Holdet t22htxg_EngelskA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Charlotte Høppner Gundelund
Hold t22htxg_EngelskA (t22htxg_3g_EngA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The English Language
Titel 2 Into the Wild
Titel 3 The Evil Question
Titel 4 Australia
Titel 5 Ethics in Science and Technology

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The English Language

Eleverne har løbende gennem skoleåret arbejdet med det engelske sprogs grammatik, både isoleret og i den givne kontekst (i sammenhæng med forløb). Der har været små og store præsentationer undervejs så eleverne har kunne øve sig på forskellige kommunikationsstrategier. I hvert forløb har der været kontekstuel fokus på sprog, ordforråd, sproglig variation og engelsk som globalt sprog.

Derudover har vi arbejdet på at forbedre eleverne skriftligt gennem flere forskellige værktøjer, f.eks. beskrivende sprog og retoriske værktøjer. Eleverne har derudover arbejdet meget bevidst med de skriftlige skrivegenre på engelsk A.

Kernestof:
• det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
• ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
• sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
• almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
• principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
• det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Faglige mål:
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
• skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• demonstrere viden om fagets identitet og metode

Materiale:
Everything is illuminated af Jonathan Safran Foer (uddrag)
Engelsk Fortsættergrammatik (I-bog på systime)
Engelsk Grammatik med Synonymer (grammatikbog) https://engelskfortsaettergrammatik.systime.dk/
Guess the accent (video)
Accent Challenge! Foreign Accent Quiz (video)
The English Handbook (I-bog på Systime) https://theenglishhandbook.systime.dk/
Ordbogen.com
Cambridge dictionary https://dictionary.cambridge.org/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Into the Wild

I dette forløb læser eleverne romanen Into the Wild. Forløbet er tilrettelagt således at vi arbejder med bogen mens vi læser. Der er gennem arbejdet mange forskelligartede mundtlige og skriftlige opgaver, samt opgaver af en mere kreativt formidlende karakter.

Materiale:
Into the Wild af Jon Krakauer
Society By Eddie Vedder (sang)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 The Evil Question

I dette forløb arbejder eleverne med spørgsmålet om ondskab. Vi kigger på konceptet fra flere vinkler, bla. religiøst, filosofisk, personligt og samfundsmæssigt.
Forløbet blev indledt med teori om ondskab (Lars Svendsen) og herefter har eleverne arbejdet med forskellige skildringer af ondskab i skønlitterære tekster med perspektiveringer til virkeligheden.

Eleverne har i forløbet også set en valgfri film/dokumentar, der belyser ondskab, og herefter præsenteret den for hinanden med fokus på filmiske virkemidler samt skildringen af ondskab i forskellige afskygninger.
(Eleverne valgte en af følgende: American Murder – dokumentar; Joker, American History X, We need to talk about Kevin)   

Derudover har eleverne skrevet deres egen short story om ondskab ud fra en række bundne kriterier.

Kernestof:
• sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
• almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
• principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
• Et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i en engelsksproget region

Faglige mål:
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
• udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner, herunder Storbritannien og USA, på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, teknologiske, naturvidenskabelige og samfundsmæssige forhold
• demonstrere viden om fagets identitet og metode

Materiale:
The Problem of Evil af Crash Course (Video)
The Psychology of Evil af Phillip Zimbardo (TedTalk)
Born of Man and Woman by Richard Matheson (Short story), 1950
The Lottery – Shirley Jackson (Short Story) 1948
RUN af Mat Johns (Short film)
Why not everyone is a torturer by Stephen Reicher and Alex Haslam, (Article) BBC, 2004
A Philosophy of Evil af Lars Svendsen (uddrag)
The Boogeyman af Stephen King, (short Story)
The Ones Who Walk Away from Omelas af Ursula K. Le Guin (short story)
The Silence of the Lambs af Thomas Harris (Romanuddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Ethics in Science and Technology

Ethics in Science and Technology

I dette forløb arbejder eleverne med tekster, der især belyser filosofiske og etiske spørgsmål ved videnskabelige og teknologiske fremskridt. Der er ikke fokus på rigtigt og forkert men på diskussionen af det moralsk/etisk forsvarlige – både individuelt og på samfundsniveau.
Mange af emnerne i teksterne er udvalgt i samarbejde med eleverne og bearbejdningen af teksterne har haft fokus på elevernes selvstændighed og evne til saglig behandling af emnerne.
Eleverne har i forløbet selv valgt en etisk problemstilling inden for teknologi og naturvidenskab, de har fremlagt i grupper. Her har eleverne kunne trække på viden fra andre fag f.eks. fysik, bioteknologi, idræt og teknologi.
Kernestof:
• ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
• sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
• almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• tekster, der behandler etisk, historisk og filosofisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
• et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
• faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.


Faglige mål:
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
• udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner, herunder Storbritannien og USA, på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, teknologiske, naturvidenskabelige og samfundsmæssige forhold
• orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
• behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metode
Materiale:
The truth about assisted dying by Dr. Stefanie Green, TEDxSurrey (TEDTalk),  2023
Overview of anti-euthanasia arguments, BBC
The super-rich ‘preppers’ planning to save themselves from the apocalypse, The Guardian (Opinion), 2022
Unpacking the ethical issues swirling around Neuralink, The Conversation, (Point of View), 2014
Monkey MindPong, Neulalink (Video), 2021
The Last Question by Isaac Asimov (Short Story), 1956
The Plague by Ken Liu (Short story), 2013
The Godfather of AI Leaves Google and Warns of Danger Ahead, The New York Times, (Opinion) 2023
The Pedestrian by Ray Bradbury (Short story), 1951
Can Computer Algorithms Learn to Fight Wars Ethically?, The Washington Post (opinion), 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer