Holdet t23htxp_EngelskB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Mette Gjerding Ovesen
Hold t23htxp_EngelskB (t23htxp_1p_EngB, t23htxp_2p_EngB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Man and Machine
Titel 2 Creative writing
Titel 3 How technology shaped America
Titel 4 The Industrial Revolution
Titel 5 Uncolor Me
Titel 6 Social inequality in the UK
Titel 7 Lingua Franca
Titel 8 Fight Club (værklæsning)
Titel 9 Grammatik og skriftlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Man and Machine

I dette forløb har eleverne arbejdet med teknologiske og etiske aspekter her omkring. Forløbet har rummet en blanding af fakta og fiktion og eleverne har lært at analysere ud fra litterærfaglig metode samt det retoriske pentagram.
Der er blevet arbejdet i par og i grupper og der har været fokus på den gode klassediskussion.

Anvendt materiale:
Muse: Algorithm (Simulation theory, 2022)
Udleveret/uploadet kompendium


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse 15-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Creative writing

Eleverne har haft et forløb i creative writing, hvor de har arbejdet med forskellige genrer, herunder remediering og forfatning af egen tekst. Eleverne har arbejdet individuelt og har fremlagt deres arbejde for hinanden undervejs i forløbet. Eleverne er blevet styrket i at tolke sproglige billeder og blive bevidste om brugen heraf i deres egne tekstproduktioner. Eleverne er blevet stillet forskellige opgaver med forskellige benspænd.

Anvendt materiale:
Kashmir - Lampshade (The Good Life, 1999)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 How technology shaped America

Eleverne har arbejdet ud fra e-bogen
" Technology and society - now, then and beyond" af Merethe Laustsen Urth, Systime (e-bog)
Kapitlet: How technology shaped America
Herunder følgende tekster:
- Intro
- Mark Twain - Roughing it
- Detroits deroute
- Off to the moon
- Cars and American life

Herudover er der anvendt:
- Dokumentar: America in color - the titans of industry (dailymotion.com)
- Peter J. Boyer: The road ahead (the world of business, 27. april 2009)
- Film: 8 Mile
- The growing problem of space junk (CNN, 2021)
- Is the future of space travel just for super rich people (CNN Business, 2019)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay - Transgender athletes 21-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 The Industrial Revolution

Eleverne har arbejdet med perioden - dels som gruppearbejde, hvor de har lavet research på hvert deres underemne og fremlagt for hinanden, og dels som gruppearbejde med gennemgang på klassen.
Formålet var at styrke elevernes historiske og kulturelle bevidsthed og trække paralleller til nutiden. Vi har således både gennemgået teksterne og arbejdet med dem, men også diskuteret etiske aspekter i en historisk kontekst.

Anvendt materiale:

William Blake: The Chimney Sweeper poems (1789 + 1794)
Ken Follett: A Place Called Freedom, chapter 1 (1995)
Ada Niels Chew: A living wage for factory girls (1894)
Annie Besant: White slavery in London (1888)
The industrial revolution - crash course:
https://www.youtube.com/watch?v=zhL5DCizj5c
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Uncolor Me

Forløbet Uncolor Me har haft racisme som overordnet tema. Forløbet har blandt andet berørt racisme i UK under corona pandemien, racisme og diskrimination af den indianske del af befolkningen i Canada samt racekonflikter i USA - fra slavetiden og op til i dag.
Eleverne har således opnået kendskab til både historiske, kulturelle og samfundsaktuelle forhold i UK, USA og Canada.
Eleverne har primært arbejdet i par og i grupper, og de har arbejdet ud fra et udleveret kompendie + supplerende materiale.

Anvendte tekster:

- Race in Britain and definitions of whiteness, marked and unmarked bodies, white priviledge, structural/systematic racism and colour blindness.
From: "Everyone is here - New shapes of diversity and belonging in Britain" by Sten Pulz Moslund, Systime 2021 (e-bog)

- Theconversation.com: "Yes, there is structural racism in the UK - Covid 19 outcomes prove it" (April 6, 2021)

- telegraph.co.uk: Laura Smith: Mixed race in the UK: am I the future of this country? (2014)

- From the library of congress: Indigenous people of America (US)

- Podcast: Stolen - The search for Jermain (US), intro + episode 2, Spotify.

- Why so many children died at Indian residential schools (CA), by Tristan Hopper, Vancouver Sun (May 29, 2021)

- How many more indigenous people have to die at Thunder Bay?, by Tanya Talaga, Indigenous issues columnist, The Star (November 17, 2019)

- Where women go missing in Canada, VPRO documentary (October 3, 2020), Youtube

- Black Lives (US) - introduction to slavery, seperate but equal, civil rights movement, post racist America?, From Black Voices, Gyldendal 2020 (Systime e-bog)

- The Butler (film)

- "To survive in America as a black man, make yourself small", The Guardian (May 25, 2021)

- "White supremacists and militias have infiltrated police across US, report says", Sam Levin, The Guadian (August 27, 2020)

- The Hate U Give (film), 2018

- Marc Mitchell - The new girl (2001)

- Shirley Jacson - After you my dear alphonse, 1946 (brugt som eksamenstræning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Social inequality in the UK

Anvendt materiale:
- The seven social classes of 21st century Britain - where do you fit in, BBC (2015)
- Joseph Rowntree Foundation: What is poverty?, jrf.org.uk
-https://www.youtube.com/watch?v=0RO67LjN_ks
- Storbritannien på sultegrænsen, dokumentar, DR (2019) Afsnit 2
- Anti homeless spikes - sleeping rough opened my eyes to the city's barbed cruelty: The Guardian (2015)
- All The People - Britpop and British working class culture:https://medium.com/@BeautyInLonely/all-the-people-britpop-and-british-working-class-culture-b5d509c9bf29
- Pulp: Common People (1995)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Lingua Franca

Som et led i at opfylde den del af kernestoffet som omfatter "det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca" har eleverne arbejdet med følgende materiale:

Intercultural lunch breaks (Routledgetextbooks.com)

The history of English in 10 minutes
https://www.youtube.com/watch?v=SfKhlJIAhew

Lennok Morrison: Native English speakers are the world's worst communicators, BBC (2016)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fight Club (værklæsning)

Eleverne har læst bogen som værk og arbejdet med den undervejs. Ligeledes har de arbejdet med to uddrag fra filmen med henblik på filmiske virkemidler og det narrative. Vi har desuden talt om kultur og normer i forbindelse med køn og hvordan forbrugskulturen har indflydelse på os som individer.

Anvendt materiale:
Chuck Palahniuk: Fight Club (1996)
Tom Fordy: Is masculinity still in a state of crisis (The Telegraph,
2014)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Grammatik og skriftlighed

Vi har løbende gennem 1g og 2g arbejdet med grammatik og genren argumentative essay. Her til har vi anvendt følgende e-bøger:

- Engelsk Grundgrammatik af Helle Brieghel og Dorthe Chalotte Hagelskjær, Systime (e-bog)
- Engelsk Fortsættergrammatik af Hagelskjær m.fl., Systime (e-bog)
- Skriftlig eksamen i engelsk - HTX og EUX af Jørgensen m.fl., Systime (e-bog)
- Ordbogen.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer