Holdet f22eux_DanskA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Katrine Riis, LUK - Peter Jørgensen, Stine Schütten Kold
Hold f22eux_DanskA (f22eux_H1_DanskA, f22eux_H2_DanskA, f22eux_H3_El_DanskA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Menneske og teknologi
Titel 2 Værklæsning - Korsgaard og autofiktion
Titel 3 Medieanalyse - fokus på dokumentarfilm
Titel 4 Teknologiens betydning
Titel 5 Tekster om tilværelsen
Titel 6 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Menneske og teknologi

FORMÅL OG INDHOLD:
Hvilke konsekvenser har den teknologiske udvikling for mennesket og det liv, vi gerne vil føre? Dette forløb introducerer til danskfaget på EUX i relation til dette emne omkring menneskets forhold til og brugen af teknologi. De tekster, vi skal arbejde med, har alle - på forskellig måde - blik for de konsekvenser, teknologisk udvikling kan have og forholdet mellem kultur og natur. Nogle er fulde af optimisme, andre af skæbnetro eller pessimisme. I følgende forløb har holdet arbejdet med DR3-dokumentaren "Tessas Hævn" som værk.    
  
I dette forløb er der fokus på følgende:
- Introduktion til danskfaget
- Introduktion til danskfagets skriftlighed
- Fakta og fiktion
- Ciceros Pentagram
- Kommunikationsmodeller
- Toulmins argumentationsmodel og appelformer
- Avisjournalistik og nyhedskriterier
- Analyse af lyrik
- Analyse af noveller


I dette forløb arbejdes med følgende faglige mål:
*Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
*Analysere og fortolke fiktive tekster
*Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrettede sammenhænge
*Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelser til nutiden.

Og følgende kernestof:
*Sagtekster, herunder journalistisk, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
*Tekster med relevans for teknologisk dannelse
*Mangfoldige litterære genrer
*Litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber
*Værklæsning af dokumentarværk

MATERIALER:
Primærtekster:
*Steve Cutt (2013): "Man": https://www.youtube.com/watch?v=WfGMYdalClU (3 sider)
*#BlivVed, DR P3, August, 2019: https://www.youtube.com/watch?v=vDL9faLGizc (1 side)
*Artikel: "Fremtidens teknologi vil gøre os til bedre mennesker", Stine Kromann Dragsted, Kristeligt Dagblad, 1/8, 2017 (4 sider)
*Artikel: "Vi former teknologien - men former også os", Peter Dalsgaard, 21/6, 2017 (2,5 sider)
*Billede: "Earth is melting" https://www.pinterest.dk/pin/501799583454752312/ (august 2019)
*"Efter Bikini", Halfdan Rasmussen, 1948 (1 side)
*"Plasticsolen", Michael Strunge, 1981 (1 side)
*Uddrag af "Handlingen", Inger Christensen, 1969 (1 side)
*"Blip-Båt", Kim Larsen, 1979 (1 side)
*"Hver 20. gymnasieelev er udsat for digitale krænkelser", 20/2, 2020, Jyllandsposten, (2 sider)
* Værk: DR3-dokumentarserie (2020): Tessas hævn, DR3: https://www.dr.dk/drtv/serie/tessas-haevn_183769
Tilrettelægger og programredaktør: Anja Pil Overby
Fotograf: Theis Mortensen, Jeppe Kjær Andersen, Ida Gabriella Banck, Christian Ravn  
Klipper: Flemming Oskar Davidsen (50 sider)

(Sidetalsskøn: 66,5 sider)


Sekundærtekster:
*"Dansk er mange ting", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 1,1 (5,5 sider)
*"Kontrakter, koder og genrer", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 2,1 (8,4 sider)
*Generelt om kommunikationsmodeller: https://www.gymdansk.dk/kommunikationsmodeller.html (1 side)
*"Om Ciceros retoriske pentagram", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 4,9 (5,8 sider)
*Om Laswells kommunikationsmodel", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 5,6 (2 sider)
* "Argumentation", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Uddrag af kapitel 4,10 (4 sider)
*"Appelformer, Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Uddrag af kapitel 4,9 (1 side)
*"Avisjournalistik", Ole Schultz Larsen, Håndbogen til dansk, Kapitel 5,1 (1 side)
* "Hvad er lyrik?", Bertelsen, Tinne Serup m.fl, ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime 2019 (1 side)
* "At analysere lyrik", Bertelsen, Tinne Serup, ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime 2019 (2,7 sider)
*"Hvad er en novelle?", Bertelsen, Tinne Serup m.fl, ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime 2019 (2,5 sider)
*"At analysere noveller", Bertelsen, Tinne Serup m.fl, ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime 2019 (3,5 sider)

(38,4)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Værklæsning - Korsgaard og autofiktion

Vi har i forløbet læst et værk fra 2017. Vi har således arbejdet med nyere litteratur og haft fokus på de tendenser, som strømmer gennem litteraturen i det 21. århundrede. Vi har udover værket også arbejdet med artikler, anmeldelse og interview omhandlende romanen.

Materiale:
- Thomas Korsgaard: Hvis det skulle komme et menneske forbi (2017)
- Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt" (2019) - brugt i en skriftlig afleveringsopgave (analyse, fortolkning og perspektivering)
- Internetsøgning om Thomas Korsgaard
- Video fra Youtube om minimalismen: "Minimalisme og Helle helle - dansk litteratur" fra 18. april 2018.
- Boganmeldelse: Tue Andersen Nexø: "En hel bog af smattede glansbilleder", udgivet i Information 4. februar 2017.
- Interview: Simon Roliggaard: "Lige om lidt kommer katastrofen. Lige om lidt eksploderer min far", udgivet i Politiken 28. januar 2017.
- Artikel: Sofie Sørensen: "Familie om debutantforfatter: Det er usandt og for groft", udgivet i Politiken 9. februar 2017.

- Litteraturhistorien - på langs og på tværs:
  - "2000-2020: Eksperimenterende realisme" --> "Realisme, autofiktion og minimalisme" samt "Tendenser i den nyeste litteratur"  
- Håndbog til dansk:
  - "Når fakta og fiktion mødes"
- Tekstanalyse.dk:
  - Kapitlet om "Personer" (fokus på helhedssynsmodellen og relationsmodellen)


Faglige mål:
  udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger  
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.  

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker (Hvis der skulle komme et menneske forbi)
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Produkt:
- Skriftlig fremstilling - analyse, fortolkning og perspektivering af "I bor da meget pænt".

Omfang: ca. 380 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Medieanalyse - fokus på dokumentarfilm

Et medieforløb med fokus dokumentarfilmen som genre. Vi har derudover også arbejdet med podcastdokumentar. Vi har haft fokus på fakta- og fiktionskoder og autenticitetsmarkører.

Materiale:
Dokumentarfilmen Kandis for livet (2021) + filmplakat (værk)
Anna Raaby Ravn: Guldæg: Virkelighedsflugt, udgivet i Weekendavisen 25/2-2022
TV2-dokumentaren: Herlufsholms hemmeligheder (2022)
DR-dokumentar: Efterskolen, 1. afsnit (2021)
DR-podcast: Dronekrigeren, afsnit 1 (2019)
DR-dokumentaren: Dronekrigen, afsnit 1 (2019) - brugt til at sammenligne podcast med dokumentar. Forskellen på lyd overfor billede og lyd

Håndbog til dansk:  
- Kapitel 2. - Fakta og fiktion, kapitel 2.1 - Kontrakter, koder og genrer, 2.2 - Fakta- og fiktionsgenren, kapitel  5.2 - Dokumentarfilm, kapitel 5.8 - Podcasts.
- Analysevejledninger - Retorisk analyse af meningsjournalistik, medieanalyse af dokumentarfilm, medieanalyse af podcastdokumentar

Guide til skriftlig dansk:
- Kapitel 4 (analyse, vurdering og diskussion) og kapitel 5 (Analyse, vurdering og perspektivering)
- Opgavesættet om Sociale medier - eleverne har lavet opgaven analyse, vurdering og diskussion

Terminsprøvesæt indeholdende følgende to tekster:
Tekst 1. Nicolai Toxværd: ”Skal piger i trøjen? Ja, selvfølgelig skal de det”, kronik, Jyllands-Posten, 8. feb. 2024.
Tekst 2: Birgitte Baadesgaard: ”Værnepligt til kvinder er ikke ligestilling. Det er tilpasning til en ramme, skab af og for mænd”, kronik, Berlingske, 7. december 2022.

Faglige mål:
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

Kernestof:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.

Produkt:
- Skriftlig fremstilling: analyse, vurdering og diskussion
- Terminsprøve - skriftlig fremstilling: analyse, vurdering og diskussion (opgavesæt om kvinder og værnepligt)
- Skriftlig fremstilling: analyse, vurdering og perspektivering (analyse af dokumentaren Efterskolen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Teknologiens betydning

Forløbet har kredset om teknologiens indflydelse på mennesket – fysisk, mentalt, eksistentielt og samfundsmæssigt.
Temaet "Teknologiens betydning" er blevet belyst gennem tekster, der spænder fra romantikkens fascination og ængstelse over det nye til det moderne menneskes næsten symbiotiske forhold til og afhængighed af digitale teknologier. Forløbet tematiserer både frygten for at miste det menneskelige i mødet med maskinen og mulighederne for udvikling, erkendelse og kunstnerisk skabelse gennem teknologisk innovation. Vi har reflekteret over, hvordan teknologi former vores identitet, relationer og verdensforståelse, og hvordan disse forandringer kommer til udtryk i sproglige, æstetiske og fortællende former.

I forløbet har vi haft fokus på at analysere og fortolke litterære og sagprosatekster i et historisk og tematisk perspektiv med særligt henblik på teknologiens rolle i menneskelivet og samfundet. Eleverne har arbejdet med genrebevidsthed, fortælleteknik, tematik og litteraturhistorisk kontekst fra romantikken til det 21. århundrede. Gennem kombinationen af ældre og nyere litteratur samt teori om kunstig intelligens har eleverne forholdt sig analytisk og reflekterende til, hvordan teknologi fremstilles og diskuteres i forskellige tider og teksttyper.



N.F.S. Grundtvig: Mands minde (1838)
H.C. Andersen: Nattergalen (1844)
Martin Andersen Nexø: Soldage (1903)
Johannes V. Jensen: Maskinerne (1901)
Pär Lagerkvist: Far och jag (1924)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (1960)
Peter Seeberg: Patienten (1962)

VÆRK: Tobias V. Larsen: Den nye hud er stål (2021)
"Tobias har skrevet ny bog med kunstig intelligens: 'Det var rystende at se, hvad den kom frem til'", Silas Bay Nielsen, DR, maj 2021

Cecilie Lindegaard: Teknologiens tekster, Systime 2025, her fra afsnittene ”Kunstig intelligens”, ”GPT – en højt udviklet kunstig intelligens” og ”ChatGPT” i kap. 3. Det teknologiske menneske
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2025, https://litthist.systime.dk/?id=237

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime 2025
https://hbdansk.systime.dk/?id=125

Eksamenssæt HTX dansk A 2022: ”Data”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Data" 03-02-2025
"Data" 03-02-2025
"Data" 03-02-2025
2 - Generalprøve skr. dansk 06-02-2025
2 - Generalprøve skr. dansk 06-02-2025
2 - Generalprøve skriftlig dansk 06-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tekster om tilværelsen

Temaet "Tekster om tilværelsen" kredser om menneskets søgen efter identitet, mening og tilhørsforhold i en kompleks verden. Gennem arbejdet med både historiske og moderne tekster har vi stillet skarpt på forskellige eksistentielle grundvilkår.
I forløbet har vi undersøgt, hvordan mennesket både formes af og reagerer på de sociale, kulturelle og eksistentielle rammer, det lever i – fra middelalderens normer og mytiske fortællinger til nutidens urbaniserede og fragmenterede virkelighed.
Eleverne har reflekteret over, hvordan litteraturen giver stemme til det, der ofte er svært at udtrykke i hverdagen, og hvordan litteraturen på den måde kan fungere som spejl, kritik og/eller trøst i tilværelsen.

Forløbet har haft fokus på at analysere og fortolke litterære og filmiske værker fra forskellige perioder med vægt på menneskets eksistentielle vilkår og sociale livsbetingelser. Eleverne har arbejdet med centrale litterære perioder og strømninger – fra folkeviser og romantik til modernisme og ny realisme – og undersøgt, hvordan form, fortællestruktur og sproglige virkemidler bruges til at formidle menneskets indre og ydre konflikter.
Forløbet har haft fokus på at styrke elevernes evne til at sætte værkerne ind i en litteraturhistorisk, kulturel og samfundsmæssig kontekst, og vi har inddraget både fiktion og fakta i arbejdet med værkanalyse og perspektivering.


Torbens datter
Ebbe Skammelsøn
Germand Gladensvend
FILM: Jeppe på Bjerget, inst. Kasper Rostrup (1981)
Schack Staffeldt: Indvielsen (1804)
Adam Oehlenschlager: Guldhornene (1802)
St. St. Blicher: Sig nærmer tiden (1837)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl) (1900)
Henrik Pontoppidan: Muldskud (1888)
Herman Bang: Frøkenen (1883)
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Martin A. Hansen: Roden (1955)
VÆRK: Jacob Ejersbo: Nordkraft (2002)
Artikel: Blandt junkiehunde i Aalborg, Jyllands-Posten, 2002
VÆRK: Filmen Nordkraft (2005)


KILDER:
Håndbog til dansk:
- Kap. 3 ”Litteratur”
Litteraturhistorien på langs og på tværs:
- Oplysningstiden - https://litthist.systime.dk/?id=123
- Romantikken - https://litthist.systime.dk/?id=124
- Det moderne gennembrud - https://litthist.systime.dk/?id=125
- Modernisme og realisme
o 1. verdenskrig og ekspressionisme: https://litthist.systime.dk/?id=171#c461
o Karen Blixen: Ringen: https://litthist.systime.dk/?id=267
o Eksistentialisme: https://litthist.systime.dk/?id=125
At læse Karen Blixen:
- Kap. 4 ”Det psykologiske fokus”: https://kb.systime.dk/?id=136
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fortællinger og mundtlighed 29-03-2025
Fortællinger og mundtlighed 29-03-2025
Fortællinger og mundtlighed 29-03-2025
Beruselse 12-04-2025
Beruselse 13-04-2025
Beruselse 13-04-2025
Snyd og bedrag 04-05-2025
Snyd og bedrag 04-05-2025
Snyd og bedrag 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer