Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Kenneth Hørby Olsen
|
Hold
|
f24eux_MatematikB (f24eux_H1H2_MatB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstart
Opstart af Matematik B for EUX
-Introduktion og installation af Maple
-Genopfriskning af regnegler og ligningsløsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Analytisk plangeometri
Teknisk Matematik Bind 1: s. 241-270
Analytisk plangeometri;
punkt, linje, parabel og cirkel, skæringer og afstande
Herunder cirklens centrumligning
Projekt - Rundkørsel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Funktioner
Teknisk Matematik Bind 1: s. 271-312
Her arbejdes der med :
- Regneforskrift , definitions- og værdimængde
- Monotoniforhold, maksimums- og minimumspunkter
- Lineær -, potens- og 2. grads funktioner.
- Proportionalitet
- Regression
-Parablens toppunkt og symmetriakse.
Teknisk Matematik Bind 2: s. 55 - 81
Eksponentielle funktioner
-10-tals og naturlige logaritmer
-Vækst funktioner
-Fordoblings og halveringskonstanten
-Rentes regning
-Regression
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Vektorer i planet
Teknisk Matematik Bind 2: s. 7-54
Geometrisk og analytisk vektorregning i planen, herunder bestemmelse af projektioner, afstande og vinkler
Emner:
Vektorbegrebet
Enhedsvektor
Trekantens areal
Projektion
Vinkel mellem vektorer
Afstand fra punkt til linie
Normalvektor
Projekt - Sejlads
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mindstekravs opgaver
|
04-03-2025
|
Mat 2
|
10-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Differentialregning
Teknisk Matematik Bind 2: s. 81-116
Begreberne kontinuitet og differentiabilitet samt definition og fortolkning af differentialkvotient, sammenhæng med monotoniforhold, ekstrema og optimering.
Bestemmelse af den afledede funktion for udvalgte funktionstyper, samt regneregler for differentiation af sum og differens og funktion multipliceret med konstant.
Der arbejdes eksperimentelt med forsøg for at forstå sammenhængen mellem bevægelse og differentialregning.
Emner:
Begreberne kontinuitet og differentiabilitet
Differenskoefficient og differentialkofficient
Ekstrema
Regneregler for afledte funktioner.
Optimering
Projekt "Beholderdimensionering - Teknisk matematik bind 2: s. 200-201"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat 3
|
17-03-2025
|
Mat 4
|
24-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Centralt stillet opgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Integralregning
Teknisk Matematik Bind 2: s. 117-142
Bestemmelse af stamfunktion for udvalgte funktionstyper og anvendelse af integralregning til arealberegning, regneregler for integration af sum og differens af to funktioner samt funktion multipliceret med konstant.
Emner:
Stamfunktion
Areal
Regneregler
Projekt "Bygning af dige - Teknisk matematik bind 2: s. 201-202"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat 5
|
31-03-2025
|
Mat 6
|
07-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Dataanalyse
Dataanalyse
Der laves forskellige dataanalyser på elevernes højde samt afstand til og fra arbejde.
Teknisk Matematik Bind 2 s.143-173
-Grupperede data
-Positionsmål
-Kvartilafstand
-Boksplot (Outliers)
-Varians
Pinde-/søjlediagram
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
REP. og mdt. træning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensprojekt
|
25-04-2025
|
Mat 7
|
29-04-2025
|
Mat 8
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Funktioner
Teknisk Matematik Bind 1: s. 271 - 312
Teknisk Matematik Bind 2: s. 55 - 81
Her arbejdes der med :
- Regneforskrift , definitions- og værdimængde
- Monotoniforhold, maksimums- og minimumspunkter
- Lineær -, potens- og 2. grads funktioner.
- Proportionalitet
- Regression
-Parablens toppunkt og symmetriakse.
Eksponentielle funktioner
-10-tals og naturlige logaritmer
-Vækst funktioner
-Fordoblings og halveringskonstanten
-Rentes regning
-Regression
Projekt - Varmebehandling af mælk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Opsamling og repetition
Opsummering af kernestof, tavlefremlæggelser og mindstekravsppgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218209",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218209",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218209"
}