Holdet f23htxce_FysikB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Kasper Weirum Risgaard
Hold f23htxce_FysikB (f23htxce_1ce_FysikB, f23htxce_2ce_FysikB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 P2 - Afkøling af væsker
Titel 2 Temperatur i klasselokalet
Titel 3 Strømkilder
Titel 4 Projekt kanon - Mekanik: Bevægelse
Titel 5 Tryk og gasser
Titel 6 Elforsyningen (SO - P4)
Titel 7 Lys og lysets bølgemodel
Titel 8 Atomfysik og lys som partikler
Titel 9 Mekanik: Kræfter
Titel 10 Arbejde og energi
Titel 11 Selvstændigt projekt
Titel 12 Eksamensorientering
Titel 13 Armbøjninger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 P2 - Afkøling af væsker

Indhold:
SO-forløb om afkøling af væsker og beregning af fællestemperatur ved sammenblanding. Forløbet er afviklet i samarbejde med matematik, som har haft fokus på ligningsløsning.

• Energiformer
• Effekt
• Indre energi og varme
• Varmekapacitet
• Energibevarelse
• Tilstandsformer, herunder:
   • Specifik smeltevarme
   • Specifik fordampningsvarme
   • Fasediagram

Forsøg:
• Afkøling af væsker

Faglige mål
• kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
• kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
• kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv
• kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe

Kernestof
• beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
• indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
• termisk ligevægt og kalorimetri.

Anvendt materiale
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024a). 2. Energi. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p519. https://orbithtxb.systime.dk/?id=519.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024b). 2.1 Energiformer. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p530. https://orbithtxb.systime.dk/?id=530.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024c). 2.2 Effekt. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p531. https://orbithtxb.systime.dk/?id=531.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024d). 2.4 Indre energi og temperatur. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p534. https://orbithtxb.systime.dk/?id=534.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024e). 2.5 Varme. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p535. https://orbithtxb.systime.dk/?id=535.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024f). 2.6 Specifik varmekapacitet. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p538. https://orbithtxb.systime.dk/?id=538.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024g). 2.7 Smeltepunkt og kogepunkt. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p542. https://orbithtxb.systime.dk/?id=542.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024h). 2.8 Smeltevarme og fordampningsvarme. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p543. https://orbithtxb.systime.dk/?id=543.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024i). 2.9 Isolerede systemer. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p753. https://orbithtxb.systime.dk/?id=753.
Fasediagram for vand: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fasediagram_vann.svg
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport - Afkøling af væsker 23-11-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Temperatur i klasselokalet

Indhold
For at kunne monitorere temperaturen i klasselokalet skal eleverne udvikle et termometer baseret på en NTC-thermistor. Det indebærer at de skal lave prototype af eget termometer, kalibrering af eget termometer og test af eget termometers nøjagtighed.

• Temperatur
• Strømstyrke
• Spændingsforskel
• Effektloven
• Kredsløb
• Resistans
• Resistivitet
• Resistansens temperaturafhængighed
• Serie- og parallelforbindelse

Forsøg
• U,I-karakteristik af komponenter
• Resistansen i en leder
• Byg et termometer

Faglige mål
• kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
• kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
• ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
• kunne udføre et større eksperimentelt arbejde, hvor analyse af problemstillingen, opstilling af løsningsmodeller, målinger, resultatbehandling og vurdering indgår
• kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
• kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe
• undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, herunder innovative løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes

Kernestof
• simple jævnstrømskredsløb
• beregninger på elektriske jævnstrømskredsløb med flere komponenter
• beregninger på ledningsmodstand...

Anvendt materiale
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024a). 4. Elektriske kredsløb. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p545. https://orbithtxb.systime.dk/?id=545.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024b). 4.1 Ladning. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p547. https://orbithtxb.systime.dk/?id=547.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024c). 4.2 Strømstyrke. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p548. https://orbithtxb.systime.dk/?id=548.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024d). 4.3 Elektriske ledere og isolatorer. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p549. https://orbithtxb.systime.dk/?id=549.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024e). 4.4 Kredsløb. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p550. https://orbithtxb.systime.dk/?id=550.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024f). 4.5 Spændingsforskel. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p551. https://orbithtxb.systime.dk/?id=551.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024g). 4.6 Effektloven. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p552. https://orbithtxb.systime.dk/?id=552.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024h). 4.7 Resistans. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p553. https://orbithtxb.systime.dk/?id=553.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024i). 4.8 Resistor. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p554. https://orbithtxb.systime.dk/?id=554.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024j). 4.9 Resistivitet. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p555. https://orbithtxb.systime.dk/?id=555.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024k). 4.10 Joules lov. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p557. https://orbithtxb.systime.dk/?id=557.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024l). 4.11 Serieforbindelse. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p556. https://orbithtxb.systime.dk/?id=556.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024m). 4.14 Parallelforbindelse. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p559. https://orbithtxb.systime.dk/?id=559.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 Strømkilder

Indhold
• Galvaniske elementer (batterier)
• Solceller

Forsøg
• Bygge voltasøjle (introforsøg)
• Et elements konstanter
• Karakteristik af solcelle

Faglige mål
• kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
• kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
• kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv

Kernestof
• modeller for spændingskilder

Anvendt materiale
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024a). 4.12 Model for strømkilde. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p558. https://orbithtxb.systime.dk/?id=558.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024b). Supplerende stof: Strømkilder som omdanner kemisk energi. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p558. https://orbithtxb.systime.dk/?id=558.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024c). Supplerende stof: Strømkilde som omdanner termisk energi. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p558. https://orbithtxb.systime.dk/?id=558.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024d). Supplerende stof: Strøm fra sollys. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p558. https://orbithtxb.systime.dk/?id=558.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Projekt kanon - Mekanik: Bevægelse

Indhold
Forløbet går ud på at opstille en matematisk model til beregning af nedslagspunktet ved skud med Pasco kastekanon (det skrå kast). Først beregnes kanonkuglens mundingshastighed ved at lave en energibetragtning på et lodret skud. Herefter bekræftes kasteparablen og til sidst afholdes en konkurrence hvor grupperne skal ramme et givet punkt.

• Position, hastighed og acceleration
• Bevægelse med konstant hastighed
• Bevægelse med konstant acceleration
• Kinetisk energi
• Potentiel energi
• Mekanisk energi
• Det skrå kast

Forsøg
• Lodret skud med kastekanon - beregning af mundingshastighed
• Skråt skud med kastekanon - bekræftelse af kasteparablen

Faglige mål
• kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
• kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
• ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
• kunne udføre et større eksperimentelt arbejde, hvor analyse af problemstillingen, opstilling af løsningsmodeller, målinger, resultatbehandling og vurdering indgår
• kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
• kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, herunder innovative løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes

Kernestof
• kinematisk beskrivelse af bevægelser i én dimension samt det skrå kast eller jævn cirkelbevægelse
• en krafts arbejde, kinetisk energi, potentiel energi i tyngdefeltet nær Jorden samt systemer med energibevarelse  

Anvendt materiale
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024a). 7. Mekanik - Bevægelse. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p585. https://orbithtxb.systime.dk/?id=585.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024b). 7.1 Hastighed. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p674. https://orbithtxb.systime.dk/?id=674.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024c). 7.2 Modeller for bevægelse. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p675. https://orbithtxb.systime.dk/?id=675.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024d). 7.3 Hastighed ud fra strækningsgrafen. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p676. https://orbithtxb.systime.dk/?id=676.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024e). 7.4 Strækning ud fra hastighedsgrafen. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p677. https://orbithtxb.systime.dk/?id=677.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024f). 7.5 Hastighed ved konstant acceleration. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p678. https://orbithtxb.systime.dk/?id=678.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024g). 7.6 Strækning ved konstant acceleration. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p679. https://orbithtxb.systime.dk/?id=679.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024h). 9. Mekanik - Arbejde. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p648. https://orbithtxb.systime.dk/?id=648.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024i). 9.5 Kinetisk energi. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p687. https://orbithtxb.systime.dk/?id=687.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024j). 9.6 Potentiel energi. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p688. https://orbithtxb.systime.dk/?id=688.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024k). 9.7 Mekanisk energi og energibevarelse. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p689. https://orbithtxb.systime.dk/?id=689.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024l). 10. Mekanik - 2-dimensionelle bevægelser. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p703. https://orbithtxb.systime.dk/?id=703.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024m). 10.3 Skråt kast. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p706. https://orbithtxb.systime.dk/?id=706.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024n). 10.4 Bevægelserne i skrå kast. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p707. https://orbithtxb.systime.dk/?id=707.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024o). 10.5 Kastelængde i skråt kast. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p708. https://orbithtxb.systime.dk/?id=708.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024p). 10.6 Maksimal højde i skråt kast. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p709. https://orbithtxb.systime.dk/?id=709.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fysikrapport: Katapult 13-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Tryk og gasser

Indhold
• Tryk (repetition fra grundforløbet)
• Tryk i gasser
• Absolut temperatur
• Idealgasligningen
• Gassers densitet

Forsøg
• Idealgasligningen

Faglige mål
• kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
• kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv
• kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe
• kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
• idealgasloven ...

Anvendt materiale
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024a). 3. Termodynamik. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p574. https://orbithtxb.systime.dk/?id=574.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024b). 3.1 Tryk. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p573. https://orbithtxb.systime.dk/?id=573.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024c). 3.4 Absolut temperatur. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p567. https://orbithtxb.systime.dk/?id=567.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024d). 3.5 Idealgasligningen. In: Orbit B htx/eux. Systime, p. p568. https://orbithtxb.systime.dk/?id=568.
Holck, af Per and Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024e). 3.6 Gassers densitet. In Orbit B htx/eux (p. p569). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=569
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Elforsyningen (SO - P4)

SO-forløb i samarbejde med matematik. Projektet tager udgangspunkt i vekselstrøm og den danske elforsyning.

Indhold
• Bølger: Frekvens, fase, maksimum- og effektivværdi
• Joules lov for vekselstrøm
• Produktion af vekselstrøm med 3-faset generator
• Transformation af vekselstrøm
• Betydning af målefrekvens ved opsamling af data

Forsøg
• Produktion af 3-faset vekselstrøm
• Transformation af vekselstrøm
• Synkronisering af generatorer (Udført hos Martec)

Faglige mål
• kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
• kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
• ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
• kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
• kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv
• kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe
• kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, herunder innovative løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
• kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof
• ...elforsyningsnettet, herunder kendskab til vekselstrøm
• grundlæggende egenskaber ved bølger

Anvendt materiale
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024a). 5. Bølger. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p586. https://orbithtxb.systime.dk/?id=586.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024b). 5.1 Bølger. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p650. https://orbithtxb.systime.dk/?id=650.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024c). 5.2 Bølgers egenskaber. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p651. https://orbithtxb.systime.dk/?id=651.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024d). 4.15 Vekselstrøm. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p560. https://orbithtxb.systime.dk/?id=560.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024e). 4.16 Transformator. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p608. https://orbithtxb.systime.dk/?id=608.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024f). 4.17 Trefasevekselstrøm. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p561. https://orbithtxb.systime.dk/?id=561.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024g). 4.18 Sikkerhed og el. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p562. https://orbithtxb.systime.dk/?id=562.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 7 Lys og lysets bølgemodel

Indhold
• Det elektromagnetiske spektrum
• Huygens' princip
• Gitterligningen
• Refleksion
• Totalrefleksion
• Brydning
• Farvespredning

Forsøg
• Optisk gitter
• Refleksion, totalrefleksion, brydning og dispersion

Faglige mål
• kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag.
• kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder.
• ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne.
• kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv.
• kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe.

Kernestof
• lys som bølger, herunder det optiske gitter og brydningsfænomener
• det elektromagnetiske spektrum

Anvendt materiale
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024). 5. Bølger. In Orbit B htx/eux (p. p586). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=586
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024). 5.1 Bølger. In Orbit B htx/eux (p. p650). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=650
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024) 5.2 Bølgers egenskaber. In Orbit B htx/eux (p. p651). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=651
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024). 5.3 Lys som bølger. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p652. https://orbithtxb.systime.dk/?id=652.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024). 5.4 Bølgeligningen. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p653. https://orbithtxb.systime.dk/?id=653.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024). 5.5 Det elektromagnetiske spektrum. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p654. https://orbithtxb.systime.dk/?id=654.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024). 5.6 Brydning. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p655. https://orbithtxb.systime.dk/?id=655.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024). 5.7 Refleksion. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p656. https://orbithtxb.systime.dk/?id=656.
Holck, af Per og Kraaer, Birgitte Merci Lund og Jens (2024). 5.8 Optisk gitter. I: Orbit B htx/eux. Systime, s. p657. https://orbithtxb.systime.dk/?id=657.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Refleksion, brydning og totalrefleksion 29-10-2024
Rapport: Optisk gitter 18-11-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Atomfysik og lys som partikler

Indhold
Der arbejdes med atomers opbygning og udviklingen af atommodellen gennem tiden, med fokus på de kvantemekaniske effekter.
• Atommodeller
• Fotoelektrisk effekt
• Atomare spektre
• Hydrogenatomets energiniveauer og spektrum
• Kvantemekanikkens historie

Forsøg
• Sammenligning af emissionsspektre
• Polarisation af fotoner (demoforsøg)

Faglige mål
• kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
• kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
• kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
• kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv
• kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe
• kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof
• atomers og atomkerners opbygning
• fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling
• spektre, herunder hydrogenatomets spektrum

Anvendt materiale
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024a). 6. Atomfysik. In Orbit B htx/eux (p. p584). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=584
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024b). 6.1 Atomets opbygning. In Orbit B htx/eux (p. p694). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=694
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024c). 6.2 Fotoner. In Orbit B htx/eux (p. p695). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=695
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024d). 6.3 Bohrs atommodel. In Orbit B htx/eux (p. p696). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=696
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024e). 6.4 Brintatomet. In Orbit B htx/eux (p. p697). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=697
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024f). 6.5 Spektre. In Orbit B htx/eux (p. p698). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=698
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024g). 6.6 Anvendelse af emission og absorption. In Orbit B htx/eux (p. p699). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=699
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde

Titel 9 Mekanik: Kræfter

Indhold
• Normalkraft
• Resulterende kraft
• Newtons love
• Tyngdekraft
• Opdrift
• Fjederkraft
• Gnidningskraft
• Snorkraft
• Luftmodstand
• Fritlegemeanalyse
• Bevægelse på skråplan

Forsøg
• Forsøg med kræfter - induktiv

Faglige mål
• ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
• kunne udføre et større eksperimentelt arbejde, hvor analyse af problemstillingen, opstilling af løsningsmodeller, målinger, resultatbehandling og vurdering indgår
• kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
• kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe
• undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, herunder innovative løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes

Kernestof
• kraftbegrebet, herunder tyngdekraft, normalkraft, tryk, opdrift, snorkraft, gnidningskraft, luftmodstand samt fjederkraft
• Newtons love anvendt på bevægelser i én dimension, herunder kraftanalyse på skråplan

Anvendt materiale
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024a). 8. Mekanik - Kræfter. In Orbit B htx/eux (p. p587). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=587
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024b). 8.1 Kræfter du har mødt. In Orbit B htx/eux (p. p635). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=635
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024c). 8.2 Normalkraft. In Orbit B htx/eux (p. p637). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=637
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024d). 8.3 Den resulterende kraft. In Orbit B htx/eux (p. p638). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=638
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024e). 8.4 Newtons 1. lov - Inertiens lov. In Orbit B htx/eux (p. p636). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=636
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024f). 8.5 Newtons 2. lov - Kraftloven. In Orbit B htx/eux (p. p641). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=641
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024g). 8.6 Newtons 3. lov - Loven om aktion og reaktion. In Orbit B htx/eux (p. p640). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=640
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024h). 8.7 Snorkræfter. In Orbit B htx/eux (p. p639). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=639
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024i). 8.8 Fjederkraft. In Orbit B htx/eux (p. p644). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=644
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024j). 8.9 Gnidningskraft ved faste overflader. In Orbit B htx/eux (p. p643). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=643
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024k). 8.10 Luftmodstand. In Orbit B htx/eux (p. p642). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=642
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024l). 10. Mekanik - 2-dimensionelle bevægelser. In Orbit B htx/eux (p. p703). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=703
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024m). 10.1 Det skrå plan. In Orbit B htx/eux (p. p704). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=704
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024n). 10.2 Klods trækkes op ad skråplan. In Orbit B htx/eux (p. p705). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=705
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præsentation: Kræfter 30-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 Arbejde og energi

Indhold
• Udveksling af energi
• Energibevarelse
• Arbejde (af konstante og varierende kræfter)
• Kinetisk energi
• Gravitationel potentiel energi
• Potentiel energi i fjeder
• Mekanisk energi

Forsøg
• Hoppende bold

Faglige mål
• kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
• kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
• kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
• kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv
• kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe

Kernestof
• en krafts arbejde, kinetisk energi, potentiel energi i tyngdefeltet nær Jorden samt systemer med energibevarelse

Anvendt materiale
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024a). 9. Mekanik - Arbejde. In Orbit B htx/eux (p. p648). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=648
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024b). 9.1 Arbejde og energiomsætning. In Orbit B htx/eux (p. p649). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=649
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024c). 9.2 Tyngdekraftens arbejde. In Orbit B htx/eux (p. p684). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=684
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024d). 9.3 Gnidningskræfters arbejde. In Orbit B htx/eux (p. p685). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=685
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024e). 9.4 Arbejde af fjederkraft. In Orbit B htx/eux (p. p686). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=686
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024f). 9.5 Kinetisk energi. In Orbit B htx/eux (p. p687). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=687
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024g). 9.6 Potentiel energi. In Orbit B htx/eux (p. p688). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=688
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2024h). 9.7 Mekanisk energi og energibevarelse. In Orbit B htx/eux (p. p689). Systime. https://orbithtxb.systime.dk/?id=689
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 11 Selvstændigt projekt

Faglige mål:
• kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
• kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
• ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
• kunne udføre et større eksperimentelt arbejde, hvor analyse af problemstillingen, opstilling af løsningsmodeller, målinger, resultatbehandling og vurdering indgår
• kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
• kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv
• kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe.
• kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, herunder innovative løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 12 Eksamensorientering

Indhold
Forløbet dækker over 8 moduler, som er brugt til at regne eksamensopgaver samt eksamensorientering.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgaver 12-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Armbøjninger

Indhold
Forløbet er en kort introduktion til statik, hvorved det demonstreres hvordan kraftmomentet, når man laver armbøjninger, ændres ved at flytte støttepunktet, som normalt er ved fødderne, tættere på hænderne.
• Kraftmoment
• Vægtstangsprincippet
• Massemidtpunkt
• Statik

Forsøg
• Armbøjninger

Faglige mål
• kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
• kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
• ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
• undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, herunder innovative løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes

Kernestof
•  

Anvendt materiale
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2019a). 2. Rotation. In Orbit A htx (p. p260). Systime. https://orbithtxa.systime.dk/?id=260
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2019b). 2.5 Kraftmoment. In Orbit A htx (p. p299). Systime. https://orbithtxa.systime.dk/?id=299
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2019c). 2.7 Vægtstangsprincippet. In Orbit A htx (p. p300). Systime. https://orbithtxa.systime.dk/?id=300
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2019d). 2.8 Massemidtpunkt. In Orbit A htx (p. p301). Systime. https://orbithtxa.systime.dk/?id=301
Holck, af P., & Kraaer, B. M. L. og J. (2019e). 2.9 Statik. In Orbit A htx (p. p302). Systime. https://orbithtxa.systime.dk/?id=302
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning