Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Johnny Pedersen
|
Hold
|
f22htxd_SamfundsfagB (f22htxd_1d_SamfB, f22htxd_2d_SamfB, f22htxd_3d_SamfB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dansk Politik
Dansk Politik
Kernestof:
Kap. 2 - De politiske partier, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=585
Kap. 3 - Politisk deltagelse og vælgeradfærd, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=704
Kap. 4 - Styreformer, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=841
Kap. 5 - Grundloven og magtens tredeling, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=853
Gruppearbejde:
De politiske partier
1. Klassen inddeles i 13 grupper
• Socialdemokratiet (A)
• Radikale Venstre (B)
• Konservative (C)
• Nye Borgerlige (D)
• Socialistisk Folkeparti (F)
• Veganerpartiet (G)
• Liberal Alliance (I)
• Kristendemokraterne (K)
• Dansk Folkeparti (O)
• Stram Kurs (P)
• Venstre (V)
• Enhedslisten (Ø)
• Alternativet (Å)
2. Udgangspunkt: Læs kap. 2 i e-bogen. Besøg det valgte partis hjemmeside og bestil alt gratis materiale.
Materialet sendes til:
Att. XXX
HTX – EUC-Nord
Hånbækvej 50
9900 Frederikshavn
3. Grupperne skal som minimum kunne redegøre for følgende punkter:
Partiets …
• Historie
• Ideologiske grundlag
• Placering på den politiske højre-venstre skala
• Markante personligheder
• Medlemmer, stemmeandel ved sidste valg og mandater i Folketinget (NB! Illustrer grafisk)
• Vælgergrundlag … Hvem stemmer typisk på partiet?
• Mærkesager ?
• Holdninger til:
o Miljø
o Velfærd
o Økonomi
o Indvandrere
o Uddannelsespolitik
o Fremtidsvisioner
• Vurdering af partiets chance for at komme i Folketinget ved næste valg
4. Gruppernes oplæg må maksimalt have 15 minutternes varighed og alle fremlægnings-metoder må tage i anvendelse.
o Statistik
o PowerPoint-præsentation
o Grafiske illustrationer
o Debat
o Video
o Opinionsundersøgelser
o Fantasien er jeres begrænsning
NB! Gruppen skal forberede skriftligt materiale til distribution i klassen. Elevtid = 4 timer
...
Hver gruppe udarbejdede PPP + infofolder (se dokumenter)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi - International Økonomi (IØ)
International Økonomi (IØ)
Repetition økonomi - Samf C.
1) Nøglebegreber - Begrebsleksikon
2) Pengeøkonomisk Kredsløb (VIGTIGT: Brug som økonomisk analyseredskab!)
3) Økonomisk Politik:
- finanspolitik.
- pengepolitik.
- valutapolitik.
- indkomstpolitik.
- arbejdsmarkedspolitik.
- erhvervspolitik.
Økonomisk teori med fokus på:
1) Johny Maynard Keynes
2) Milton Friedman
3) Adam Smith
4) Karl Marx
Filosofisk tilgang til økonomiens "væsen" - Hvad er økonomi og penge herunder det "pengeløse" samfund.
Diskussion af økonomiens udfordringer og begrænsninger.
Velfærdsstaten og velfærdsstatsteori
Kernestof:
Kap. 7 - Velfærd - rammen om et godt liv, I: SamfNU B, Systime (ebog), https://samfnub.systime.dk/
Kap. 9 - Økonomi, I: SamfNU B, Systime (ebog), https://samfnub.systime.dk/
Søndergård, Lars: Verdens Syv udfordringer, Columbus, Kbh 2012, pp.127-140. (Kapitel 7 - Finanskrisen).
Supplerende materiale:
Selvstændig informationssøgning vedr.: Keynes, Friedman, Smith & Marx økonomisker teorier
PODCAST (Radio4): Hvorfor er penge ikke noget vi taler om?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Begreber og teori - Begrebsleksikon
- Læse - Kernestof - teori
- Søge information - Selvstændig informationssøgning vedr.: Keynes, Friedman, Smith & Marx'x økonomiske teorier
- Skrive - Synopsis
- Almene (tværfaglige) - Eksamenstræning
- Overskue og strukturere - Synopsis
- Personlige
- Selvtillid - Eksamenstræning
- IT - PPP
- Internet - Infomedia og Bibliotek.dk
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Sociologi
Sociologi
Hvad er sociologi - definition
Sociologer:;
1) Anthony Giddens - Det senmoderne samfund
2) Ulrick Beck - Risikosamfundet
3) Pierre Bourdieu - Habitusbegrebet, Kapitaler
Identitetsdannelse og socialisering
1) Social arv og miljø
2) Ungdom og identitetsdannelsen
3) Fra tradition til modernitet
Kultur og kulturmøder
1) Kulturforståelser
2) Den danske kultur
3) Kulturmøder og sammenstød
4) Mono- og multikultur
Fokus på Ulighed
Diskussion af ulighed og fattigdom i Danmark
Kernestof:
Kap. 1 - Identitetsdannelse og socialisering, Kap. 2 - Kultur og kulturmøder, I: SamfNU B, Systime (ebog), https://samfnub.systime.dk/
Supplerende materiale:
En Syg forskel - https://www.dr.dk/drtv/episode/en-syg-forskel_103170
Joachim B. Olsen & Özlem Cekic diskuterer fattigdom - https://www.youtube.com/watch?v=XpbI8y_ryCQ&t=3s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Teori og begreber
- Diskutere - Ulighed og fattigdom
- Selvrefleksion - Social arv og miljø
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere - Synopsis
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
IP - Verdens Udfordringer
IP - Verdens Udfordringer
Vi starter med en overordnet introduktion til International politik og får styr på centrale begreber og teorier. (kapitel 1 & 2).
Dernæst diskuterer vi på klassen, hvilke udfordringer vi står overfor i en globaliseret verden?
Med udgangspunkt i bogen: Verdens syv udfordringer diskuteres de præsenterede udfordringers aktualitet og status i dag - 9 år efter bogens udgivelse.
Vi diskuterer hvorvidt der er kommet nye udfordringer? Klassen opdeles grupper med henblik på efterfølgende gruppearbejde.
Kernestof:
Alle nedenstående kapitler stammer fra: Søndergård, Lars: Verdens Syv udfordringer, Columbus, Kbh 2012. (170 sider)
Baggrundskapitler
Kapitel 1 - Verden i går og i dag - og teorier om international politik
Kapitel 2 - Magt og styring i Verden
Kapitler vedr. specifikke udfordringer:
Kapitel 3 - Krig og terror
Kapitel 4 - Kulturmøder og menneskerettigheder
Kapitel 5 - Den fattige verden
Kapitel 6 - Overbefolkning og migration
Kapitel 7 - Finanskrisen
Kapitel 8 - Oliepanik
Kapitel 9 - Klimaforandringer
Bogens kapitler deles ud på grupper og der laves en synopsis øvelse, der efterfølgende præsenteres på klassen. Feedback fra andre grupper og lærer med særlig fokus på problemformuleringen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - IP begreber og teori
- Læse - De to første kapitler læses af alle. Efterfølgende deles de syv udfordringer (samt tilhørende kapitler) ud på grupper. BEMÆRK alle kapitler opgives til eksamen som kernestof!
- Søge information - Informationssøgning vedr. bonusudfordringer
- Diskutere - Hvilke udfordringer står vi overfor i den globaliserede verden?
- Formidling - Via Powerpoint - introduktion til og træning i synopsis-formen.
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Årsager - konsekvenser - løsninger
- Kommunikative færdigheder - PPP - præsentation - synopsis - problemformulering
- Overskue og strukturere - PPP - præsentation - synopsis - problemformulering
- Personlige
- Selvtillid - Eksamenstræning og præsentation på klassen
- IT
- Præsentationsgrafik - PPP
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
IP - Ny Verdensorden
International Politik (IP) - Ny verdensorden
IP i historisk kontekst.
Systemteorien og magtbegrebet
Hård og blød magt
Interventionisme vs. isolationisme
Realisme vs. idealisme
Forskellige typer konflikter:
1) Afkolonoialiserings-konflikter
2) Stedfortræder-konflikter¨
3) Nationalitets-konfliket
Kernestof:
Branner, Hans: Internationale systemer og konflikter (Tema 5), I: Samfundet på tværs, Columbus, Kbh. 2000. pp. 208-253.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Begreber og teori
- Læse - Kernestof: Fokus på den historiske dimension i IP
- Selvrefleksion - Individuelt arbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere - Historisk overblik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
IP - Spillet om "Nogumo" - IP i praksis
En Ny Verdensorden - hvordan? - Om intervention og forsoning:
http://www.ungdomsbyen.dk/index.php/materialer/87-en-ny-verdensorden-hvordan
(+ Kompendium) ... Øvelser, artikler og baggrundsmateriale
Aktørrollespil - Spillet om Nogumu:
http://www.ungdomsbyen.dk/index.php/materialer/87-en-ny-verdensorden-hvordan
(+ Kompendium) ... Scenarie, forberedelser og opdateringer
(Materialet estimeres til 30 ns.)
Supplerende materiale:
Film: Hotel Rwanda, 2004.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PPP - Forsoning / retfærdighed IP
|
08-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Begreber og teori i praksis
- Lytte - Lytte til andres argumenter, kompromisets svære kunst
- Læse - Kernestof: Fokus på den historiske dimension i IP
- Søge information - Forberedelse til aktørrollespillet - få styr på egen aktør
- Diskutere - Møder i FN's sikkerhedsråd
- Selvrefleksion - Individuelt arbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Computational thinking ... forudse næste træk og udarbejd evt. modtræk
- Kommunikative færdigheder - Argumentationsteknik ... diskussion
- Overskue og strukturere - Historisk overblik
- Personlige
- Selvtillid - Styrke mundtlig fremstilling
- Initiativ
- Ansvarlighed - Det er super vigtigt at fravær minimeres så vidt muligt under aktørrollespillet ... Vi er afhængige af dig og dit fremmøde!
- Sociale - Anderledes måde at lære samfundsfaglig teori
- Samarbejdsevne - Dannelse af alliancer
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Klar til eksamen
Klar til eksamen
- Repetition / opsamling
- Gennemgang af bekendtgørelse
- Eksamenstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015213364",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015213364",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015213364"
}