Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Idehistorie B
|
Lærer(e)
|
Johnny Pedersen
|
Hold
|
f22htxde_IdehistorieB ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Introduktion til faget Idehistorie
- Gennemgang af bekendtgørelse, herunder præsentation af perioder og temaer
- Diskussion af begreberne paradigme og paradigmeskifte
- Øvelse: Identificer paradigmeskift i de føromtalte idehistoriske perioder
Historiefilosofi:
Øvelse - Hvad er historie?
Tekster:
Koch, Carl Henrik: Fra Aristoteles til Newton – Træk af den naturvidenskabelige tænkemådes historie.
http://www.kvant.dk/upload/kv-2007-3/kv-2007-3-CHK-aristoteles.pdf
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Eksamensopgave og vejledning
Eksamensopgave - skriveperiode og vejledning
Gate 1:
Emne valg
Gate 2
Problemstilling og Problemformulering
Skrivetid på klassen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DIO - 9. April
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den industrielle revolution
Den Industrielle revolution med særlig henblik på England
Dampmaskinen: Teknologien bag, anvendelsesområder og udbredelse
Dampmaskinen og Danmark
Den industrielle revolution og ideologierne
Syskind & Söderberg: Det 20. århundredes verdenshistorie, 5. udg., Systime, Århus 2003, pp.12-24. (Kapitel: Industrialiseringsprocessen) + Arbejdsspørgsmål
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Renæssance & Oplysningstiden
Oplysningstiden
- Periodens lange linjer
- Opgøret med enevælden - Case: En kongelig affære
- Revolutioner
- Enevælde vs. Demokrati
Tekster:
Jessen,, Keld B. (red.): Oplysningstiden, I Indsigt og udsyn, Systime 2006, pp. 103-109.
Er en kongelig affære fiktion eller virkelighed? I:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/en-kongelig-aff%C3%A6re-fiktion-eller-virkelighed
Jessen,, Keld B. (red.): Fornuft og erfaring, I Indsigt og udsyn, Systime 2006, pp. 97-102.
Film:
En kongelig affære
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Krig og Krigsteori
Krig og krigsteori
Før 1. Verdenskrig
Verdenskrigene
Mellemkrigstiden
Efter 2. VK – Moderne krigsteori
Tekst:
Crevald, Martin van.: Krig og krigsteori, Gyldendal, Kbh 2003, pp. 14-18, 161-213.
PPP vedr. selvvalgt krigsteoretiker
Film: Selvvalgt krigsfilm med fokus på historisk filmanalyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015213337",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015213337",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015213337"
}