Holdet f23htxce_KemiB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Dinna Christensen
Hold f23htxce_KemiB (f23htxce_1ce_KemiB, f23htxce_2ce_KemiB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Laboratoriekørekort
Titel 2 Fældingstitrering -  titrering af salmiakki
Titel 3 Blandbarhed
Titel 4 P3 - Bæredygtighed
Titel 5 Treo - kemisk reaktionshastighed
Titel 6 Slikkepindekemi
Titel 7 WC-rens
Titel 8 Kemisk ligevægt
Titel 9 Sure og søde vingummi
Titel 10 Blå farve i sodavand
Titel 11 Proteinpulver
Titel 12 Estersyntese
Titel 13 Repetition/eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Laboratoriekørekort

Faglige mål:
• tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser (der er kun blevet arbejdet med laboratoriesikkerhed)

Litteratur:
- Labinstruks 2023.pdf 15s
- faresymboler og H-sætninger.pdf 1s
- https://www.ecoonline.com/da/blog/faremaerkning-og-farepiktogrammer
- https://www.ecoonline.com/da/blog/h-og-p-saetninger#tre
Der er læst 18 sider

Øvelse:
- Laboratoriekørekort
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - At forstå hvordan man arbejder sikkerhedsmæssigt forsvarligt i et laboratorium
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Fældingstitrering - titrering af salmiakki

Faglige mål:
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
• anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Litteratur:
Kend kemien 1 fra systime.dk
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=165 2,3 s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=167 2,5 s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=168#c553 dog ikke krystalvand, og ionforbindelsers egenskaber 3,6s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=169 2,2 s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=170 3,1s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=171 2,7s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=180 2,1s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=182 2,1 s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=243 1,2 s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=187 2,6s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=189 1,1s
Der er læst 25,5 sider

Øvelser:
- Kvantitativ analyse af natron
- Titrering af salmiakki
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forklaring af kemisk mængdeberegning 23-11-2023
Kvantitativ analyse af natron 19-12-2023
TItrering af salmiakki 21-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - At forstå kemisk mængdeberegning
  • Formidling - At lære at skrive rapporter i kemi
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - At bruge måleresultater fra lab til beregning og vurdere om ens beregning er rigtig lavet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Blandbarhed

• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Litteratur:
- Litteratur.pdf (uddrag fra basiskemi C) 25 s
- Nogle vigtige ioners formler og navne.pdf
- Elektronegativitet.png
Der er læst 27 sider

Øvelser:
- Alkoholers blandbarhed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Alkoholers opløselighed 18-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - At forstå begrebet elektronegativitet og dens betydning for blandbarhed
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere - At oversætte prikformler til stregformler til strukturformler og bruge den til vurdering af blandbarhed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 P3 - Bæredygtighed

Samarbejde med teknologi B om at lave et eksisterende produkt mere bæredygtigt

Faglige mål:
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Litteratur:
Kend kemien 1 (systime.dk)
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=202 0,9s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=203 1,1s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=204 1,3s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=205 0,4s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=206 1,9s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=207 0,3s
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=208 2,9s

Kend kemien 2 (systime.dk)
- https://kendkemien2.systime.dk/?id=220 kemien bag de forskellige plastiktyper. Især tabel 8.1 er relevant, her beskrives plastiktype 1. Her vises repeterende enhed. 2s
- https://kendkemien2.systime.dk/?id=221 kemien bag de forskellige plastiktyper. Især tabel 8.2 er relevant, her beskrives de andre 5 plastiktyper. Her vises repeterende enhed. 2,3 s
- https://kendkemien2.systime.dk/?id=187#c841 2,1s
Der er læst 15,2 sider

Øvelse:
- Identifikation af plast (Plastidentifikation)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Plastikopgave 18-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Selvstændighed - Der skal laves en teknologirapport indeholde kemisk viden om valgte materialer
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - Temaet laves i grupper
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Treo - kemisk reaktionshastighed

Faglige mål:
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser (dog uden laboratoriesikkerhed)
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger

Litteratur:
- Litteratur reaktionshastighed.pdf (uddrag fra basiskemi B) 15 sider

Øvelse:
- forsøg med treo
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Treo - hypoteser og gerne fremgangsmåde 03-05-2024
Forsøg med treo 14-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - At eleverne skal udtænke et forsøg efter den naturvidenskabelige metode, hvor der er fokus på at undersøge hvilke parametre der har indflydelse på hastigheden hvormed treo opløses
  • Diskutere - at der arbejdes i grupper hvor man diskuterer sig frem til hvilke forsøg og hypoteser, som man vil prøve
  • Formidling - At der skal lave en journal hvori man i diskussionen tager stilling til om forsøget gik som det skulle
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - At gennemskue hvordan teorien om reaktionshastigheder kan omsættes hypoteser
  • Overskue og strukturere - At overskue at lave forsøg med 6 treotabletter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Slikkepindekemi

Teori fra kemi: reedoxkemi/-reaktioner

Faglige mål kemi b
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestoffet:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
• uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
• fældnings- og redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.

Øvelser:
- mangans oxidationstal
- Redoxreaktioner med slikkepinde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mangans oxidationstal 26-08-2024
Slikkepindekemi 22-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - At overføre viden fra en øvelse til en anden øvelse
  • Formidling - At skrive en god rapport
  • Personlige
  • Selvtillid - At gennemskue at den samme teori kan bruges til at forklare forskellige øvelser
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 7 WC-rens

Teori: syre-basekemi (stærke)

Faglige mål kemi b
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
• anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
• anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestoffet:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
• Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
• syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder titrering,
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.

Øvelser:
- Måling af pH
- Titrering af WC-rens kolometrisk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2 i introduktion til syre base kemi 18-09-2024
asynkron undervisning 27092024 02-10-2024
WC-rens 24-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - At gennemskue hvvilken syre der er i WC-rens
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere - kemisk mængdeberegning på en simpel og forståelig måde
  • IT - At anvende Maple eller excell til kemisk mængdeberegning
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Kemisk ligevægt

Teori: Ligevægtskemi

Faglige mål kemi b
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
•• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestoffet:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.

Øvelser:
- En flaske sodavand
- Indgreb i en kemisk ligevægt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indgreb i en kemisk ligevægt 25-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - At forstå et relativt abstrakt emne i kemi
  • Lytte - At forholde sig læringsmæssigt til den gennemgåede teori og gøre opmærksom på hvis det ikke er forståeligt
  • Personlige
  • Selvtillid - At turde at markere når der er noget man ikke forstår
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Sure og søde vingummi

Teori: Svage syre og baser

Faglige mål kemi b
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
• anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
• anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestoffet:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
• Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
• organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne alkoholer, carboxylsyrer samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner
• homogene kemiske ligevægte
• syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder: titrering,
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.

Øvelser:
- pH i stærke og svage syrer
- Potentiometrisk titrering af citronsyre
- Fehling øvelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fortynding af en stærk og svag syre 31-01-2025
Titrering af vingummibamser 16-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - At få en forståelse for den potentiometrisk titrering og tilhørende beregninger samt at gennemskue forskelle og ligheder med kolometrsik titrering
  • Skrive - at lave rapporten overskuelig med mange resultater fra laboratoriet
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere - målinger fra laboratoriet
  • IT - Dataopsamling og databehandling manuelt
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 10 Blå farve i sodavand

Teori: Spektrofotometer

Faglige mål
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
• anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
• anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestoffet:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder spektrofotometri
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.

Øvelser:
- Farvemåling på breezers med spektrofotometer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blå sodavand 06-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - At forstå hvordan et spektrofotometer virker og hvordan det kan anvendes til at bestemme farven i en breezer
  • IT - Dataopsamling med pasco og databehandling samt anvendelse af linjens ligning
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde

Titel 11 Proteinpulver

Teori: aminer og proteiner samt kromatografi

Faglige mål
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestoffet:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur og stereoisomeri
• organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydridersamt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aminer
• eksempel på makromolekyler
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.

Øvelser:
- Papirkromatografi af aminosyrer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Papirkromatografi af aminosyrer 25-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - At forstå hvordan proteinpulver er opbygget kemisk
  • Søge information - Om forskellige proteinpulvere
  • Projektarbejde - At arbejde med en problemstilling som man selv styrer at løse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - At bruge de analytiske evner til at forstå hvordan papirkromatografi virker samt teorien bage
  • Personlige
  • Ansvarlighed - At have ansvaret for at nå hele temaet inden for tidsrammen
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Projektarbejde

Titel 12 Estersyntese

Teori: Syntese kemi samt repetition af emner fra 1.g og 2g + problemorienteret undervisning (Labstem)

Faglige mål kemi
• anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
• relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
• tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
• indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
• dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
• gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
• anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
• anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
• indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestoffet:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur og stereoisomeri
• organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
• homogene kemiske ligevægte
• syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
• organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.

Øvelser:
- Fremstilling af acetylsalicylsyre
- Tyndtlangskromatografi af acetylsalicylsyre
- Smeltepunktsbestemmelse
- Titrering af acetylsalicylsyre
- Addition og substitution (demo)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information - At søge på internettet og forholde sig kildekritisk til det faglige indhold
  • Projektarbejde - At arbejde problemorienteret med en selvvalgt problemstilling og planlægge al laboratorieforsøg
  • Formidling - At lave en logbog over forsøgene
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Til at planlægge og gennemføre projektet
  • Kommunikative færdigheder - At skrive en forståelig og overskuelig logbog
  • Overskue og strukturere - Hvilke forsøg skal laves hvornår og hvorfor
  • Personlige
  • Ansvarlighed - Ansvaret for projektet ligger hos eleverne
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - Det er vigtigt at gruppen kan arbejde sammen og hjælpe hinanden
  • IT
  • Konferencesystem - At anvende teams til at lave logbog i
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Projektarbejde

Titel 13 Repetition/eksamenstræning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer