Holdet t24htxv_BiologiC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Sven Lange
Hold t24htxv_BiologiC (t24htxv_1v_BioC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kroppen I + II (afslutning efter Grundforløb)
Titel 2 Alt levende består af celler
Titel 3 Sundhedsteknologi: ernæringsteori
Titel 4 Sundhedsteknologi, fortsat: blodsukker
Titel 5 DNA, gener og nedarvning
Titel 6 Forplantning
Titel 7 Mikrobiologi og evolution: resistente bakterier
Titel 8 Økologi - hvordan har søen i Beiths Vænge det?
Titel 9 DNA-profilering
Titel 10 Opsamling på økologi, og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kroppen I + II (afslutning efter Grundforløb)

fortsættelse fra grundforløbet (dog uden uge 42 (efterårsferie), 43 (grundforløbsprøver) og 44 (htx-perimenter og virtuel undervisning)):
(Blodkredsløbet i grundforløb)
(Lungerne i grundforløb)
Hjertet
Øvelser: Svinehjertedissektion (samt tidligere lungemålinger: vitalkapacitet og peak flow) samt Kredsløbsmålinger: puls, blodtryk, iltmætning og hæmatokritværdi)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Svinehjertedissektion 04-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde

Titel 2 Alt levende består af celler

Hvad er celler? Forskellige celletyper: prokaryote og eukaryote, samt organeller mm. Cellernes membraner og transport ved diffusion, aktiv transport og osmose. Enzymer som biologiske katalysatorer og deres temperaturafhængighed

Øvelser:
- Mikroskopi af celler
- Eksperiment med bromelin (fra ananas)
- Osmose i kartoffelstykker
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikroskopi af celler 18-11-2024
Eksperiment med bromelin 28-11-2024
Osmose i kartoffelstykker 06-12-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde

Titel 3 Sundhedsteknologi: ernæringsteori

'Sundhedsteknologi' er et tema, hvor biologi c og teknologi b arbejder sammen om udvikling af et fødevareprodukt (temaet fortsætter efter juleferien)
- I biologi skal I først lære om næringsstofferne og om fordøjelsen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sammenlign fordøjelse af de 3 næringsstoffer 16-12-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sundhedsteknologi, fortsat: blodsukker

Samarbejdet med Teknologi b fortsætter. I skal lære at lave blodsukkermålinger og bestemme glykæmisk indeks, så I kan anvende metoden til kontrol af målbare krav i jeres teknologiprodukt

Øvelse: 'Glykæmsik indeks'
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Glykæmisk indeks 05-02-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 DNA, gener og nedarvning

I lærer om vores arveanlæg eller gener og deres molekylære opbygning i DNA (og støtteproteiner); hvordan DNA kopieres i celler; hvordan DNA oversættes via RNA til protein (det centrale dogme); karyotyper og mutationer; dominante og recessive gener; krydsningsskemaer, stamtavler og deres anvendelse

Øvelse: 'TAS2R38 - bitter smag'
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
TAS2R38 - bitter smag 20-03-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde

Titel 6 Forplantning

I hører blandt andet om forplantning og sex. Kvindens og mandens primære og sekundære kønsorganer; kønshormonerne og deres regulering ved negativ og positiv feedback; Menstruationscyklus og befrugting/graviditet; Prævention; Kønssygdomme; Kunstig befrugtning

Øvelse: 'Mikroskopi af de primære kønsorganer'
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikroskopi af primære kønsorganer 27-03-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 Mikrobiologi og evolution: resistente bakterier

I hører om livets opståen og udvikling. I kommer til at fange og dyrke usynligt liv (med petriskåle). I kommer også til at sammenligne forskellige antibiotikas virkning på hhv. Gram positive og Gram negative bakterier; Hvor kommer deres eventuelle antibiotika-resistens fra?

Øvelser:
- Kimfald
- Resistens-test
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kimfald (en usynlig verden) 11-04-2025
Resistens-test 11-04-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde

Titel 8 Økologi - hvordan har søen i Beiths Vænge det?

Undersøgelse af et vandmiljø (en sø) samt vurdering af dets vandkvalitet; Feltarbejde; 3 forureningstyper; Fødenet; Primær og sekundær produktion samt nedbrydernes rolle; Energipyramider og stofkredsløb

Øvelse: Vurdering af den økologiske vandkvalitet i sø

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vurdering af den økologiske vandkvalitet i sø 15-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde

Titel 9 DNA-profilering

en-uges forløb med anvendt bioteknologi, hvor I laver DNA-profiler sammen med 2 studerende fra Aalborg Universitet i laboratoriet. Hvordan laver man en DNA-profil? Genetisk variation som SNP og STR; PCR og elektroforese, fortolkning af profiler

Øvelse: 'Hvem er gerningsmanden?'
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvem er gerningsmanden? 15-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde

Titel 10 Opsamling på økologi, og repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer