Holdet f22htxd_SamfundsfagB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Johnny Pedersen
Hold f22htxd_SamfundsfagB (f22htxd_1d_SamfB, f22htxd_2d_SamfB, f22htxd_3d_SamfB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk Politik
Titel 2 Økonomi
Titel 3 Økonomi - International Økonomi (IØ)
Titel 4 Sociologi
Titel 5 IP - Verdens Udfordringer
Titel 6 IP - Ny Verdensorden
Titel 7 IP - Spillet om "Nogumo" - IP i praksis
Titel 8 Klar til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk Politik

Dansk Politik

Kernestof:

Kap. 2 - De politiske partier, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=585

Kap. 3 - Politisk deltagelse og vælgeradfærd, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=704

Kap. 4 - Styreformer, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=841

Kap. 5 - Grundloven og magtens tredeling, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=853

Gruppearbejde:

De politiske partier

1. Klassen inddeles i 13 grupper

• Socialdemokratiet (A)
• Radikale Venstre (B)
• Konservative (C)
• Nye Borgerlige (D)
• Socialistisk Folkeparti (F)
• Veganerpartiet (G)
• Liberal Alliance (I)
• Kristendemokraterne (K)
• Dansk Folkeparti (O)
• Stram Kurs (P)
• Venstre (V)
• Enhedslisten (Ø)
• Alternativet (Å)


2. Udgangspunkt: Læs kap. 2 i e-bogen. Besøg det valgte partis hjemmeside og bestil alt gratis materiale.

Materialet sendes til:
Att. XXX
HTX – EUC-Nord
Hånbækvej 50
9900 Frederikshavn

3. Grupperne skal som minimum kunne redegøre for følgende punkter:

Partiets …
• Historie
• Ideologiske grundlag
• Placering på den politiske højre-venstre skala
• Markante personligheder
• Medlemmer, stemmeandel ved sidste valg og mandater i Folketinget (NB! Illustrer grafisk)
• Vælgergrundlag … Hvem stemmer typisk på partiet?
• Mærkesager ?
• Holdninger til:
o Miljø
o Velfærd
o Økonomi
o Indvandrere
o Uddannelsespolitik
o Fremtidsvisioner
• Vurdering af partiets chance for at komme i Folketinget ved næste valg

4. Gruppernes oplæg må maksimalt have 15 minutternes varighed og alle fremlægnings-metoder må tage i anvendelse.

o Statistik
o PowerPoint-præsentation
o Grafiske illustrationer
o Debat
o Video
o Opinionsundersøgelser
o Fantasien er jeres begrænsning

NB! Gruppen skal forberede skriftligt materiale til distribution i klassen. Elevtid = 4 timer

...

Hver gruppe udarbejdede PPP + infofolder (se dokumenter)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Økonomi

Økonomi

Kernestof:

Kap. 12 - Samfundsøkonomiske mål, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=421

Kap. 13 - Økonomiens grundbegreber, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=420

Kap. 16 - Velfærdsmodeller, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=416

Kap. 18 - Økonomisk politik, I: Samfundsfag C, Systime (ebog)
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=414


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Økonomi - International Økonomi (IØ)

International Økonomi (IØ)

Repetition økonomi - Samf C.

1) Nøglebegreber - Begrebsleksikon

2) Pengeøkonomisk Kredsløb (VIGTIGT: Brug som økonomisk analyseredskab!)

3) Økonomisk Politik:

  - finanspolitik.
  - pengepolitik.
  - valutapolitik.
  - indkomstpolitik.
  - arbejdsmarkedspolitik.
  - erhvervspolitik.


Økonomisk teori med fokus på:

1) Johny Maynard Keynes

2) Milton Friedman

3) Adam Smith

4) Karl Marx

Filosofisk tilgang til økonomiens "væsen" - Hvad er økonomi og penge herunder det "pengeløse" samfund.

Diskussion af økonomiens udfordringer og begrænsninger.

Velfærdsstaten og velfærdsstatsteori

Kernestof:

Kap. 7 - Velfærd - rammen om et godt liv, I: SamfNU B, Systime (ebog), https://samfnub.systime.dk/

Kap. 9 - Økonomi, I: SamfNU B, Systime (ebog), https://samfnub.systime.dk/

Søndergård, Lars: Verdens Syv udfordringer, Columbus, Kbh 2012, pp.127-140. (Kapitel 7 - Finanskrisen).


Supplerende materiale:

Selvstændig informationssøgning vedr.: Keynes, Friedman, Smith & Marx økonomisker teorier

PODCAST (Radio4): Hvorfor er penge ikke noget vi taler om?


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Begreber og teori - Begrebsleksikon
  • Læse - Kernestof - teori
  • Søge information - Selvstændig informationssøgning vedr.: Keynes, Friedman, Smith & Marx'x økonomiske teorier
  • Skrive - Synopsis
  • Almene (tværfaglige) - Eksamenstræning
  • Overskue og strukturere - Synopsis
  • Personlige
  • Selvtillid - Eksamenstræning
  • IT - PPP
  • Internet - Infomedia og Bibliotek.dk
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Sociologi

Sociologi

Hvad er sociologi - definition

Sociologer:;

1) Anthony Giddens - Det senmoderne samfund

2) Ulrick Beck - Risikosamfundet

3) Pierre Bourdieu - Habitusbegrebet, Kapitaler

Identitetsdannelse og socialisering

1) Social arv og miljø

2) Ungdom og identitetsdannelsen

3) Fra tradition til modernitet

Kultur og kulturmøder

1) Kulturforståelser

2) Den danske kultur

3) Kulturmøder og sammenstød

4) Mono- og multikultur

Fokus på Ulighed

Diskussion af  ulighed og fattigdom i Danmark


Kernestof:

Kap. 1 - Identitetsdannelse og socialisering, Kap. 2 - Kultur og kulturmøder, I: SamfNU B, Systime (ebog), https://samfnub.systime.dk/

Supplerende materiale:


En Syg forskel - https://www.dr.dk/drtv/episode/en-syg-forskel_103170

Joachim B. Olsen & Özlem Cekic diskuterer fattigdom - https://www.youtube.com/watch?v=XpbI8y_ryCQ&t=3s



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Teori og begreber
  • Diskutere - Ulighed og fattigdom
  • Selvrefleksion - Social arv og miljø
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere - Synopsis
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 IP - Verdens Udfordringer

IP - Verdens Udfordringer

Vi starter med en overordnet introduktion til International politik og får styr på centrale begreber og teorier. (kapitel 1 & 2).

Dernæst diskuterer vi på klassen, hvilke udfordringer vi står overfor i en globaliseret verden?

Med udgangspunkt i bogen: Verdens syv udfordringer diskuteres de præsenterede udfordringers aktualitet og status i dag - 9 år efter bogens udgivelse.

Vi diskuterer hvorvidt der er kommet nye udfordringer? Klassen opdeles  grupper med henblik på efterfølgende gruppearbejde.

Kernestof:

Alle nedenstående kapitler stammer fra: Søndergård, Lars: Verdens Syv udfordringer, Columbus, Kbh 2012. (170 sider)

Baggrundskapitler

Kapitel 1 - Verden i går og i dag - og teorier om international politik
Kapitel 2 - Magt og styring i Verden

Kapitler vedr. specifikke udfordringer:

Kapitel 3 - Krig og terror
Kapitel 4 - Kulturmøder og menneskerettigheder
Kapitel 5 - Den fattige verden
Kapitel 6 - Overbefolkning og migration
Kapitel 7 - Finanskrisen
Kapitel 8 - Oliepanik
Kapitel 9 - Klimaforandringer

Bogens kapitler deles ud på grupper og der laves en synopsis øvelse, der efterfølgende præsenteres på klassen. Feedback fra andre grupper og lærer med særlig fokus på problemformuleringen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - IP begreber og teori
  • Læse - De to første kapitler læses af alle. Efterfølgende deles de syv udfordringer (samt tilhørende kapitler) ud på grupper. BEMÆRK alle kapitler opgives til eksamen som kernestof!
  • Søge information - Informationssøgning vedr. bonusudfordringer
  • Diskutere - Hvilke udfordringer står vi overfor i den globaliserede verden?
  • Formidling - Via Powerpoint - introduktion til og træning i synopsis-formen.
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Årsager - konsekvenser - løsninger
  • Kommunikative færdigheder - PPP - præsentation - synopsis - problemformulering
  • Overskue og strukturere - PPP - præsentation - synopsis - problemformulering
  • Personlige
  • Selvtillid - Eksamenstræning og præsentation på klassen
  • IT
  • Præsentationsgrafik - PPP
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 IP - Ny Verdensorden

International Politik (IP) - Ny verdensorden

IP i historisk kontekst.

Systemteorien og magtbegrebet

Hård og blød magt

Interventionisme vs. isolationisme

Realisme vs. idealisme

Forskellige typer konflikter:

1) Afkolonoialiserings-konflikter
2) Stedfortræder-konflikter¨
3) Nationalitets-konfliket

Kernestof:

Branner, Hans: Internationale systemer og konflikter (Tema 5), I: Samfundet på tværs, Columbus, Kbh. 2000. pp. 208-253.


Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Begreber og teori
  • Læse - Kernestof: Fokus på den historiske dimension i IP
  • Selvrefleksion - Individuelt arbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere - Historisk overblik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 IP - Spillet om "Nogumo" - IP i praksis

En Ny Verdensorden - hvordan? - Om intervention og forsoning:

http://www.ungdomsbyen.dk/index.php/materialer/87-en-ny-verdensorden-hvordan

(+ Kompendium) ... Øvelser, artikler og baggrundsmateriale

Aktørrollespil - Spillet om Nogumu:

http://www.ungdomsbyen.dk/index.php/materialer/87-en-ny-verdensorden-hvordan

(+ Kompendium) ... Scenarie, forberedelser og opdateringer

(Materialet estimeres til 30 ns.)

Supplerende materiale:

Film: Hotel Rwanda, 2004.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PPP - Forsoning / retfærdighed IP 08-04-2025
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Begreber og teori i praksis
  • Lytte - Lytte til andres argumenter, kompromisets svære kunst
  • Læse - Kernestof: Fokus på den historiske dimension i IP
  • Søge information - Forberedelse til aktørrollespillet - få styr på egen aktør
  • Diskutere - Møder i FN's sikkerhedsråd
  • Selvrefleksion - Individuelt arbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Computational thinking ... forudse næste træk og udarbejd evt. modtræk
  • Kommunikative færdigheder - Argumentationsteknik ... diskussion
  • Overskue og strukturere - Historisk overblik
  • Personlige
  • Selvtillid - Styrke mundtlig fremstilling
  • Initiativ
  • Ansvarlighed - Det er super vigtigt at fravær minimeres så vidt muligt under aktørrollespillet ... Vi er afhængige af dig og dit fremmøde!
  • Sociale - Anderledes måde at lære samfundsfaglig teori
  • Samarbejdsevne - Dannelse af alliancer
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 8 Klar til eksamen

Klar til eksamen

- Repetition / opsamling

- Gennemgang af bekendtgørelse

- Eksamenstræning
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer