Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Dinna Christensen
|
Hold
|
f23htxce_KemiB (f23htxce_1ce_KemiB, f23htxce_2ce_KemiB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Laboratoriekørekort
Faglige mål:
• tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser (der er kun blevet arbejdet med laboratoriesikkerhed)
Litteratur:
- Labinstruks 2023.pdf 15s
- faresymboler og H-sætninger.pdf 1s
- https://www.ecoonline.com/da/blog/faremaerkning-og-farepiktogrammer
- https://www.ecoonline.com/da/blog/h-og-p-saetninger#tre
Der er læst 18 sider
Øvelse:
- Laboratoriekørekort
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - At forstå hvordan man arbejder sikkerhedsmæssigt forsvarligt i et laboratorium
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Fældingstitrering - titrering af salmiakki
Faglige mål:
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
• anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Litteratur:
Kend kemien 1 fra systime.dk
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=165 2,3 s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=167 2,5 s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=168#c553 dog ikke krystalvand, og ionforbindelsers egenskaber 3,6s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=169 2,2 s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=170 3,1s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=171 2,7s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=180 2,1s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=182 2,1 s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=243 1,2 s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=187 2,6s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=189 1,1s
Der er læst 25,5 sider
Øvelser:
- Kvantitativ analyse af natron
- Titrering af salmiakki
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forklaring af kemisk mængdeberegning
|
23-11-2023
|
Kvantitativ analyse af natron
|
19-12-2023
|
TItrering af salmiakki
|
21-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - At forstå kemisk mængdeberegning
- Formidling - At lære at skrive rapporter i kemi
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - At bruge måleresultater fra lab til beregning og vurdere om ens beregning er rigtig lavet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Blandbarhed
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Litteratur:
- Litteratur.pdf (uddrag fra basiskemi C) 25 s
- Nogle vigtige ioners formler og navne.pdf
- Elektronegativitet.png
Der er læst 27 sider
Øvelser:
- Alkoholers blandbarhed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Alkoholers opløselighed
|
18-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - At forstå begrebet elektronegativitet og dens betydning for blandbarhed
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere - At oversætte prikformler til stregformler til strukturformler og bruge den til vurdering af blandbarhed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
P3 - Bæredygtighed
Samarbejde med teknologi B om at lave et eksisterende produkt mere bæredygtigt
Faglige mål:
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Litteratur:
Kend kemien 1 (systime.dk)
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=202 0,9s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=203 1,1s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=204 1,3s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=205 0,4s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=206 1,9s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=207 0,3s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=208 2,9s
Kend kemien 2 (systime.dk)
- https://kendkemien2.systime.dk/?id=220 kemien bag de forskellige plastiktyper. Især tabel 8.1 er relevant, her beskrives plastiktype 1. Her vises repeterende enhed. 2s
- https://kendkemien2.systime.dk/?id=221 kemien bag de forskellige plastiktyper. Især tabel 8.2 er relevant, her beskrives de andre 5 plastiktyper. Her vises repeterende enhed. 2,3 s
- https://kendkemien2.systime.dk/?id=187#c841 2,1s
Der er læst 15,2 sider
Øvelse:
- Identifikation af plast (Plastidentifikation)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Plastikopgave
|
18-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Selvstændighed - Der skal laves en teknologirapport indeholde kemisk viden om valgte materialer
- Sociale
- Samarbejdsevne - Temaet laves i grupper
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Treo - kemisk reaktionshastighed
Faglige mål:
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser (dog uden laboratoriesikkerhed)
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
Litteratur:
- Litteratur reaktionshastighed.pdf (uddrag fra basiskemi B) 15 sider
Øvelse:
- forsøg med treo
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Treo - hypoteser og gerne fremgangsmåde
|
03-05-2024
|
Forsøg med treo
|
14-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - At eleverne skal udtænke et forsøg efter den naturvidenskabelige metode, hvor der er fokus på at undersøge hvilke parametre der har indflydelse på hastigheden hvormed treo opløses
- Diskutere - at der arbejdes i grupper hvor man diskuterer sig frem til hvilke forsøg og hypoteser, som man vil prøve
- Formidling - At der skal lave en journal hvori man i diskussionen tager stilling til om forsøget gik som det skulle
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - At gennemskue hvordan teorien om reaktionshastigheder kan omsættes hypoteser
- Overskue og strukturere - At overskue at lave forsøg med 6 treotabletter
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Slikkepindekemi
Teori fra kemi: reedoxkemi/-reaktioner
Faglige mål kemi b
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestoffet:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
• uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
• fældnings- og redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Øvelser:
- mangans oxidationstal
- Redoxreaktioner med slikkepinde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mangans oxidationstal
|
26-08-2024
|
Slikkepindekemi
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - At overføre viden fra en øvelse til en anden øvelse
- Formidling - At skrive en god rapport
- Personlige
- Selvtillid - At gennemskue at den samme teori kan bruges til at forklare forskellige øvelser
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
WC-rens
Teori: syre-basekemi (stærke)
Faglige mål kemi b
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
• anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
• anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestoffet:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
• Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
• syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder titrering,
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Øvelser:
- Måling af pH
- Titrering af WC-rens kolometrisk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2 i introduktion til syre base kemi
|
18-09-2024
|
asynkron undervisning 27092024
|
02-10-2024
|
WC-rens
|
24-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - At gennemskue hvvilken syre der er i WC-rens
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere - kemisk mængdeberegning på en simpel og forståelig måde
- IT - At anvende Maple eller excell til kemisk mængdeberegning
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Kemisk ligevægt
Teori: Ligevægtskemi
Faglige mål kemi b
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
•• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestoffet:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Øvelser:
- En flaske sodavand
- Indgreb i en kemisk ligevægt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Indgreb i en kemisk ligevægt
|
25-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - At forstå et relativt abstrakt emne i kemi
- Lytte - At forholde sig læringsmæssigt til den gennemgåede teori og gøre opmærksom på hvis det ikke er forståeligt
- Personlige
- Selvtillid - At turde at markere når der er noget man ikke forstår
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Sure og søde vingummi
Teori: Svage syre og baser
Faglige mål kemi b
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
• anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
• anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestoffet:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
• Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
• organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne alkoholer, carboxylsyrer samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner
• homogene kemiske ligevægte
• syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder: titrering,
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Øvelser:
- pH i stærke og svage syrer
- Potentiometrisk titrering af citronsyre
- Fehling øvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fortynding af en stærk og svag syre
|
31-01-2025
|
Titrering af vingummibamser
|
16-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - At få en forståelse for den potentiometrisk titrering og tilhørende beregninger samt at gennemskue forskelle og ligheder med kolometrsik titrering
- Skrive - at lave rapporten overskuelig med mange resultater fra laboratoriet
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere - målinger fra laboratoriet
- IT - Dataopsamling og databehandling manuelt
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Blå farve i sodavand
Teori: Spektrofotometer
Faglige mål
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
• anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
• anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestoffet:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder spektrofotometri
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Øvelser:
- Farvemåling på breezers med spektrofotometer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blå sodavand
|
06-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - At forstå hvordan et spektrofotometer virker og hvordan det kan anvendes til at bestemme farven i en breezer
- IT - Dataopsamling med pasco og databehandling samt anvendelse af linjens ligning
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
11
|
Proteinpulver
Teori: aminer og proteiner samt kromatografi
Faglige mål
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestoffet:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur og stereoisomeri
• organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydridersamt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aminer
• eksempel på makromolekyler
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Øvelser:
- Papirkromatografi af aminosyrer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Papirkromatografi af aminosyrer
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - At forstå hvordan proteinpulver er opbygget kemisk
- Søge information - Om forskellige proteinpulvere
- Projektarbejde - At arbejde med en problemstilling som man selv styrer at løse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - At bruge de analytiske evner til at forstå hvordan papirkromatografi virker samt teorien bage
- Personlige
- Ansvarlighed - At have ansvaret for at nå hele temaet inden for tidsrammen
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Estersyntese
Teori: Syntese kemi samt repetition af emner fra 1.g og 2g + problemorienteret undervisning (Labstem)
Faglige mål kemi
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
• anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
• anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
• indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestoffet:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur og stereoisomeri
• organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
• homogene kemiske ligevægte
• syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
• organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Øvelser:
- Fremstilling af acetylsalicylsyre
- Tyndtlangskromatografi af acetylsalicylsyre
- Smeltepunktsbestemmelse
- Titrering af acetylsalicylsyre
- Addition og substitution (demo)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information - At søge på internettet og forholde sig kildekritisk til det faglige indhold
- Projektarbejde - At arbejde problemorienteret med en selvvalgt problemstilling og planlægge al laboratorieforsøg
- Formidling - At lave en logbog over forsøgene
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Til at planlægge og gennemføre projektet
- Kommunikative færdigheder - At skrive en forståelig og overskuelig logbog
- Overskue og strukturere - Hvilke forsøg skal laves hvornår og hvorfor
- Personlige
- Ansvarlighed - Ansvaret for projektet ligger hos eleverne
- Sociale
- Samarbejdsevne - Det er vigtigt at gruppen kan arbejde sammen og hjælpe hinanden
- IT
- Konferencesystem - At anvende teams til at lave logbog i
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Projektarbejde
|
Titel
13
|
Repetition/eksamenstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015215827",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015215827",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015215827"
}