Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Sven Lange
|
Hold
|
t24htxv_BiologiC (t24htxv_1v_BioC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kroppen I + II (afslutning efter Grundforløb)
fortsættelse fra grundforløbet (dog uden uge 42 (efterårsferie), 43 (grundforløbsprøver) og 44 (htx-perimenter og virtuel undervisning)):
(Blodkredsløbet i grundforløb)
(Lungerne i grundforløb)
Hjertet
Øvelser: Svinehjertedissektion (samt tidligere lungemålinger: vitalkapacitet og peak flow) samt Kredsløbsmålinger: puls, blodtryk, iltmætning og hæmatokritværdi)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Svinehjertedissektion
|
04-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Alt levende består af celler
Hvad er celler? Forskellige celletyper: prokaryote og eukaryote, samt organeller mm. Cellernes membraner og transport ved diffusion, aktiv transport og osmose. Enzymer som biologiske katalysatorer og deres temperaturafhængighed
Øvelser:
- Mikroskopi af celler
- Eksperiment med bromelin (fra ananas)
- Osmose i kartoffelstykker
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Det cellulære liv | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Livets kendetegn | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Celler | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Prokaryote celler | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Eukaryote celler | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Enzymer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Reaktionshastighed | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Eksperiment: Undersøgelse af enzymet bromelin fra ananas | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Cellemembranen og transportprocesser | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Diffusion kræver ikke at cellen bruger energi | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Faciliteret diffusion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Osmose | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Aktiv transport | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopi af celler
|
18-11-2024
|
Eksperiment med bromelin
|
28-11-2024
|
Osmose i kartoffelstykker
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sundhedsteknologi: ernæringsteori
'Sundhedsteknologi' er et tema, hvor biologi c og teknologi b arbejder sammen om udvikling af et fødevareprodukt (temaet fortsætter efter juleferien)
- I biologi skal I først lære om næringsstofferne og om fordøjelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
3. Kost og sundhed | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kostens energigivende stoffer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Monosaccharider | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Disaccharider | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Polysaccharider | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kostfibre og præbiotika | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Proteiner | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Lipider | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mineraler, vitaminer og vand | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Fordøjelsen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mund og spiserør | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mavens funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Bugspytkirtlens funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Tyndtarmens funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Næringsstoffernes optagelse | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Tyktarmens funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sammenlign fordøjelse af de 3 næringsstoffer
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sundhedsteknologi, fortsat: blodsukker
Samarbejdet med Teknologi b fortsætter. I skal lære at lave blodsukkermålinger og bestemme glykæmisk indeks, så I kan anvende metoden til kontrol af målbare krav i jeres teknologiprodukt
Øvelse: 'Glykæmsik indeks'
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Glykæmisk indeks
|
05-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
DNA, gener og nedarvning
I lærer om vores arveanlæg eller gener og deres molekylære opbygning i DNA (og støtteproteiner); hvordan DNA kopieres i celler; hvordan DNA oversættes via RNA til protein (det centrale dogme); karyotyper og mutationer; dominante og recessive gener; krydsningsskemaer, stamtavler og deres anvendelse
Øvelse: 'TAS2R38 - bitter smag'
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DNA | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Det centrale dogme | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Genregulering | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Proteinsyntesen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kromosomer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Karyotype - et kort over kromosomerne | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Genetik - modeller for nedarvning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Nedarvningsmønstre for monogene egenskaber | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mendels 1. lov kaldes også for kønscelleloven | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Krydsningsskemaer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Stamtræsanalyser | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kønsbunden arv | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
TAS2R38 - bitter smag
|
20-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
6
|
Forplantning
I hører blandt andet om forplantning og sex. Kvindens og mandens primære og sekundære kønsorganer; kønshormonerne og deres regulering ved negativ og positiv feedback; Menstruationscyklus og befrugting/graviditet; Prævention; Kønssygdomme; Kunstig befrugtning
Øvelse: 'Mikroskopi af de primære kønsorganer'
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopi af primære kønsorganer
|
27-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Mikrobiologi og evolution: resistente bakterier
I hører om livets opståen og udvikling. I kommer til at fange og dyrke usynligt liv (med petriskåle). I kommer også til at sammenligne forskellige antibiotikas virkning på hhv. Gram positive og Gram negative bakterier; Hvor kommer deres eventuelle antibiotika-resistens fra?
Øvelser:
- Kimfald
- Resistens-test
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kimfald (en usynlig verden)
|
11-04-2025
|
Resistens-test
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
8
|
Økologi - hvordan har søen i Beiths Vænge det?
Undersøgelse af et vandmiljø (en sø) samt vurdering af dets vandkvalitet; Feltarbejde; 3 forureningstyper; Fødenet; Primær og sekundær produktion samt nedbrydernes rolle; Energipyramider og stofkredsløb
Øvelse: Vurdering af den økologiske vandkvalitet i sø
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vurdering af den økologiske vandkvalitet i sø
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
9
|
DNA-profilering
en-uges forløb med anvendt bioteknologi, hvor I laver DNA-profiler sammen med 2 studerende fra Aalborg Universitet i laboratoriet. Hvordan laver man en DNA-profil? Genetisk variation som SNP og STR; PCR og elektroforese, fortolkning af profiler
Øvelse: 'Hvem er gerningsmanden?'
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hvem er gerningsmanden?
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217879",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217879",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217879"
}