Holdet h22hhxabde_SamfundsfagB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Michael Birkemose
Hold h22hhxabde_SamfundsfagB (h22hhxabde_3_SamfundsfagB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til samfundsfag B
Titel 2 Socialisering, social stratfikation og identitet
Titel 3 Politisk system og demokratiopfattelser
Titel 4 EUs udvikling, beslutningsproces og betydning
Titel 5 Ideologier og politik
Titel 6 Medier og politisk meningsdannelse
Titel 7 Politikområde og empirisk undersøgelse
Titel 8 USA kultur, politik og økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til samfundsfag B

I forløbet er eleverne blevet introduceret til faget samfundsfag på B-niveau, og til den grundlæggende samfundsfaglige videnskabsteori og læringsteori. Eleverne har ud fra en konkret tekst arbejdet med at formulere problemformuleringer og del-spørgsmål der både er på et redegørende, et undersøgende/analyserende og et diskuterende/vurderende/perspektiverende niveau.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Socialisering, social stratfikation og identitet

I forløbet har vi arbejdet med teorier om socialisering og eleverne er blevet introduceret til og har arbejdet videre med forskellige måder at inddele befolkningen i sociale grupper, såsom socialklasser, livsformer, og livsstile. Vi har også arbejdet med unges identitetsvalg og betydningen af de overordnede samfundsrammer for socialiseringen ved at eleverne er blevet introduceret til socialkarakterbegrebet.
Dette forløb har været knyttet an til elevernes andre fag, såsom afsætning, da viden om livsstile og livsformer kan være relevant i sammenhæng med afsætning og markedsføring. De har således skullet lave en opgave om sammenhæng mellem livsstile og foretrukne ferieformer og -mål.
Forløbet har søgt at realisere følgende kernestof of faglige mål fra bekendtgørelsen om samfundsfag på B-niveau for Stx:
KERNESTOF:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
FAGLIGE MÅL:
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oplæg om livsformer 03-09-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Politisk system og demokratiopfattelser

I forløbet har eleverne fået undervisning i grundlæggende træk i det danske politiske system og demokrati som udgangspunkt for en komparativ sammenligning med det amerikanske politiske system. Forløbet var planlagt som en optakt til det amerikanske præsidentvalg 5.11.24. Derfor er eleverne dels blevet introduceret til de grundlæggende træk ved det danske politiske system, såsom negativ parlamentarisme, magtens tredeling, lovgivningsprocessen osv., og til forskellige demokratiformer og -opfattelser. I forløbet er eleverne blevet introduceret til lovgivningsprocessen i form af deres egene udarbejdelse af lovforslag som de har skullet fremlægge og stemme om på klassen.
Følgende kernestof-områder og faglige mål er realiseret:
KERNESTOF:
-magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
FAGLIGE MÅL:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
livsstil og ferie 12-09-2024
Lovforslag 10-10-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 EUs udvikling, beslutningsproces og betydning

I forløbet har eleverne modtaget undervisning i EUs udvikling siden anden verdenskrigs afslutning, de politiske institutioner i EUs-systemet, beslutningsveje i EU og samspillet mellem EU og Danmark. I forløbet har eleverne skullet arbejde med hvordan EU lovgiver, forskellen mellem de forskellige typer af beslutninger i EU og hvordan borgerne i Danmark og de øvrige medlemslande kan påvirke beslutningerne i EU direkte og indirekte.

Følgende kernestofområder og faglige mål er realiseret:
KERNESTOF:
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrence-evne og arbejdsmarkedsforhold
FAGLIGE MÅL:
-formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsisopgave Social ulighed 10-11-2024
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Ideologier og politik

I forløbet har vi arbejdet med de politiske ideologier og de politiske partier som organisationsformer og som repræsentanter for bestemte ideologiske strømninger og interesser i bestemte grupper i den danske befolkning. Eleverne er også blevet introduceret til teorier om partiernes forhold til vælgerne og ændringen i partiernes repræsentation af vælgerne i  Danmark i de sidste 50 år.
Følgende kernestofområder og faglige mål er realiseret:
KERNESTOF:
-politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
FAGLIGE MÅL:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
10 spørgsmål til folketinget 14-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Medier og politisk meningsdannelse

I forløbet har vi arbejdet med mediernes betydning og indflydelse på den politiske meningsdannelse. Eleverne er blevet introduceret til forskellige mediekulturer, med hovedvægt på multimediekulturen, som udgangspunkt for at de kan forstå forskellige teorier om mediernes påvirkning af brugerne, mediernes rammesætning af den kommunikationen mellem politikere, politiske partier og borgerne og hvordan man politisk i et demokratisk samfund søger at styre informationen fra politikerne og de politiske partier, og hvilke roller medierne kan spille i et demokratisk parti. Som led i at gøre forløbet relevant og vedkommende for eleverne har de i grupper skulle arbejde med politiske dilemmaer som de skulle udforme mediestrategier i forhold til.
Følgende kernestofområder og faglige mål er realiseret:
KERNESTOF:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
nyhedsudsendelse 10-02-2025
spin og politik 13-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Politikområde og empirisk undersøgelse

Eleverne har i dette forløb arbejdet med projektarbejdsformen og samfundsvidenskabelig metode til indsamling af empirisk data, idet de har arbejdet med et på klassen valgt politikområde, kriminalitet/retspolitik. På baggrund af den viden om dette politikområde, som de har tilegnet sig gennem læreroplæg og i projektgrupperne, har eleverne skullet formulere problemformuleringer til et konkret projekt hvori indsamling af empirisk data fra respondenter på og/eller uden for skolen skulle indgå. Bortset fra klasseundervisning i projektarbejdsformen og samfundsvidenskabelige metoder til indsamling af data, har eleverne stort set arbejdet i projektgrupper med læreren som vejleder og instruktør.

Følgende kernestofområde og faglige mål er realiseret:
KERNESTOF:
-social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
-magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU

FAGLIGE MÅL:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfunds-mæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle model-ler og egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Problemer i det danske retssystem 14-03-2025
Ny opgave 27-03-2025
opgaveformulering empirisk projekt kriminalitet 27-03-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 8 USA kultur, politik og økonomi

I dette forløb er eleverne blevet introduceret til grundlæggende kulturelle, politiske og økonomiske forhold der kendetegner det amerikanske samfund med henblik på at eleverne får en forståelse for USAs betydning for den globale økonomi, og international politik. Forløbet bygger på elevernes viden fra samfundsfag C, og fra faget international økonomi, om økonomisk globalisering, økonomiske mål og økonomiske teorier. Endvidere har formålet været at eleverne kan få kompetence i at sammenligne de politiske systemer og demokratiformerne i USA, Danmark og EU og borgernes mulighed for indflydelse i de ovennævnte systemer, og også en kompetence til at kunne forstå baggrunden for valget af Trump som præsident november 2024 og de politiske beslutninger, der er blevet truffet efter hans tiltrædelse som præsident i januar 2025.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde