Holdet t24eux_EngelskB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - EUC NORD
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Charlotte Høppner Gundelund
Hold t24eux_EngelskB (t24eux_H1H2_EngB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Uncolor me
Titel 2 Fight Club (Værklæsning)
Titel 3 Oh the Horror
Titel 4 The English Language
Titel 5 The UK - Industry and Empire
Titel 6 Ethics in Science and Technology

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Uncolor me

Uncolor me

I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige vinkler inden for emnet Race, Colour and Injustice.

Forløbet har taget udgangspunkt i en række begreber som white privilege, Systemic racism og Marked/unmarked bodies.


Eleverne har læst nyhedsartikler, hørt podcasts, og set spillefilmen "The Hate U Give".

Sprogfærdighed
• forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
• udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
• læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
• skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
• analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
• orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestoffet er:
• principper for tekstopbygning
• almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
• tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Materialer:

• Paul Laurence Dunbar: The Lynching of Jube Benson, 1904. Short story
• Billie Holiday: Strange Fruit, 1939. Song | Black Voices. The African-American Experience from Slavery to the Fight for Social Justice
• James Allen: withoutsanctuary.org
• Killing in the Name af Rage against the Machine, 1994 (Sang)
• Young black man shares his mother’s unwritten rules l GMA Digital (video)
• Noelle Palmer on Facebook (Facebook post)
• Police Brutality - American Witnesses, BBC (video)
• The Hate U Give (film)
• To Survive in America as a Black Man, Make Yourself Small, Marlon Jamen, 2021 (artikel)
• Changes af 2Pac feat. Talent 1998 (sang)
• Uddrag af interview med 2pac, 1994 (interview – video)
• Blog 1: In America, You Are Black, Baby, Chimamanda Ngozi Adichie, 2013 (romanuddrag fra “Americanah”)
Supplerende stof:
• Chapter 3: Racism, Whiteness and White Privilege I “Everyone Is Here – New Shapes of Diversity and Belonging in Britain” af Sten Pultz Moslund, 2021
• Indledningerne er læst fra følgende kapitler:
Slavery, Seperate, but equal, I am a man, Post-racist America?, fra “Black Voices”, Gyldendal

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Oh the Horror

Materiale:
• The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde, Robert Louis Stevenson, 1886 (uddrag)
• Dracula, Bram Stoker, 1897 (uddrag)
• The Tell-Tale Heart, Edgar Allan Poe, 1843 (Short Story)
• Why We Crave Horror Movies, Stephen King, 1982 (essay)
• Run, Mat Johns, 2013 (short film)
• The Boogeyman, Stephen King, 1978 (Short Story)
• World War Z, Max Brooks, 2009 (excerpt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 The English Language

:
• Everything is illuminated af Jonathan Safran Foer (uddrag)
• The boy who lived af J. K. Rowling (uddrag fra Harry Potter and the Philosopher’s stone), 1997
• The laddie wha lived af J. K. Rowling (uddrag fra Harry Potter and the Philosopher’s stane), 1997

Supplerende stof:
• Engelsk Fortsættergrammatik (I-bog på systime)
• Engelsk Grammatik med Synonymer (grammatikbog)
• Guess the accent (video)
• Accent Challenge! Foreign Accent Quiz (video)
• The English Handbook (I-bog på Systime)
Ordbogen.com
• Cambridge dictionary
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 The UK - Industry and Empire

The UK – Empire and Industry

I dette forløb er eleverne introduceret for The Industrial Revolution og Storbritanniens rolle og position i verden i 1700- og 1800-tallet.
Der har været fokus på arbejdsforhold, teknologiske og videnskabelige fremskridt samt en lille afstikker til det britiske selvforståede overherredømme.

Sprogfærdighed
• forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
• udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
• læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
• skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
• analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssigeforhold
• orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestoffet er:
• standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
• almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
• tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
• tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
• faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.

Materiale:
• The Industrial Revolution: A Very Short Introduction, Robert C. Allen (2017)
• Out of Skin af Emily Caroll, 2013 (Grafic novel)
• A study in scarlet af Arthur Conan Doyle, 1887 (Romanuddrag)
• Coal, Steam, and The Industrial Revolution: Crash Course World History #32, 2012
• Oliver Twist af Charles Dickens, 1838 (romanuddrag)
• The White Man’s Burden af Rudyard Kipling, 1899 (poem)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ethics in Science and Technology

Ethics in Science and Technology

I dette forløb arbejder eleverne med tekster, der især belyser filosofiske og etiske spørgsmål ved videnskabelige og teknologiske fremskridt. Der er ikke fokus på rigtigt og forkert men på diskussionen af det moralsk/etisk forsvarlige – både individuelt og på samfundsniveau.
Mange af emnerne i teksterne er udvalgt i samarbejde med eleverne og bearbejdningen af teksterne har haft fokus på elevernes selvstændighed og evne til saglig behandling af emnerne.
Eleverne har i forløbet selv valgt en etisk problemstilling inden for teknologi og naturvidenskab, de har fremlagt i grupper. Her har eleverne kunne trække på viden fra andre fag f.eks. fysik, bioteknologi, idræt og teknologi.
Kernestof:
• ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
• sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
• almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• tekster, der behandler etisk, historisk og filosofisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
• et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
• faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.


Faglige mål:
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
• udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner, herunder Storbritannien og USA, på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, teknologiske, naturvidenskabelige og samfundsmæssige forhold
• orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
• behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metode
Materiale:
The truth about assisted dying by Dr. Stefanie Green, TEDxSurrey (TEDTalk),  2023
Overview of anti-euthanasia arguments, BBC
The super-rich ‘preppers’ planning to save themselves from the apocalypse, The Guardian (Opinion), 2022
Unpacking the ethical issues swirling around Neuralink, The Conversation, (Point of View), 2014
Monkey MindPong, Neulalink (Video), 2021
The Last Question by Isaac Asimov (Short Story), 1956
The Plague by Ken Liu (Short story), 2013
The Godfather of AI Leaves Google and Warns of Danger Ahead, The New York Times, (Opinion) 2023
The Pedestrian by Ray Bradbury (Short story), 1951
Can Computer Algorithms Learn to Fight Wars Ethically?, The Washington Post (opinion), 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer