Holdet t23htxvx_TeknologiB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Teknologi B
Lærer(e) Christian Peter Olsen, Kenneth Ørum Schultz, Lone Duus, LUK - Rune LUK - Hansen Pedersen, LUK-Christian LUK-Eriksen, Nanna Godiksen Dahl, Thomas Urth Abildgaard
Hold t23htxvx_TeknologiB (t23htxvx_1vx_TekB, t23htxvx_2vx_TekB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sundhedsteknologi
Titel 2 Egen virksomhed
Titel 3 Tidligere eksamensprojekt
Titel 4 Bioethanol (Del af Power to x)
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sundhedsteknologi

Eleverne skal kunne:
o arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering
o analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
o anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
o anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
o anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier
o fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
o anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen
o arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
o dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
o behandle problemstillinger i samspil med andre fag
o demonstrere viden om fagets identitet og metode.


I dette forløb er der særlig fokus på:
Teknologi analyse
Procesdiagrammer
Test af produkt i forhold til opstillede krav
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
næringsstoffer 10-01-2024
opskrifter og GY indeks 12-01-2024
Dagens arbejde 15-01-2024
Dagens arbejde 17- 01- 2024 17-01-2024
Sundhedsteknologi fremlægning 16-02-2024
Sundhedsteknologi rapport 16-02-2024
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Egen virksomhed

Formål
Formålet med forløbet er, at I lærer at organisere en produktion fra planlægning til kvalitetssikring og at I gør jer tanker om produktionens layout og arbejdsforhold. Endvidere at opnå forståelse for hvordan en teknologi påvirker samfundet.

Introduktion
I dette forløb skal i arbejde med hele kæden fra problem til salgbart produkt. De fleste dele har i arbejdet med i grundforløbet og 1 g. Nu skal det hele sættes sammen og vi tilføjer et lille nyt delelement om egen virksomhed.
Som alle andre projekter, skal I skrive en rapport, og lave en stand på en messe, hvor I viser jeres realiseringen af jeres produkt.

Krav til produktet
Værksted
• Produktet skal kunne laves i værkstederne på 8 moduler
• Budgettet er ca.100 kr. pr. mand
• Produktet skal være materielt, altså et fysisk produkt. Det må ikke være eksempelvis en film, et PC-spil eller lign.  
• Produkterne skal være så gennemførte, at de kan sælges.  

Dokumentation
I skal lave en rapport, og en messestand, hvor I viser processen og produktet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektbeskrivelse Egen Virksomhed 30-08-2024
Egen virksomhed 27-10-2024
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tidligere eksamensprojekt

Emne: Ungdom

En teknologirapport indeholder:
- Forside med oplysninger om rapportens titel, gruppemedlemmer, skole og dato
- Titelblad med resumé
- Indholdsfortegnelse
- Indledning, hvor læseren indføres i problemstillingen. Indledningen afsluttes med en problemformulering. Alternativt kan problemanalysen afsluttes med en problemformulering.
- Problemanalyse, hvor problemstillingen analyseres og dokumenteres. I skal indsamle informationer, som I skal bearbejde og analysere for at redegøre for og dokumentere problemet.
- Produktprincip, hvor I på baggrund af problemanalysen, idégenerering, konkurrent analyse, aktør-
og brugerundersøgelser opstiller og begrunder en række krav, som produktet skal leve op til. I skal beskrive jeres forskellige idéer og argumentere for de valg, I har truffet.
- Produktudformning, hvor I arbejder jer frem til den konkrete udformning af jeres løsning på problemet og udarbejder den nødvendige tilhørende tekniske dokumentation.
- Produktionsforberedelse, hvor I redegør for fremstillingsteknologien og processen.
- Realisering, hvor I – i et af skolens værksteder eller laboratorier – fremstiller løsningen på det valgte og bearbejdede problem. Processen dokumenteres, og der redegøres for afvigelser i forhold til det, som I har planlagt under fasen produktionsforberedelse.
- Evaluering, hvor I:
tester, hvor godt jeres produkt lever op til de krav, som I stillede,
diskuterer og vurderer, i hvilket omfang jeres produkt bidrager til at løse det overordnede samfundsmæssige problem,
reflekterer over gruppens arbejdsproces (evt. i bilag).
I skal undervejs gøre jer miljømæssige overvejelser. Disse overvejelser inddrages, hvor det er relevant, fx i forbindelse med opstilling af krav eller som miljøvurdering senere i rapporten. I skal ligeledes inddrage og anvende viden fra andre fag i forløbet.
- Konklusion
- Kildeliste
- Bilag, dvs. den godkendte projektbeskrivelse, tidsplan, tegninger og/eller beregninger og/eller program
kode samt andet materiale, der henvises til i rapporten.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektbeskrivelse - Ungdom 29-11-2024
Bioethanol opgave 1 04-12-2024
Bioethanol opgave 2 06-12-2024
Bioethanol opgave 3 13-12-2024
Ungdom - tidligere eksamensprojekt 02-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Bioethanol (Del af Power to x)

Dette er profilering af skolen som en Verdensmålsskole og det er også en del af værkstedspræsentationerne. Det er særlig bæredygtighed og tilgængelighed inden for energisektoren og transportsektoren, som forløbet har fokus på.. Kemilaboratoriet kan anvendes når et produkt skal fremstilles og når et produkt skal testes!

Kernestof:
Problemanalyse:
Produktudvikling
Realisering
Evaluering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer