Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Fanqiang James Kong
|
Hold
|
h23hhxde_InnovationC ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 7 Oplevelsesøkonomi
I oplevelsesøkonomien tilføres salget af en vare eller en serviceydelse en form for oplevelse, der øger forbrugerens værdi af produktet/serviceydelsen. Kodeordet er differentiering via oplevelser, der forøger værdien af produktet eller serviceydelsen og dermed mulighed for en højere pris.
En oplevelse kan opdeles efter, i hvilket oplevelsesdomæne den hører til. Der arbejdes med fire forskellige oplevelsesdomæner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Forløb 5 Udvikling og vurdering af ideer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
3
|
Forløb 6 Udvikling af forretningskoncept
Vigtige teorier og begreber:
Druckers kilder til ideer
Tre perspektiver på ideudvikling
En outside in-synsvinkel
En inside out-synsvinkel
En samspilstankegang
Divergent og konvergent tænkning
Ideudviklingsmetoder
Associationsmetoder
Brainstormingsmetoder
Idevurderingsmetoder
Argumenter for og imod
Idescreening
Pain, job, value proposition og jury
Risiko og gevinst
Vurdering af ideers økonomiske, sociale og miljømæssige værdi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
4
|
Forløb 1. Introduktion til innovation
Kapitel 1 vil præsentere dig for pentathlon-modellen, som bogen er bygget op efter. Vi vil introducere nogle grundbegreber, som bruges gennem hele bogen. Du vil kunne læse, hvad man forstår ved innovation, og at der findes mange former for innovation. Endelig vil du se, at innovationer skal være værdiskabende og bæredygtige.
Hvorfor skal du lære om innovation?
Hvad innovation er
Innovationsformer
Innovationstragten
Pentathlon-model som en ramme for forståelse af innovation
Vigtige teorier og begreber:
Innovationsbegrebet
Innovationsformer
Invention, innovation, diffusion
Innovationstragten
Pentathlon-modellen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
5
|
Forløb 10 Brugerdreven innovation
Dette forløbet relaterer sig til hele tragtmodellen i pentathlon-modellen, dog mest til den første del af tragten (udforskning og ide) og den sidste del (udvikling). I forhold til de 3 perspektiver på udvikling af nye forretningsideer, som jeg beskrev i kapitel 10, så beskriver jeg i dette kapitel nogle flere metoder til, hvordan man kan undersøge brugere i forhold til outside in- og samspilssynsvinklen.
Man kan skelne mellem brugerens erkendelse af behov på den ene side og brugerens deltagelse i innovationsprocessen på den anden side. Herunder om brugernes deltagelse er præget af høj eller lav grad af involvering. På den baggrund kan man tale om 4 hovedtyper af involvering af brugere, nemlig:
Brugerinnovation. Brugeren arbejder tæt sammen med virksomheden og har en høj grad af deltagelse i innovationsteamet. Der blev skelnet mellem brugere, avancerede brugere, eksperter og lead users, som hver især kan anvendes til at deltage i forskellige typer af innovationsprojekter.
Brugertest. Brugeren deltager med en lav grad af involvering i innovationsteamet. Brugertest bliver mest brugt til test af færdige eller næsten færdige produkter, dvs. i den sidste fase af innovationsprocessen.
Brugerdeltagelse. Brugeren kan ikke give udtryk for sine behov, men har en høj grad af deltagelse i innovationsprocessen. Brugerdeltagelse har til formål at gøre tavs viden synlig ved at provokere deltagerne. Deltagelse kan ske gennem hele innovationsprocessen.
Udforskning af brugere. Brugerne giver ikke udtryk for deres behov og har en lav grad af deltagelse i innovationsprocessen. Formålet med denne tilgang er at forstå brugerne i deres kontekst og gennem fx observation opnå kendskab til og forståelse for deres behov. Udforskning af brugere anvendes ofte i starten og slutningen af innovationsprocessen.
Selvom der anvendes en række af de samme metoder, er forskellen på de 4 nævnte:
Omfanget af inddragelse af brugere i innovationsprocessen.
At der anvendes forskellige metoder og kombinationer af metoder.
At der anvendes forskellige former for fortolkning af den indsamlede information.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
6
|
Forløb 13 Eksamensforberedelse
I den afsluttende fase af undervisningsplan vil vi foretage en omhyggelig konsolidering af den grundlæggende viden, der er formidlet i løbet af det akademiske år. Denne afgørende fase indebærer en omfattende gennemgang og syntese af kerneemnerne med det formål at styrke elevernes forståelse og mestring af centrale begreberne i innovation.
I løbet af denne fase vil eleverne aktivt deltage i en struktureret proces med at genbesøge og opsummere det materiale, der er dækket i vores læseplan. Dette samarbejde tjener til at konsolidere deres forståelse af indholdet og øge fastholdelsen, hvilket sikrer et solidt fundament for fremtidige akademiske stræben.
Desuden vil vi afsætte dedikerede sessioner til at yde vejledning om eksamensforberedelse. Eleverne vil modtage detaljerede indsigter i strukturen, omfanget og forventningerne til innovation eksamener.
Derudover vil vi give dem effektive studiemetoder og ressourcer for at optimere deres forberedelse og præstationsresultater.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Forløb11 Diffusion
Dette forløbet handler om:
- Diffusion: Diffusion betyder spredning. I innovation handler det om, hvordan idéer og produkter spredes på markedet. Rogers har opstillet seks faktorer, der påvirker diffusionsprocessen: synlighed, kompleksitet, mulighed for afprøvning, relativ fordel, kompatibilitet og risiko.
Virksomheder kan arbejde systematisk med de seks faktorer for at fremme diffusionsprocessen og fjerne hindringer. Virksomheden kan ikke måle på faktorerne på forhånd, så diffusionen bygger på et skøn og vurderinger
- Adoptanter (innovatorer, tidlige tilsluttere, det tidlige flertal, det sene flertal, efternølerne)
- Hvilke faktorer fremmer og hæmmer diffusion af innovationer?
Det er lettest at forstå diffusion, og hvad der fremmer og hindrer diffusion, ved at kigge på nogle eksempler.
- Teknologiske S-kurver
- Gæringsmodellen
- Kløften: Diffusion af radikalt nye teknologiske produkter – 5 strategier
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Forløb 4 Innovationsprocessen: Fra ide til marked
Dette forløbet handler om, hvordan man kommer igennem innovationsprocessen fra ide til værdiskabende handling.
Læreplansmål : i innovation C
1) Eleven skal kunne identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer.
2) Eleven skal kunne ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling.
3) Eleven skal kunne gennemføre innovationsprocessen fra idé til værdiskabende handling.
Elever præsenteres for en række metoder til udvikling og vurdering af ideer. En vigtigt pointe i den sammenhæng er, at man kan arbejde med forskellige mindset, divergent og konvergent tænkning.
Vi viser dig en række innovationsprocesmodeller, der kan hjælpe dig på vej. Inden du vælger hvilken model, du vil arbejde med, er det vigtigt at overveje, hvilke forudsætninger der er til stede.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
9
|
Forløb 9 Forretningsplan - Business Model Canvas
En forretningsplan er en beskrivelse af den virksomhed, man vil etablere og en plan for, hvordan man vil drive og udvikle den.
Forretningsplanen er et redskab til at:
- vurdere og skabe et overblik over den nuværende og fremtidige situation for en virksomheden og dens omgivelser
- beskrive de langsigtede og kortsigtede mål for virksomheden baseret på ovenstående vurdering
- udarbejde en plan for hvordan virksomheden skal nå sine mål
præsentere en virksomheds ide, mål og planer for eksterne parter
Innovation kræver planlægning af alle processer, der involverer samarbejdspartnere, konkurrenter, kunder. Hvordan forretningsplaner kan være værktøjet for denne planlægning handler hovedkapitlet "Forretningsplan" om.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Projektarbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
10
|
Forløb 3 Tre former for bæredygtighed
Dette forløbet rummer to forbundne hoveddele nemlig økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed og social og miljømæssig entreprenørskab.
Bæredygtighedsbegrebet:
Innovationer skal være økonomisk bæredygtige
Der er stigende interesse for at sikre, at innovationer er socialt og eller miljømæssigt bæredygtige.
Redskaber til at vurdere innovationer mht. de tre former for bæredygtighed
Cirkulær økonomi
Forskellen på lineær og cirkulær økonomi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
11
|
Forløb 8 Social entreprenørskab
Begrebet socialt entreprenørskab består af ordene 'socialt' og 'entreprenørskab'.
For at kunne definere socialt entreprenørskab er det nødvendigt at forstå mere præcist, hvad det dækker over og dermed, hvad der adskiller det fra andre aktiviteter på det sociale område.
Udgangspunktet her er netop entreprenørskab på det sociale område, som en særlig del af entreprenørskab.
Hvad skal du lære i dette forløbet?
1) Hvad forskellen er på en iværksætter og entreprenør
2) Hvad man forstår ved entreprenørskab
3) Entreprenørskab kan være profit og nonprofit orienteret
4) Entreprenørskab kan være i nye og eksisterende organisationer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
12
|
Forløb 12 Opsumning og Final projekt
Introduktion til forløbet:
Forløbet tager udgangspunkt i elevens eget virksomheden og har både til formål at udvikle elevernes kommercielle handlekraft og samtidig afmystificerer innovation og iværksætteri ved at gøre det til en personlig oplevelse.
Mål:
Eleverne opnår forståelse af forretningsmodeller som grundlag for virksomheders og non-profit organisationers etablering og overlevelse.
Eleverne afprøver simpel forretningsmodel i praksis.
Klassen arbejder selvstændigt med planlægning af:
Idégenerering
Budgettering
Etablering af arbejdsgrupper og vagtplan mv. (organisering)
Evaluering: Der evalueres på følgende måder:
- Første delprodukt (videoen) evalueres i matrixgrupper.
- Slutproduktet - konceptet og selve realiseringen af forretningsplan
- Som afslutning gennemføres en opsamling (formativ) og en summativ evaluering.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
13
|
Forløb 2 Grundbegreber i Innovation
I dette kapitel har jeg beskrevet anvendelsen af innovationsbegreberne job, pain, value proposition og jury ved innovation og entreprenørskab.
- Pain kan bruges eksplorativt til at udforske, hvor der er behov for innovation eller undersøges som en pain ved job to be done.
- Pain handler om behov, ønsker eller problemer, og pain kan være både positiv – hvad man har behov for og ønsker sig – og negativ i form af problemer, som skal løses.
- I forbindelse med innovation og entreprenørskab er det væsentligt for at opnå succes, at den innoverende virksomhed eller entreprenør afsætter tid til at forstå kunders behov rimeligt godt ved at anlægge et helhedssyn fra kundens side på job to be done og tilhørende pain.
Vigtige teorier og begreber:
Radikale og inkrementelle innovationer
Innovationshøjde på produkt- og serviceinnovationer
Innovationsformer
Forretningsmodelinnovation
Værdibegrebet
Job to be done
Pain
Value proposition
Jury
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218080",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218080",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218080"
}