Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Mark Holm Larsen
|
Hold
|
t24htxz_BiologiC (t24htxz_1z_BioC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Organsystemer
Formål:
Du skal med dette forløb kunne forholde dig til begrebet sundhed, med en faglig viden om blodkredsløbet samt lungerne. Hvordan motion kan påvirke lunger og kredsløb, på en positiv måde i forhold til sundhed..
Indhold:
- Livsstil og sundhed
- Glykæmisk indeks
- Fordøjelsen
- Enzymer
- Blodkredsløb opbygning og funktion
- Hjertets opbygning og funktion
- Lungernes opbygning og funktion
- Organernes sammenspil
Materialer:
Se i lectio under indhold og kernestof.
Metoder:
- Gruppearbejde - matrix grupper
- Gruppearbejde om produkt
- Individuelle arbejdsspørgsmål
- Læreroplæg
Forsøg:
- Hæmatokritværdi
- Reaktionshastighed Enzymer
- Blodsukkermålinger
- Blodtryk og puls målinger
Evaluering:
- Mundtlig formativ feedback
- Rapport aflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
På opdagelse i generne
Formål
Dette forløb skal give dig en forståelse af hvordan gener nedarves fra generation til generation, samt hvordan denne viden kan bruges i samfundsmæssige problemstillinger. Du skal ligeledes vide hvordan disse gener bliver oversat til proteiner i kroppen, ved proteinsyntesen.
Indhold
- Cellebiologi (prokaryote og eukaryote)
- DNA, mRNA og tRNA.
- Proteinsyntese
- Enzymer
- Baseparringsreglen
- Genetisk nedarvning
- Mutationer, base og kromosom
- Bioteknologisk metoder: DNA ekstraktion, CRISPR
Materialer
Se i lectio under indhold og kernestof.
Metode
- Gruppearbjede - matrix grupper
- Laboratorie arbejde
1. Forsøg: Løg DNA ekstraktion
2. Forsøg: Blodtype bestemmelse
3. Forsøg: PTC smagstest
- Individuelle arbejdsspørgsmål
- Læreroplæg
Evaluering
- Grupperapport
- Aflevering af arbejdsopgaver.
- Rapportaflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DNA ekstraktion
|
26-02-2025
|
Eksamens eksempel - DNA
|
19-03-2025
|
Blodtype
|
26-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sexdrift og evolution
Formål
Forløbet skal gøre dig i stand til at kunne redegøre for reproduktion ved mennesker samt begge køns kønsorganer. Denne viden skal du kunne anvende i din refleksion over hvilke faktorer som kan have indflydelse på menneskets fertilitet. Med videre arbejde til evolution indenfor mennesket og andre arter.
Indhold
- Kønsorganer
- Hormonregulering
- Menstruations cyklus, herunder positiv og negativ feedback for hormoner.
- Befrugtning
- Kønssygdomme
- Antibiotika
- Antibiotikaresistens
- Fertilitet
- Evolution
- Selektionspres
- Darwins evolutions teori.
Materialer
Se i lectio under indhold og kernestof.
Metode
- Gruppearbejde omkring projekt plakat
- Gruppearbejde i laboratorie
Forsøg:
1. Antibiotika forsøg
2. Billeforsøg - evolution
- Individuelle arbejdsspørgsmål
- Læreroplæg
Evaluering
- Gruppefeedback
- Mundtlig formativ feedback på plakat
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Antibiotika resistens
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Biodiversitet
Formål
Eleverne skal redegøre for de generelle sammenhænge og påvirkninger der findes i et økosystem, samt hvilken indflydelse dette kan have på biodiversiteten for et område.
Indhold
- Økosystem
- Fødekæder
- Biodiversitet
- Carbonkredsløb
- Arter
- Naturnationalparker
Laboratorieforsøg/feltarbejde:
- Vandpest fotosynteseforsøg (Grundforløb)
- Citizen Science undersøgelse af EUC Nord område
Materialer
Se undervisningsbeskrivelsen under indhold
Metode
- Gruppearbejde
- Arbejdsspørgsmål
- Begrebsliste
- Datanalyse
- Feltarbejde
- Laboratorie arbejde
Evaluering
- Elevfeedback
- Afleverings opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217863",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217863",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217863"
}