Holdet f22htxde_IdehistorieB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Idehistorie B
Lærer(e) Johnny Pedersen
Hold f22htxde_IdehistorieB ()

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Eksamensopgave og vejledning
Titel 3 DIO - 9. April
Titel 4 Oldtiden - Græsk filosofi
Titel 5 Den industrielle revolution
Titel 6 Renæssance & Oplysningstiden
Titel 7 Middelalderen - Kristendom og Reformation
Titel 8 Krigen 1864 - Træfningen ved Lundby
Titel 9 Big History - Guns, Germs and Steel
Titel 10 Krig og Krigsteori

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Introduktion til faget Idehistorie

- Gennemgang af bekendtgørelse, herunder præsentation af perioder og temaer
- Diskussion af begreberne paradigme og paradigmeskifte
- Øvelse: Identificer paradigmeskift i de føromtalte idehistoriske perioder

Historiefilosofi:
Øvelse - Hvad er historie?

Tekster:
Koch, Carl Henrik: Fra Aristoteles til Newton – Træk af den naturvidenskabelige tænkemådes historie.
http://www.kvant.dk/upload/kv-2007-3/kv-2007-3-CHK-aristoteles.pdf

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Eksamensopgave og vejledning

Eksamensopgave - skriveperiode og vejledning

Gate 1:

Emne valg

Gate 2

Problemstilling og Problemformulering

Skrivetid på klassen
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DIO - 9. April

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Oldtiden - Græsk filosofi

Græske filosoffer

- Filosofi som disciplin (begrebsafklaring)
- Gennemgang af græske filosoffer
- Særlig fokus på: Platons hulelignelse

Alt om den græske filosof  Platon - https://www.religion.dk/etik.dk/hvem-var-platon
Platon i den gymnasiale hule - https://gymnasieskolen.dk/platon-i-den-gymnasiale-hule
www.youtube.com - https://www.youtube.com/watch?v=r3J1V6Dt3Cw

Sådan kickstartede de græske filosoffer videnskaben
https://videnskab.dk/naturvidenskab/saadan-kickstartede-de-graeske-filosoffer-videnskaben/
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Den industrielle revolution

Den Industrielle revolution med særlig henblik på England
Dampmaskinen: Teknologien  bag, anvendelsesområder og udbredelse
Dampmaskinen og Danmark
Den industrielle revolution og ideologierne

Syskind & Söderberg: Det 20. århundredes verdenshistorie, 5. udg., Systime, Århus 2003, pp.12-24. (Kapitel: Industrialiseringsprocessen) + Arbejdsspørgsmål
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Renæssance & Oplysningstiden

Oplysningstiden

- Periodens lange linjer
- Opgøret med enevælden - Case: En kongelig affære
- Revolutioner
- Enevælde vs. Demokrati

Tekster:

Jessen,, Keld B. (red.): Oplysningstiden, I Indsigt og udsyn, Systime 2006, pp. 103-109.

Er en kongelig affære fiktion eller virkelighed? I:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/en-kongelig-aff%C3%A6re-fiktion-eller-virkelighed

Jessen,, Keld B. (red.): Fornuft og erfaring, I Indsigt og udsyn, Systime 2006, pp. 97-102.

Film:

En kongelig affære
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Middelalderen - Kristendom og Reformation

Middeladerens lange linjer

Kirkens institutioner

Reformationen
Martin Luther og teserne
Danmark og reformationen
Satire
Aflad
Bogtrykkerkunsten
Den spirende naturvidenskab (Rosens Navn)

Gruppearbejde med selvvalgte temaer vedr. Reformationen

Tekst:

Kampen om Guds nåde, I: Historie, nr. 9/2017, pp. 16-35

Frederiksen, Olsen & Søndberg: Grundbog til historie – Verdenshistorien indtil 1750, Systime 2000, pp. 111-125. (Kapitel: Middelalderen) +Arbejdsspørgsmål
Kompetence: Overblik

Dokumentar:

Tidlig Middelalder

https://www.dr.dk/drtv/saeson/historien-om-danmark_145328Film:

Rosens Navn

Reformationen - Århus Universitet:
http://reformation.au.dk/aktuelt/nyheder/nyhed/artikel/reformationen-500-aar/

Reformationsjubilæet 2017:
https://luther2017.dk/jubilaeet/
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Krigen 1864 - Træfningen ved Lundby

Casestudy:

Træfningen ved Lundby (med særlig fokus på fagets identitet og de tre x T)
Materiale: På sporet af historien: https://paasporetafhistorien.systime.dk/

Materiale: Pedersen, Johnny: Træfningen ved Lundby - 3- juli 1864, Lundbyfonden, 3. udgave, Aalborg 2015

Træfningen ved Lundby, TV2 Nord: https://www.tv2nord.dk/nordjylland/tv2/nord-salto-dykker-ned-i-1864-massakre

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Big History - Guns, Germs and Steel

Guns, Germs & Steel: https://www.youtube.com/watch?v=dgGw8kZnJxE

Fokus på "Big History", herunder civilisationers opståen og særligt på forklaring af den europæiske civilizations overlegenhed fra det 15. århundrede til i dag.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Krig og Krigsteori

Krig og krigsteori

Før 1. Verdenskrig
Verdenskrigene
Mellemkrigstiden
Efter 2. VK – Moderne krigsteori

Tekst:

Crevald, Martin van.: Krig og krigsteori, Gyldendal, Kbh 2003, pp. 14-18, 161-213.

PPP vedr. selvvalgt krigsteoretiker

Film: Selvvalgt krigsfilm med fokus på historisk filmanalyse


Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer