Holdet f24htxc_KomITC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Kommunikation/IT C
Lærer(e) Louise Toftemark Lauridsen
Hold f24htxc_KomITC (f24htxc_1c_KomITC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Informationskampagne
Titel 2 Præsentations-skills
Titel 3 Kommunikationsmodeller
Titel 4 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Informationskampagne

INFORMATIONSKAMPAGNE

I dette forløb skal eleverne lave en valgfri informationskampagne med to produkt bestående af 1) en hjemmeside og 2) et grafisk produkt (reklame, logo eller lign.) - begge designet imod målgruppen som er unge mellem 15-20 år. Grupperne skal selv definere målgruppen yderligere.
For at lave det optimale produkt skal eleverne lave en forundersøgelse, hvori blandt andet den kvantitative metode anvendes, men også diverse andre målgruppeanalytiske værktøjer anvendes.

Grupper:

Gr. 1: Sebastian, Lucia, Wendell : Sikker Sex
Gr. 2: Amalie, Josefine, Cirkeline : Tag ansvar for dit kæledyr
Gr. 3: Emil C, Lucas, Liva : smid skrald i skraldespanden - ikke i naturen
Gr. 4: Malte, Oliver, Lauritz : Drik mere vand
Gr. 5: Ioana, Lisa, Biancha : Craft-psykologi
Gr. 6: Emil N, Nawar, Oliver A., Damian : Skær ned på alkohol


Faglige mål:
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
-undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen

Produktion:
-Udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver

Kernestof
kommunikationsteori og medier:
-forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov
- eksempler på datadrevet analyse af målgrupper og inddragelse af data i kommunikationsprocessen

Design og visuel kommunikation
- brugervenlighed, herunder brugerflade og interaktionsdesign
-skitser og prototyper

Digitale værktøjer

- programmer til fremstilling af interaktive systemer, f.eks. websider og apps
-brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. idéudvikling, prototypefremstilling og kollaborativ skrivning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Informationskampagne 28-01-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Præsentations-skills

Dette mini-forløb booster elevernes evne - og selvtillid - indenfor præsentationsteknikker, tale-teknikker og at lave et godt power point.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kommunikationsmodeller

kommunikationsmodeller - genopfriskning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensprojekt

Gruppe 1: Ioana, Lucia, Lisa: Foreningslivet skal fremmes!
Gruppe 2: Sebastian, Oliver B: Mobning på sociale medier
Gruppe 3: Lukas, Liva, Wendell: Markedsfør en virksomhed
Gruppe 4: Cirkeline: Foreningslivet skal fremmes!
Gruppe 5: Emil, Lauritz: Aktiv ferie
Gruppe 6: Oliver M, Malte, Emil: Markedsfør en virksomhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer