EUC Nord – HHX-HTX-EUD-AMU
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
EUC Nord – HHX-HTX-EUD-AMU
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h22hhxb_HistorieB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Z - EUC NORD
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Line Dalsgaard Adolfsen
Hold
h22hhxb_HistorieB (
h22hhxb_2b_HistorieB
,
h22hhxb_3b_HistorieB
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1.verdenskrig og krisen i 30'erne
Titel 2
Den kolde krig og ideologiernes kamp
Titel 3
Danmark 1849-1945
Titel 4
Globalisering: Europa og verden
Titel 5
Industrialisering og arbejderbevægelse
Titel 6
Semesteropgaven
Titel 7
Terrorisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1.verdenskrig og krisen i 30'erne
Indhold
Kernestof:
Medbring sygesikringsbevis
Medbring bogen "Verden efter 1914"
Gå på nettet og find definitioner på begreberne 'Nationalisme', 'Imperialisme' og 'Industrialisering' - skriv noter med dine egne ord(!) og meget gerne i OneNote holdnotebogen/klassenotebogen, hvis du kan finde ud af at åbne den :-)). Du kan skrive i
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914, Systime; sider: 39-42, 47-53, 56, 106-109
Færdiggør spørgsmål 1-4 knyttet til side 36-39 om krigsudbruddet i 1914. Du finder dem i OneNote
Læs side 39-41 (t.o.m. kilde 5) og besvar; Hvad er argumenterne for / begrundelserne bag opfattelsen af, at Tysklands greb efter verdensmagten var hovedårsagen?
Pigerne: Læs side 44-47 om krigen ved Østfronten (og Vestfronten) og besvar de fire første arbejdsspørgsmål i OneNote. I skal ikke besvar spørgsmålene om Vestfronten, men besvar også det sidste spørgsmål om søkrigen.
Drengene: Læs side 44-47 om krigen ved Vestfronten (og Østfronten) og besvar de fire sidste arbejdsspørgsmål i OneNote. I skal ikke besvar spørgsmålene om Østfronten, men besvar også det sidste spørgsmål om søkrigen.
Gennemgang af dokumentar fra forrige time. Medbring grundbogen
Færdiggør OneNotesiderne "Nationalprincippet" og " Vurderinger af Versailles-freden" som knytter sig til side 54-58 i grundbogen, Verden efter 1914. Tag bogen med.
Læs side 91-96 om "Vejen mod fascismen - Italien" og besvar de dertilhørende 2 arbejdsspørgsmål i OneNote
Fremgår af OneNote siden "Arbejd-selv 12/10: Holocaust". Deadline ift. fravær er 12/10 kl. 15. Afskrift fra bogen accepteres ikke.
Fremgår af OneNote-siden "Arbejd-selv 24/10 Dokumentar: Det store krak 1929". Deadline ift. fravær er 24/10 kl. 9.05
Medbring jeres grundbog
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Den kolde krig og ideologiernes kamp
Indhold
Kernestof:
Medbring grundbogen
OneNote, forløb 2: lav siden om Magtbalance
Gennemgang af siden om "Blokdannelser"
Du skal IKKE lave siden "Det militære styrkeforhold 1945-1960"
Deadline: jeg tjekker OneNote fredag kl. 15 og fører fravær.
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914, Systime; sider: 168-179, 186-194, 404-413
Gennemgang af Atlantpagten og Warszawapagten (se fredag den 24/11)
Opgave 1: se dokumentaren om Berlinmuren færdig via cfu. (evt. forfra; ellers fra minut 24:48, hvor vi kom til i sidste time). Besvar arbejdsspørgsmålene i OneNote.
Opgave 2: Læs om Cubakrisen og besvar arbejdsspørgsmålene dertil. Du finder links og arbejdsspørgsmålene i OneNote på siden "Cubakrisen". Husk at copy-past ikke accepteres (!); brug dine egne ord.
Jeg fører fravær fredag den 5. januar kl. 15.
SE 1.MODUL
Gennemgang af arbejd-selv om "Berlinmuren" og "Cubakrisen"
Jeg fører fravær fredag 12/3 kl. 16 (jeg kan ikke kontaktes for spørgsmål efter onsdag kl. 15. Opgaven er INDIVIDUEL!!)
Gennemgang af arbejd-selv fra fredag
Færdiggør siden om "Den sovjetiske planøkonomi" (se i OneNote)
Lav siden "Jerntæppet krakelerer" i OneNote færdig.
"Efter sammenbruddet - Rusland under Jeltsin og Putin" (OneNote). Læs siderne og besvar de 3 arbejdsspørgsmål. Læs også linket om 'Krigen i Ukraine' angivet som spørgsmål 4.
Vi ser dokumentaren om Cambodja færdig
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmark 1849-1945
Indhold
Kernestof:
Gennemgang af "Fra oplyst enevælde til demokrati"
Færdiggør arbejdet med "Danmarks Riges Grundlov af 1849"
Færdiggør siden i OneNote om krigen i 1864
Timen er ændret til arbejd-selv. I skal læse links og besvare arbejdsspørgsmålene i OneNote på siden "Nationalisme i DK". Jeg fører fravær i morgen(torsdag) kl.9
Gennemgang af arbejd-selv fra sidste uge. Mind dig selv om, hvad du svarede
Færdiggør svar til "din" myte fra forrige time.
Repetition: se fra begyndelsen til 32:40; DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Vi arbejder videre med "Industrialisering og demokrati" (ikke lektie)
Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten = se afsnit 8 færdigt
Færdiggør OneNote-side om "Påskekrisen"
Husk tilmelding til studietur
Du kan med (stor) fordel se: Historien om Danmark: Det svære demokrati afsnit 9 indtil 39:37
Færdiggør dit tildelte gruppearbejde med OneNote-siden "Arbejderne og arbejderbevægelsen". Fraværende læser pdf'erne "Stauning eller kaos" + "Arbejderne kommer til magten"
Færdiggør historiebrugsanalysen af Helle Thornings tale (se OneNote) - det var lektie, men flere mangler stadig at besvare opgaven. Deadline i aften torsdag den 4/4 kl. 20.
Læs artiklen og besvar de fire arbejdsspørgsmål tilknyttet OneNote-siden "Historiebrug; historieløshed". Deadline i aften torsdag den 4/4 kl. 20. Opgaven er individuel
Læs introen OG se den korte film Besættelsen den 9. april 1940(link)
Mind dig selv om, hvad du svarede til artiklen "S anklages for historieløshed".
Færdiggør arbejdet med Frode Jakobsen-teksten om besættelsen
Læs om Samarbejdspolitikken 1940-1943 (link). Besvar de 3 arbejdsspørgsmål i OneNote på siden "Samarbejdspolitikken".
Vi arbejder videre med kildeanalyse af "Samarbejdet under pres" (se i OneNote) - herefter gennemgang.
Vi gennemgår forrige times arbejde med "Bruddet i 1943".
Vi ser dokumentaren færdig og diskuterer arbejdsspørgsmålene.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Globalisering: Europa og verden
Indhold
Kernestof:
Se i Onenote; Europæerne opdager verden II. Læs linket om "Portugals handelsimperium og nederlændernes" og besvar de fire arbejdsspørgsmål.
Læs de to link og besvar arbejdsspørgsmålene i OneNote-siden "Kina og Japan"
Færdiggør kildeanalysen af Columbus' dagbog
I OneNote, på siden "Spanierne i den nye verden" læs linket og besvar det første arbejdsspørgsmål til "Spanierne i den nye verden". I skal ikke læse las Casas kilden.
Hvis du ikke er færdig skal du færdiggøre din billedanalyse så du er klar til at præsentere den i matrixgrupper
Færdiggør "Mødet med aztekerne" i OneNote - ikke "Den spanske erobring af Aztekerriget".
Mind dig selv om, hvad du lavede i sidste time = svarede på fire spørgsmål til Atahualpa-kilden
Udfyld skemaet for Gregory Stanton's teori om Folkedrabets stadier til og med 5. stadie.
Fokedrab vol. 2.pptx
Indsæt jeres samtale med chatbotten i Onenote.
I OneNote; lav siden "England og Frankrig i Nordamerika". Du må IKKE bare copy-paste!! - brug dine egne ord.Vi gennemgår også siden "Globalisering", så den skal gerne være færdig
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Industrialisering og arbejderbevægelse
Indhold
Kernestof:
Se indslaget fra Deadline hjemme og besvar nedenstående spørgsmål i Onenote
Lektie: samme som i tirsdags, da kun 2 havde forberedt sig (ifølge OneNote).
Færdiggør spørgsmålene fra sidste time. I finder dem i Onenote under den nye fane "Industrialiseringen"
Færdiggør udfyldelsen af analyseskemaet fra industrialiseringens første bølge i England (Findes i Onenote). I får også 15 minutter i starten af timen til dette.
Læs om industrialiseringen i Danmark & overvej hvordan i vil udfylde skemaet
Gennemlæs jeres besvarelser fra arbejd-selv-timen i tirsdags så det står friskt i hukommelsen :-)
Socialisme og arbejderbevægelse.pdf
Færdiggør Ai-øvelsen i påbegyndte sidste time (ligger i Onenote)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Semesteropgaven
Indhold
Kernestof:
LektieSørg for at du kan svaret på følgende spørgsmål: Hvor ligger den kildekritiske analysemodel, som Line har lavet? Hvor ligger Lines Powerpoint som introducerede Semesteropgaven?Hvad skal jeg finde frem til først - problemstillingerne eller kild
Deadline for godkendelse/hjælp til problemstillinger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Terrorisme
Indhold
Kernestof:
LEKTIE: Læs om Terrorisme på dagsordenen OG Særlige træk ved 11. september
Lektie: Se dokumentaren "102 minutter der ændrede verden" fra 57:45-01.33.25 via cfu (du må gerne se den helt færdig, hvis du vil)
NotebookLM
se Angrebet på Krudttønden 2015
Husk høretelefoner!
Kilder til Ai-øvelse
Færdiggør podcast-opgaven fra sidste time i Onenote.
Spørg et selvvalgt familiemedlem om vedkommende kan huske hvor han/hun var d. 9/11 2001
Lektie: Genopfrisk de tre former for historiebrug - og skriv definitionerne under "elevfeedback" til denne time.
HUSK HØRETELEFONER :-)
Til dem hvor NotebookLM ikke virker
Arbejd-selv: find siden "Hamas" - se dokumentaren og besvar de 5 arbejdsspørgsmål. Deadline er kl. 22 i aften (19/3) hvor jeg fører fravær. Siden "Fokus på nationalistisk/etnisk terrorisme" vil være lektier til i morgen (dog kun afsnittene i kapitel
Læs afsnittene fra kapitel 7 på OneNote-siden "Fokus på nationalistisk/etnisk terror" og besvar de fire arbejdsspørgsmål
Kort opsamling på "Forklaringer på terrorisme" (færdiggør det, du mangler; ignorer det med Breivik)
Undersøg hvad der skete på Utøya d. 22. juli 2011 samt hvem Anders Breivik er
Opgavebeskrivelser
Grupper
Læs Kapitel 11: Mediernes rolle | Terrorisme på tværs færdig, og færdiggør svar på de fire spørgsmål i OneNote på siden om Mediernes rolle
Vi gennemgår også avisforsiderne, så sørg for at have lidt noter til alle opgaverne.
Lav opgave 1 på siden "Sociale mediers rolle I" i OneNote
Gennemgang af artikel om angrebet i Sri Lanka (se OneNote-siden "Sociale medier I").
Lyt til podcasten "Live fra Christchurch" (du finder den i OneNote). Du skal IKKE skrive noter
Lyt til podcasten "Tag-selv-terrorisme". Den ligger i OneNote på siden af samme navn, og overvej, hvad vi kan gøre for at forebygge denne type terrorisme (noter ikke nødvendige)
Gennemgang af fokus på antiterrorpolitik
Læs teksterne færdig og opstil 2-3 problemstillinger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015216129", "T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015216129", "H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015216129" }