Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT C
|
Lærer(e)
|
Krestine Houkjær Hald
|
Hold
|
t24htxp_KomITC (t24htxp_1p_KomITC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
I grundforløbet har eleverne arbejdet med visuel kommunikation og digitalt design som en del af introduktion til Adobe Illustrator, Photoshop og XD. De har opnået grundlæggende færdigheder i grafisk design og billedredigering samt interaktivt prototypedesign. Undervisningen har taget udgangspunkt i farveteori, kompositionsprincipper og gestaltlove, som eleverne har anvendt i praksis til at skabe simple visuelle produkter med fokus på æstetik og funktion. Eleverne har udarbejdet en plakat med fokus på layout og visuel identitet samt designet en app-prototype i Adobe XD, hvor brugervenlighed har været et centralt element. Forløbet har givet eleverne en introduktion til designprocesser og digitale værktøjer, som danner grundlag for videre arbejde i faget.
Primær litteratur:
Peder Meyhoff: "Kommunikation og it C" (https://kommitc.systime.dk/)
Simon Moe m.fl.: "Kommunikation og it A" (https://kommita.systime.dk/?id=1)
Div. online engelske og danske tutorials til arbejdet med Adobe Illustrator, Photoshop og XD.
Faglige mål:
Forundersøgelse:
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
Produktion:
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
Kernestof:
Kommunikationsteori og medier
- interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og produktionsformer
Design og visuel kommunikation
- brugervenlighed, herunder brugerflade- og interaktionsdesign
- billeder og deres formsprog i faste og eventuelt levende billeder, herunder filmiske virkemidler
- basal farvelære
- skitser og prototyper
Produktudvikling og projektstyring
- fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
Digitale værktøjer
- digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer, tekst og lyd
- programmer til fremstilling af interaktive systemer, f.eks. websider og apps
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati og medborgerskab
(Et tværfagligt SO-forløb med samfundsfag og engelsk)
I forløbet har eleverne indledningsvist arbejdet med filmiske virkemidler samt målgruppeanalyse og segmenteringsværktøjer. Herefter har de skullet anvende deres viden fra de tre fag i udarbejdelsen af storyboard + film under temaet "Demokrati og medborgerskab". Desuden har eleverne individuelt udarbejdet en portfolio over forløbet.
Primær litteratur:
Peder Meyhoff: "Kommunikation og it C" (https://kommitc.systime.dk/)
Simon Moe m.fl.: "Kommunikation og it A" (https://kommita.systime.dk/?id=1)
Anders Dahl m.fl.: "Levende billeder - Grundbog i mediefag" (https://levendebilleder.systime.dk/)
Div. små filmcitater
Faglige mål:
Forundersøgelse:
- analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Produktion:
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
Kernestof:
Kommunikationsteori og medier
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og –processer
- interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk-og produktionsformer
Design og visuel kommunikation
- billeder og deres formsprog i faste og eventuelt levende billeder, herunder filmiske virkemidler
- skitser og prototyper
Produktudvikling og projektstyring
- idégenereringsværktøjer
- fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
- evalueringsmetoder
Digitale værktøjer
- digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer, tekst og lyd
- brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. idéudvikling, prototypefremstilling og kollaborativ skrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Demokrati og medborgerskab - film
|
19-01-2025
|
Demokrati og medborgerskab - portfolio
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Målgrupper og segmentering
(Forløbet er en fortsættelse af arbejdet med emnet i de to forrige forløb)
I forløbet har eleverne arbejdet med målgrupper, segmenteringsværktøjer og udvikling af personaer. Eleverne har undersøgt, hvordan forskellige målgrupper identificeres og beskrives ud fra faktorer som alder, køn, interesser og medievaner. De har anvendt simple segmenteringsmodeller. På baggrund af deres analyser har eleverne udarbejdet personaer, som har dannet grundlag for design og målretning af kommunikationsprodukter. Forløbet har givet eleverne en overordnet forståelse for, hvordan målgruppeanalyse og brugerindsigt kan anvendes i formidling.
Primær litteratur:
Peder Meyhoff: "Kommunikation og it C" (https://kommitc.systime.dk/)
Simon Moe m.fl.: "Kommunikation og it A" (https://kommita.systime.dk/?id=1)
https://www.conzoom.dk/
Faglige mål:
Forundersøgelse
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
Kommunikationsteori og medier
- forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov
- eksempler på datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af data i kommunikationsprocessen
Etik, love og digital adfærd
- brugernes internetadfærd og afsenders tilgang til personlige oplysninger og privatliv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kommunikationsmodeller
I forløbet har eleverne arbejdet med moderne kommunikationsmodeller og deres anvendelse i digitale medier. De har analyseret, hvordan kommunikation fungerer på sociale medier (SoMe), herunder hvordan afsender, budskab, medie og modtager spiller sammen i en digital kontekst. Eleverne har desuden analyseret reklamefilm med fokus på virkemidler, målgruppe og platform, og de har diskuteret, hvordan reklamer tilpasses forskellige (sociale) medieformater.
Primær litteratur:
Peder Meyhoff: "Kommunikation og it C" (https://kommitc.systime.dk/)
Simon Moe m.fl.: "Kommunikation og it A" (https://kommita.systime.dk/?id=1)
Faglige mål:
Forundersøgelse:
- analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet
- undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
Kernestof:
Kommunikationsteori og medier
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og -processer
- forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov
- interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og produktionsformer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Layout og typografi
Eleverne har arbejdet med layout og typografi som centrale virkemidler i visuel formidling. De har undersøgt, hvordan opsætning og skrifttypevalg påvirker udtryk, stemning og kommunikation i medieprodukter.
Primær litteratur:
Peder Meyhoff: "Kommunikation og it C" (https://kommitc.systime.dk/)
Faglige mål:
Forundersøgelse:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Produktion:
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
Kernestof:
Design og visuel kommunikation
- grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Digital dannelse
Eleverne har arbejdet med digital dannelse og moderne kommunikationsformer med fokus på sociale medier. De har analyseret, hvordan kommunikation spredes gennem sneboldeffekter, og hvordan dette kan føre til fænomener som shitstorms og cybermobning. Eleverne har desuden diskuteret lovgivning og etiske overvejelser i forhold til digitalt indhold. Gennem forløbet har eleverne opnået en grundlæggende forståelse for, hvordan kommunikationsmodeller anvendes i en digital kontekst, og hvordan man navigerer i det digitale medielandskab.
Primær litteratur:
Peder Meyhoff: "Kommunikation og it C" (https://kommitc.systime.dk/)
Simon Moe m.fl.: "Kommunikation og it A" (https://kommita.systime.dk/?id=1)
"Vouge Williams Investigates: Trial by Social Media" (2019)
Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme: "Omtanke online - gymnasiale uddannelser" (https://stopekstremisme.dk/publikationer/omtanke-online-2013-gymnasiale-uddannelser)
Faglige mål:
Forundersøgelse:
- analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet
- undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Produktion:
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
Kernestof:
Kommunikationsteori og medier
- simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og -processer
- forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov
- interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og produktionsformer
- eksempler på datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af data i kommunikationsprocessen
Produktudvikling og projektstyring
- fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
Etik, love og digital adfærd
- etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
- ophavsret og anden relevant lovgivning i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
- brugernes internetadfærd og afsenders tilgang til personlige oplysninger og privatliv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Afsluttende opgave
I forløbet har eleverne arbejdet med deres afsluttende opgave i faget.
Der er udleveret et oplæg med fem forskellige opgaver, som eleverne frit har kunnet vælge imellem.
Opgaverne er udarbejdet sådan, at eleverne selv har haft mulighed for at vælge medie og it-værktøjer.
Eleverne har skullet udarbejde mindst ét kommunikationsprodukt samt en tilhørende rapport, hvor de gør rede for valg og overvejelser i projektforløbets proces, og hvor de argumenterer for den konkrete udformning af kommunikationsproduktet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsluttende opgave
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217857",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217857",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217857"
}