Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT C
|
Lærer(e)
|
Louise Toftemark Lauridsen
|
Hold
|
f24htxbd_KomITC (f24htxbd_1bd_KomITC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Informationskampagne
INFORMATIONSKAMPAGNE
I dette forløb skal eleverne lave en valgfri informationskampagne med to produkt bestående af 1) en hjemmeside og 2) et grafisk produkt (reklame, logo eller lign.) - begge designet imod målgruppen som er unge mellem 15-20 år. Grupperne skal selv definere målgruppen yderligere.
For at lave det optimale produkt skal eleverne lave en forundersøgelse, hvori blandt andet den kvantitative metode anvendes, men også diverse andre målgruppeanalytiske værktøjer anvendes.
Gruppe 1: Fatimah, Irina, Daniil
Gruppe 2: Mathias, Denisa, Hermann, Aksel
Gruppe 3: Astrid, Amalie, Emma
Gruppe 4: Timo, Samuel, Victor
Gruppe 5: Noah, Jens, Christian
Gruppe 6: Daniel, Ilia, Austin
Gruppe 7: Clara, Cyprian, Valdemar
Faglige mål:
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
-undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
Produktion:
-Udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
Kernestof
kommunikationsteori og medier:
-forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov
- eksempler på datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af data i kommunikationsprocessen
Design og visuel kommunikation
- brugervenlighed, herunder brugerflade og interaktionsdesign
-skitser og prototyper
Digitale værktøjer
- programmer til fremstilling af interaktive systemer, f.eks. websider og apps
-brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. idéudvikling, prototypefremstilling og kollaborativ skrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Informationskampagne
|
23-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Præsentations-skills
Dette mini-forløb booster elevernes evne - og selvtillid - indenfor præsentationsteknikker, tale-teknikker og at lave et godt power point.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kommunikationsmodeller
kommunikationsmodeller - genopfriskning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
Gruppe 1: Ilia, Daniel og Daniil - Opg 6: markedsfør en virksomhed!
Gruppe 2: Nawar, Cyprian: Opg. 3: mobning på sociale medier
Gruppe 3: Astrid, Amalie R., Emma: Opg. 1: Læg mobilen når du cykler
Gruppe 4: Denisa - Opg. 3 aktiv ferie
Gruppe 5: Fatimah, Irina - Opg.: Læg mobilen når du cykler
Gruppe 6: Herman, Mathias og Christian - Opg. 1: Læg mobilen når du cykler
Gruppe 7: Timo, Jens - opg 2: drukneulykker
Gruppe 8: Noah: Opg 5 - foreningslivet skal fremmes
Gruppe 8: Viktor, Samuel - Opg. 2: drukneulykker
Gruppe 19 Amalie, Josephine - opg. 5: Foreningslivet skal fremmes!
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217909",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217909",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015217909"
}