Holdet t23htxz_EngelskB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Thor Skov Sørensen
Hold t23htxz_EngelskB (t23htxz_1z_EngB, t23htxz_2z_EngB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grammatik
Titel 2 Sustainability (GF)
Titel 3 Horror Theory & Literary Horror Fiction
Titel 4 Sects in The U.S.
Titel 5 English as A Global Lingua Franca
Titel 6 Course on Culture

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grammatik

Eleverne har løbende arbejdet med de grammatiske emner, der specielt er relevante ift. den skriftlige eksamen. De har både arbejdet med kontekstuel-  og opgavebaseret grammatik. Der er specielt taget udgangspunkt i den grammatik, der har været opgivet i de eksamensopgaver, der løbende er blevet lavet i form af afleveringsopgaver (elevtid).

De har anvendt kompendiet "Eng B gram (version 1)", der bl.a. henter inspiration fra "Get It Right" (Poul Tornøe): https://getitright.systime.dk/?id=1

Normalt har de adgang til ordbogen.com


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sustainability (GF)

Forløbet strækker sig over grundforløbet og har fokus på den globale opvarmning, menneskers overforbrug og nogle af de mulige teknologiske løsninger, der kan være med til at løse problemerne. Forløbet tager bl.a. udgangspunkt i bogen ”Footprints” Materialet er en blanding af skønlitteratur, statistikker over global opvarmning og varierende opgaver, hvor elever bl.a. skal opfinde deres egen grønne teknologi, samt skrive et digt vedr. global opvarmning.  

Faglige mål:

- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner  

- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

KERNESTOF (ca. 25 sider)

Tekster:

“The Larder” (Morris Luries, 1984)
“One World Down The Drain” (Simon Rae, 1990)
“What is a carbon footprint?” (Footprints) (Mike-Bernes Lee og Duncan Clarke, 2010)

Video:

“Before The Flood” (Fisher Stevens, 2016)
“Could Electric Vehicles be Bad for the Environment? Data Reveals the Truth” (https://www.youtube.com/watch?v=uIGnfTOmNUA)

SUPPLERENDE STOF (ca. 7 sider)

Video:

”22 Inventions That Are Saving The Earth” (https://www.youtube.com/watch?v=FWFb-8hFutY)

Andre links:

https://www.rhymezone.com/
https://www.worldometers.info/co2-emissions/co2-emissions-by-country/
https://data.worldbank.org/indicator/EN.ATM.CO2E.PC
https://www.footprintcalculator.org/en/quiz/0/food/source

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Horror Theory & Literary Horror Fiction

Forløbet tager primært udgangspunkt i PP’en ”The Uncanny – The Paradox of Fear” (se link nedenfor). Eleverne lærer fortælle- og horrorteori som de anvender på diverse kortfilm og skønlitterære værker. Dertil skal de selv producere horrorfortællinger på skrift.

Faglige mål:

- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner  
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
ordforråd og idiomer
- almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk

KERNESTOF (ca. 35 sider)

Tekst:

”The Raven” (Edgar Allan Poe, 1845)
”The Man Who Loved Flowers” (Stephen King, 1977)
“Why we crave horror movies” (Stephen King, 1982)
Kort tekstuddrag vedr. “Gothic Romances” (se Lectio)

Video:

”The Paradox of Horror” (Noël Caroll)
Der er set uddrag fra ”Resident Evil”, ”Chucky”, ”Psycho” og ”Nattevagten” (se PP’en nedenfor)
Powerpointen ”The uncanny – The paradox of fear”: https://drive.google.com/file/d/1Vqo1rWaBv66Ze_1L0KQBf3uBq524xU4j/view?usp=sharing

SUPPLERENDE STOF (ca. 5 sider)

To korte tekstuddrag fra ”Dracula” (Abraham Stoker, 1897) (se holdmateriale på Lectio)
Der er set diverse kortfilm fra linket: https://www.scoopwhoop.com/inothernews/short-horror-films/#.djjadajx1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sects in The U.S.

Forløbet omhandler sekter og gruppemanipulation i USA, herunder med speciel fokus på Scientology og Westboro Baptist Church. Eleverne bliver bl.a. præsenteret for eksempler fra disse to sekter, samt teori vedrørende gruppemanipulation. Eleverne skal bl.a. forstå, at USA er et sekulært samfund, der har stor diversitet i religiøse grupperinger. Dertil vil der være en generel diskussion om gruppementalitet.

Faglige mål:

- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner  
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

KERNESTOF (ca. 35 sider)

Tekster:

In U.S., 47% Identify as Religious, 33% as Spiritual (Jeffrey M. Jones, 2023) (https://news.gallup.com/poll/511133/identify-religious-spiritual.aspx)
"The Mentality of Groups" (by Kendra Cherry) (se holdmateriale på Lectio)
"Westboro Baptist Church Protesters Blocked At Fallen Soldier's Funeral" (se holdmateriale på Lectio)
"How does mind control work?" (se holdmateriale på Lectio)
A technical overview of mind control tactics (https://www.psychologicalharassment.com/coercive-mind-control-tactics.htm)
Charles Manson (link til dokument)
”Parody or Mock Religions” (se holdmateriale på Lectio)

Video:

Megan Phelps TED talk (https://www.youtube.com/watch?v=bVV2Zk88beY)

SUPPLERENDE STOF: (ca. 10 sider)

Video:

Uddrag fra “The Secrets of Scientology” (BBC Panorama)
WBC videoklip (se holdmateriale på Lectio)
https://www.youtube.com/watch?v=lrctO2NLWCo (Pastafari – Mock Religion)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 English as A Global Lingua Franca

Dette forløb vedrører det engelske sprog som et globalt lingua franca. Begrebet ”Lingua Franca” defineres, og eleverne gør sig overvejsler om nødvendigheden ved, samt de positive og negative aspekter af, et globalt lingua franca. Med udgangspunkt i et interview af internationale studerende på KU, diskuterer eleverne, hvorvidt autentisk britisk engelsk er lettere eller sværere at forstå end engelsk anvendt som et lingua franca (af studerende, der kommer fra lande, hvor engelsk ikke er deres modersmål). Med udgangspunkt i den britiske lingvist David Crystals udtalelser om engelsk som et lingua franca, diskuterer eleverne den nuværende og fremtidige situation for verdens største lingua franca. Herunder er nogle af pointerne bl.a., hvordan engelsk som modersmål eksisterer i mange variationer, samt hvordan indisk engelsk i visse tilfælde skaber sin egen grammatik.

Faglige mål:

- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner  
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning

KERNSESTOF (ca. 6 sider)

Tekst:

Powerpointen: https://drive.google.com/file/d/1VSHbgLgP6GgJ7iZl2XUE7LGr8gscjgAN/view
”Sorry of my english” (af Xiaolu Guo, 2008)

Video:

https://www.youtube.com/watch?v=a9ZdC6wZnks
Video vedr. internationale studerende, der lige er startet på Københavns universitet. Videoen er ikke tilgængelig (kun i PP'en).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Course on Culture

Forløbet tager udgangspunkt i følgende PP vedr. kulturteori: https://drive.google.com/file/d/1mCNLbgLlUnH3Vjdic47J3sjWS9An_V9u/view

Teorien anvendes på forskellige eksempler, der belyser visse dele af engelsktalende landes kulturer overfor andre kulturer. Eleverne vil hermed - med udgangspunkt i specielt teori fra Geert Hofstede og Richard Gesteland - kunne sammenligne egen kultur med britisk, indisk, amerikansk mm.

Faglige mål:

- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner  
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

KERNESTOF (ca. 6 sider)

Tekst:

Tekst fra PP vedr. kulturteori: https://drive.google.com/file/d/1mCNLbgLlUnH3Vjdic47J3sjWS9An_V9u/view
"Symbols" (af Gerald Albaum)

Video:

"National Geographic Meet the Natives USA 1of5 The Cowboy People": https://www.youtube.com/watch?v=JTYB_-NSbLM
”American Factory” (Julia Reichert, Steven Bognar, 2019)

Andre links:

https://www.hofstede-insights.com/country-comparison-tool

SUPPLERENDE STOF (ca. 5 sider)

8 x "Selected cases" (skrevet af Richard Gesteland)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer