Holdet f24htxb_BiologiC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Dinna Christensen
Hold f24htxb_BiologiC (f24htxb_1b_BioC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fysiologi
Titel 2 Forplantning
Titel 3 Bakterier
Titel 4 Biologisk produktion
Titel 5 Biodiversitet og evolution
Titel 6 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fysiologi

Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kroppens organsystemer 24-11-2024
Undersøgelse af bodtryk 12-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forplantning

Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner
formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

- Litteratur:
Biologi i udvikling, systime:
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=134
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=228
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=229
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=230
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=231
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=232
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=233
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=301
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=249
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=247
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=249
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=242
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=243
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=244
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=245
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=246
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=235
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=236
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=237
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=238
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=239
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=240
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Simulering af sædceller 16-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bakterier

Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner
formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

-Litteratur:
Biologi i udvikling, systime:
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=133
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=208
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=180
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=182
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Biologisk produktion

Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner
formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

-Litteratur:
Litteratur til viden om gær.pdf
Mikroorganismer og bioteknologi.pdf
Biologi i udvikling, systime:
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=133
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=208
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=180
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?id=182
Genetik B + A, systime:
https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=170#c561

-Øvelse:
Forsøg med alginatkugler
- Transformation af e.coli
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse af forsøg 01-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Biodiversitet og evolution

Faglige mål:
anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner
formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Evolution:
Litteratur:
Biologibogen, systime:
https://biologibogen.systime.dk/?id=554&L=1
https://biologibogen.systime.dk/?id=555&L=1
https://biologibogen.systime.dk/?id=556&L=1
https://biologibogen.systime.dk/?id=558&L=1
https://illvid.dk/dyr/evolution-i-lyntempo-sikrer-froeerne-omkring-tjernobyl
Øvelse:
Naturlig selektion hos biller
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ulven og trofisk kaskade 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer