangivende i det moderne gennembrud, ligesom at vi kommer til at følge de stilretninger, der kommer til at være kendetegnende for litteraturen efter det moderne gennembrud, nemlig realismen og modernismen. I forløbet skal vi læse værket "Dukkehjem" af Henrik Ibsen, ligesom at vi kigger både bagud til romantikken og romantismen og fremad til realisme og modernisme i det nye 1900-tallet og i 00’erne.

I forløbet har vi fokus på følgende:
- værklæsning af drama, herunder dramaet som genre
- litteraturhistoriens vekslen mellem modernisme og realisme i 1900-tallet
- det moderne gennembrud som central litteraturhistorisk periode
- maleri og billedkunst

Vi har arbejdet med følgende faglige mål:
* analysere og fortolke fiktive tekster
* perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
* demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
* demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
* navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation

Og følgende kernestof:
* mangfoldige litterære genrer
* billeder, film og øvrige multimodale tekster
* central litteraturhistorisk periode
* tekst af St. St. Blicher, H.C. Andersen, Henrik Pontoppidan, Herman Bang, Martin Andersen Nexø
* værklæsning: "Dukkehjem"
* litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
* litteratur-, sprog- og mediehistorie

MATERIALE:
Primærtekster:
- Adam Oehlenschläger: "Fædrelandssang", 1819
- N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst", 1820
- H.C. Andersen: "Nattergalen", 1843
- H.C. Andersen: "Den grimme ælling", 1843
- St. St. Blicher: Uddrag af: "Marie. En erindring fra Vesterhavet", 1836
- Henrik Pontoppidan: "Vandreren", 1899
- Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød", 1887
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag - en idyl", 1900
- Herman Bang: "Den sidste Balkjole", 1887
- Amalie Skram: Uddrag af: "Constance Ring", 1885
- Henrik Ibsen: "Dukkehjem", 1879
- Diverse malerier fra perioden

Sekundære tekster/materiale:
I forløbet er anvendt klassens grundbøger til dansk: "Håndbogen til dansk": https://hbdansk.systime.dk/ + "Litteraturhistorien på langs og på tværs": https://litthist.systime.dk/

- Litteraturhistorien på langs og på tværs" opslag på: kapitel 5: "Romantikken", kapitel 6: "Det moderne gennembrud"
- Brandes, Georg: " Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (uddrag)" (https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2076#c7142)
- "Litteraturhistorien på langs og på tværs" opslag på: kapitel 12: "Hvad er et drama?"
- "Håndbogen til dansk" opslag på kapitel 4,12: "Sproghandlinger"

EVALUERING:
Forløbet er evalueret igennem vekslende arbejdsformer: gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde og lærerstyret undervisning.

Sidetalsskøn: 157 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer