Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Camilla Tvilling Jacobsen
|
Hold
|
f22htxb_MatematikA (f22htxb_1b_MatA, f22htxb_2b_MatA, f22htxb_3b_MatA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Algebra og ligningsløsning
Regnearternes hierarki
Paranteser
Kvadratsætninger
Brøker
Reduktion
Førstegradsligninger
Ligningssystemer med flere ligninger og ubekendte
Uligheder
Forholds- og procentregning
Overslagsregning
Mængder
Vejen til matematik uden hjælpemidler, s. 10-21
Teknisk Matematik, s. 55-64, 65-69, 80-84
Kompetencer
- Tankegangskompetencen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
99 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Geometri
Legemer
Flader
Linjer og linjestykker
Punkter
Vinkler
Cirklen
- Radius
- Diameter
- Korde
- Buelængde
- Cirkelafsnit
- Cirkeludsnit
- Vinkler i cirklen
Trekanter
- Spidsvinklet
- Stumpvinklet
- Ligebenet
- Ligesidet
- Ensvinklede
- Retvinklet
- Pythagoras læresætning
- Vinkelsum
- Medianer
- Halveringslinjer
- Indskrevne- og omskrevne cirkler
Polygoner
- Firkanter
- Vinkelsum
Materiale: Teknisk Matematik, kapitel om geometri og om cirklen
Faglige mål:
- Symbol- og formalisme- samt tankegangskompetencen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trigonometri
Koordinatsystemet
Cosinus, sinus, tangens
Cosinusrelationen
Sinusrelationen
Arealer
Materiale: Teknisk Matematik, kapitel om trigonometri
Faglige mål:
- Problembehandling-, modellering og ræsonnementskompetencen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Overflade- og rumfangsbestemmelse
Projekt: design skulptur, der repræsenterer HTX
Overfaldearealer og rumfang
Prisme, cylinder, pyramide, pyramidestub, kegle, keglestub, kugle, kugleafsnit, kugleskive
Materiale: Teknisk Matematik 2017, bind 1, s. 183-236
Faglige mål: problembehandling-, modellerings- og kommunikationskompetencen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Analytisk plangeometri
Afstandsformel
Midtpunkt af linjestykke
Arealer
Linjens ligning
Skæring mellem linjer
Vinkler mellem linjer
Vinkelrette linjer
Parallelle linjer
Cirkler
Skæring mellem cirkler og linjer
Skæring mellem linjer
Materiale: Teknisk Matematik om analytisk plangeometri
Faglige mål:
- Ræsonnements- og repræsentationskompetencen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Funktioner
Indhold
- Funktionsbegrebet
- Repræsentationsformer
- Definitions- og værdimængde
- Monotoniforhold
- Lineære funktioner
- Potensfunktioner
- Andengradspolynomier
- Sammensatte funktioner
- Omvendte funktioner
Materiale
- Teknisk Matematik, kapitel i bind 1 om funktioner
- Kompendium om potensudviklinger af Erik Vestergaard, https://www.matematikfysik.dk/mat/noter_tillaeg/potensudviklinger.pdf
Faglige mål:
- Tankegangs-, hjælpemiddel-, repræsentations og problembehandlingskompetencen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
P4
P4 Crestwing
Vektorer
- Definition af vektorer (rektangulære og polære koordinater)
- Afbildning af vektorer
- Længde af vektor
- Stedvektorer
- Forstørrelse, formindskelse og modsatrettede vektorer
- Vinkel mellem vektorer
- Addition og subtraktion af vektorer
- Komposanter i x- og y-aksensretning
Materiale: Teknisk Matematik, 2017, bind 2, s. 7-54
Trigonometriske funktioner
- Radianer
- Omløbsretning
- Trigonometriske grundligninger
- Perioder
- Introduktion til forskellige typer af trigonometriske formler
- Harmoniske svingninger:
- Amplitude
- Frekvens/svingningstid
- Fase
Materiale: Teknisk Matematik, 2017, bind 3, s. 57-85
Faglige mål:
Kommunikations-, repræsentations-, modelleringskompetencen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Vektorer - 2. del
Komposanter
Skalarprodukt
Enhedsvektorer
Faglige mål:
Repræsentations- og modelleringskompetencen
Materiale:
Teknisk Matematik 2017, bind 2, s. 7-54
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Algebra 2
Potens- og rodregneregler
Inddrages løbende i forbindelse med eksponentielle udviklinger, logaritmer samt differential- og integralregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning 1
Kernestof:
- Differenskvotient
- Grænseværdi
- Differentialkvotient
- Tre-trinsreglen
- Kontinuitet
- Differentiabilitet
- Afledede af:
- Konstant
- Lineære funktioner
- Potensfunktioner
- Eksponential- og logaritmefunktioner
- Trigonometriske funktioner
- Sum og differens
- Produkt
- Kvotient
- Sammensatte funktioner (kædereglen)
- Differentialkvotienter af højre orden
- Tangenthældning
- Væksthastighed
- Funktionsanalyse
- Optimering (maksimering eller minimering)
Faglige mål:
- Problembehandling-, hjælpemiddel-, symbol- og formalismekompetencen
Materiale:
-Teknisk Matematik 2018, bind 2, s. 81-116
- Teknisk Matematik 2018, bind 3, s. 87-98
- Kompendium om væksthastigheder af Erik Vestergaard, https://www.matematikfysik.dk/mat/noter_tillaeg/tillaeg_vaekst_og_vaeksthastighed.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Integralregning
Kernestof:
Integrationsprøven
Stamfunktion
Bestemte og ubestemte integraler
Anvendelse af regneregler for integration af sum, differens og multiplikation med konstant
Arealberegninger
Kurvelængde
Volumenberegning af omdrejningslegemer
Beregning af overfladeareal af omdrejningslegemer
Faglige mål:
Hjælpemiddel-, problembehandling-, symbol- og formalismekompetencen
Materiale:
Teknisk Matematik 2017, bind 2, s. 117-140
Teknisk Matematik 2017, bind 3, s. 103-144
Mat htx A, 3.3.4, Systime, https://mathtxa.systime.dk/?id=402
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Differentialregning 2
Vi arbejdede videre med differentialregning fra del 1 - se info derunder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Dataanalyse
Indhold
• Ikke-grupperede observationer:
- Minimum
- Maksimum
- Variationsbredde
- Typetal
- Gennemsnit
- Nedre og øvre kvartiler
- Kvartilsæt og udvidet kvartilsæt
- Kvartilafstand
- Boksplot
- Outliers
- Varians (for population og stikprøve)
- Spredning (for population og stikprøve)
- Pindediagram
- Hyppighed
- Frekvens og summeret frekvens
- Histogram
- xy-plot
• Grupperede observationer:
- Typeinterval
- Intervalmidtpunkt
- Gennemsnit
- Variationsbredde ud fra intervalmidtpunkter
- Sumkurve og aflæsning af kvartilsæt herpå
- Fraktiler
- Varians (for stikprøve og population)
- Spredning (for stikprøve og population)
• Numerisk og ikke-numerisk data.
Arbejdsform
• Selvstændigt gruppearbejde, hvor eleverne selv skal læse om de centrale begreber og efterfølgende lave et minileksikon
Faglige mål
• Repræsentations-, kommunikations- og hjælpemiddelkompetencen
Anvendt materiale
• Teknisk matematik 2017, bind 2, s. 143-183
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dataanalyse
|
16-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Integralregning II
Anden del af forløb om integralregning - se første forløb for yderligere detaljer.
I denne del af forløbet arbejdede vi med beregninger kurvelænger og af volumen og overfladeareal af omdrejningslegemer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Vektorregning i rummet
Kernestof:
- geometrisk og analytisk vektorregning i rummet
- linjer og planer
- projektioner
- længder og afstande
- skæringer
- vinkler
Faglige mål:
- Repræsentations-, ræsonnements-, modelleringskompetencen
Materiale:
Teknisk Matematik, bind 3, s. 7-55
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
18
|
Differentialligninger
Kernestof:
- differentialligningsbegrebet
- eftervisning af løsning ved indsættelse
- fuldstændig og partikulær løsning
- løsningskurver og linjeelementernes sammenhæng med disse
Derudover:
- Løsninger til seks forskellige typer af differentialligninger
Faglige mål
- Modellerings- og problembehandlingskompetencen
Materiale:
- Teknisk Matematik 2019, bind 3, s. 145-167
- https://matstxa3.systime.dk/?id=650#c4874
- Gyldendalsgymnasiematematik, 2.8 Opstilling af differentialligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Diskret matematik/talfølger
Diskret matematik
Indhold:
Talfølger og rekursive følger
Diskrete modeller
Newtons metode
Eulers metode til løsning af differentialligninger
Faglige mål: matematisk læsning, symbol- og formalismekompetencen
Materiale:
- Forberedelsessæt mat A htx 2016
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
20
|
Sandsynlighedsregning
Indhold
- Sandsynlighed
- Udfald, udfaldsrum, hændelser
- Uafhængige hændelser og betingede sandsynligheder
Faglige mål: repræsentations-, symbol- og formalismekompetencen, matematisk læsning
Materiale: Forberedelsesmateriale mat A fra 2017
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Komplekse tal
Indhold
- Hvad er et komplekst tal?
- Omregning mellem rektangulær og polær form
- Addition, subtraktion, multiplikation og division
- Potenser og rødder
- Andengradsligninger
Faglige mål: repræsentations- og ræsonnementskompetencen
Materiale: Komplekse tal 2019, Mike Vandal Auerbach, www.mathematicus.dk
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
22
|
Repetition
Eleverne præsenterer kerne- og supplerende stof for hinanden.
Træning af mundtlighed og struktur
Derudover terminsprøve og arbejde med skriftlighed
Faglige mål:
Kommunikations- og problembehandlingskompetencen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015213357",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015213357",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015213357"
}