Holdet f23htxg_PsykologiC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Katrine Riis
Hold f23htxg_PsykologiC (f23htxg_2g_PsykologiC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologi
Titel 2 Udvikling, omsorg og socialisering
Titel 3 Det sociale menneske - livet i gruppen
Titel 4 Identitet, ungdom og senmodernitet
Titel 5 Kognitiv psykologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologi

Dette tema introducerer faget psykologi ved at belyse dets mangfoldighed af teorier og metoder. Vi vil undersøge, hvordan psykologien anskuer og forklarer menneskelig adfærd, tanker og følelser fra forskellige vinkler, og hvordan disse perspektiver kan anvendes til at formulere og analysere psykologiske problemstillinger. Et centralt element vil være diskussionen om arv og miljøs samspil i udviklingen af individet.
Vi vil fokusere på følgende kerneområder:
• Psykologiens mangfoldighed og videnskabsteoretiske grundlag: Hvad kendetegner psykologien som videnskabelig disciplin, og hvilke forskellige teoretiske retninger og perspektiver findes der? Vi vil få et overblik over de forskellige tilgange til at forstå mennesket og drøfte deres styrker og begrænsninger.
• Arv og miljøs samspil: Hvordan påvirker genetiske dispositioner og miljømæssige faktorer udviklingen af personlighed, adfærd og psykiske tilstande? Vi vil diskutere det komplekse samspil mellem biologi og socialisering og dets betydning for individets livsforløb.
• Analyse af psykologiske problemstillinger: Hvordan kan vi anvende psykologiske teorier og metoder til at forstå og analysere konkrete menneskelige fænomener og problemstillinger? Vi vil øve os i at formulere relevante psykologiske spørgsmål og diskutere, hvilke metoder der er bedst egnet til at undersøge dem.
• Psykologi i praksis: Adfærd, relationer og trivsel: Hvordan kan psykologisk viden bidrage til at forstå og håndtere udfordringer i menneskers liv, herunder adfærdsproblemer og familiære dynamikker? Vi vil se på, hvordan forskellige psykologiske perspektiver kan give indsigt i komplekse situationer som skilsmisse og børns adfærd.
Gennem arbejdet med de forskellige materialer vil dette tema give en grundlæggende forståelse af psykologiens brede felt og fagets relevans for at analysere og forstå menneskelivet.


Bog: Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (I-bog, Systime 2021/22)
- Kap. 2: ”Den mangfoldige psykologi”

Case: ”Lena”

Film: Et uartigt barn? (50 min.).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Udvikling, omsorg og socialisering

Dette tema udforsker, hvordan tidlig omsorg og socialisering former individets psykologiske udvikling og har afgørende betydning for dets trivsel gennem livet. Ved at trække på udviklingspsykologiske teorier, herunder tilknytningsteori, undersøger vi, hvordan relationer og miljøpåvirkninger fra barndommen kan facilitere sund udvikling eller derimod føre til udfordringer som tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt.
Vi vil dykke ned i følgende centrale spørgsmål:
• Hvordan bidrager biologiske og sociale faktorer, såsom spejlneuroner og empati, til vores sociale forståelse og evne til at indgå i meningsfulde relationer?
• Hvilken rolle spiller tilknytning for barnets evne til at regulere følelser, danne relationer og udforske verden? Hvordan manifesterer utryg tilknytning og tilknytningsforstyrrelser sig, og hvilke konsekvenser kan de have på lang sigt?
• Hvordan påvirker forskellige omsorgsformer og opdragelsesstile børns sociale og følelsesmæssige udvikling?
• Hvordan kan vi forstå samspillet mellem arv og miljø i udviklingsprocessen, og hvilken betydning har dette for interventioner og støtte til børn og unge i udsatte positioner?


Bog: Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (I-bog, Systime 2021/22):
- Kap.6 ”Udviklingspsykologi”

Dokumentar:
- Det lille menneske 2, DR1

Case:
- ”Chieko”
- ”Lene og Tanja”
- ”Heidi”
- ”Sam”

Bog: Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (I-bog, Systime 2021/22):
- Kap. 8 ”Tilknytningsforstyrrelser og omsorgsvigt”

Dokumentar:
- Er du mors lille dreng? TV2 1998
- Er du mors lille dreng? – 10 år efter TV2, 2008
- Mors lille dreng på egne ben, TV2, 2017

Tekst:
- ”Empati og spejlneuroner”, Thomas Raab, 2008.

Case:
- ”Lisbeth” fra psykologiensveje.dk

Bog: Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (I-bog, Systime 2021/22):
- Kap. 10 ”Opdragelse, familie og daginstitution”

Dokumentar:
- Metoder (Originaltitel Módszerek fra 1970)
- Kærlighed og kaos i kollektivet, afsnit 4 ”Tidligt voksen”, DR dokumentar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det sociale menneske - livet i gruppen

I dette tema dykker vi ned i det sociale menneskes natur og udforsker, hvordan grupper påvirker individet – både positivt og negativt. Vi vil undersøge de komplekse mekanismer bag social indflydelse, konformitet, lydighed og kollektiv adfærd, og hvordan disse processer kan føre til både konstruktive fællesskaber og destruktive handlinger som mobning og ondskab.
Vi vil fokusere på følgende kerneområder:
• Gruppepsykologiske processer og social indflydelse: Hvordan påvirker grupper vores tanker, følelser og adfærd? Vi vil undersøge fænomener som konformitet, social facilitering, gruppepolarisering og deindividualisering, og hvordan disse processer kan forklare adfærd i forskellige sociale kontekster.
• Ondskabens psykologi og destruktiv social indflydelse: Hvilke psykologiske mekanismer ligger bag menneskets evne til at udøve ondskab? Vi vil analysere begreber som lydighed over for autoritet, deindividualisering og dehumanisering, og hvordan systematiske påvirkningsstrategier kan bidrage til grusomheder. Vi vil især se på, hvordan individers moralske kompas kan forskydes under gruppepres.
• Social kognition, stereotyper og fordomme: Hvordan kategoriserer og fortolker vi vores sociale verden? Vi vil undersøge, hvordan stereotyper og fordomme opstår og vedligeholdes, og hvilke konsekvenser de kan have for social interaktion og udstødelse, herunder mobning.
• Metodiske overvejelser og forskningsbias: Hvordan opnår vi valid viden om sociale fænomener? Vi vil reflektere over videnskabsteoretiske og metodiske udfordringer inden for socialpsykologien, herunder faldgruber som eksperimentel bias og etiske dilemmaer i forskning, som det ses i klassiske forsøg.
Gennem analysen af konkrete dokumentarfilm, cases og artikler vil vi opnå en dybere forståelse af det sociale menneskes kompleksitet og de dynamikker, der former vores liv i gruppen, herunder potentielle veje til at forebygge destruktiv adfærd.


Anvendt litteratur og lærebøger:
Bog: Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (I-bog, Systime 2020/21):
- Kap. 21 ”Socialpsykologi”
- Kap. 24 ”Ondskab”
- ”Eksperiment” og ”Bias i forskning” i Kap. 3 ”Videnskabsteori og metode”

Dokumentar:
- Menneskedyret i flokken, af Jill Byrnith, TV2 dokumentar
- Hvorfor har vi brug for andre? afs. 5 i serien ’Din forundelige hjerne’, DR3 2019,  et neuropsykologisk perspektiv på væsentlige socialpsykologiske fænomener
- Johanna Yohanna, DR1 2003
- Lydighedens dilemma, dansk udgave af Stanley Milgrams forsøg.)
- The Stanford Prison Experiment

Powerpoint om påvirkningsstrategier, der fremmer ondskab (på grundlag af (Zand & Kuschel, 2004: Ondskabens psykologi”):
- Psykologiske påvirkningsstrategier
- De psykologiske processer
- Moralsk retfærdiggørelse
- Egne grusomheder sammenlignet med andres
- Ansvarsforskydning
- Masakren ved My Lai
- Brug af eufemismer


Artikel:
- ”Digital mobning kan være svært at opdage, for det handler ikke kun om grimt sprog, siger ekspert”, 26. marts 2018, TV 2 /Nyhederne
- ”Mobning kan have konsekvenser langt ind i voksenlivet”, 10. august 2018, Midtjyllands Avis
- ”Mobning er gået fra buksevand til nøgenbilleder”, 20. juni 2018, Kristeligt Dagblad
- ”Digital mobning fører ofte til selvskade”, 13. maj 2018, Fyens Stiftstidende

Anvendt kernestof fra faget:
– gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– social kognition, herunder stereotyper og fordomme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Identitet, ungdom og senmodernitet

Dette tema udforsker identitetsdannelsen i ungdomsårene set i lyset af senmodernitetens særlige vilkår. Vi vil undersøge, hvordan unges søgen efter en stabil og meningsfuld identitet påvirkes af samfundsmæssige forventninger, sociale medier og et øget fokus på præstation og perfektion. Samtidig vil vi belyse, hvordan disse dynamikker kan bidrage til psykiske udfordringer og behovet for psykologiske mestringsstrategier.
Vi vil dykke ned i følgende centrale aspekter:
• Personlighed og identitet: Hvordan udvikles personligheden, og hvilke teorier kan hjælpe os med at forstå individuelle forskelle og selvets konstruktion? Vi vil undersøge, hvordan ungdomsårene er en kritisk periode for identitetsdannelse og udforske begreber som personlighedstræk
• Senmodernitetens indflydelse på ungdommen: Hvordan præger de kulturelle og samfundsmæssige strømninger i senmoderniteten unges liv og identitetsdannelse? Vi vil analysere, hvordan individualisering, øgede valgmuligheder og et præstationssamfund skaber både muligheder og pres for unge, og hvordan dette kan føre til en følelse af utilstrækkelighed eller jagten på det "perfekte liv".
• Mestring og forsvarsmekanismer: Hvilke strategier anvender unge for at håndtere de psykologiske udfordringer, der opstår i identitetsdannelsen og under presset fra senmoderniteten? Vi vil se på psykologiske forsvarsmekanismer som en del af individets coping-strategier og analysere deres funktion og potentielle konsekvenser for trivsel.
Gennem en analyse af de forskellige materialer, herunder dokumentarfilm, artikler og cases, vil fokus ligge på at identificere samspillet mellem individuelle psykologiske processer og de bredere samfundsmæssige kontekster, der former unges liv og identitetsudvikling i dag.


Bog: Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (I-bog, Systime 2021/22)
- Kap. 18 ”Personlighedspsykologi”
- Kap. 19 ”Ungdom og senmodernitet”

Bog: Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning: Undersøgelser i psykologi (I-bog, Systime 2020/21)
- 5.1: Øvelse (The Big Five)
- 5.2: ”Hvilke værdier er vigtige for dig?”

Dokumentarer: ”De perfekte piger” DR1 2015

Artikel:
- ”Forskningsnyt: Høje idealer og streng perfektionisme – en farlig cocktail” af Thomas Nielsen (supplerende tekst fra psyk.veje kap.16)

Tekst:
Forsvarsmekanismer samt cases til forsvarsmekanismer, fra psykologiensveje.dk

Case: "Fodbold er fortid for mig"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kognitiv psykologi

TEMATITEL: Kognitiv psykologi – forbindelsen ml. perception, tænkning, følelser og adfærd

Dette tema undersøger den kognitive psykologi som ramme for at forstå, hvordan vi mennesker perciperer, tænker, lærer og reagerer på verden omkring os. Vi vil udforske de komplekse forbindelser mellem vores mentale processer og deres indflydelse på vores følelsesmæssige tilstande og adfærd, med særlig vægt på hukommelse, intelligens, læring og stress.
Vi vil fokusere på følgende kerneområder:
• Perception og tænkning: Hvordan konstruerer vi vores virkelighed gennem perception, og hvilke kognitive processer ligger til grund for vores tænkning, problemløsning og beslutningstagning? Vi vil undersøge, hvordan vores fortolkning af information påvirker vores reaktioner.
• Hukommelse og intelligens: Hvordan fungerer vores hukommelsessystemer, og hvilken betydning har de for vores læring og daglige funktion? Vi vil også se på forskellige forståelser af intelligens, herunder hvordan det måles og dets relevans for kognitive processer.
• Læring og undervisning: Hvilke kognitive principper ligger til grund for effektiv læring? Vi vil udforske forskellige læringsstrategier og -stile og reflektere over, hvordan en forståelse af kognitive processer kan optimere undervisning og videns tilegnelse.
• Stress og coping ud fra et kognitivt perspektiv: Hvordan påvirker vores kognitive vurderinger og fortolkninger oplevelsen af stress? Vi vil undersøge, hvordan tankemønstre og coping-strategier kan enten forstærke eller mindske stress, og hvordan kognitiv omstrukturering kan anvendes til stresshåndtering.
Gennem analyse af de udvalgte tekster, dokumentarer og cases vil vi opnå en dybere forståelse af kognitionens centrale rolle i vores mentale liv og dens afgørende betydning for vores trivsel og funktion i hverdagen.


TEMATITEL: Kognitiv psykologi – forbindelsen ml. perception, tænkning, følelser og adfærd

Bog: Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (I-bog, Systime 2021/22):
- Kap. 11 ”Kognitiv psykologi”
-       Kap. 25: Herfra afsnittet ”Én intelligens”       
-       Kap. 23 ”Stress og coping”
-       Kap. 13 om Viden, læring og undervisning

Case:
-        Jeg troede jeg var lavet af jern, Else Marie Nygaard, 2. november 2007, Kristeligt Dagblad

Dokumentar:
- ”Hacking af hukommelsen”, Amerikansk dokumentar fra 2016. (Memory Hackers)
- ”Er du dum eller hvad?”, DR2, 2015
-       "Det Frie Gymnasium", DR2, 2012
"Læringsstile”, Videoklip under kap. 13, psykologiensveje.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer