Holdet h23hhxf_Erhvervscase - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Erhvervscase -
Lærer(e) Anette Svendsen, Jes Bastholm
Hold h23hhxf_Erhvervscase (h23hhxf_2f_Erhvervscase)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb dag 1 og dag 2 Fusion
Titel 2 Forløb dag 3 og dag 4 Louis Nielsen
Titel 3 Forløb dag 5 og dag 6 Naturli Foods A/S

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb dag 1 og dag 2 Fusion

Dag 1 -  Tirsdag den 28. januar 2025 og dag 2 torsdag den 30. januar 2025

1.Søg efter materiale om Fusion
a. Virksomhedens hjemmeside
b. Virk.dk
c. Børsen
d. Business.dk
e. Google
f. Videoklip fra TV
g. Tænk over virksomhedens beliggenhed, og søg via lokal avis/TV-station
h. Etc.

2. Udarbejd virksomhedsportræt – brug fagbegreber.

3. Udarbejd en Business Model Canvas. Oplist virksomhedens kritiske succesfaktorer (2-4 stk). Find tre - fire udfordringer.
For at udarbejde en BMC, kunne identificere kritiske succesfaktorer og for at finde frem til udfordringerne skal der udarbejdes en eller flere af følgende analyser: Regn-skabsanalyse (internt), værdikædeanalyse (internt), logistisk effektivitet (internt), omverden, konkurrent og brancheanalyse (alle eksternt).

4. Udarbejd konkrete handlingsforslag til hver af udfordringerne – oftest bør du (kunne) opstille mere end et handlingsforslag pr. udfordring.
  
5. Redegør for konsekvenserne af handlingsforslagene.

6. Vælg det handlingsforslag, som I anser for at være det forslag, der giver virksomhe-den størst mulighed for vækst (1 forslag pr. udfordring) i den specifikke situation. Begrund.

7. Udarbejd litteraturliste i henhold til ”Formaliafolder”.

8. Opload gruppens besvarelse i den oprettede opgave i lectio.

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ehvervscase Fusion 30-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb dag 3 og dag 4 Louis Nielsen

Dag 3 – Tirsdag den 4. februar og dag 4 – Torsdag den 6. februar

Vi starter med at snakke om besvarelser fra sidst dvs. gennemgang af Fusion.

Herefter introduktion af:

a. Synopse
b. Metodeafsnit
c. Kildeliste (brug formaliafolder)

a. Synopsis i erhvervscase
• Omfang: 3-5 sider + bilag
• Synopsen skal danne grundlag for en samtale om relevante analyser, vurderinger og konklusioner og om elevens refleksioner over anvendelsen af teori og metode.
• I synopsen skitseres Business Model Canvas, virksomhedens kritiske succesfaktorer, de udfordringer virksomheden står over for samt elevernes forslag til, hvordan udfor-dringerne kan håndteres.
• Desuden indeholder synopsen metodeovervejelser, hvori eleverne forklarer, hvordan fagene bidrager til arbejdet med casevirksomheden, og hvori de reflekterer kritisk over anvendelsen af teori og metode.


Synopsen skal indeholde følgende elementer (i den nævnte rækkefølge):
a. Forside
b. Indholdsfortegnelse
c. Virksomhedskarakteristik med fagudtryk (max 1/3 side)
d. Business Model Canvas
e. Oplistning af de kritiske succesfaktorer
f. Oplistning af udfordringerne
g. Handlingsforslag og disses konsekvenser
h. Metode
i. Bilag
b. Metode

Metodeovervejelser, hvor I forholder jer kritisk til jeres erhvervscasearbejde.
I skal forholde jer kritisk til arbejdsprocessens form og indhold.

• Hvordan har de prioriteringer I har haft i arbejdet været hensigtsmæssige/mindre hen-sigtsmæssige?
• Hvor stærke er jeres faglige analyser og ræsonnementer?
• Hvordan har I anvendt fagenes teori og modeller
• Hvilke metoder/modeller/teorier er blevet inddraget for at finde frem til KSF og udfor-dringerne?
• Hvorfor blev netop disse metoder/modeller/teorier inddraget?
• Hvilke metoder/modeller/teorier er blevet inddraget for at løse udfordringerne?
• Hvorfor blev netop disse inddraget?
• Eventuelle begrænsninger ved de valgte modeller/metoder/teorier
• Hvor troværdige er de løsninger, som I har nået frem til?
• Hvad er styrkerne og svaghederne ved den måde, gruppen har arbejdet på?
• Hvorledes har du skaffet yderligere informationer om virksomheden eller med andre ord, hvordan er dataindsamlingen foregået:
o Kildetyper
o Indsamlingsmetoder
o Kildekritik dvs. vurdering af om informationskilderne er pålidelige, aktuelle, objektive og repræsentative
• Refleksion over processen og det, I har lært af casearbejdet.


Efter oplæg arbejdes der med DM Erhvervscase 2023 – Louis Nielsen resten af dagen og dag 4


Elevopgave:
1. Udarbejd en synopse for Louis Nielsen.

j. Forside
k. Indholdsfortegnelse
l. Virksomhedskarakteristik med fagudtryk (max 1/3 side)
m. Business Model Canvas
n. Oplistning af de kritiske succesfaktorer
o. Oplistning af udfordringerne
p. Handlingsforslag og disses konsekvenser
q. Metode
r. Bilag
Afslutning:
2. Dag 4 kl. 22.00 afleveres synopse i 2 eksemplarer
3. Synopsen returneres dag 5
4. Eksamens info kl. 12.55-13.55 – dag 5 starter med prøveeksamen. Alle grupper er til prøveeksamen
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Erhvervscase Louis Nielsen A/S 06-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb dag 5 og dag 6 Naturli Foods A/S

8.05 – ? (afhængig af klassestørrelse): Prøveeksamen i grupper – ca. 25 min pr gruppe

Samtidig med prøveeksamen arbejder eleverne med Erhvervscase sommer 2024 –
Naturli’Foods A/S.

Transskription udleveres til eleverne.

Sidst dag 6 afleverer grupperne ca. 7 min oplæg på screen cast om casen tilsvarende det de skal til mundtlige eksamen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer