Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Design B
|
Lærer(e)
|
Lone Duus
|
Hold
|
t22htxz_DesignB (t22htxz_1z_DesignB, t22htxz_2z_DesignB, t22htxz_3z_DesignB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro - Designfaget
Introduktion til fagets 3 områder: kommunikationsdesign, produktdesign og design af fysiske omgivelser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FormZ kursus - 3d modellering
Virtuelundervisning - intro film til FormZ
Øvelser i 3D Modelling
Visualiseringsmetoder
· mindst en af følgende typer: tegninger, collage, fotos, 3d-computermodellering
· målfaste tegninger og/eller målfaste modeller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Konstruktivfrihåndstegning
Introduktion til konstruktivfrihåndstegning, top, front, sidebilede og rumligtegning
Visualiseringsmetoder
· skitsering i forskellige faser af en designproces
Researchmetoder i sammenhæng med konkrete projekter
· skitserende og eksperimenterende undersøgelser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Anneks - designresearch del 1
Anneks, Designresearch del 1
Plantegning af eget værelse - web-gis / tegningsarkiv - intro illustrator - Boligtype gennemgang
– tidstypiske stilperioder inden for boliger i Danmark de sidste 100 år
-Opmål og tegn en plantegning af dit eget værelse, med mure, døre, vinduer og indretning.
-Kig på Web-Gis, og find jeres egen matrikel, find frem til forskellige indstillinger ved matrikel, som f.eks. koter. Prøv de forskellige baggrundskort og se hvordan grunden og byggeriet har udviklet sig.
-Gå ind på tegningsarkiv i din hjemkommune, og find egen bolig. Kig på de forskellige dokumenter og find de tekniske tegninger over jeres hus. Se om de stemmer overens med hvordan det faktisk ser, og kig på hvordan man tegner murer, døre, vinduer, køkken og toilet.
- Introduktion til illustrator. – Tegn plantegningen af dit værelse op i illustrator i 1:50
Genstandsfelt: Design af fysiske omgivelser
Faglige mål:
- vurdere eget og andres design på grundlag af undersøgelser og analyser i forhold til selvvalgt fokus/tema/synsvinkel
-reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur
-forholde sig reflekteret og kritisk til den designede omverden ud fra deres erfaringer med designprocesser og som interessenter
-sætte egne og andres designprocesser og løsninger i et kritisk design- og teknologihi- storisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv
-undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder, som nævnt i kernestoffet
Researchmetoder i sammenhæng med konkrete projekter
-undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning
-kildekritisk informationssøgning
-forskellige designetnografiske metoder til undersøgelse af interessenter
-aflæsning af designrepræsentationer, herunder analoge og digitale tekniske tegninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Anneks - Designresearch del 2
Anneks, Designresearch del 1 - Skitsenoter
Se "Fremtidens drømmeboliger: Min funktionelle base / Dr 2 - Sæson 1 - episode 4.
Link nederunder.
Mens eller efter I ser episoden, skal I tegne noteskitser af de 3 huse der omtales. I må gerne tegne flere.
Skitsenoter er en måde at huske et hus på, - man laver en skitse på en måde så man kan huske det man synes er vigtigt eller mest spændende ved huset. Tegningerne behøver ikke være præcise - men skal afspejle noget kendetegnende ved huset. Noteskitser er noter i form af tegnign i stedet for i form af ord.
https://www.dr.dk/drtv/episode/fremtidens-droemmeboliger_-min-multifunktionelle-base_47757
Tungen bibliotek.
Blad i bøgerne og find huse du på den ene eller anden måde finder interessante, find navnet på arkitekt og stedbetegnelse, og se om du kan finde flere informationer om huset på nettet.
Saml din research til endnu en research planche.
Genstandsfelt: Design af fysiske omgivelser
Faglige mål:
- vurdere eget og andres design på grundlag af undersøgelser og analyser i forhold til selvvalgt fokus/tema/synsvinkel
-reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur
-forholde sig reflekteret og kritisk til den designede omverden ud fra deres erfaringer med designprocesser og som interessenter
-sætte egne og andres designprocesser og løsninger i et kritisk design- og teknologihi- storisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv
-undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder, som nævnt i kernestoffet
Researchmetoder i sammenhæng med konkrete projekter
-undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning
-kildekritisk informationssøgning
-forskellige designetnografiske metoder til undersøgelse af interessenter
-aflæsning af designrepræsentationer, herunder analoge og digitale tekniske tegninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Design et Anneks
Design et Anneks
Design et anneks til dig selv, - forstil dig at annekset kunne stå i jeres have, og det kunne være dit værelse.
Krav:
Max bredde:3,3 m. Max længde: 10 m. Max højde: 4.10 m
Skal som minimum indeholde the-køkken, mulighed for at sove, bordplads, siddepladser, opbevaring.
Tegn skitser af alle mulige forskellige facader.
Tegn skitser af indretningen – tegner du i illustrator skla du huske at gemme forskellige udgaver, så man kan se forløbet fra ide til færdig målfaste tegninger.
Aflevering:
A3 plancher. 1) Research 2) Skitser 3) Detaljering 4) Optegning: plantegning + 4 facader
Genstandsfelt: Design af fysiske omgivelser
Faglige mål:
-kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt
-foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
-detaljere et designprojekt eller et væsentligt element af et designprojekt arbejde iterativt
-præsentere et designprojekt visuelt og mundtligt
-anvende og forklare formålet med forskellige former for visualisering i forskellige faser af designprocesser.
Visualiseringsmetoder
· skitsering i forskellige faser af en designproces
Researchmetoder i sammenhæng med konkrete projekter
-undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning
-skitserende og eksperimenterende undersøgelser
Designparametre
Form, funktion, kommunikation, æstetik og teknologi.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Navneskilt
Navneskilt
Typografi og placering. Der arbejdes med at se bogstaver som et grafisk billede, forholde sig til formatet og til "det negative rum".
Genstandsfelt: Kommunikationsdesign
Faglige mål:
- Analysere og kritisk diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
- Visuelt og mundtligt formidle og reflektere over en designproces og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi
- Undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder, som nævnt i kernestoffet
- Foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- Præsentere et designprojekt visuelt og mundtligt
Visualiseringsmetoder:
- Skitsering i forskellige faser af en designproces
- Målfaste tegninger og/eller målfaste modeller
Designparametre: Form, funktion, kommunikation, æstetik og teknologi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Rumligt bogstav
Bogstaverne fra navneskiltet som vi så som grafiske elementer, arbejder vi videre med eksperimenter med at se bogstaverne form og rumligheder. Øvelsen afsluttes med at fabulere over om rumligheden kunne være en bygning eller et møbel.
Faglige mål:
• bevæge sig bevidst mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt mellem det kendte og det ukendte
• anvende og forklare formålet med forskellige former for visualisering i forskellige faser af designprocesser.
Visualiseringsmetoder
· skitsering i forskellige faser af en designproces
· rumlige modeller
Researchmetoder i sammenhæng med konkrete projekter
· skitserende og eksperimenterende undersøgelser
Designparametre Form · funktion · kommunikation · æstetik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Produktanalyse møbel
Gruppe opgave. Hver gruppe får tildelt en dansk møbel designer som de skriver om.
Lav en kort præsentation af designere.
Udvælg en eller flere møbler lav en produktanalyse.
Generelt og i sammenhæng med konkrete projekter skal eleverne kunne:
• analysere og kritisk diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
• vurdere eget og andres design på grundlag af undersøgelser og analyser i forhold til selvvalgt fokus/tema/synsvinkel reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur
• sætte egne og andres designprocesser og løsninger i et kritisk design- og teknologihistorisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv
Designteori · designprocessens elementer på et reflekteret niveau
Researchmetoder i sammenhæng med konkrete projekter
· undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning
· kildekritisk informationssøgning
Designparametre Form · funktion · kommunikation · æstetik · teknologi - centrale parametre.
I sammenhæng og på bekrivende niveau: rum · æstetik · materiale · konstruktion· kultur · samfund · klima · bæredygtighed · produktion · økonomi · historie · etik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Samtalemøbel
DESIGN ET MØBEL TIL: “den gode samtale”.Der kan vælges mellem 3 forskellige slags samtaler, - den man kan have med sig selv, den man kan have 2 personer imellem, eller den man kan have i en gruppe.
Genstandsfelt: produktdesign
Designteori
– designprocessens elementer på et reflekteret niveau
– designhistorie med fokus på design fremstillet i perioden fra modernismen til i dag.
Visualiseringsmetoder
– 2D- og 3D-skitsering, herunder skitsering i målestoksforhold
– modelbygning
– desktoppublishing og fotobehandling.
Researchmetoder
– forskellige metoder (observation, spørgeundersøgelse, interview eller lignende) til undersøgelse af forskellige interessenter, herunder brugeren og opdragsgiveren
– skitserende undersøgelser
– form, produkt- og procesanalyse
– informationssøgning i faglitteratur og på hjemmesider.
Designparametre
a) parametrene form, funktion, æstetik og kommunikation.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
3D modeling anneks/møbel
Eleverne øver sig i 3d modellering i FormZ
De kan vælge mellem at tegne anneks eller møbel fra tidligere projekter.
Generelt og i sammenhæng med konkrete projekter skal eleverne kunne:
• analysere og kritisk diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
• visuelt og mundtligt formidle og reflektere over en designproces og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi
• sætte egne og andres designprocesser og løsninger i et kritisk design- og teknologihistorisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
I en designproces skal eleverne kunne:
• kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt
• foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
• præsentere et designprojekt visuelt og mundtligt
• anvende og forklare formålet med forskellige former for visualisering i forskellige faser af designprocesser.
Designteori · designprocessens elementer på et reflekteret niveau
Visualiseringsmetoder
· mindst en af følgende typer: tegninger, collage, fotos, 3d-computermodellering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
HTX Spil
HTX-spil
Design et spil der handler om HTX. Spillet skal kunne bruges til brobygning og henvender sig derfor til 8-10 klasse. Spillet skal kunne spille indenfor en time.
Research: Spil forskellige brætspil mens i observerer jer selv. Skriv noter ned om fordele og ulemper.
Idegenrering – lav hurtige prototyper med papir og blyant, så I får testet og genere nye ideer på et tidligt tidspunkt.
Det endelige spil skal layoutes i illustrator og photoshop. Spillet skal have holde bare spilleplader og kort. Til spillet laves emballage.
Der afleveres dokumentation over proces, metoder og endelige produkt.
Research, idegenerering, optegning, videre udvikling og prototype.
Generelt og i sammenhæng med konkrete projekter skal eleverne kunne:
• analysere og kritisk diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
• visuelt og mundtligt formidle og reflektere over en designproces og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi
• vurdere eget og andres design på grundlag af undersøgelser og analyser i forhold til selvvalgt fokus/tema/synsvinkel
• reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
I en designproces skal eleverne kunne:
• identificere et designproblem samt formulere, planlægge og gennemføre et designprojekt, som baseres på et hovedgreb
• undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder, som nævnt i kernestoffet
• kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt
• foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
detaljere et designprojekt eller et væsentligt element af et designprojekt arbejde iterativt
• præsentere et designprojekt visuelt og mundtlig
• anvende og forklare formålet med forskellige former for visualisering i forskellige faser af designprocesser.
Visualiseringsmetoder
· skitsering i forskellige faser af en designproces
· mindst en af følgende typer: tegninger, collage, fotos, 3d-computermodellering
· rumlige modeller f.eks. prototyping, mock-ups og lignende
· målfaste tegninger og/eller målfaste modeller
Researchmetoder i sammenhæng med konkrete projekter
· undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning
· skitserende og eksperimenterende undersøgelser
· kildekritisk informationssøgning
· forskellige designetnografiske metoder til undersøgelse af interessenter, herunder bru- geren og opdragsgiveren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det smukke i forfald
Det smukke i forfald – Fotoserie af et sted i forfald
Opgave: Find en bygning i forfald og lav en fotoserie på minimum 6 fotos. Tag flere og udvælg derefter de bedste.
I serien skal der indgå fotos af bygningen på afstand, bygningens materialer, rum og lysindfald
Der skal været tænkt over beskæringen og linjerne i billederne, og der skal være tænkt over rækkefølgen de vises i.
Visualiseringsmetoder
· mindst en af følgende typer: tegninger, collage, fotos, 3d-computermodellering
Researchmetoder i sammenhæng med konkrete projekter
· undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Studieretningscase
Studieretningscase – Teknologi A – Design B
Bæredygtighed og materialer – Virksomheden Rais
Forløbet har fokus på følgende elementer:
Undersøgelse og afgrænsning af en problemstilling hos virksomhed (FASE 1).
Undersøge og opsamle empiri (FASE 2).
1. Hos virksomheden: Lytte og notere dig viden som kan anvendes til bearbejdning af din problemstilling.
2. Fra studieretningsfag: kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling af viden til brug for den efterfølgende analyse.
Bearbejde data (FASE 2 og 3).
3. Her skal du udvælge og anvende metoder / modeller fra studieretningsfagene og udarbejde en analyse til brug for din besvarelse af problemformuleringen.
4. Du skal desuden udarbejde et handlingsforslag til løsning af den valgte problemstilling.
5. Til slut skal du vurdere på konsekvenserne af dit handlingsforslag, for virksomheden og for samfundet.
Formidle data (FASE 4)
6. Dit arbejde skal formidles i en projektopgavebesvarelse.
7. En vejledning til projektopgavens indhold i overskrifter finder du på bilag 4.
Faserne i studieretningscasen
FASE 1: Afgrænse problemstilling og udarbejde din opgaves problemformulering.
FASE 2: Analyser på nøgleproblem ved anvendelse af metoder og modeller fra studieretningsfagene.
FASE 3: Udarbejd handlingsforslag og vurder konsekvenserne af dit handlingsforslag.
FASE 4: Projektopgave-skrivning.
Faglige mål
• analysere og kritisk diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
• visuelt og mundtligt formidle og reflektere over en designproces og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi
• vurdere eget og andres design på grundlag af undersøgelser og analyser i forhold til selvvalgt fokus/tema/synsvinkel reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur
• sætte egne og andres designprocesser og løsninger i et kritisk design- og teknologihistorisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende og forklare formålet med forskellige former for visualisering i forskellige faser af designprocesser.
Designteori · designprocessens elementer på et reflekteret niveau
Researchmetoder i sammenhæng med konkrete projekter
· undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning
· skitserende og eksperimenterende undersøgelser
· kildekritisk informationssøgning
· forskellige designetnografiske metoder til undersøgelse af interessenter, herunder bru- geren og opdragsgiveren
aflæsning af designrepræsentationer, herunder analoge og digitale tekniske tegninger
Designparametre Form · funktion · kommunikation · æstetik · teknologi - centrale parametre.
I sammenhæng og på bekrivende niveau: rum · æstetik · materiale · konstruktion· kultur · samfund · klima · bæredygtighed · produktion · økonomi · historie · etik
Supplerende stof
Virksomhedsplaner, produkttests eller produktanmeldelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Trasformation del 1
Transformation – arbejde med eksisterende bygninger.
Nyt i gammel, renovering, restaurering – mange betegnelser dækker over det vi skal arbejde med de næste 5 uger. (sidste uge fremlæggelser)
I skal arbejde med en eksisterende bygning, der ikke bliver brugt. Jeg forslår Idræts Alle 155 – da den ligger i nærheden, og nogle måske kender den indefra da der var fitnesscenter. I må også gerne komme med forslag til bygninger selv, vigtigt er at bygningen går fra én funktion til en anden.
I skal fortage forskellige research og dernæst skal i designe et forslag hvad den kan bruges til. Ordet transformation ligger op til at bygningen skal skifte funktion. På grund af klimakrisen og Paris Aftalen og det fakta at byggebranchen står for en meget stor andel af CO2 udledning, er der et stort behov for at tænke i bæredygtighed, genanvendelighed og lang levetid inden byggeriet.
I skal udforske det eksisterende ved at iagttage, analysere og identificere kvaliteter – og med afsæt i dette skal I designe jeres bud på en transformeret bygning med ny funktion.
Aflevering:
Research og analyse
(foto registrering, mapping, funktionsanalyse, materialeanalyse, rumanalyse)
Skitsering
(tegning og/eller model af hele eller dele af bygning)
Målfast visualisering
(af hele eller dele af bygning)
Eksempler:
Vendsyssel Kunstmuseum
Nordkraft
Arkitektskolens bibliotek
Faglige mål
Generelt og i sammenhæng med konkrete projekter skal eleverne kunne:
• analysere og kritisk diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
• visuelt og mundtligt formidle og reflektere over en designproces og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi
• vurdere eget og andres design på grundlag af undersøgelser og analyser i forhold til selvvalgt fokus/tema/synsvinkel reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur
• sætte egne og andres designprocesser og løsninger i et kritisk design- og teknologihistorisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv
I en designproces skal eleverne kunne:
• identificere et designproblem samt formulere, planlægge og gennemføre et designprojekt, som baseres på et hovedgreb
• anvende forskellige strategier til idégenerering og konceptudvikling
• undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder, som nævnt i kernestoffet
• kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt
• foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
• anvende og forklare formålet med forskellige former for visualisering i forskellige faser af designprocesser.
Designteori · designprocessens elementer på et reflekteret niveau
Visualiseringsmetoder
· skitsering i forskellige faser af en designproces
· mindst en af følgende typer: tegninger, collage, fotos, 3d-computermodellering
· målfaste tegninger og/eller målfaste modeller
Researchmetoder i sammenhæng med konkrete projekter
· undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning
· skitserende og eksperimenterende undersøgelser
· kildekritisk informationssøgning
· forskellige designetnografiske metoder til undersøgelse af interessenter, herunder bru- geren og opdragsgiveren
aflæsning af designrepræsentationer, herunder analoge og digitale tekniske tegninger
Designparametre Form · funktion · kommunikation · æstetik · teknologi -
I sammenhæng og på bekrivende niveau: rum · æstetik · materiale · konstruktion· kultur · samfund · klima · bæredygtighed · historie · etik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Arkitekturstafet
Arkitekturstafet
Arkitekturstafet – KBH
På baggrund af arkitekturanalysens (Designbogen) 14 punkter laves en arkitektur analyse i billeder og stikord.
Forberedelse til arkitektur stafet på KBH studietur:
Lav skitser til alle 14 fotos og planlæg hvor og hvordan I vil tage billederne.
Skriv stikord ned til besvarelse. Skriv de pågældende # til alle skitser.
Hver gruppe får tildelt en bygning.
I 3 timer på studieturen tages billederne og ligges op med tilhørende # og stikord.
Vi holder øje og det kan være jeres foto ikke bliver godkendt og skal tages om.
Design af fysiske omgivelser og kommunikationsdesign
• analysere og kritisk diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
• visuelt og mundtligt formidle og reflektere over en designproces og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi
• vurdere eget og andres design på grundlag af undersøgelser og analyser i forhold til selvvalgt fokus/tema/synsvinkel
• reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur
• sætte egne og andres designprocesser og løsninger i et kritisk design- og teknologihi- storisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv
• undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder, som nævnt i kernestoffet
• · punktnedslag i designhistorien fra den industrielle revolution til i dag i sammenhæng med konkrete projekter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Transformation del 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Tema 1 - opstart
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Tema 1
I løbet af 3g skal I lave 3 projekter, suppleret af mindre kurser.
De sidste 2 projekter, er baseret temaer.
Hvert tema består af et abstrakt emne, som i så skal løse til et konkret projekt.
Begge temaer kan løses indenfor alle af de 3 områder:
kommunikationsdesign, produktdesign og design af fysiske omgivelser.
Hvilke genstandsfelt eleven vælger at løse opgaven inden for, bestemmer vedkommende selv, blot alle felter er repræsenteret i portfolio.
Parallelt med projektforløbene sætter vi os ind i punkt nedslag fra stilperioderne.
Temaer:
Design med kurver, Repetitioner, Fra 2D til 3D, Forskudte flader
Genstandsfelter, der behandles som enkeltområder eller integreret:
• produktdesign
• kommunikationsdesign
• design af fysiske omgivelser
Faglige mål
Generelt og i sammenhæng med konkrete projekter skal eleverne kunne:
• analysere og kritisk diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
• visuelt og mundtligt formidle og reflektere over en designproces og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi
• vurdere eget og andres design på grundlag af undersøgelser og analyser i forhold til selvvalgt fokus/tema/synsvinkel
• reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur
• forholde sig reflekteret og kritisk til den designede omverden ud fra deres erfaringer med designprocesser og som interessenter
• sætte egne og andres designprocesser og løsninger i et kritisk design- og teknologihi- storisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv
• se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfeltet
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
I en designproces skal eleverne kunne:
• identificere et designproblem samt formulere, planlægge og gennemføre et designprojekt, som baseres på et hovedgreb
• anvende forskellige strategier til idégenerering og konceptudvikling
• undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder, som nævnt i kernestoffet
• kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt
• foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
detaljere et designprojekt eller et væsentligt element af et designprojekt arbejde iterativt
• præsentere et designprojekt visuelt og mundtligt
• bevæge sig bevidst mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt mellem det kendte og det endnu ukendte
• anvende og forklare formålet med forskellige former for visualisering i forskellige faser af designprocesser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Stilhistorie
Hver gruppe arbejder med hver sin stilhistorie, og finder karakteristika og eksempler indenfor hvert genstandsfelt.
Afleveringen består i en præsentation, en grafisk aflevering til portfolio, en skriftlig aflevering samt visuelle elementer til tidslinje på væg.
• analysere og kritisk diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
• vurdere andres design på grundlag af undersøgelser og analyser i forhold til selvvalgt fokus/tema/synsvinkel
· andres designprocesser og løsninger i et kritisk design- og teknologihistorisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv
• se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfeltet
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Tema 2
I løbet af 3g skal I lave 3 projekter, suppleret af mindre kurser.
De sidste 2 projekter, er baseret temaer.
Hvert tema består af et abstrakt emne, som i så skal løse til et konkret projekt.
Begge temaer kan løses indenfor alle af de 3 områder:
kommunikationsdesign, produktdesign og design af fysiske omgivelser.
Hvilke genstandsfelt eleven vælger at løse opgaven inden for, bestemmer vedkommende selv, blot alle felter er repræsenteret i portfolio.
Parallelt med projektforløbene sætter vi os ind i punkt nedslag fra stilperioderne.
Temaer:
Design med kurver, Repetitioner, Fra 2D til 3D, Forskudte flader
Genstandsfelter, der behandles som enkeltområder eller integreret:
• produktdesign
• kommunikationsdesign
• design af fysiske omgivelser
Faglige mål
Generelt og i sammenhæng med konkrete projekter skal eleverne kunne:
• analysere og kritisk diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
• visuelt og mundtligt formidle og reflektere over en designproces og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi
• vurdere eget og andres design på grundlag af undersøgelser og analyser i forhold til selvvalgt fokus/tema/synsvinkel
• reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur
• forholde sig reflekteret og kritisk til den designede omverden ud fra deres erfaringer med designprocesser og som interessenter
• sætte egne og andres designprocesser og løsninger i et kritisk design- og teknologihi- storisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv
• se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfeltet
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
I en designproces skal eleverne kunne:
• identificere et designproblem samt formulere, planlægge og gennemføre et designprojekt, som baseres på et hovedgreb
• anvende forskellige strategier til idégenerering og konceptudvikling
• undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder, som nævnt i kernestoffet
• kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt
• foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
detaljere et designprojekt eller et væsentligt element af et designprojekt arbejde iterativt
• præsentere et designprojekt visuelt og mundtligt
• bevæge sig bevidst mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt mellem det kendte og det endnu ukendte
• anvende og forklare formålet med forskellige former for visualisering i forskellige faser af designprocesser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015213371",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015213371",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015213371"
}