Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Programmering C
|
Lærer(e)
|
Nanna Godiksen Dahl
|
Hold
|
t23htxg_ProgramC (t23htxg_2g_ProgramC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Processing: Grundlæggende Programmering
Formål:
At give eleverne en grundlæggende forståelse af programmering, herunder syntaks, datatyper og kontrolstrukturer i Processing.
Indhold:
Introduktion til programmeringssproget Processing
Grundlæggende datatyper og variabler
Kontrolstrukturer: sekvenser, betingelser og løkker
Simple input og output
Metode:
Brugen af "Use-Modify-Create" progression
Arbejde med små, konkrete eksempler og øvelser
Parprogrammering og fælles diskussioner i klassen
Materialer:
Processing IDE
Online tutorials og dokumentation fra Processing's hjemmeside
Eksempler på kode og små øvelsesopgaver
Evaluering:
Løbende evaluering gennem små opgaver og korte quizzes
Refleksioner i logbog over læringsudbytte og udfordringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Struktureret Program Udvikling
Formål:
At udvide elevernes viden om programmering ved at introducere dem til struktureret programudvikling gennem funktioner, arrays, systematisk debugging og fejlfinding.
Indhold:
Funktioner og procedurer
Arrays og lister
Debugging og fejlfinding
Systematisk programmering og struktureret kode.
Metode:
Trinvis forbedring af kode (Stepwise Improvement)
Projektarbejde med fokus på anvendelse af biblioteker
Worked examples kombineret med faded guidance
Materialer:
Processing IDE
Eksempler på komplekse programmer
Evaluering:
Projekter med tilhørende dokumentation i logbogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Problemorienteret Projektarbejde
Formål: At anvende elevernes programmeringsfærdigheder til at løse en konkret problemstilling.
Indhold:
• Identifikation og formulering af problemstilling
• Udvikling af en kravspecifikation
• Programmering af en løsning
• Dokumentation og præsentation af løsningen
Metode:
• Projektarbejde i grupper
• Brugen af agile metoder til projektstyring
• Løbende feedback og iterationer
Materialer:
• Diverse udviklingsværktøjer
• Skabeloner til kravspecifikation og dokumentation
• Ressourcer til problemrelateret research
Evaluering:
• Projektrapport og præsentation
• Peer review af andre gruppers arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Libraries og GUI
Formål:
Eleverne introduceres til eksterne libraries i Processing og lærer at bruge controlP5 til at skabe simple grafiske brugergrænseflader. Målet er at styrke deres forståelse for interaktion og hændelser i programmering.
Indhold:
Forløbet starter med en kort introduktion til libraries og installation i Processing. Herefter arbejdes der med controlP5, hvor eleverne lærer at bruge sliders, knapper og tekstfelter. Eleverne løser små øvelser og afslutter med et mini-projekt, hvor de designer et interaktivt program med GUI.
Metode:
Undervisningen veksler mellem oplæg, fælles kodegennemgang og selvstændigt arbejde. Eleverne eksperimenterer med GUI-elementer og anvender dem i deres egne programmer.
Materialer:
- Teori om ControlP5
- Opgaver til ControlP5
- Processing med ControlP5 installeret
- Logbog
Evaluering:
Eleverne reflektere over deres arbejde i deres logbog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt/Årsprøveprojekt
27. februar kl. 8.15 Eksamensplan og projektforslag udleveres.
13. marts kl. 10:25 Godkendt projektbeskrivelse afleveres på Lectio. Det betyder først godkendt af din lærer, derefter uploadet på Lectio. Er tidsfristen ikke overholdt vil I blive pålagt en projektbeskrivelse udarbejdet af skolen.
11. maj kl. 23.00 Synopsis afleveres i Lectio inkl. kode i zip-fil.
12. maj kl. 9.00 Synopsis (1 eksemplar) afleveres i vejleders dueslag.
16. maj Eksamens offentliggørelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektbeskrivelse
|
13-03-2025
|
Projektbeskrivelse
|
13-03-2025
|
Eksamensprojekt
|
09-05-2025
|
Eksamenssynopsis
|
09-05-2025
|
Årsprøveprojekt
|
09-05-2025
|
Årsprøvesynopsis
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217728",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217728",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217728"
}